با نصب اپلیکیشن نوتروفیل از 10% تخفیف مشاوره بهره‌مند شوید!

افسردگی در دوران کنکور؛ غولی که امید و انگیزه را می‌بلعد

افسردگی در دوران کنکور
مسیر مطالعه

کنکور، آزمونی سرنوشت‌ساز که می‌تواند دروازه‌ای به‌سوی آینده‌ای روشن باشد. اما گاه در این مسیر، غول بی‌رحمی به نام افسردگی سر برمی‌آورد و آرامش و انگیزه را از داوطلبان می‌رباید. شاید اخیراً خودتان یا اطرافیانتان احساس کرده باشید که در انجام کارهایتان تنبلی می‌کنید، انگیزه خودتان را از دست دادید و یا دائماً غمگین هستید. این‌ها همه جزو علائم رایج افسردگی دوران کنکور است و نیاز به درمان و مدیریت دارد.

اگر چنین احساساتی دارید، ممکن است با خواندن این مقاله آشفته‌تر شوید؛ اما نگران نباشید! در این مقاله به بررسی علل، علائم و راهکارهای مقابله با افسردگی در دوران کنکور خواهیم پرداخت تا داوطلبان عزیز با آگاهی و قدرت بیشتری با این چالش روبرو شوند.

علائم افسردگی در دوران کنکور

علائم افسردگی در دوران کنکور

افسردگی یکی از رایج‌ترین مشکلات در جامعه امروزی است؛ اما درعین‌حال ممکن است ناشناخته باشد. ممکن است شما مدت‌ها با علائم افسردگی دست و پنجه نرم کنید و نه خودتان و نه اطرافیانتان ندانند که مبتلا به افسردگی هستید. به همین سبب شناخت علائم افسردگی در دوران کنکور بسیار مهم و کمک‌کننده است.

علائم عاطفی افسردگی دوران کنکور عبارتند از:

  • غم و اندوه مداوم
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • احساس پوچی و بی‌ارزشی
  • بی‌علاقگی و بی‌تفاوتی نسبت به فعالیت‌های موردعلاقه
  • احساس تنهایی و انزوا
  • گریه بی‌دلیل
  • ناتوانی در تمرکز و تصمیم‌گیری
  • افکار مربوط به مرگ و خودکشی

افسردگی سلامتی جسمی شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ علائم جسمی افسردگی به شرح زیر است:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • تغییرات در اشتها و الگوی خواب
  • دردهای جسمی بدون دلیل مشخص
  • مشکلات گوارشی
  • سردردهای مکرر

پیشگیری از افسردگی در دوران کنکور؛ یک چالش بزرگ

راه‌های مقابله با افسردگی در دوران کنکور و پیشگیری از آن، همیشه پیچیده و سخت نیستند؛ گاهی به همین دلیل آن‌ها را نادیده می‌گیریم. در این بخش می‌خواهیم شما را با راه‌های نسبتاً ساده برای مقابله و پیشگیری از افسردگی آشنا کنیم.

مدیریت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب جزو عوامل خطرساز برای ابتلا به افسردگی دوران کنکور هستند؛ به همین دلیل مدیریت استرس بسیار حائز اهمیت است. داوطلبان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و ورزش، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.


داشتن مشاور تحصیلی

اینکه یک متخصص در این مسیر پر پیچ‌وخم کنار شما باشد، از ضروریات سال کنکور است. چرا؟ زمانی که یک مشاور تحصیلی باتجربه در کنار شما است، می‌تواند شرایط شما را آنالیز کند؛ زمان‌هایی که فشار روی شما زیاد است، با شما صحبت کند یا زمان‌هایی که خسته شده‌اید به شما استراحت بدهد بدون اینکه از آن استراحت احساس گناه (ناشی از کم‌کاری) داشته باشید. همچنین برنامه درسی و پیشرفت شما را متناسب با شخصیت خودتان برایتان تنظیم می‌کند.

اگر احساس کردید که نیاز به مشاوره تحصیلی و حضور یک همراه متخصص دارید، می‌توانید از نوتروفیل در زمینه مشاوره کنکور کمک بگیرید.


صحبت با درمانگر

یکی از راه‌های مطمئن در مقابله و حتی پیشگیری از افسردگی در دوران کنکور،‌ صحبت با روانشناس است. زمانی که شما احساس فشار می‌کنید و نیاز دارید با کسی صحبت کنید، درمانگر می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. همچنین اگر علائم اولیه افسردگی را در خودتان دیدید، با مراجعه زودهنگام به درمانگر می‌توانید از مزمن شدن آن جلوگیری کنید.

آیا افسردگی دوران کنکور می‌تواند باعث بی‌انگیزگی شود؟

افسردگی در دوران کنکور می‌تواند سطح انگیزه داوطلبان را به شدت پایین بیاورد. این موضوع می‌تواند سبب تشدید استرس در داوطلبان شود؛ زیرا نمی‌توانند برنامه‌هایشان را مرتب انجام دهند. البته بی‌انگیزگی در کنکور یک مقوله کاملا جداگانه است که می‌تواند از بسیاری مسائل ناشی شود. بسیار از داوطلبین هستند که هیچ زمانی برای استراحت و تفریح برای خودشان درنظر نمی‌گیرند. این دسته از داوطلبین هم بسیار در معرض بی‌انگیزه شدن هستند. اگر می‌خواهید بیشتر در این رابطه بدانید و راه‌های افزایش انگیزه را بشناسید، مقاله بی انگیزگی برای کنکور را بخوانید.

عوامل و ریشه‌های افسردگی در دوران کنکور

دلایل افسردگی در دوران کنکور

شناسایی عوامل و ریشه‌های افسردگی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهتر شرایط را مدیریت کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا در آینده بتوانید از ابتلا مجدد به افسردگی دوران کنکور، پیشگیری کنید.

استرس و اضطراب

کنکور با توجه به اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن آن، می‌تواند اضطراب و استرس زیادی را در داوطلبان ایجاد کند. این اضطراب و استرس اگر به‌طور مناسب مدیریت نشود، می‌تواند به افسردگی منجر شود. البته ما در مقالات قبل به‌طور مفصل در رابطه با راه‌های مدیریت استرس برایتان صحبت کردیم. اگر می‌خواهید ماهیت اضطراب این امتحان مهم و راه‌های مدیریت آن را بشناسید، می‌توانید مقاله ما درباره استرس کنکور را بخوانید.


فشار انتظارات محیطی

انتظارات خانواده، دوستان و جامعه از داوطلبان کنکور می‌تواند فشار روانی زیادی را بر آن‌ها تحمیل کند. این فشار می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و کاهش اعتمادبه‌نفس در داوطلبان شود.


احساس تنهایی و انزوا

داوطلبان کنکور به دلیل تمرکز زیاد بر روی درس خواندن، ممکن است از فعالیت‌های اجتماعی و ارتباطات خود با دیگران فاصله بگیرند. این انزوا می‌تواند به احساس تنهایی و افسردگی در آن‌ها منجر شود.


احساس بی‌ارزشی و ناامیدی

داوطلبین کنکور ممکن است خود را در مقایسه با دیگران، ناکام ببینند و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی کنند. این افکار منفی می‌تواند به افسردگی دوران کنکور در آن‌ها منجر شود.


مشکلات خواب

استرس و اضطراب کنکور می‌تواند باعث مشکلات خواب در داوطلبان شود. کمبود خواب و بی‌خوابی نیز به نوبه خود می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. خواب کافی و باکیفیت برای سلامت روان داوطلبان کنکور ضروری است. داوطلبان باید سعی کنند هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشند.


اوقات فراغت و تفریح

بعضی از داوطلبین در سال کنکور، هیچ زمانی را برای تفریح و اوقات فراغت در نظر نمی‌گیرند. این موضوع خودش می‌تواند یک عامل زمینه‌ساز افسردگی و بی‌انگیزگی در داوطلبین باشد. بی‌انگیزگی در داوطلبین کنکور می‌تواند یک عامل بسیار مهم در به تعویق انداختن برنامه‌هایشان و افزایش استرس و اضطراب باشد.

درمان افسردگی در دوران کنکور

درمان افسردگی دوران کنکور

درمان افسردگی در دوران کنکور بسته به‌شدت علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. تغییر سبک زندگی

اگر هنوز علائم افسردگی دوران کنکور در شما نهادینه نشده است و فقط برخی از علائم آن را در زمان‌های محدود دارید، نگران نباشید. شاید با تغییر سبک زندگی‌تان بتوانید این علائم را کنترل و مهار کنید.

به‌عنوان یک داوطلب کنکوری در جهت تغییر سبک زندگی‌، باید دید خود را نسبت به کنکور اصلاح کنید. کنکور را آزمونی نبینید که تمام آینده شما وابسته به آن است. همچنین سعی کنید با خانواده و دوستان صمیمی که از شما حمایت می‌کنند، ارتباط بگیرید و از افراد سمی که مدام به شما استرس می‌دهند دوری کنید. همچنین می‌توانید ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

2. روان‌درمانی

اگر شدت و مدت زمان بروز علائم، کمی شدیدتر است، ما به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از یک متخصص یا همان روانشناس کمک بگیرید. حضور یک روانشناس در کنارتان، به شما کمک می‌کند تا مسیر برایتان هموارتر شود و راحت‌تر بتوانید با فشارهای محیطی و استرس‌ها کنار بیایید.

3. دارودرمانی

اگر شدت علائم آنقدر شدید باشد که شما از تمام کارها و برنامه‌هایتان بازمانده باشید، توصیه می‌کنیم پیش از هرچیزی به روان‌پزشک مراجعه کنید. یک دوره دارودرمانی می‌تواند در درمان افسردگی دوران کنکور برایتان بسیار مفید باشد.

نوتروفیل نور امیدی در تاریکی افسردگی دوران کنکور

در این مقاله با یکی از چالش‌های بزرگ در مسیر کنکور آشنا شدیم. افسردگی در دوران کنکور یک مشکل رایج است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر عملکرد تحصیلی داوطلبان تأثیر منفی بگذارد. افسردگی دوران کنکور می‌تواند با علائم مختلفی مانند بی‌انگیزگی، غم و ناامیدی، و افکار منفی، خود را نشان دهد. با شناخت علل و ریشه‌های افسردگی و به‌کارگیری راهکارهای مناسب که در این مقاله بیان شد، می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد و به حفظ سلامت روان داوطلبان کنکور کمک کرد. نوتروفیل همراه شماست تا دوران کنکوری شاد و پر امید را تجربه کنید!

سوالات متداول

آیا افسردگی در دوران کنکور یک اتفاق رایج است؟

از آنجایی که کنکور یک آزمون مهم و آینده‌ساز است، فشار و استرس در این دوران بسیار زیاد می‌شود؛ بنابراین افسردگی در دوران کنکور یک اتفاق متداول برای داوطلبان است.

علائم رایج افسردگی چیست؟

علائم متداول افسردگی شامل احساس تنهایی و انزوا، اضطراب، احساس پوچی، افکار مرتبط به خودکشی، تغییر اشتها و وزن و بهم‌ریختگی خواب می‌شود.

برای درمان افسردگی دوران کنکور چه کاری باید انجام دهیم؟

بسته به سطح علائم می‌توانید از روان‌درمانی یا دارودرمانی استفاده کنید. البته اگر شدت علائم زیاد نیست، می‌توانید با تغییر سبک زندگیتان این چالش مهم را حل کنید.

به کمک و مشاوره نیاز داری؟!​

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید*
پایه تحصیلی خود را انتخاب کنید*