بی انگیزگی برای کنکور و راه‌های غلبه بر آن

بی انگیزگی برای کنکور
مسیر مطالعه

کنکور، آزمونی سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزانی است که با هزاران امید و آرزو سال‌ها برای موفقیت در آن تلاش می‌کنند. گاه در این مسیر، غول بی انگیزگی سر بر می‌آورد و تمام تلاش‌ها را به باد می‌دهد. بی انگیزگی برای کنکور چیز عجیبی نیست؛ دلایلی مثل عمل نکردن به اهداف کوتاه‌مدت، تصور عواقب شکست، استرس کنکور و… می‌توانند انگیزه شما را نابود کنند.

با توجه به اینکه انگیزه انسان از دو عامل درونی و بیرونی نشات می‌گیرد، برای حفظ انرژی در دوران کنکور نیز باید با شناسایی روحیات خود برای حفظ امید و انگیزه تلاش کنید. از مهم‌ترین راه‌های افزایش انگیزه برای کنکور می‌توان به هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد فضای مطالعه مناسب، استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان و در نظر گرفتن پاداشی هرچند کوچک برای پیشرفت‌های گام‌به‌گام اشاره کرد. درست است که هر یک از این راهکارها به شما کمک می‌کنند که در کوتاه‌مدت به نتیجه ایده‌آل خود دست پیدا کنید.اما گاهی مسیر کنکور طاقت‌فرساتر از این حرفهاست و فقط کسی که تجربه مشابهی داشته شما را درک می‌کند.

از طرفی یکی از وظایف اصلی مشاور، روحیه دادن به شما در تمام برهه‌های کنکور است. به همین دلیل انتخاب مشاوره کنکور که رتبه برتر بوده است می‌تواند بهترین راه حفظ انگیزه و تلاش دائم برای کنکور باشد. ما در نوتروفیل مشاورانی داریم که علاوه بر رتبه برتر بودن، با همین روش توانسته‌اند ‌رتبه‌های برتر دیگری را نیز تربیت کنند. پس همین حالا با کلیک روی عکس زیر، اولین قدم برای حفظ انگیزه در این دوران را بردارید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

انواع انگیزه کنکور: درونی بیرونی

ایجاد انگیزه برای کنکور

ایجاد انگیزه برای کنکور به‌صورت درونی و بیرونی قابل انجام خواهد بود. به‌عبارت دیگر شما می‌توانید این انگیزه را از طریق عوامل بیرونی و درونی ایجاد کنید. این انگیزه‌ها به دلایل بیرونی و درونی گاهی از بین می‌روند. زمانی که برای انجام کاری انرژی بالایی دارید و متحرک‌های درونی برای انجام یک فعالیت شما را ترغیب می‌کنند، انگیزه‌های درونی محرک شما خواهند بود.

انگیزه برای کنکور گاهی از عوامل بیرونی نشأت می‌گیرند. انواع محرک‌های بیرونی گاهی برای انجام فعالیت‌های مختلف افراد را ترغیب می‌کنند. این محرک‌ها می‌توانند پاداش‌هایی برای اجرای برخی فعالیت‌ها باشند که از جانب دیگران برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شوند. هر یک از این پاداش‌ها به‌تدریج بی انگیزگی برای کنکور را از بین می‌برند و به ارتقای سطح دانش‌آموزان می‌انجامند.

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف برای افزایش انگیزه برای کنکور سراسری تلاش کنید. برخی از روش‌های ایجاد انگیزه برای کنکور را در ادامه بررسی می‌کنیم.

روش‌های حفظ انگیزه کنکور

تاکنون تئوری‌های بی‌شماری در خصوص ایجاد انگیزه برای درس خواندن کنکور ارائه شده‌اند که هر یک از آن‌ها بدون پرداخت هزینه خاصی اجرا می‌شوند. برخی از این روش‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. شما می‌توانید در راستای کسب انگیزه برای کنکور و مطالعه دروس مربوط به آن فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید. مثلاً فوتبال بازی کنید، یا به آرایشگاه بروید. با این روش انگیزه درونی برای انجام کارهای خود پیدا خواهید کرد.
  2. احساس مرتب بودن همیشه بی انگیزگی برای کنکور را از بین می‌برد. برای افزایش انگیزه برای کنکور می‌توانید محیط اطراف خود را تمیز و مرتب کنید. یک علت بی انگیزگی برای کنکور آشفتگی ذهنی است که باتوجه‌به نظافت محیط تا حدودی برطرف می‌شود.
  3. والدین دانش‌آموزان می‌توانند بسته به علاقه‌مندی آنان پاداش‌هایی هر چند کوچک، برای رفع بی انگیزگی در کنکور در نظر بگیرند. بی انگیزگی در سال کنکور گاهی به دلیل نبود مشوق به وجود می‌آید. برای این منظور حضور مثبت والدین در راستای حفظ انگیزه برای کنکور تأثیرگذار خواهد بود.
  4. اگر به چالش علاقه دارید، حتماً با حل یک پازل یا یک معما انرژی درونی خود را افزایش دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای خود و هدفتان انگیزه ایجاد کنید.
  5. استفاده از وسایل مورد علاقه در حین درس خواندن نیز یک عامل محرک برای ایجاد انگیزه کنکور محسوب می‌شود.

علت بی انگیزگی برای کنکور

دلایل بی انگیزگی برای کنکور

دانش‌آموزان به دلایل مختلفی با بی انگیزگی برای کنکور روبه‌رو می‌شوند. با بررسی هر یک از این دلایل بهتر می‌توانید، برای پاس کردن آزمون‌های خود آماده شوید. برای افزایش انگیزه برای کنکور باید موانع و دلایل بی‌انگیزگی را پیدا کنید. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. مشکل از بین رفتن انگیزه کنکور به دلیل عمل نکردن به برنامه‌های کوتاه‌مدت به وجود می‌آید.
  2. بی انگیزگی در سال کنکور با فکر کردن به عواقب شکست نیز افزایش می‌یابد. برای رفع مشکل بی انگیزگی و نا امیدی کنکوری ها باید به طرز فکر خود توجه بیشتری داشته باشید.
  3. برای رفع مشکل بی انگیزگی برای کنکور باید فکری برای ذهنیت خود از آینده بکنید! اگر در خصوص آینده خود منفی‌باف باشید، به‌تدریج دچار کاهش انگیزه برای کنکور خواهید شد.
  4. استرس کنکور نیز همیشه مانع از ایجاد انگیزه برای کنکور می‌شود.
  5. اگر می‌خواهید دچار کاهش انگیزه برای کنکور نشوید، حتماً به اطرافیان خود توجه داشته باشید. ایجاد انگیزه برای کنکور تا حد زیادی به انرژی اطرافیان شما بستگی دارد.
  6. افسردگی همواره یک عامل تأثیرگذار در خصوص بی‌انگیزگی زمان کنکور محسوب می‌شود. در این خصوص مطالعه مقاله افسردگی در دوران کنکور را توصیه می‌کنیم.

رابطه استرس و انگیزه کنکور

ایجاد انگیزه برای کنکور تا حد قابل‌توجهی به روش‌های کنترل استرس مربوط می‌شود. برای این که انگیزه بیشتری برای مطالعات کنکور خود داشته باشید، باید استرس خود را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید. در این زمینه تغذیه مناسب بسیار تأثیرگذار است و مشکل استرس دانش‌آموزان را از بین می‌برد.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی نیز برای رفع این مشکلات تأثیر به‌سزایی بر جای می‌گذارد. انگیزه برای کنکور با استفاده از این راهکارها افزایش یافته و استرس کنکور کاهش می‌یابد. این رابطه معکوس می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش‌ها را برای کنترل بی‌انگیزگی به کار ببرید.

زمانی که دانش‌آموزان استرس داشته باشند، بی شک برای ادامه مسیر عملکرد درستی ندارد و مغز و حافظه او نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. برخی از پاداش‌ها و روش‌های انگیزه گیری از استرس کنکور هم پیشگیری می‌کنند. روش‌هایی مانند پرداختن به فعالیت‌های موردعلاقه، آرامش ذهنی دانش‌آموزان را چندین برابر کرده و استرس را دور می‌کنند. ما پیش‌تر در مقاله‌ای به ارائه‌ راه‌کارهایی برای مدیریت استرس کنکور پرداخته‌ایم.

رفع مشکل بی انگیزگی و نا امیدی کنکوری ها با خدمات نوتروفیل

همه دانش‌آموزان در دوران کنکور خود مستأصل می‌شوند؛ گاهی به هدف خود شک می‌کنند و گاهی احساس بی انگیزگی برای کنکور دارند. این موارد انگیزه درس خواندن آن‌ها را کمتر و کمتر می‌کند! بر همین اساس برخی راه‌کارها برای حفظ روحیه دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شوند. البته اولین اصل ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کنکوری هدف گذاری برای کنکور است که در مقاله‌ای با همین عنوان مفصل به آن پرداخته‌ایم. در راستای تداوم درس خواندن دانش‌آموز استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن پرداختیم، ضرورت دارد. نوتروفیل هم همراه شمات تا غول بی‌انگیزگی رویاهای شما را از بین نبرد!

سؤالات متداول

چگونه برای رفع بی انگیزگی برای کنکور پاداش تعیین کنیم؟

در این زمینه با در نظر گرفتن علاقه‌مندی‌های خود راهکارهایی برای افزایش انگیزه برای کنکور پیدا کنید.

چرا ایجاد انگیزه برای کنکور اهمیت دارد؟

انگیزه برای کنکور سبب افزایش اشتیاق به درس خواندن دانش‌آموزان می‌شود. اگر بی انگیزگی برای کنکور از بین برود، تداوم درس خواندن افزایش می‌یابد.

چگونه از تجربیات اطرافیان برای افزایش انگیزه کنکور استفاده کنیم؟

برای افزایش انگیزه برای کنکور حتماً با افراد موفق در ارتباط باشید و از تجربه کنکور آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید بر اساس این تجربیات هدف گذاری برای کنکور را با کیفیت بیشتری انجام دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها