بارم بندی زیست دوازدهم تجربی: مطالعه چی، چقدر و چطور؟

بارم بندی زیست دوازدهم
مسیر مطالعه

بارم بندی زیست دوازدهم به چه صورت است؟ با نزدیک شدن به امتحانات نهایی، دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان دوازدهم تجربی، یافتن مباحث مهم و پرتکرار درس زیست‌شناسی است. درس زیست‌شناسی با ضریب ۱۵.۱۱ مهم‌ترین درس تخصصی در امتحانات نهایی تجربی است. از آنجا که نمره این درس در کنکور سراسری 40 درصد تأثیر قطعی دارد؛ کسب نمره بالا در آن از همیشه حیاتی‌تر شده است.

در این مطلب، به بررسی بارم‌ بندی زیست دوازدهم نهایی در خرداد 1403و نوبت اول می‌پردازیم تا بتوانید با تمرکز بیشتر روی مباحث مهم، نمره بهتری در این درس کسب کنید.

کامل‌ترین جدول بارم بندی زیست دوازدهم

با نزدیک شدن به امتحانات نهایی، دانش‌آموزان پایه دوازدهم و بزرگسالانی که قصد شرکت در امتحان نهایی را دارند؛ به دنبال بارم بندی زیست دوازدهم خرداد هستند. از آنجا که زیست‌شناسی مهم‌ترین درس رشته تجربی، در امتحانات نهایی است؛ کسب نمره خوب در آن از نان شب هم واجب‌تر است.

البته این به معنای این نیست که فقط باید بارم بندی زیست دوازدهم را بدانید. اگر می‌خواهید در امتحانات نهایی تجربی نمره خوبی به دست بیاورید؛ حتماً مقاله «بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی» را بخوانید تا با مباحث پرتکرار تمام دروس آشنا شوید.

عنوان فصلبارم بندی
مولکول‌های اطلاعاتی۲.۵ نمره
جریان اطلاعات در یاخته۲.۵ نمره
انتقال اطلاعات در نسل‌ها۲.۵ نمره
تغییر در اطلاعات وراثتی۲.۵ نمره
از ماده به انرژی۲.۵ نمره
از انرژی به ماده۲.۵ نمره
فناوری‌های نوین زیستی۲.۵ نمره
رفتارهای جانوران۲.۵ نمره
مجموع نمرات۲۰ نمره
جدول بارم بندی زیست دوازدهم نوبت دوم نهایی

لازم به ذکر است که بارم بندی زیست دوازدهم شهریور ماه و بارم بندی زیست دوازدهم بزرگسالان نیز به همین صورت است.

بارم بندی زیست دوازدهم نوبت اول

اگر نوبت اول هستید و هنوز به امتحانات نهایی نرسیده‌اید، جدول بارم بندی زیست دوازدهم نوبت اول به شما کمک می‌کند تا با مباحث پرتکرار در این بازه زمانی آشنا شوید.

عنوان فصلبارم بندی
مولکول‌های اطلاعاتی۶ نمره
جریان اطلاعات در یاخته۵ نمره
انتقال اطلاعات در نسل‌ها۴ نمره
تغییر در اطلاعات وراثتی۵ نمره
مجموع نمرات۲۰ نمره

چطور زیست‌شناسی را برای نهایی بخوانیم؟

برای یادگیری درس زیست‌شناسی، به یک استراتژی جامع نیاز دارید که شامل مطالعه مفهومی، حفظی و ترکیبی باشد.

زیست‌شناسی از سه بخش اصلی تشکیل‌شده است:

  • حفظیات: شامل تعاریف، اصطلاحات علمی، نام‌ها و دسته‌بندی‌ها که باید به روش‌های متداول حفظیات مانند تکرار، مرور و خلاصه‌نویسی فراگرفته شوند.
  • مفاهیم: شامل درک فرآیندها، روابط و عملکردهای مختلف در موجودات زنده که نیازمند تحلیل، مقایسه و درک عمیق مطالب است.
  • ترکیبی: بخش‌هایی که نیازمند تلفیق حفظیات و مفاهیم هستند، مانند حل مسائل ژنتیک، تفسیر نمودارها و یا پاسخ به سؤالات تحلیلی.

با تمرکز بر هر سه بخش و استفاده از روش‌های مطالعه مناسب برای هرکدام، می‌توانید به درکی عمیق و پایدار از درس زیست‌شناسی دست پیدا کنید. اگر می‌خواهید زیست‌شناسی امتحان نهایی را ۲۰ بگیرید، حتماً مقاله «روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی» را بخوانید تا با همه فنونی که لازمش دارید، آشنا شوید.

جمع‌بندی آنچه گفتیم

با توجه به تأثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در رتبه کنکور، کسب نمره خوب در امتحانات نهایی به‌مراتب از قبل مهم‌تر شده است. در این مقاله، جدیدترین بارم بندی زیست دوازدهم نهایی را برایتان آوردیم تا با مباحث پرتکرار و سوال‌خیز آشنا شوید. با تسلط بر مباحث پرتکرار می‌توانید، نمره بالایی کسب کنید.

اگر احساس می‌کنید برای موفقیت در امتحانات نهایی، نیاز به برنامه‌ریزی و مشاوره دارید؛ می‌توانید از مشاورین متخصص «نوتروفیل» در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین نوتروفیل با تخصص و تجربه بالا خود، شما را در مسیر کسب نمرات عالی در امتحانات نهایی یاری می‌کنند.

سؤالات متداول

بارم بندی زیست دوازدهم به چه صورت است؟

کامل‌ترین جدول بارم بندی زیست دوازدهم نهایی در این مقاله آورده شده است.

بارم بندی زیست نهایی در خرداد با بارم بندی زیست دوازدهم شهریور یکی است؟

بله بارم بندی زیست دوازدهم خرداد با شهریور یکی است.

ضریب درس زیست در امتحان نهایی چقدر است؟

ضریب در زیست‌شناسی در امتحان نهایی ۱۵.۱۱ بوده و مهم‌ترین درس تخصصی رشته تجربی است.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها