استراحت در سال کنکور؛ شدنی است یا نشدنی؟!

استراحت در سال کنکور
مسیر مطالعه

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در سال کنکور، به ذهن دانش‌آموزان و والدین آن‌ها می‌رسد این است که دانش‌آموزان به استراحت در سال کنکور نیاز دارند یا خیر؟ اصلا با وجود حجم بالای درس‌ها و کمبود زمان، استراحت در دوران کنکور شدنی است؟ قطعاً با ضرب‌المثل «از آن‌طرف بام افتادن» آشنا هستید، این ضرب‌المثل زمانی به کار می‌رود که فردی در انجام کاری زیاده‌روی یا کم‌کاری کند. یکی از مشکلاتی که اغلب در بین داوطلبان کنکور مشاهده می‌شود، همین از آن‌طرف بام افتادن در زمینه‌ استراحت و تفریح است. نه آن‌هایی که همواره در حالت استراحت به سر می‌برند قابل تأیید هستند و نه افرادی که گمان می‌کنند بدون وقفه می‌توانند مانند یک کامپیوتر، پشت سر هم فعالیت کنند.

البته حتی کامپیوترها هم استراحتی می‌کنند؛)

دانش‌آموزان کنکوری بیش از همه ما به استراحت در سال کنکور نیاز دارند؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که چگونگی تفریح و استراحت در سال کنکور را یاد بگیرند. برای اینکه بتوانید چگونگی استراحت در دوران کنکور را یاد بگیرید، باید با ساعات مناسب استراحت، فعالیت‌هایی که به بازیابی انرژی‌تان کمک می‌کند و افرادی که حضورشان می‌تواند به شما کمک کند را بشناسید. در این مقاله همراه ما باشید تا با چگونگی تفریح و استراحت در سال کنکور آشنا شوید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

استراحت در سال کنکور

یک دانش‌آموز کنکوری برای اینکه بتواند در سال کنکور فشار کمتری را تحمل کند و کمتر دچار افت انگیزه شود، باید بتواند با برنامه‌ریزی پیش برود. این برنامه‌ریزی صرفاً مختص به درس خواندن نیست! شما به‌عنوان یک دانش‌آموز کنکوری باید برای میزان استراحت دوران کنکور و چگونگی آن نیز برنامه‌ریزی کنید. در چنین مواقعی حضور یک مشاور باتجربه در کنار شما می‌تواند بسیار برایتان کمک‌کننده باشد.

اگر از خدمات مشاوره کنکور نوتروفیل استفاده کنید، یک مشاور باتجربه و رتبه برتر، گام‌به‌گام این مسیر را در کنار شما خواهد بود. به کمک مشاور می‌توانید برای درس‌هایتان برنامه‌ریزی کرده و حتی تایم‌های استراحتتان را نیز مشخص کنید و دیگر نگران اتلاف وقتتان نباشید. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره کنکور دارید، می‌توانید از طریق لینک با طرح‌های متفاوت نوتروفیل و مشاورین هر رشته، آشنا شوید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل
ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

اگر می‌خواهید برای استراحت در سال کنکور برنامه‌ریزی کنید، چند اصل مهم را بدانید:

  • استراحت باید در بازه‌های زمانی خاصی باشد؛ مثلاً در فاصله بین دو بازه مطالعاتی یا پایان هر روز
  • به این نکته آگاه باشید که برای استراحت در سال کنکور، محدودیت زمانی دارید. مثلاً نمی‌توانید یک فیلم دوساعته را در یک بازه زمانی استراحت ببینید؛ باید آن را به بازه‌های زمانی کوتاه کوتاه تقسیم کنید.
  • روش‌های صحیح استراحت در دوران کنکور را یاد بگیرید. گشت‌وگذار در اینستا و سایر شبکه‌های اجتماعی، نه تنها باعث تجدید انرژی شما نمی‌شود؛ بلکه ته‌مانده انرژیتان را نیز از شما می‌گیرد.
  • شما باید در سال کنکور، سبک زندگی متفاوتی داشته باشید تا بتوانید از پس چالش‌های این سال بربیایید. داشتن سبک درست در سال کنکور به شما کمک می‌کند تا نه تنها زمان‌های استراحتتان را درست تنظیم کنید، بلکه شیوه استراحتتان نیز کنکوری می‌شود. اگر از سبک درست زندگی در سال کنکور بی خبرید و سبک زندگی رتبه برترها را نمی‌دانید در مقاله “سبک زندگی کنکوری” به صورت کامل این مسئله را توضیح داده‌ایم.

اهمیت استراحت برای کنکوری ها

هیچ‌وقت نمی‌توانید رتبه برتری را پیدا کنید که یک روز 14 ساعت درس بخواند و بعد دو روز کامل از درس فاصله بگیرد. رمز موفقیت در مداومت و پیگیری مداوم است.

در باب اهمیت استراحت در سال کنکور، تحقیقات نشان داده‌اند که مغز ما تمایل دارد در 20 دقیقه اول مطالعه، اطلاعات را به‌خوبی جذب کند و بعد از آن قدرت تحلیل و به خاطر سپاری مطالب به‌تدریج کاهش می‌یابد. حالا تصور کنید که بدون وقفه 4 یا 5 ساعت مطالعه کنید؛ به احتمال زیاد فقط یک یا یک ساعت و نیم اول مطالعه مفید خواهد بود. بنابراین برای بهره‌وری بیشتر، بهتر است بعد از هر یک ساعت و نیم مطالعه، حدود 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید تا مغز شما فرصت بازیابی داشته باشد و بتواند دوباره با توانایی کامل ادامه دهد.

بهترین زمان استراحت در دوران کنکور

بهترین زمان استراحت در دوران کنکور
بهترین زمان استراحت در دوران کنکور

دو نکته مهمی که باید در مورد استراحت در دوران کنکور مشخص کنید شامل مدت زمان و بهترین زمان‌های استراحت است. این نکته حائز اهمیت است که نیاز به استراحت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بهتر است برنامه استراحت برای هر فرد شخصی‌سازی شود. یادتان باشد در نظر نگرفتن زمان استراحت در سال کنکور و از آن ور بام افتادن، یکی از دلایل اصلی افسردگی دوران کنکور است. البته افسردگی در این دوران دلایل مختلفی دارد؛ اگر کنجکاو هستید که دلایل این موضوع را بدانید تا بتوانید از آن پیشگیری کنید، حتماً مقاله «افسردگی در دوران کنکور» را بخوانید.

بازگردیم به موضوع تعیین بهترین زمان استراحت در دوران کنکور! در حین مطالعه، به خودتان توجه کنید و ببینید پس از چه مدتی احساس خستگی می‌کنید. برای اینکه بهترین زمان را برای استراحت در دوران کنکور پیدا کنید، به این سؤالات پاسخ دهید: چه میزان مطالعه روزانه برای شما مناسب است؟ و تا چه حد می‌توانید برای تفریح و استراحت زمان بگذارید و از درس‌هایتان عقب نمانید؟ چه زمان‌هایی از روز بیشترین کاهش انرژی را دارید؟

در ادامه، چند نکته برای تنظیم یک برنامه استراحت مناسب آورده شده است:

  • بین دو بازه مطالعه، استراحتی کوتاه داشته باشید.
  • پس از هر ۷۵ تا ۹۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید.
  • ظهرها زمانی حدود یک تا یک و نیم ساعت را به خوردن ناهار و یک چرت کوتاه اختصاص دهید.
  • برنامه‌ریزی کنید تا پیش از شب، تمام برنامه‌های درسی روزانه خود را تکمیل کرده باشید. اینگونه می‌توانید از دو ساعت قبل از خواب، مطالعه را متوقف کنید.
  • سعی کنید بین ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه باکیفیت داشته باشید.
  • در طول هفته بسته به مقدار درسی که دارید، یک نصفه روز یا یک روز کامل را برای استراحت و تفریح خود اختصاص دهید.
  • هنگام استراحت بین دو نوبت مطالعه، توجه کنید که استراحت شما طولانی نشود و کنترل زمان را داشته باشید.
  • اگر در آغاز روز یا میانه برنامه احساس خستگی کردید، به‌جای کنار گذاشتن برنامه‌ها، سراغ درس‌های آسان‌تر بروید و مدت زمان مطالعه خود را کوتاه‌تر کرده و زمان استراحت را کمی افزایش دهید.

این توصیه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین برنامه برای استراحت خود را پیدا کنید و بدون احساس خستگی به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

به نظر من زمان استراحت در سال کنکور یه چیز کاملا شخصیه و از فردی به فرد دیگه متفاوته! مثلا اکثر دوستای من در سال کنکور، ظهرها انرژیشون پایین میومد اما من اینطور نبودم. برعکس من عصرها نیاز به استراحت داشتم. برای همین همونطور که برای درس خواندن کنکوری‌های یک نسخه را برای همه بپیچیم؛ بنظرم برای استراحت کردن هم همینطور است.

سبک استراحت رتبه برترها در زمان کنکور

سبک استراحت رتبه برترها در زمان کنکور
سبک استراحت رتبه برترها در زمان کنکور

حالا که به اهمیت استراحت برای کنکوری‌ها پی برده‌ایم، بهتر است نگاهی به شیوه‌های استراحت رتبه برترها در این دوره بیندازیم. یادتان باشد، یک داوطلب پرتلاش حتی برای زمان استراحت خود برنامه‌ریزی دارد و همیشه بین درس خواندن و استراحت تعادلی هوشمندانه برقرار می‌کند. رتبه برترهای کنکور برای بازیابی انرژی جسمی و روانی‌شان از روش‌های زیر بهره می‌برند:

  • بستن چشم‌ها و تنفس عمیق و آرام (مشابه مدیتیشن)
  • انجام حرکات کششی و نرمش‌های سبک
  • خواب شبانه کافی و باکیفیت
  • وقت‌گذرانی با خانواده یا افرادی که به آن‌ها آرامش می‌دهند
  • تماشای یک فیلم کمدی کوتاه
  • قدم زدن در پارک یا طبیعت
  • خرید یک هدیه کوچک برای خودشان
  • تهیه میان وعده‌ای خوشمزه و موردعلاقه
  • تماشای فیلم‌های انگیزشی یا مطالعه مطالب مفید
  • صحبت با دوستان هم‌فکر و هدفمند
  • نوشتن افکار منفی برای تخلیه احساسات
  • نوشتن جملات انگیزشی و مثبت برای خود
  • گوش دادن به موسیقی دلخواه (ترجیحاً آرام و بدون کلام)

از آنجا که سال کنکور، سال پر فراز و نشیبی است، افت انگیزه و انرژی امری کاملاً طبیعی است. اما اگر حواستان به این افت انگیزه نباشد، می‌تواند در طولانی‌مدت بر روی کیفیت درس خواندن شما تأثیر بگذارد. شما باید بتوانید روش‌هایی برای افزایش آن پیدا کنید. البته نگران نباشید برای این کار نیاز به هزینه ندارید چرا که ما در مقاله افزایش انگیزه برای کنکور به صورت کامل به این موضوع پرداخته ‌ایم. این مقاله به شما کمک می‌کند از پس چالش‌های این سال بربیایید.

چگونگی تفریح و استراحت در سال کنکور

گاهی داوطلبان برای استراحت در سال کنکور، فعالیت‌هایی را انتخاب می‌کنند که باعث کاهش تمرکز و عملکرد تحصیلی‌شان می‌شود و زحماتشان را هدر می‌دهد. به عنوان مثال، وقت و انرژی زیادی را به ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای اختصاص می‌دهند یا ذهن خود را با مسائل حاشیه‌ای و غیرضروری مشغول می‌کنند. در نتیجه، با وجود تلاش و درس خواندن، به نتیجه مطلوب خود دست پیدا نمی‌کنند. توجه داشته باشید که در سال کنکور نباید این فعالیت‌ها را به‌جای استراحت و تفریح در نظر بگیرید:

  • وقت‌گذرانی طولانی‌مدت در فضای مجازی
  • پرداختن به ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای
  • خوابیدن طولانی‌مدت در عصر (بیش از یک ساعت)
  • انجام فعالیت‌های زمان‌بر مانند سفرهای یک هفته‌ای الی یک ماهه
  • تعلل و اهمال‌کاری به بهانه استراحت کردن

سخنی با والدین

نگرانی والدین برای موفقیت فرزندان کنکوری‌شان قابل فهم است، اما گاهی اوقات والدین به شکل ناآگاهانه فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌کنند. برای جلوگیری از این مسئله، والدین باید به این نکته توجه کنند که دانش‌آموزان در سال کنکور به استراحت کافی و مناسب نیاز دارند. نکته‌ای که مهم است، ایجاد تعادل بین زمان مطالعه و استراحت است. همچنین به جای تمرکز بر افزایش ساعت مطالعه، والدین باید بر کیفیت یادگیری و بازدهی فرزندانشان تأکید کنند. این امر را می‌توان با ارزیابی پیشرفت و عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌ها و امتحانات بررسی کرد. ممکن است فرزند شما با کاهش اندکی از زمان مطالعه و اختصاص بیشتر به استراحت، کارایی بهتری از خود نشان دهد.

استراحت در کنکور؛ رمز مخفی موفقیت

برای جمع‌بندی، استراحت در سال کنکور ضروری است، اما باید به صورت هوشمندانه و با برنامه‌ریزی باشد تا تأثیر مثبتی بر روند مطالعه و یادگیری داشته باشد. عدم توجه به استراحت صحیح می‌تواند منجر به افت انگیزه و عملکرد شود. نکته کلیدی این است که داوطلبان باید به طور متعادل بین مطالعه و استراحت تعادل برقرار کنند. برنامه‌ریزی منظم برای بازه‌های استراحت کوتاه و مناسب، همراه با فعالیت‌های آرامش‌بخش، می‌تواند به بهبود تمرکز و کارایی کمک کند و مانع از فرسودگی ذهنی و جسمی شود. اگر هنوز برای برنامه‌ریزی در سال کنکور سردرگم هستید، خواندن مقاله «نحوه برنامه ریزی برای کنکور» می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه جامع و مطابق با اصول و شخصی سازی شده برای خود آماده کنید.

سؤالات متداول

آیا استراحت در سال کنکور ضروری است؟

بله، استراحت در سال کنکور بسیار ضروری است. مغز نیاز به بازیابی دارد و استراحت‌های کوتاه به افزایش تمرکز و بهره‌وری کمک می‌کند.

چه فعالیت‌هایی برای استراحت در سال کنکور مناسب نیست؟

فعالیت‌هایی مانند گشت‌وگذار طولانی‌مدت در فضای مجازی، انجام ورزش‌های سنگین و خوابیدن طولانی‌مدت در عصر مناسب نیستند؛ چرا که می‌توانند باعث کاهش انرژی و تمرکز شوند.

بهترین زمان استراحت در سال کنکور چه زمانی است؟

بهترین زمان استراحت بستگی به فرد دارد؛ اما معمولاً پس از ۷۵ تا ۹۰ دقیقه مطالعه، استراحت کوتاهی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه توصیه می‌شود.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها