5 تکنیک و نکته طلایی در مورد روش مطالعه کنکور تجربی

روش مطالعه کنکور تجربی
مسیر مطالعه

روش مطالعه کنکور تجربی چیست و با چه روش مطالعه‌ای می‌توان در کنکور موفق شد؟ می‌توان گفت که این سوال 99.99 درصد داوطلبان کنکور تجربی و عاشقان زیست شناسی است. در حقیقت یافتن پاسخ سوال روش مطالعه دروس کنکور تجربی چیست، یکی از اساسی‌ترین و چالش‌ برانگیز‌ترین مراحل کنکور تجربی به شمار می‌آید. بهترین روش مطالعه هر درس برای کنکور تجربی، کاملا مختص آن درس بوده و به اهمیت، ضریب درس در کنکور و البته میزان رقابت موجود بر روی درس بستگی دارد. رعایت برخی نکات بسیار مهم اما ساده مانند داشتن برنامه دقیق، مطالعه اصولی، خلاصه نویسی، پیش خوانی و سایر موارد اینچنینی به شما در این مسیر کمک می‌کنند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

روش مطالعه کنکور تجربی؛ تکنیک‌های طلایی نفرات برتر

همانطور که اشاره کردیم، نحوه‌ی مطالعه، خلاصه نویسی و تست‌زنی در هر درس مختص با آن درس است، با این حال تکنیک‌ها و روش‌هایی وجود دارند که رعایت آن‌‌ها، تاثیر چشم‌گیری در موفقیت شما دارد. شایان ذکر است که این تکنیک‌ها تنها مختص به داوطلبان کنکور تجربی نیست، بلکه برای دانش‌آموزان رشته تجربی که قصد دارند از پایه قوی شروع کنند، نیز بسیار موثر است. ما در این قسمت قصد داریم به معرفی 5 تکنیک بسیار مهم و تاثیرگذار در روند مطالعه دروس کنکور تجربی بپردازیم.

1. برنامه‌ریزی دقیق

برنامه‌ریزی دقیق اولین و مهم‌ترین متد نه تنها برای مطالعه دروس کنکور که برای تمام زندگی است. در واقع، داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان رشته تجربی، باید با استفاده از یک برنامه دقیق و اصولی تمامی اهداف خود را به صورت روزانه مشخص کنند. در این برنامه باید مشخصاً زمان‌های مطالعه درس‌های عمومی و تخصصی تعیین شود و دروس عمومی و تخصصی به صورت موازی با یکدیگر مطالعه شوند.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از مهم‌ترین نکات در روش مطالعه کنکور تجربی، برنامه‌ریزی همراه با استراحت است. این جمله به این معنا است که داوطلبین کنکور تجربی باید زمان‌های مشخصی را در برنامه به استراحت اختصاص دهند. قبولی در رشته مورد علاقه‌تان نه تنها سبب خوشحالی و نشاط شما می‌شود، بلکه آینده شما را نیز تامین خواهد کرد. با این حال در سال کنکور نباید از سلامت روحی و جسمی خود غافل شود.
برنامه ریزی همراه با مطالعه و استراحت در کنار استفاده از بهترین روش مطالعه دروس کنکور می‌تواند بهترین رتبه را برای شما به ارمغان بیاورد. حتماً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور تجربی از اهمیت کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه و دلسوز در سال کنکور آگاه هستید.
فردی که به عنوان مشاور کنکور فعالیت می‌کند قادر است متناسب با سبک زندگی شما، ساعات مطالعه و استراحت‌تان را تعیین کند و به این ترتیب بهترین برنامه مطالعه را به شما ارائه دهد. از این رو، ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما به صفحه مشاوره کنکور تجربی سر بزنید تا از خدمات مشاوره‌ای ما برای داوطبان این گروه آزمایشی پررقابت مطلع شوید.

2. مطالعه دقیق همراه با توجه به جزئیات

دومین قدم تاثیرگذار در فرآیند روش مطالعه دروس کنکور تجربی، مطالعه تمامی دروس به خصوص دروس اختصاصی با دقت فراوان و عمیق است. بهتر است، قبل از شروع مطالعه عمیق یک فصل، ابتدا فصل را پیش‌خوانی کنید، به این ترتیب با کلیات فصل آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که باید مفاهیم را سطر به سطر بخوانید، به جزئیات هر متن و پاراگراف توجه کنید و در نهایت مطلب را برای خودتان توضیح دهید.

3. خلاصه‌نویسی اصولی

خلاصه‌نویسی به صورت اصولی و درست یکی از مهم‌ترین متد‌های مطالعه برای کنکور تجربی است. رتبه‌های برتر کنکور تجربی معتقد هستند که خلاصه‌نویسی باید بعد از مطالعه دقیق مفاهیم انجام شود. ضروری است که در خلاصه‌نویسی تنها مهم‌ترین قسمت‌های هر مطلب به صورت مرتب، همراه با نمودار و علائم اختصاری نوشته شود.
در واقع خلاصه‌نویسی، فهم داوطلب و هر آنچه که از یک متن و مطلب مطالعه کرده و یاد گرفته است، محسوب می‌شود. استفاده از خلاصه‌نویسی به عنوان یکی از روش‌های مرور بسیار حائز اهمیت است.
مجموعه خلاصه‌نویسی من برای هر درس در سال کنکور شامل، نمودار، علائم اختصاری و نکات مهم هر متن و پاراگراف بود. در واقع من پس از اطمینان از یادگیری کامل یه مطلب شروع به خلاصه نویسی می‌کردم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که خلاصه نویسی‌های شامل نکات تست‌ها و درسنامه‌های کتاب تست نیز بودند. با این حال، اشتباه رایجی که گاهاً در خلاصه‌نویسی پیش می‎آید این است که حجم خلاصه از کل مطلب بیشتر می‌شود. این مشکل نیز با استمرار در خلاصه‌نویسی و کسب تجربه، پس از مدتی رفع می‌شود.

4. استفاده از منابع درست و مناسب برای هر درس

با وجود اینکه همواره به داوطلبین کنکور توصیه می‌شود که از مطالعه کتاب درسی غافل نشوند و مطالعه کتاب درسی نیز به تنهایی روش مناسبی برای قبولی در آزمون سراسری است. با این حال، استفاده از منابع مناسب برای تست و تثبیت نکات مهم کتاب درسی می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت داوطلبان و دانش‌آموز رشته تجربی داشته باشد. در حقیقت، دانش‌آموزان با مطالعه کتاب درسی با مهم‌ترین مفاهیم یک مبحث آشنا می‌شوند و با استفاده از منابع مناسب تست و نکته، آنچه که یادگرفته‌اند را تثبیت می‌کنند.

5. حل تست‌های کنکور سال‌های اخیر

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین روش‌های تثبیت یادگیری استفاده از منابع درست تست است. در واقع، داوطلبین و دانش‌آموزان کنکور تجربی باید بعد از مطالعه هر مبحث به صورت مفهومی و عمیق به سراغ تست‌های تالیفی و البته کنکور بروند. اهمیت تست‌زنی به خصوص تست‌های کنکور سال‌های قبل به این علت است که داوطلب با نوع سوالات و تست‌های آن مبحث آشنا می‌شود و میزان اهمیت آن مبحث از نظر طراح کنکور را در میا‌بد.

بهترین روش مطالعه کنکور تجربی برای هر درس

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از اساسی‌ترین سوالات داوطلبان و دانش‌آموزان رشته تجربی نحوه مطالعه دروس این رشته است. در واقع از آنجایی که رقابت در این رشته نسبت به سایر رشته‌های دیگر کنکور بیشتر است، در نتیجه داوطلبان به دنبال متدهایی مطالعاتی هستند که به آن‌ها در این مسیر کمک کند.
شایان ذکر است که یک متد کلی برای تمامی دروس وجود ندارد و هر درسی متد و روش‌ مطالعاتی مربوط به خود را دارد. یافتن راه و روش درست درس خواندن نه تنها برای داوطلبین رشته تجربی بلکه برای سایر رشته بسیار مهم و حیاتی است؛ مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم را در همین راستا، به هیج عنوان از دست ندهید. در ادامه این بخش روش‌های مطالعه دروس اختصاصی رشته تجربی را معرفی می‌کنیم.

1. روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی

اگر شما نیز جزو آن دسته از داوطلبان و دانش‌آموزانی هستید که از مطالعه کتاب درسی ریاضی و فیزیک چیز زیادی دستگیرتان نمی‌شود و یا احتمالاً گیج هم می‌شوید، باید به شما بگوییم که تنها نیستید. جالب است بدانید که اکثر داوطلبین رشته تجربی در مورد دو کتاب ریاضی و فیزیک این رشته، همین احساس را دارند. به همین دلیل از یک جزوه، ویدیو یا کتاب تست همراه با درسنامه کامل استفاده می‌کنند. داوطلبین کنکور پس از مطالعه هر بخش از جزوه یا درسنامه، بلافاصله تست‌های آن درس را می‌زنند.
در واقع، رتبه‌های برتر دو سوم زمان مطالعه دروس ریاضی و فیزیک را به تست‌زنی اختصاص می‌دهند. در ادامه بهتر است، پس از مطالعه آن مبحث از کتاب درسی، برای آن فصل خلاصه‌‌نویسی کرده و تا جایی که می‌توانید تست بزنید.

2. روش مطالعه ریاضی برای کنکور تجربی

نه تنها میزان گیج کننده بودن کتاب درس ریاضی مشابه با کتاب فیزیک است که روش مطالعه این دو درس نیز با هم بسیار شباهت دارد. تنها تفاوت مابین این دو درس، موضوع پیش‌نیازها در درس ریاضی است. به عنوان مثال، معادله نامعادله پیش‌نیاز تابع است و بدون مطالعه آن احتمالاً موقع مطالعه مبحث تابع به مشکل بر خواهید خورد.این در حالی است که در درس فیزیک اکثر فصل‌ها مستقل از هم هستند.
نکته بسیار مهمی که در مورد روش مطالعه ریاضی کنکور تجربی باید به آن توجه داشته باشید این است که در این درس به جای مطالعه پایه به پایه یا کتاب به کتاب، باید مبحث به مبحث پیش بروید.

3. روش مطالعه زیست برای کنکور تجربی

مطمئناً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور تجربی می‌دانید که اولین و مهم‌ترین درس در رشته تجربی زیست‌ شناسی است. درس زیست شناسی با ضریب 12 بیشترین ضریب دروس در این رشته را نیز به خود اختصاص داده است. با این حال مطابق با آماری که سازمان سنجش در هر سال ارائه می‌کند، باید گفت که میانگین پاسخگویی به تست‌های درس زیست شناسی معمولاً پایین است.
یکی از مهم‌‌ترین نکات که باید در تعیین روش مطالعه زیست به آن توجه داشته باشید، بررسی عملکرد سایرین در این درس است. این جمله به این معنا است، زمانی که تعداد زیادی از داوطلبین در یک درس ضعیف عمل می‌کنند، فرصت مناسبی برای شکوفایی شما در آن درس است. مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، تعداد سوالات این درس است که 45 سوال است. در نتیجه به عبارت ساده‌تر می‌توان اینطور گفت که به ازای هر تستی که به درستی جواب بدهید، 2.2 درصد بدست خواهید آورد. در مقاله روش مطالعه زیست به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

4. روش مطالعه شیمی برای کنکور تجربی

داوطلبین رشته تجربی برای درس شیمی به یک منبع با درسنامه کامل، کتاب درسی و یک منبع دوم با تست‌های سخت‌تر احتیاج دارند. یکی از متدهای مناسب و اصولی برای مطالعه شیمی، مطالعه درسنامه منبع اول تست شیمی است.
علاوه بر این باید بلافاصله بعد از هر درسنامه تست آموزشی مربوط به آن را بزنید. در انتها و پس از اتمام یک فصل باید به سراغ مطالعه کتاب درسی بروید. از آنجایی که کتاب درسی برای قسمت مسائل کمی ضعیف عمل کرده است در نتیجه بهتر است پس از زدن تست‌های منبع اول به سراغ منبع دوم خود که سخت‌تر است نیز بروید.

سخن پایانی

کنکور تجربی راه رسیدن به رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار و آینده‌ای روشن است. قطعا موفقیت در این آزمون پررقابت نیازمند برنامه‌ریزی اصولی، استفاده از روش‌های صحیح مطالعه و تلاش و پشتکار شماست. در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین روش‌های مطالعه برای کنکور تجربی را به شما معرفی کنیم. نوتروفیل هم‌پای شما در این مسیر خواهد بود.

سوالات متداول

روش مطالعه نفرات برتر کنکور برای هر درس بر چه اساسی است؟

رتبه‌های برتر از روش‌های صحیح و استاندارد مطالعه و خلاصه‌نویسی برای درس استفاده می‌کنند. سپس با زدن تست‌های تالیفی مربوط به هر مبحث و پاسخ به آزمون‌های سال‌های پیش، شرایط و میزان یادگیری خود را می‌سنجند.

چطور می‎توان کنکور را شبیه سازی کرد؟

از سوالات کنکورهای اخیر استفاده کنید و قرار دادن خودتان در شرایط آزمون، مانند رعایت زمان برای هر درس، پوشیدن لباس آزمون و غیره نیز می‌توانید این شرایط را تجربه کنید.

چه منابعی برای مطالعه دروس کنکور تجربی مناسب هستند؟

کتاب‌های درسی و کمک آموزشی استاندارد مثل درسنامه‌ها و کتاب‌های تست استاندارد بهترین منابع برای کنکور رشته تجربی هستند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز
الناز
2 ماه قبل

به نظر من هر درس روش مطالعه مخصوص به خود را دارد. برای مطلع شدن از راحت‌ترین و بهترین روش مطالعه دروس تجربی، می‌توانید از مشاورین کنکور نزدیک به خود کمک بگیرید.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
2 ماه قبل
پاسخ به  الناز

همینطوره الناز جان
نمیشه برای هر درس نسخه یکسان تجویز کرد