نگاهی جامع به بودجه بندی کنکور انسانی

بودجه بندی کنکور انسانی
مسیر مطالعه

آگاهی از بودجه بندی کنکور، نخستین قدم برای برنامه ریزی حساب شده و اصولی به شمار می‌رود. اگر از بودجه بندی کنکور انسانی ۱۴۰۳ اطلاعی نداشته باشید، نمی‌توانید متوجه شوید که کدام درس از اهمیت بیشتری برخوردار است. اطلاع از بودجه بندی موجب می‌شود بتوانید وقت بیشتری را به مباحث مهم اختصاص دهید و از این راه بازدهی خود را در مطالعه افزایش دهید. این نکته را فراموش نکنید که بودجه بندی مانند الگوی مسیر شما است که هدفمند و هوشمندانه‌نر پیش بروید. بر اساس بودجه بندی کنکور ۱۴۰۳ انسانی سازمان سنجش، این آزمون شامل دو دفترچه است که دروس دفترچه اول ریاضی و آمار 20 سوال، ادبیات تخصصی 30، علوم اجتماعی 15، روانشناسی 15 و درس‌های دفترچه دوم عربی 20، تاریخ 13، جغرافیا 12، فلسفه و منطق 20 و اقتصاد 15 سوال هستند. در ادامه به‌طور کامل و دقیق به بودجه بندی کنکور انسانی می‌پردازیم.

بودجه بندی دروس اختصاصی کنکور سراسری انسانی

بودجه بندی کنکور انسانی 1403 که در ادامه می‌بینید طبق تکرار در سال‌های گذشته جمع آوری شده است. لازم به یادآوری است که در هر مبحث ممکن است از تعداد سوالات یک الی دو تست تغییر کند، اما مجموع سوالات دروس بدون تغییر است. در زیر با بودجه بندی کامل کنکور ۱۴۰۳ آشنا می‌شوید. همچنین با اطلاعات به‌روز بیشتر در صفحه مشاوره کنکور انسانی در کنار شما هستیم.

بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی

از ریاضیات در کنکور انسانی 20 سوال طرح می‌شود که زمان پاسخگویی به سوالات 30 دقیقه است. جزئیات بودجه بندی ریاضی در کنکور انسانی به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
عبارات جبری1
معادله درجه درم1
تابع2
کار با داده‌های آماری1
نمایش داده‌ها2
آشنایی با منطق و استدلال ریاضی2
آمار (شاخص آماری و سری زمانی)1
آمار و احتمال1
الگوهای خطی2
الگوهای غیر خطی1
مجموع سوالات20

بودجه بندی اقتصاد کنکور انسانی

دومین درس از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی اقتصاد است که شامل 15 تست و مدت زمان پاسخگویی به هر تست یک دقیقه محسوب می‌شود. این درس ماهیتی حفظی و محاسباتی دارد. برای مشاهده جزئیات بیشتر شما را به مقاله بودجه بندی اقتصاد کنکور ارجاع می‌دهیم. بودجه بندی اقتصاد در کنکور به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
آشنایی با اقتصاد9
نهادهای پولی و مالی4
توسعه‌‌ی اقتصادی1
مدیریت کلان اقتصادی1
اقتصاد جهان و ایران2
مجموع سوالات15

بودجه بندی ادبیات کنکور انسانی

مهم‌ترین بخش دفترچه کنکور انسانی ادبیات تخصصی است که شامل 30 سوال و مدت زمان پاسخگویی سوالات 30 دقیقه به شمار می‌رود. طراحی سوالات این درس به صورت مبحثی است:

نام مبحثتعداد تست
قرابت معنایی5
آرایه ادبی7
قافیه2
عروض6
تاریخ ادبیات9
معنی لغت1
مجموع سوالات30

بودجه بندی عربی کنکور انسانی

عربی 20 سوال از دفترچه کنکور را به خود اختصاص داده که 20 دقیقه زمان برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است. بودجه بندی عربی کنکور انسانی، نشان می‌دهد که نحوه طراحی سوال در این درس به صورت مبحثی است که از ابتدای نظام جدید تاکنون به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
ترجمه9
تحلیل صرفی3
اعراب1
قواعد7
مجموع سوالات20

بودجه بندی تاریخ و جغرافیا در کنکور انسانی

بخشی از دفترچه کنکور انسانی شامل سوالات تاریخ و جغرافیا است، هر یک از این دروس دارای 15 سوال هستند. زمان پاسخگویی به هر سوال یک دقیقه محسوب می‌شود. جزئیات بیشتر به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
تاریخ
دهم5
یازدهم5
دوازدهم5
مجموع سوالات15
جغرافیا
دهم5
یازدهم5
دوازدهم5
مجموع سوالات15

بودجه بندی علوم اجتماعی کنکور انسانی

البته بودجه بندی کنکور انسانی اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز مانند مرحله‌ی دوم است. علوم اجتماعی در کنکور دارای 20 سوال است، پاسخگویی به سوالات حدود 15 دقیقه زمان دارند. بودجه بندی در چندین سال اخیر در کنکور به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
دهم5
یازدهم5
دوازدهم5
مجموع سوالات15

بودجه بندی فلسفه و منطق کنکور انسانی

25 سوال حفظی و مفهومی از فلسفه و منطق در کنکور طرح می‌شود، که 25 دقیقه زمان پاسخ دهی دارد. جزئیات فلسفه و منطق در کنکور به تفسیر زیر است:

نام مبحثتعداد تست
منطق10
فلسفه 14
فلسفه 26
مجموع سوالات20

بودجه بندی روانشناسی کنکور انسانی

درس روانشناسی در کنکور سال قبل 15 سوال را به خود اختصاص داد و زمان پاسخ گویی به آن 15 دقیقه بود. سوالات روانشناسی دو بخش حفظی و مفهومی دارد. بودجه بندی سال اخیر روانشناسی کنکور به شرح زیر است:

نام مبحثتعداد تست
روانشناسی: تعریف و روش مورد مطالعه1
روان شناسی رشد4
احساس، توجه وادراک3
حافظه و علل فراموشی2
تفکر1_ حل مسئله1
تفکر2_ تصمیم گیری2
انگیزه و نگرش1
روانشناسی سلامت1
مجموع سوالات15

وقتی من برای کنکور آماده می‌شدم، بودجه‌بندی دروس برای من یکی از ابزارهای مهم بود که به من کمک می‌کرد، تا به بهترین شکل ممکن استفاده از زمان و انرژی‌ام کنم. این روش باعث شد؛ تا زمانم را بین دروس مهم تقسیم کنم و به یادگیری و یادداشت برداری از مطالب مورد نیاز بپردازم. برای انجام این کار، ابتدا لیست تمام دروسی که باید بخوانم را تهیه کردم. سپس برای هر درس، زمانی که برای مطالعه و تمرین نیاز داشتم را تعیین کردم. این کار موجب شد تا از انجام تکلیف‌های ضروری و مهم جا نزنم.

همچنین، با استفاده از بودجه‌بندی دروس، قادر بودم تا بهترین استراتژی ممکن برای مطالعه‌ی درس را پیاده‌سازی کنم. علاوه بر این، به من کمک کرد تا اولویت‌هایم را مشخص کنم و به ترتیب مهم‌ترین دروس را انتخاب کنم. به طور کلی، استفاده از بودجه‌بندی دروس، برای من یک روش موثر و کارآمد بود که به بهترین شکل ممکن برای کنکور آماده شوم و به خوبی برای آزمون‌ها را سپری کنم.

بودجه بندی دروس عمومی کنکور انسانی 1403

دروس عمومی در کنکور در تمام گروه‌های آزمایشی حذف شده و جای آن سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر دارد، که در 1403 امتحانات نهایی دوازدهم سوابق تحصیلی شما محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که امسال تاثیر آن 50 درصد است. همچنین بودجه بندی دروس عمومی همان کتب سال دوازدهم به شمار می‌رود. در مقاله‌ بودجه بندی کنکور به‌طور مفصل تعداد سوالات هر درس در همه رشته‌ها را بررسی کرده‌ایم.

نتیجه گیری

تیم نوتروفیل در این مطلب بودجه بندی کنکور انسانی ۱۴۰۳ را در اختیار شما قرار داد. اگر به دنبال دستیابی به یک رتبه مناسب در کنکور هستند باید مطالعه بودجه بندی کنکور را فراموش نکنید. اطلاع بودجه بندی کنکور به داوطلبان این امکان را می‌دهد، تا با مباحثی که امکان طرح سوال را دارند، آشنا شوید و زمان بیشتری را برای مطالعه این اختصاص دهید.

سوالات متداول

بودجه‌بندی کنکور انسانی با چه معیارهایی معرفی می‌شود؟

بودجه بندی بر اساس تعداد سوالات و ضریب درس مطرح می‌شود تا داوطلب بتواند بر اساس دشواری سوالات و نقاط قوت و ضعف خود برنامه‌ریزی بهتر و بهینه‌تری داشته باشد.

آیا مطالعه‌ی مباحثی که ذکر شد کافیست؟

خیر، باید تمام مطالب کتب درسی مطالعه شود، زیرا امکان تغییر وجود دارد.

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۳ انسانی سازمان سنجش با سال‌های گذشته چه تفاوتی دارد؟

از دروس عمومی مانند سال گذشته در کنکور سوال طرح نمی‌شود؛ بلکه سوابق تحصیلی داوطلبان در این دروس لحاظ خواهد شد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها