بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور | راز درصدهای بالای ریاضی

بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور
مسیر مطالعه

بسیاری از بچه‌ها به علت تصور ذهنی‌ای که از ریاضی دارند، آن را در اولویت مطالعه خود قرار نمی‌دهند. همین باعث درصد‌های پایین ریاضی در کنکور می‌شود. هر چه قدر که میانگین درصد درسی در کنکور پایین‌تر باشد، با یک درصد خوب، می‌توانید از بسیاری از رقیبان خود پیشی بگیرید.

همان‌طور که می‌دانید، کنکور یک آزمون تستی است. در آزمون های تستی علاوه بر تسلط روی مطالب، به مهارت‌های تست زنی نیاز دارید. در این مقاله، بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور را به شما می‌گوییم.

در اینجا بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور را به طور خلاصه و دسته‌بندی شده داریم:

  1. تکنیک ضربدر منها
  2. تکنیک زمان نقصانی
  3. رد گزینه
  4. جایگذاری گزینه‌ها
  5. تحلیل دقیق و سریع تست ( وجود تناقض در گزینه‌ها، وجود جواب در سوال)
  6. شناخت بی‌دقتی‌ها و رفع آن‌ها

رعایت پیش نیازهای درس ریاضی | راز اول نتیجه گیری در ریاضی

برای نتیجه‌گیری در درس ریاضی، لازم است در قدم اول، پیش نیاز ها را مشخص کنید. سپس طبق آن ریاضی را مطالعه کنید. مطالب درس ریاضی، زنجیره‌وار به هم متصل‌اند. نمی‌توانید با تفکیک مطالب و به دلخواه مباحث را مطالعه کنید. در این صورت، هر چه‌قدر هم تکنیک تست‌زنی تمرین کنید باز هم نتیجه نمی‌گیرید! با مطالعه‌ی مقاله‌ی روش مطالعه ریاضی برای کنکور؛ قدم به قدم علاوه بر یادگیری چگونگی مطالعه ریاضی، با پیش نیازها آشنا می‌شوید.

درک اولیه مطلب با تست آموزشی

بعد از برنامه‌ریزی طبق پیش نیازها، باید مطالب را دقیق مطالعه کنید. سپس با تست آموزشی، فهم اولیه مطلب را برای خود ایجاد کنید. با افزایش تعداد تست های آموزشی، مطلبی که خواندید را تمرین کنید. قبل از اینکه به سراغ توضیح بهترین تکنیک های تست‌زنی ریاضی کنکور برویم، مطمئن شوید که به طور کلی با روش مطالعه و تست زنی آشنا هستید. مقاله‌ی نکات و آموزش تست زنی در کنکور به شما کمک می‌کند اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید و مسیر مطالعه را به درستی طی کنید.

اگر از دسته‌ی دانش‌آموزانی هستید که قبلا تست زنی داشته‌اید، لازم است که با مرور، مطلب را تمرین کنید. روش مرور ریاضی به شما کمک می‌کند که به جای بازخوانی مطلب، با مرور صحیح و به کار گرفتن تکنیک های تست زنی سریع‌تر پیشرفت کنید و اتلاف زمان نداشته باشید.

یادگیری کامل فرمول های ریاضی

از اشتباهات بچه‌ها در مواجه با دروس محاسباتی، این است که فرمول ها را حفظ می‌کنند. فرمول ها برای حفظ کردن نیستند! شما باید با تکرار تست‌زنی و حل سوال فرمول را یاد بگیرید. حفظ فرمول‌ها چیزی جز سطحی خواندن مطلب نیست و برای کنکور، مطالعه‌ی سطحی جوابگو نیست. پس با افزایش تعداد تست‌ها، تسلط خود را روی فرمول ها افزایش دهید. 

فرمول‌ها را کامل درک کنید و کاربرد دقیق آن‌ها را یاد بگیرید. به عنوان یک تجربه‌ی شخصی، باید بگویم من هم مانند بسیاری از شما، در زمینه فرمول های فصل ۱ فیزیک دوازدهم به شدت دچار سردرگمی و اشتباه می‌شدم. این فصل تعدادی فرمول دارد که از پارامترهای یکسان مثل شتاب، زمان، مکان و … تشکیل شده‌است. اگر مثل من صرفا فرمول ها را حفظ کنید و کاربرد آن‌ها را یاد نگیرید، با دیدن سوال، نمی‌توانید بفهمید از کدام فرمول باید استفاده کنید. این سردرگمی موجب اتلاف تایم حل تست می‌شد و تا زمانی که فرمول ها را طبقه بندی نکردم، از پس تست های فصل ۱ بر‌نمی‌آمدم. شما نیز، نمی‌توانید این مراحل را نادیده بگیرید و بخواهید یک شبه در تست زدن از فیزیک حرفه‌ای شوید. از مطالعه‌ی مفهومی فصل اطمینان حاصل کنید و سپس به سراغ بهترین روش تست زنی فیزیک بروید.

تست آزمونی و تحلیل دقیق آزمون دروازه‌ی پیشرفت شماست!

تست آزمونی کمک بسیار زیادی برای شبیه سازی آزمون می‌کند. با تست آزمونی می‌توانید دید خوبی از آزمون پیش رو بدست بیاورید. می‌توانید با شناسایی اشکالات و رفع آن‌ها، اشتباهات خود را در آزمون اصلی به حداقل برسانید. پس بعد از مرحله فهم و تمرین مطلب، به سراغ تست آزمونی بروید. مواردی که باید بعد از تست آزمونی مورد بررسی قرار بگیرند را در اینجا با توضیحاتی مختصر آورده‌ایم:

  • حتما از آزمون خود درصد بگیرید. این درصد، نشان‌دهنده‌ی میزان دانش و تسلط شما روی مبحث است. با تحلیل این آزمون، اشتباهات خود را پیدا می‌کنید و برای آزمون اصلی آن‌ها را رفع می‌کنید.
  • تکنیک های تست‌زنی را نمی‌توان ناگهانی اجرا کرد. حتما قبل از آزمون باید آن‌ها را بارها تمرین کرده باشید. دو تکنیک زمان نقصانی و ضربدر منها مهم‌ترین تکنیک‌های آزمونی هستند که باید آزمون به آزمون آن‌ دو را اجرا کنید تا روی آن به تسلط برسید.
  • حتما مدیریت زمان داشته باشید و نحوه‌ی برخورد با هر تیپ سوال را یاد بگیرید. دفترچه‌ی آزمون خود را زمان‌بندی کنید و با تکنیک زمان نقصانی مدیریت زمان خود را بهتر کنید. 
  • در نهایت با تمرین محاسبات سریع، می‌توانید سرعت حل تست‌های دروس محاسباتی را بالا ببرید. سرعت بالای حل، موجب افزایش درصد و بهتر شدن مدیریت زمان شما خواهد شد.

اولویت بندی مباحث برای رسیدن به درصد دلخواه

بعد از یادگیری مطالب و پشت سر گذاشتن مرحله آموزش و تمرین، وقت آن‌است که متناسب با نقاط قوت و ضعف خود در هر مبحث ریاضی، مباحث را ابرای خود اولویت‌بندی کنید. برای این‌کار نیاز به بودجه‌بندی ریاضی کنکور دارید. با تطابق نقاط قوت و ضعف خود با بودجه بندی کنکور، مباحث دارای اولویت را برای خود مشخص کنید. حال با تکرار و تمرین مباحث انتخابی، می‌توانید درصد مد نظر خود را کسب کنید.

تمرین بهترین تکنیک های تست زنی ریاضی کنکور

از این نقطه به بعد، کم بودن درصد ریاضی آزمون ما، بحث دانش نیست؛ بلکه بحث مهارت تست زنی است. پس نیاز است در مرحله‌ی آخر به سراغ روش های تست زنی ریاضی کنکور برویم.

تکنیک ضربدر منها و زمان نقصانی | پرطرفدارترین تکنیک های آزمونی

  • ضربدر منها:

 با این تکنیک، شما سوالات آزمون را به ۴ دسته تقسیم می‌کنید: سوالات ساده – سوالات شک‌دار – سوالات وقت‌گیر- سوالاتی که اصلا بلد نیستید

در دور اول مطالعه سوالات آزمون، سوالات ساده را همان موقع پاسخ می‌دهید و گزینه‌ی صحیح را وارد پاسخنامه می‌کنید. سوالاتی که شک دارید را با علامت منفی و سوالاتی را که بلدید اما حل آن‌ها وقت گیر است را با علامت دایره مشخص می‌کنید. در نهایت سوالاتی که اصلا بلد نیستید را با ضربدر مشخص می‌کنید. در دور دوم، به سراغ سوالات شک دار می‌روید. در دور آخر به سراغ سوالاتی که با علامت دایره مشخص کرده‌اید می‌روید. به هیچ عنوان سراغ سوالات ضربدردار نمی‌روید.

  • زمان نقصانی:

همواره سعی کنید که در زمانی کوتاه‌تر از زمان اصلی به سوالات پاسخ دهید تا مدت زمانی را ذخیره کنید. از این زمان ذخیره شده می‌توانید برای برگشت روی دفترچه‌ی ریاضی استفاده کنید یا اینکه آن را به درس دیگر که تسلط بیشتری دارید اختصاص دهید.

رد گزینه و جای گذاری

از بهترین تکنیک های تست زنی ریاضی، همین ۲ تکنیک است. رد گزینه به شدت در افزایش سرعت پاسخگویی شما موثر است. افزایش سرعت پاسخگویی هم در نهایت منجر به بهتر شدن مدیریت زمان شما خواهد شد.

برخی سوالات را می‌توان با رد کردن گزینه‌های پرت پاسخ داد و سریع‌تر از انجام محاسبات به پاسخ رسید. در زمینه‌ی جایگذاری گزینه‌ نیز داستان همین است. گاه جایگذاری گزینه در صورت سوال زودتر از انجام محاسبات شما را به پاسخ می‌رساند. اما برای اجرای این دو تکنیک نیاز است تست‌های زیادی زده باشید و با انواع تیپ تست‌ها آشنا باشید. 

تحلیل دقیق و سریع تست مهارتی موثر در افزایش تراز آزمون ها

باید مهارت تست‌خوانی را نیز تمرین کنید. از آنجا که کنکور آزمون تستی است، علاوه‌ بر سریع پاسخ دادن، باید سرعت خود را در مطالعه سوال و گزینه ها نیز بالا ببرید. همزمان باید توجه کنید که افزایش سرعت تست خوانی، باعث افزایش بی دقتی و کاهش کیفیت تحلیل سوال نشود. زیرا گاه سوال به گونه‌ای طراحی می‌شود که پاسخ در صورت سوال قرار گرفته‌است. یا مثلا در گزینه‌ها، دو گزینه‌ی کاملا مخالف وجود دارد که اگر دقت کنید می‌بینید جواب یکی از آن‌هاست. شما به جای توجه به نشانه ها درگیر راه‌حل و محاسبات می‌شوید و سوالی که می‌توانستید زیر ۳۰ ثانیه پاسخ دهید، تبدیل به سوالی چالشی می‌شود.

شناخت بی دقتی‌ها و رفع ‌آن‌ها

شناخت بی دقتی‌ها، موجب می‌شود در هر آزمون با یادآوری آن‌ها، از تکرارشان جلوگیری کنید. این تکنیک کمک می‌کند درصد شما افت نکند. گاه شما تعداد سوال خوبی پاسخ داده‌اید اما به علت بی دقتی، تعداد غلط‌های شما بالا رفته و شما موفق به کسب حداقل درصد هم نشده‌اید. با رفع بی‌دقتی‌ها این مشکل نیز حل می‌شود.

بهترین روش تست زنی ریاضی کنکور تجربی

ذهن خود را زیاد از حد درگیر روش تست زنی نکنید. مهم‌ترین نکته اصولی پیش رفتن است. پس طبق نکات گفته شده، اطمینان حاصل کنید که مراحل را به درستی انجام داده‌اید. اگر از آن دسته کنکوری‌هایی هستید که به شدت با ریاضی مشکل دارید، به کمک مشاوره کنکور تجربی ابتدا با این درس دوست شوید، راه و روش مطالعه آن را به خوبی یاد بگیرید و آن را برای خود شخصی سازی کنید. کم‌کم تکنیک‌های تست‌زنی را اجرا کنید و از پیشرفت خود لذت ببرید. روش تست‌زنی ریاضی کنکور انسانی نیز به همین شیوه است.

روش تست‌زنی ریاضی کنکور ریاضی

در این بخش نیز ابتدا باید یادآور شد که اصول و قواعد، همان قبلی هاست با این تفاوت که بحث ریاضیات رشته‌ی ریاضی فقط به ریاضی و حسابان ختم نمی‌شود. درس های هندسه و گسسته و آمار و احتمال، علاوه بر روش های تست‌زنی گفته شده، دارای راه‌حل‌های تستی هستند که به حل سوال سرعت می‌دهند. تیپ تست‌های این درس ها معمولا نکته‌دار هستند و تسلط روی نکات آن ها، نیاز به تکرار بیشتر دارد. پس با برنامه‌ریزی مناسب‌، زمان کافی به این درس‌ها اختصاص دهید. اگر توانایی ایجاد تعادل در برنامه‌ریزی مطالعاتی خود را ندارید، به کمک مشاوره کنکور ریاضی این مشکل را حل کنید تا با بهترین نتیجه کنکور خود را پشت سر بگذارید.

سوالات متداول 

چه زمانی مجاز به استفاده از تکنیک‌های تست‌زنی هستم؟

استفاده از تکنیک‌های آزمونی از اولین آزمون امکان پذیر است اما بقیه‌ی تکنیک‌ها نیاز به دانش و فهم مختصری دارند. پس بهتر است استفاده از آن‌ها را به بعد از یکبار تست‌زدن موکول کنید.

آیا استفاده از تکنیک‌ها ترتیب خاصی دارد؟

خیر؛ شما باتوجه به تیپ سوال باید تشخیص دهید که از کدام تکنیک باید استفاده کنید. حواستان باشد که تمام سوالات تکنیکی نیستند و تکنیک‌ها صرفا برای افزایش سرعت پاسخگویی هستند. بسیاری از سوالات را باید با راه‌حل معمول حل کنید.

چگونه با اجرای تکنیک‌ها درصد آزمون من رشد می‌کند؟

با اجرای دو تکنیک ضربدر منها و زمان نقصانی، تعداد غلط های خود را کاهش می‌دهید. با اجرای بقیه‌ی تکنیک‌ها، کم‌کم به تعداد درست‌های خود اضافه می‌کنید و اشتباهات قبلی خود را اصلاح می‌کنید. به این ترتیب درصد شما رشد می‌کند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها