تست تمرینی چیست؟ کلید پیروزی در کنکور!

تست تمرینی چیست
مسیر مطالعه

می‌خواهید در کنکور موفق شوید؟ می‌خواهید هر قدمی که برمی‌دارید به سمت دانشگاه و رشته مورد نظرتان باشد؟ می‌خواهیم پل بین یادگیری اولیه و اطمینان از یادگیری کامل و نترسیدن از کنکور را برای شما بسازیم. آجرهای این پل با مفهومی به اسم تست تمرینی ساخته می‌شود. اما تست تمرینی چیست؟
تست‌ تمرینی، ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند نقاط ضعف خود را بشناسید و قبل از آزمون اصلی آن‌ها را برطرف کنید. این تست‌ها فرصت شکست‌های کوچک برای پیروزی بزرگ در کنکور هستند. تست تمرینی یا تسلطی بعد از تست آموزشی، یکی از مراحل مهم یادگیری و مرور مباحث درسی است. در این نوع تست برخلاف سایر انواع تست، زمان اهمیت چندانی ندارد و دانش‌آموز به‌جای تمرکز بر زمان باید روی علت پاسخ‌های درست یا اشتباهش تمرکز کند تا به این ترتیب درس با تمام نکته‌ها برایش مرور شود.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

اگر عزمتان برای موفقیت جزم است باید بدانید که، با اینکه تست‌های تمرینی اهمیت زیادی دارند ولی، تنها بخشی از مسیر موفقیت شما هستند. اگر می‌خواهید از همین امروز گام‌های هدفمندی بردارید، نیاز به یک برنامه جامع و حرفه‌ای دارید. برای این قسمت مشاوره کنکور به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را بشناسید، برنامه‌های شخصی‌سازی شده دریافت کنید و استرس خود را کاهش دهید. همین حالا برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد خدمات مشاوره ما کلیک کنید تا شما هم به جمع هزاران رتبه برتری ما بپیوندید!

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

تست تمرینی چیست؟ آیا آن را جدی می ‌گیرید؟

در قدم اول بهتر است تعریف دقیقی از تست تمرینی ارائه دهیم. تست تمرینی که به آن تست تسلطی هم می‌گویند، یکی از انواع تست‌هایی است که دانش‌آموزان کنکوری نباید از آن غافل شوند. این نوع تست که بعد از تست آموزشی کاربرد دارد، بخش مهمی از پروسه یادگیری است و می‌تواند درصد شما را از پایین 50 درصد به بالای آن برساند. این نوع تست روی تکمیل یادگیری و تثبیت مباحث کاربرد دارد و باعث می‌شود شما درسی که خوانده‌اید را یک‌بار دیگر، این بار با تست، مرور کنید.

هدف از تست تمرینی چیست؟

در تست تمرینی شما باید بدانید چرا یک تست را اشتباه زدید یا نتوانستید به آن پاسخ دهید. دقیقا همین نکته باعث می‌شود شما بتوانید درصد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. در تست تمرینی نیازی به درنظرگرفتن زمان نیست و تمرکز شما باید روی یادگیری و مرور مجدد به‌واسطه تست‌زدن باشد. البته در یک مورد باید به زمان توجه کنید؛ اگر برای دروس محاسباتی نمی‌توانید تا 10 دقیقه به تست پاسخ دهید، به پاسخنامه رجوع کنید و جواب را به‌طور کامل بررسی کنید. سپس دوباره سعی کنید خودتان همه آن مراحل را طی کنید و به جواب برسید.
علاوه‌بر همه این موارد حتی هنگامی که پاسخ درست را هم انتخاب کرده‌اید باید بدانید چرا این جواب را انتخاب کرده‌اید! به‌طورکل پاسخ سوال هدف از تست تمرینی چیست، این است که شما در نهایت بتوانید با تست‌های هر مبحث آشنا شوید و سرعت عملتان را افزایش دهید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید تعداد تست‌هایی است که می‌توانید بزنید. حدود 15 تا 20 تست از هر مبحث کافی است.
البته همانطور که می‌دانید تست‌های تمرینی تنها یکی از انواع مختلف تست‌هایی هستند که می‌توانند موفقیت شما را تضمین کنند. اگر می‌خواهید روی هر بخش از کنکور تسلط کامل پیدا کنید و درصدهای خود را افزایش دهید، آشنایی با انواع تست‌ کنکور، که در مطلبی جداگانه به آن پرداختیم، می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را مرحله به مرحله به‌طور دقیق شناسایی کنید.

انواع تست‌ کنکور؛ بال‌ های پرواز شما به سمت کنکور

برای افزایش کارایی تست‌های تمرینی، بهتر است در زمان‌های مشخص تست‌ها را بزنید:

  • سه روز بعد از آموزش مبحث
  • هنگام مرور هفتگی و ماهانه
  • قبل از آزمون‌ها

تست‌های مختلفی برای موفقیت در کنکور وجود دارند که هرکدام برای یک مرحله از یادگیری کاربردی هستند:

  1. تست آموزشی
  2. تست پوششی
  3. تست تمرینی
  4. تست زمان‌دار

اگر می‌خواهید بدانید چگونه این تست‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و شما را برای کنکور آماده کنند، ما مطالب جداگانه‌ای را برای شناخت بیشتر هر دو نوع تست آماده کرده‌ایم. مطلب تست زمان دار چیست و تست پوششی چیست می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشتر با این دو نوع تست و کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

نکات طلایی تست تمرینی

با اینکه زمان در تست تمرینی اهمیت ندارد، ولی ازطرفی اشاره کردیم که یکی از اهداف تست تمرینی افزایش سرعت تست‌زنی است. یادتان باشد زیاد خواندن و تست زدن زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد، که شما هوشمندانه عمل کنید. می‌پرسید یعنی چی؟ یعنی اینکه برای هر تست به این فکر کنید که چه راه‌حلی وجود دارد تا بتوانید سریع‌تر به جواب برسید؟ یادتان باشد در حل تست تمرینی یادگیری و مرور اهمیت دارد نه تعداد تست!

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تیپ‌بندی سوال‌ها است. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه‌حل‌های سریع‌تری را برای یک تیپ سوال پیدا کنید. حتما حواستان باشد سوالاتی که به نظرتان جامع می‌آیند، یعنی چند مبحث را پوشش می‌دهند، را مارک‌دار کرده تا در دوران جمع‌بندی بتوانید به آن‌ها رجوع کنید. 

از زبان دانش ‌آموز کنکوری…

تبدیل تست ‌های تمرینی به فرصتی برای یادگیری!

از کشف کردن نترسید؛ قبل از اینکه سر جلسه کنکور غافلگیر بشید؛ خودتون رو براش آماده کنید! تست تمرینی یکی از راه‌حل‌ها است.

سوالات متداول

تست تمرینی چیست؟

تست تمرینی یکی از انواع تست‌ها برای آماده شدن برای کنکور است که بعد از تست آموزشی استفاده می‌شود و برای مرور مباحث مفید است.

تست تمرینی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تست تمرینی در مرور مباحث و شناخت نقاط ضعف و ایرادها در آن مبحث است.

چه زمانی باید تست تمرینی زد؟

بعد از مرور مباحث، در مرورهای هفتگی و ماهانه و همچنین پیش از آزمون.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها