معرفی بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی برای هر سطح

منابع ریاضی کنکور تجربی
مسیر مطالعه

انتخاب منبع مناسب برای هر درس، حرف اول را در برنامه‌ریزی کنکور می‌زند. در درسی مثل ریاضی که فقط با تمرین و تکرار زیاد می‌توان به درصد بالایی رسید نیز، انتخاب بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 زیرا اگر قرار باشد وقت و انرژی خود را صرف کتاب اشتباه کنید، ممکن است زمانی برای جبران نداشته باشید. پس بهتر است در مطالعه این مقاله دقت بیشتری به خرج دهید تا با برخی از منابع ریاضی کنکور آشنا شده و گزینه مناسب را تهیه کنید.

چرا باید با منابع ریاضی رتبه برترهای کنکور تجربی آشنا شوید؟

قبل از شما دانش‌آموزان زیادی در کنکورهای سراسری شرکت کرده‌اند، اما فقط تعداد کمی از آنها توانسته‌اند رتبه‌های خوبی کسب کنند. رمز موفقیت این داوطلبان نیز چیزی جز برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی صحیح نبوده است. اما انتخاب منابع نیست باعث شده تاثیر این برنامه‌ریزی دوچندان شود.

با توجه به زمان محدود کنکور بعید است که بخواهید از ابتدا همه کتاب‌های کنکوری را آزمایش کنید تا به کتاب مناسب خود برسید. از طرفی هزینه خرید این کتاب‌ها هر روز در حال افزایش است و گاهی پولی برای خرید دوباره باقی نمی‌ماند. پس بهتر است از ابتدا با منابع ریاضی رتبه برترهای کنکور تجربی آشنا شوید و از تجربه آنها برای کوتاه‌تر کردن مسیر خود بهره ببرید.

ویژگی بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۳

وقتی با دانش‌آموزان کنکوری جلسات مشاوره برگزار می‌کنم، به‌راحتی متوجه می‌شوم که اغلب آنها در بین کتاب‌های کمک‌درسی و منابع کنکوری سردرگم هستند. به همین دلیل سعی می‌کنم از ابتدا، با معرفی و تجزیه و تحلیل کتاب‌های مختلف اعتماد آنها را جلب کنم و باعث حس آرامش در آنها شوم.

البته اگر مقاله مشاوره کنکور تجربی را خوانده باشید، می‌دانید که یکی از وظایف اصلی مشاوران، راهنمایی داوطلب و آموزش راه‌های کنترل استرس است. به همین دلیل تصمیم گرفتم این تجربیات را با سایر داوطلبان به اشتراک بگذارم تا بتوانند از کتاب‌های خوبی برای درس ریاضی کمک بگیرند.
نکته اولی که درباره درس ریاضی باید بدانید این است که کتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم، اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع ریاضی به شمار می‌روند. زیرا در درجه اول همه تست‌های کنکور از کتاب درسی مطرح شده یا از آن الهام گرفته می‌شود و نکته بعدی اینکه به کمک این کتاب‌ها می‌توانید قدم‌به‌قدم همه مطالب ریاضی را یاد بگیرید.
اما خب درس ریاضی به حدی پیچیده است که کتاب‌های درسی برای تسلط بر مباحث کافی نیست و شما مجبورید به انواع کتاب‌های آموزشی روی آورید. اما باید دقت کنید که منابع ریاضی کنکور تجربی را بخرید که با سطح شما همخوانی دارند.
زیرا اگر از کتاب‌های ساده استفاده کنید درحالی‌که سطح علمی متوسط و بالا دارید؛ دچار اعتمادبه‌نفس کاذب می‌شوید و چیزی هم به دانش شما اضافه نخواهد شد. اگر هم کتاب سختی را بخرید که از سطح شما خیلی بالاتر است، شک نکنید که دچار سرخوردگی شده و خیلی زود با ناامیدی ریاضی را کنار می‌گذارید.

منابع ریاضی کنکور تجربی برای داوطلبان ضعیف

بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی برای دانش آموزان ضعیف

اگر از درس ریاضی فراری هستید و پایه ضعیفی در محاسبات دارید، توصیه می‌کنم اکیدا این کتاب را کنار نگذارید. زیرا درصدهای منفی و صفر در درس ریاضی در بین داوطلبان تجربی بسیار رواج دارد و اگر شما بتوانید چند تست را درست بزنید، کمک بزرگی به خود کرده‌اید.

در مقاله بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی سعی کردیم فصل‌هایی از ریاضی که طراحان کنکور بیشتر به آن توجه می‌کنند را معرفی کنیم. پس شما می‌توانید به‌راحتی فصل‌های صحیح را شناسایی کنید و با توجه به تعداد تستی که ممکن است در آزمون مطرح شود، برای آن وقت بگذارید.
البته این اتفاق باید به‌عنوان تیر نهایی شما و وقتی باشد که زمان زیادی تا کنکور ندارید. اگر جزو داوطلبانی هستید که از سال‌های قبل برای کنکور برنامه‌ریزی می‌کنند، کمک گرفتن از کتاب‌های کمک‌درسی می‌تواند بسیار مفید باشد.

  1. اولین مرحله برای دانش‌آموزان ضعیف

مثلا اگر از تابستان هم‌زمان با مطالعه کتاب درسی، کتاب “ریاضیات تجربی کامل کنکور میکرو طلایی گاج” را تهیه کنید می‌توانید با توجه به چینش درس به درس آن، به خوبی ریاضی را بفهمید.

مولف این کتاب بعد از توضیح مفصل هر مبحث سعی کرده با تست‌هایی ساده به فهم مطلب کمک کند و سپس با سخت‌تر کردن مرحله‌به‌مرحله سوالات، توانایی شما را در حل تست‌های پیچیده افزایش دهد و در نهایت به تست‌های آزمون سراسری برسد تا با اعتمادبه‌نفس به آنها پاسخ دهید.

پاسخ‌نامه تشریحی کتاب میکرو طلایی گاج نیز هر تست را مرحله‌به‌مرحله حل کرده و از ساده‌ترین روش‌ها برای رسیدن به جواب کمک گرفته. در پایان هر درس‌نامه نیز برای ساده‌تر کردن مرور و جمع بندی، خلاصه و چکیده نکات کل فصل قرار داده شده تا دانش‌آموز با آرامش خاطر بیشتری بتواند مطالب فصل را در ذهنش تثبیت کند.

  1. قدم بعدی دانش‌آموزان ضعیف

حالا که به کمک کتاب آموزشی گاج و کتاب‌های درسی توانستید در تابستان درک خوبی از ریاضی پیدا کنید و به سطح متوسط برسید، زمان استفاده از کتاب‌های پیشرفته‌تر است. البته در مقاله منابع کنکور تجربی همه این منابع را به صورت کلی نام بردیم تا داوطلبان تجربی بتوانند به صورت یکجا با همه کتاب‌های کمک‌آموزشی مورد نیازشان آشنا شوند. اما خب در این مقاله راجع به منابع ریاضی کنکور تجربی اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

“ریاضیات تجربی جامع تست خیلی سبز” که در دو جلد تالیف شده (جلد اول درس‌نامه و تست، جلد دوم پاسخ‌نامه تشریحی) یک منبع فوق‌العاده برای داوطلبان متوسط به شمار می‌رود. این کتاب با لحنی روان هر فصل را در چند درس مختلف و به صورت مختصر توضیح داده است.

تعداد کمی از سوالات تشریحی برای جا افتادن مطلب بعد از این درس‌نامه‌ها وجود دارند و مثال‌های تستی ساده نیز در کنار سوالات تشریحی، درک عمیق‌تری را برای دانش‌آموز فراهم می‌کنند. در نهایت با تست‌های آسان، متوسط و سخت به صورت تیپ‌بندی شده سعی شده نکات کتاب درسی، آزمون‌های سراسری و دانشگاه آزاد در اختیار داوطلب قرار بگیرد.

به صورت میانگین بسته به سختی و آسانی مبحث، 80 تا 500 تست در هر فصل وجود دارد که اگر همه آنها را بزنید، درصد خوبی از ریاضی را برای خود به ارمغان خواهید آورد.

بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی برای داوطلبان متوسط و قوی

بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۳ برای دانش آموزان قوی

منظور از داوطلبان متوسط و قوی، دانش‌آموزانی هستند که پایه قوی‌تری دارند. استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی مفصل برای این افراد مناسب نیست و بیشتر برنامه‌ریزی باید به تمرین و تست‌زنی اختصاص داده شود.منابع ریاضی سخت‌تر تا حد زیادی مشابه منابع فیزیک هستند که قبلا در مقاله بهترین منابع فیزیک کنکور به آن پرداختیم.

  1. قدم اول برای داوطلبان متوسط

مثلا کتاب ریاضیات جامع تجربی خیلی سبز که در پاراگراف قبل معرفی کردیم؛ می‌تواند کتاب خوبی برای شروع کار داوطلبان متوسط و قوی باشد. این داوطلبان با تسلط بر مباحث مقدماتی و پایه ریاضی، به‌راحتی می‌توانند از درس‌نامه مختصر این کتاب برای مرور استفاده کنند.

اگر داوطلبان ضعیف‌تر دو یا چند بار تست‌های سخت این کتاب را حل می‌کنند، برای بچه‌های قوی‌تر یکبار حل کردن چنین سوالاتی کافیست. البته اگر نکته جدید در پاسخ‌نامه وجود داشت، لازم است با علامت‌گذاری مشخص و در زمان جمع بندی آن را مرور کرد.

  1. قدم دوم برای داوطلبان متوسط رو به بالا

کتاب “ریاضیات تجربی جامع کنکور مهر و ماه” با درس‌نامه موضوعی که دارد، بهترین منبع ریاضی کنکور تجربی برای داوطلبان متوسط و قوی است. زیرا با ادغام مباحث مشترک در کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به خوبی توانسته تست‌های ترکیبی و مفهومی را برای دانش‌آموزان قابل فهم کند.

درست است که درس‌نامه کتاب ریاضی جامع مهر و ماه مختصر و کنکوری تدوین شده است، اما با اشاره به پیش‌نیازها باعث مرور چندباره مطالب خواهد شد. به‌علاوه تست‌های آموزشی برای تثبیت مطالب قرار گرفته‌اند و در پایان هر بخش با تست‌های سخت و چالشی می‌توان مطمئن شد که داوطلب به عمق مطلب تسلط پیدا کرده است.

کتاب‌های “ریاضی جامع آی کیو گاج” و ریاضیات جامع نشر الگو گاج نیز می‌توانند کمک زیادی برای این دانش‌آموزان باشند. هر دو این کتاب‌ها، درس‌نامه مختصری دارند و با تست‌های چالشی و دشوار خلاقیت داوطلب را بالا می‌برند تا بتواند به سوالات مفهومی و انحرافی طراحان کنکور پاسخ دهد.

منابع ریاضی کنکور تجربی نظام جدید کدام‌اند؟

سازمان سنجش در ابتدای هر سال با انتشار دفترچه‌ای، لیست دقیق و کامل منابع کنکور را اعلام کرده و همچنین بخش‌هایی که در کتاب‌ها وجود دارد؛ اما نیازی نیست داوطلب برای کنکور مطالعه کند را با عنوان “حذفیات” منتشر می‌کند.

بر اساس آخرین دفترچه منتشر شده، داوطلبانی که در سال‌های قبل دوران مدرسه خود را گذرانده‌اند و کتاب‌های درسی نظام جدید سالی/واحدی یا ترمی/واحدی را دارند باید کتاب‌های جدید را تهیه کنند و بر اساس منابع 6-3-3  برنامه‌ریزی درسی خود را انجام دهند.

مشاوران نوتروفیل همه کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی منتشر شده را بررسی کرده‌اند

همان‌طور که گفتیم همه دانش‌آموزان باید کتاب‌های درسی را به‌عنوان اصلی‌ترین منبع خود در نظر بگیرند و بعد از تسلط روی مطالب آنها، کتاب‌های کمک‌درسی مختلف را انتخاب کنند. اما انتخاب کتاب‌های تست و آموزشی به‌عنوان منابع ریاضی کنکور تجربی کار چندان ساده‌ای نیست.

کارشناسان مجموعه با دانش و تجربه‌ای که در این سال‌ها از کنکور کسب کرده‌اند، سعی می‌کنند هر کتاب جدیدی که در حوزه کنکور منتشر می‌شود را بررسی کرده و همین‌طور ویرایش کتاب‌های قدیم را نیز مدنظر قرار دهند. 

به همین دلیل شاید بتوان این مشاوران که از بین رتبه‌های برتر سال‌های قبل انتخاب شده‌اند را به‌عنوان مرجع معتبری برای معرفی بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۳ دانست. شما می‌توانید برای هر پرسشی در حوزه کنکور و اطلاع از منابع هر درس همین حالا با کارشناسان نوتروفیل تماس بگیرید.

سوالات متداول

چطور می‌توان بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی را شناسایی کرد؟

انتخاب بهترین منبع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از سطح خود آگاه باشید و برای افزایش دانش و توانایی خود، کتابی را انتخاب کنید. اگر در این مورد مطمئن نیستید توصیه می‌کنیم از مشاوران نوتروفیل کمک بگیرید.

آیا از تست‌های کنکور سال‌های قبل می‌توان به‌عنوان منبع مناسبی برای ریاضی استفاده کرد؟

درست است که تست‌های کنکور یکی از بهترین منابع ریاضی کنکور به شمار می‌روند و هر داوطلب باید چند بار آنها را بررسی کند. اما بهتر است کتاب‌های آموزش‌محور و تست دیگری را نیز در طول سال مطالعه کنید.

بهترین منابع برای جمع بندی ریاضی کنکور کدام است؟

آزمون‌های آزمایشی و تست‌های کنکور می‌توانند منبع خوبی برای جمع بندی باشند، اما استفاده از نکات کتاب موج آزمون ریاضی نشر الگو و 100 آزمون ریاضی مهر و ماه می‌تواند برای جمع بندی و مرور مفید باشد.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ش ن
ش ن
22 روز قبل

سلام
من ریاضی نخوندم چون اموزش نداشتم الان میخام ویدیو ببینم چ کتابی بگیرم تستای خوبی داشته باشه
چندبار نمیتونم کتاب بگیرم ممنوننمممممم

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
22 روز قبل
پاسخ به  ش ن

سلام وقت بخیر
بهترین کتاب ها برای ریاضی خیلی سبز و مهروماه هستن