برنامه 3 ماهه کنکور؛ آخرین فرصت‌ها برای رسیدن به موفقیت

برنامه 3 ماهه کنکور
مسیر مطالعه

آیا با برنامه 3 ماهه کنکور می‌توانم تمام درس‌ها را از پایه بخوانم و به درصد بالا برسانم؟! اگر به شما بگوییم بله، دروغ گفته‌ایم! این قضیه تقریباً نشدنی است که شما فقط با برنامه ۳ ماهه کنکور بتوانید تمام دروس را از پایه بخوانید و درصد بالایی هم کسب کنید. اگر چنین امری امکان‌پذیر بود که تمام داوطلبین تا سال آخر هیچ درسی نمی‌خواندند و سه ماه پایانی تمام تلاششان را می‌کردند و رتبه برتر می‌شدند.

به‌جای تمرکز بر شعارهای تبلیغاتی و وعده‌های غیرواقعی، بر روی پیشرفت معنادار و گام‌به‌گام تمرکز خواهیم کرد. با در نظر گرفتن سطح کنونی دانش هر فرد، می‌توان انتظار نتایج متفاوتی را در این بازه زمانی داشت. فردی که از پایه ضعیف‌تری برخوردار است، به‌طورقطع نمی‌تواند در عرض سه ماه به رتبه‌های برتر دست یابد اما با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر، می‌تواند در این بازه زمانی پیشرفت قابل‌توجهی کند. اما اوضاع برای دانش‌آموزان قوی و متوسط متفاوت است. برنامه ریزی سه ماهه کنکور می‌تواند آن‌ها را تبدیل به یک رتبه برتر کند.

برنامه 3 ماهه کنکور

برای اینکه بتوان یک برنامه ریزی ۳ ماهه واقع‌بینانه داشت؛ باید دانش‌آموزان را به سه سطح تقسیم کرد. هر دانش‌آموزی متناسب با سطحی که دارد، می‌تواند از این ۳ ماه نتیجه متفاوتی به دست بیاورد.

شروع از صفر و کسب نتیجه خوب امکان‌پذیر است؟

اگر جزو آن دسته از داوطلبینی هستید که هنوز هیچ مطالعه‌ای نداشتید و اصلاً نمی‌دانید که می‌توانید در این سه ماه چیزی را تغییر بدهید؛ نگران نباشید! با برنامه 3 ماهه کنکور نمی‌توانید معجزه کنید؛ اما می‌توانید پیشرفت قابل قبولی داشته باشید.

بسیاری از دانش‌آموزان کنکوری و رقیبان شما، در سه ماه پایانی دست از مطالعه می‌کشند و ناامید می‌شوند و یا برنامه‌ریزی درستی ندارند. این دسته از دانش‌آموزان عملاً از گود رقابت خارج می‌شوند و مسیر برای شما هموارتر می‌شود. حالا فقط می‌ماند یک برنامه‌ریزی درست!

با داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و درست، ساعت مطالعه بالا و ذهنیت برنده، می‌توانید در این سه ماه نتیجه خوبی کسب کنید. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی را برای خودتان شروع کنید و نمی‌دانید باید از کجا استارت بزنید و چطور آن را پیش ببرید؛ مقاله برنامه ریزی کنکور کارتان را حسابی راه می‌اندازد. اگر نکات گفته‌شده در این مقاله را بخوانید و رعایت کنید، می‌توانید یک برنامه‌ریزی اصولی برای این ۳ ماه باقی‌مانده داشته باشید.

از امتحانات نهایی هم غافل نشوید؛ با افزایش ضریب تأثیرگذاری معدل در رتبه کنکور، می‌توانید از این فرصت حسابی استفاده کنید. اگر در امتحانات نهایی، نمرات خوبی را به دست بیاورید در رتبه نهایی شما در کنکور، تأثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت.

داوطلبین سطح متوسط و تست‌زنی بیشتر

اگر جزو داوطلبین سطح متوسط هستید، این سه ماه فرصت خوبی است تا خودتان را از رقبا جلو بیندازید. برنامه 3 ماهه کنکور می‌تواند برگ برنده شما در کسب رتبه برتر باشد. در این ۳ ماه پایانی باید بودجه‌بندی‌های مهم را بخوانید و به میزان بیشتری تست‌زنی کنید. هرچقدر تست بیشتری بزنید، مطالب بهتر برایتان جا میوفتد.

داوطلبین سطح بالا، جمع‌بندی را جدی بگیرند

اگر جزو داوطلبین سطح بالا هستید، اصلاً مغرور نشوید. این ۳ ماه برای شما، یک ۳ ماه حیاتی است که نباید ناامید شوید و کم بیاورید. برنامه ۳ ماهه کنکور برای داوطلبینی که سطح بالا دارند، بیشتر به جمع‌بندی و مرور اختصاص پیدا می‌کند.

شما باید بتوانید از استراتژی‌های جمع‌بندی مناسبی استفاده کنید تا مطالبی که خواندید را در حافظه‌تان بازیابی کنید و در کنکور عملکرد بهتری داشته باشید. اگر نمی‌دانید چطور این برنامه سه ماهه را برای خودتان بنویسید، از مقاله شروع از فروردین برای کنکور کمک بگیرید. در آن مقاله استراتژی‌هایی را برایتان گفتیم که می‌تواند به شما کمک کند.

در این ۳ ماه پایانی، حتماً در آزمون‌های جامع شرکت کنید تا خودتان را محک بزنید و بدانید در چه سطحی هستید. شرکت در آزمون‌های آزمایشی اضطراب شما را برای روز کنکور کمتر می‌کند.

اهمیت برنامه ۳ ماهه کنکور

کنکور سراسری به مثابه یک شب امتحانی 90 روزه است. در این بازه حساس، داوطلبان با افزایش راندمان مطالعه، تمرکز عمیق‌تر و حافظه قوی‌تر به دلیل نزدیکی به آزمون، می‌توانند درواقع حاصل تلاش‌های یک سال را برداشت کنند.

درست مانند یک کشاورز که در فصل برداشت، باید حاصل تلاش خود را جمع‌آوری کند، داوطلبان کنکور نیز در این 90 روز باید با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی، به برداشت محصول یک سال تلاش و کسب رتبه دلخواه در کنکور بپردازند.

نکاتی برای برنامه ریزی 3 ماهه کنکور

نکاتی که در ادامه می‌گوییم، بیشتر برای بچه‌هایی است که سطح پایین و متوسطی دارند و شامل بچه‌های سطح بالا نمی‌شود.

مطالب کم‌اهمیت را حذف کن

برای رسیدن به موفقیت در این میدان، لازم نیست تمام‌وقت خود را صرف مطالعه‌ی تمامی مباحث درسی کنید. برخی از مباحث به دلیل کم بودن تعداد سؤالات در کنکور و عدم تناسب با صرف زمان زیاد، از اولویت کمتری برخوردارند.

در برنامه ۳ ماهه کنکور، به‌جای تمرکز بر روی تسلط کامل بر 100% مباحث، بر روی 50% از مباحث که 65% سؤالات کنکور را شامل می‌شوند، تمرکز کنید و تسلط نسبتاً بالایی را در آن‌ها کسب کنید.

منابع درست انتخاب کن

وقتی شما به ۳ ماه پایانی می‌رسید، انتخاب منابع درست از هر چیزی برایتان واجب‌تر می‌شود. اگر بتوانید برای هر درس یک منبع جامع پیدا کنید، می‌توانید در این برنامه 3 ماهه کنکور خود آن را مطالعه کنید و نتیجه خوبی بگیرید.

در آزمون‌های جامع شرکت کن

اگر جزو داوطلبین سطح پایین هستید، لازم نیست که در تمام آزمون‌های جامع شرکت کنید؛ زیرا این آزمون‌ها بیشتر ناامیدتان می‌کند. صرفاً در دو آزمون جامع پایانی شرکت کنید که حجم بیشتر برنامه خود را جلو برده باشید.

اما اگر جزو داوطلبین سطح متوسط و بالا هستید، حتماً در آزمون‌های جامع شرکت کنید تا هم خود را محک بزنید و هم اینکه اضطراب جلسه کنکور برایتان کمتر شود.

از امتحانات نهایی غافل نشو

امتحانات نهایی با توجه به تأثیر 50 درصدی در کنکور سراسری و همچنین تشریحی بودن و تک‌پایه بودن آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درحالی‌که در کنکور سراسری باید به تست‌های دشوار چندین درس در زمان محدود پاسخ دهید، در امتحانات نهایی با یک درس در یک پایه سروکار دارید. به همین دلیل، برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی باید در اولویت قرار گیرد.

نکات به‌ظاهر کوچک اما درواقع بزرگ!

درنهایت یکسری نکات به‌ظاهر کوچک است که در برنامه ریزی ۳ ماهه کنکور باید رعایت کنید، اما رعایت آن‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روند شما می‌گذارد.

  • دو هفته مانده به کنکور، دیگر هیچ مبحث جدیدی نخوانید و صرفاً مباحث خوانده‌شده را مرور و جمع‌بندی کنید.
  • یک روز را فقط به یک درس اختصاص نده! تنوع درسی در برنامه ریزی بسیار مهم است. این تنوع باعث می‌شود ذهن شما از خواندن مداوم یک درس، خسته نشود. پس سعی نکنید تمام یک درس را در یک روز تمام کنید.
  • برای یک هفته خود، از ابتدای هفته برنامه‌ریزی کنید و شب به شب چک کنید که چه آیتم‌هایی از برنامه‌تان انجام دادید و چه چیزهایی باقی‌مانده است.
  • برای برنامه‌ریزی روزانه خودتان، حجم و زمان مشخصی را در نظر بگیرید؛ تا ذهنتان درگیر کمال‌گرایی نشود.

سخن پایانی

کسب یک رتبه خوب با برنامه 3 ماهه کنکور، دور از دسترس نیست حتی اگر هنوز شروع به مطالعه نکردید. تنها لازم است که یک برنامه اصولی با ساعت مطالعه مناسب داشته باشید تا بتوانید در این ۳ ماه موفق شوید. اگر در این دوران نیاز به کمک داشتید، می‌توانید روی نوتروفیل حساب کنید. نوتروفیل یک مرجع جامع برای کنکوری‌ها است که با داشتن مشاورین متخصص می‌تواند به شما در موفقیتتان حسابی کمک کند.

سؤالات متداول

می‌توانیم با برنامه ۳ ماهه کنکور موفق شویم؟

بله! ۳ ماه پایانی از اهمیت بالایی برخوردار است و هرکدام از دانش‌آموزان با توجه به سطح خودشان می‌توانند از این ۳ ماه نهایت استفاده را بکنند.

برای برنامه ریزی ۳ ماهه کنکور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای داشتن یک برنامه اصولی در این ۳ ماه، باید به نکاتی نظیر اهمیت بودجه‌بندی، حذف مطالب کم‌اهمیت، انتخاب درست منابع و… توجه کنید.

اگر از صفر شروع کنیم، در این ۳ ماه می‌توانیم رتبه برتر شویم؟

خیر! این حرف‌ها صرفاً یکسری شعار تبلیغاتی است. قطعاً نمی‌توانید با شروع از صفر در ۳ ماه رتبه برتر شوید اما می‌توانید با برنامه‌ریزی درست پیشرفت بسیاری کنید.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها