هر آنچه باید درباره روش مطالعه زمین شناسی بدانید!

روش مطالعه زمین شناسی
مسیر مطالعه

به دلیل تغییرات ایجاد شده در ضرایب دروس کنکور تجربی، روش مطالعه زمین شناسی اهمیت زیادی پیدا کرده است. به‌گونه‌ای که داوطلبان کنکوری با چند ساعت وقت گذاشتن به‌صورت هفتگی می‌توانند رتبه خود را تا حد زیادی جابه‌جا کنند و نتیجه خوبی بگیرند. روش مطالعه زمین شناسی کنکور به این صورت است که دانش‌آموز ابتدا باید سطح خود را بشناسد، مباحث سوال خیز کنکور را بداند و بهترین منابع را تهیه کند. همچنین یک داوطلب باید بداند که روش مطالعه این درس چگونه است. برای این کار می‌توانید از روش مطالعه زمین شناسی رتبه های برتر کمک بگیرید. ابتدا کتاب را به‌صورت روزنامه وار و بعد دقیق بخوانید. جدول‌ها، شکل‌ها و نکات مهم را جا نندازید. تست بزنید و از اشتباهات خود درس بگیرید. در این مطلب از سایت نوتروفیل همراه ما باشید تا روش مطالعه زمین شناسی را به طور کامل توضیح دهیم. 

اهمیت درس زمین‌شناسی در کنکور

در کنکور 1403 برخلاف کنکورهای پیشین، زمین‌شناسی به عنوان درس‌های تاثیرگذار و ضریب‌دار در نظر گرفته شده است. بنابراین بهتر است این درس را حذف نکرده و آن را مانند دروسی نظیر ریاضی مطالعه کنید. البته توجه داشته باشید که در مطالعه زمین‌شناسی افراط نکنید؛ زیرا زمین‌شناسی درس آسانی نبوده و کمتر کسی در کنکور این درس را درصد بالا می‌زند. حتی اگر افرادی که قصد قبولی در داروسازی را دارند یا به فکر کسب رتبه‌های تک رقمی هستند هم نباید در مطالعه این درس افراط کنند. 

توجه به روش مطالعه زمین‌شناسی برای کنکور سبب می‌شود که بتوانید این درس را به‌صورت موثرتر مطالعه کنید. با در نظر گرفتن روش خواندن زمین شناسی به‌صورت اصولی می توانید با مطالعه کم هم در این درس بهترین درصد را کسب کنید. روش مطالعه، تست زنی و جمع‌بندی این درس برای افراد با سطوح مختلف، متفاوت است. همچنین شما بر اساس زمانی که تا کنکور مانده باید بهترین روش مطالعه زمین شناسی را به کار بگیرید. آیا می‌خواهید رتبه‌های برتر و کسانی که این مسیر را طی کردند، همراه شما باشند؟ پس با مشاوران گروه آموزشی نوتروفیل همراه باشید. پیش از استفاده از خدمات این گروه و بهره‌مندی از خدمات مشاوره تجربی باید با نحوه ارائه این خدمات، طرح‌های مشاوره‌ای و… آشنا شوید. صفحه مشاوره کنکور تجربی را بخوانید تا خدمات ما را بهتر بشناسید.  

روش مطالعه زمین‌ شناسی چگونه است؟

برخی افراد تصور می‌کنند برای تسلط در یک درس، باید آن را ساعات طولانی و چندین بار بخوانند. در صورتی که چنین تفکری اشتباه بوده و شما با آشنایی با روش مطالعه زمین‌شناسی در این درس درصد خوبی کسب می‌کنید. آشنایی با روش مطالعه زمین‌شناسی کنکور تاثیر بالایی در کسب درصد بالا زمین‌شناسی و رتبه مناسب شما خواهد داشت. یادگیری اصولی روش مطالعه، کیفیت درس خواندن شما را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود در جلسه آزمون میان گزینه‌ها شک و تردید نداشته باشید. 

شما باید روش مطالعه هر یک از درس‌های کنکور تجربی را به خوبی بلد باشید. آگاهی از روش مطالعه هر درس و خواندن آن به‌صورت صحیح باعث یادگیری بهتر آن درس می‌شود. در نتیجه داوطلب مفاهیم را در روز کنکور به خوبی به خاطر می‌سپارد و هنگام پاسخگویی به تست‌ها دچار شک و تردید نمی‌شود. داوطلب کنکوری باید بداند که روش مطالعه هر یک از درس‌های کنکور تجربی چگونه است. به خصوص روش مطالعه زیست که ضریب بالایی هم در کنکور دارد و تا حد زیادی رتبه را تغییر می‌دهد؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع‌ترین روش مطالعه زیست برای کنکور را دریابید. در ادامه به چندین روش برای مطالعه زمین‌شناسی می‌پردازیم تا شما با استفاده از این روش‌ها بتوانید بهترین نتیجه را در این درس بگیرید.

مطالعه کتاب به‌صورت روزنامه وار

اولین روش برای یادگیری زمین‌شناسی، شناخت ماهیت این درس بوده که بسیار فرار است. همین موضوع سبب می‌شود که توجه به روش مطالعه زمین شناسی بسیار اهمیت پیدا کند. اگر مطالعه زمین‌شناسی به روش درستی انجام نگیرد، شما مفاهیم درس‌ها را به راحتی فراموش می‌کنید. اولین گام برای داشتن یک روش مطالعه مناسب برای این درس، خواندن زمین‌شناسی به‌صورت روزنامه‌وار است. 

اگر می‌خواهید زمین‌شناسی را به خوبی فرا گرفته و در آن درصد مناسبی کسب کنید، باید هر درس را به‌صورت جداگانه مطالعه کنید. برای انجام این کار بهتر است یک فصل را انتخاب کرده و برای بار اول آن را به‌صورت روزنامه وار بخوانید. سپس آن را به‌صورت پاراگراف پاراگراف مطالعه کنید. در آخر برای هر پاراگراف، خلاصه‌نویسی انجام دهید. این روش به عنوان روش صحیح مطالعه زمین‌شناسی شناخته می‌شود و به یادگیری مطالب و تمرکز بهتر روی درس کمک می‌کند.

مطالعه با دقت بیش‌تر

از آنجایی که زمین‌شناسی به عنوان یک درس فرار شناخته می‌شود، شما باید مفاهیم درسی را با دقت بسیاری مطالعه کنید. دومین مرحله از روش مطالعه زمین شناسی برای کنکور این است که این درس را به‌صورت دقیق مطالعه کنید. در مطالعه زمین‌شناسی کنکور هنگام مطالعه یک پاراگراف باید معنی دقیق آن را به خوبی متوجه شوید. بنابراین می‌توانید مفاهیم را برای خود توضیح داده و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید. اگر به دنبال یک درصد مناسب برای زمین‌شناسی کنکور هستید، مطالب این درس را با دقت بالایی بخوانید. 

شکل‌ها، جدول‌ها و نقشه‌ها

شکل‌ها، جدول‌ها و نقشه‌ها در درس زمین‌شناسی، اهمیت زیادی دارند و سوالات زیادی از این بخش‌ها مطرح می‌شوند. برای یادگیری صحیح این بخش‌ها از کتاب از روش حاشیه‌نویسی استفاده کنید. 

 از جمله بهترین روش‌های خواندن زمین‌شناسی، مطالعه شکل‌ها، جدول‌ها و نقشه‌ها است. شکل‌ها، جدول‌ها و نقشه‌ها در درس زمین‌شناسی اهمیت بسیاری داشته و سوالات بسیاری از این بخش مطرح می‌شود. برای اینکه بتوانید شکل‌ها، جداول و نقشه‌های زمین‌شناسی را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید از روش حاشیه‌نویسی استفاده کنید.

 در روش حاشیه‌نویسی شما باید بعد از مطالعه هر شکل، نکات مهم آن را در کتاب خود یادداشت کنید. همچنین نکاتی را که فکر می‌کنید از نظر طراحان اهمیت بسیاری دارد، یادداشت کنید. در مرحله بعد می‌توانید هر شکل و نقشه را به خوبی تحلیل کرده و مهم‌ترین نکات آن را خلاصه کرده و بنویسید. این روش به عنوان بهترین روش‌ مطالعه درس زمین شناسی شناخته می‌شود. 

خلاصه‌نویسی

اگر قصد قبولی در یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها را دارید، علاوه بر اطلاع از روش مطالعه زمین شناسی باید بدانید که چگونه این درس را خلاصه‌نویسی کنید. روش خلاصه‌نویسی زمین شناسی به عنوان یکی از بهترین روش‌های مطالعه این درس شناخته می‌شود. شما می‌توانید با نوشتن خلاصه هر بخش، مرور را برای خود راحت‌تر کنید. همچنین می‌توانید پس از مطالعه هر بخش، خلاصه آن را در یک دفتر جداگانه نوشته و در مواقع نیاز، آن را مرور کنید. 

تست زدن

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هر داوطلب کنکوری برای مطالعه زمین‌شناسی باید انجام دهد، حل تست‌های کنکور بوده که سال‌های اخیر طرح شده است. شما می‌توانید این تست‌ها را از منابع زمین‌شناسی کنکور بزنید. شما باید تست‌های کنکور سال‌های اخیر را تجزیه و تحلیل کنید. این تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا دید بهتری نسبت به سوالات زمین‌شناسی داشته باشید.

مرور مطالب

اگر می‌خواهید روش مطالعه مناسبی برای زمین شناسی داشته باشید، مرور یکی از مهم‌ترین مواردی است که نباید آن را دست کم بگیرید. مرور، آخرین مرحله در روش خواندن زمین شناسی برای کنکور است که شما باید 2 الی 3 ماه مانده به کنکور، خلاصه نویسی‌ها و نت‌برداری‌های خود را مطالعه کنید. این کار سبب می‌شود که تسلط بیش‌تری روی مطالب داشته باشید و نکات مهم را مجدد بخوانید.

 روش مطالعه زمین‌ شناسی رتبه‌ های برتر

آنچه که باعث شده رتبه برترهای کنکور نسبت به سایر داوطلبان موفق‌تر عمل کنند، یادگیری اصول مطالعه، تست زنی و غیره است. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید جزو یکی از رتبه برترهای کنکور امسال باشید، مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ برای شماست. از آنجایی که روش خواندن دروس برای امتحانات نهایی و کنکور با یکدیگر فرق دارند، بهتر است این را بدانید که روش خواندن هر یک از این درس‌ها برای کنکور چگونه است. همچنین به دنبال این باشید که رتبه برترها چگونه برای کسب درصد بالا در هر درس، آن را مطالعه کردند.

اگر به دنبال کسب درصد بالا در زمین‌شناسی هستید، می‌توانید از روش مطالعه زمین شناسی رتبه برتر ها استفاده کنید. بسیاری از رتبه‌های برتر، زمین‌شناسی را کنار نگذاشته و آن را در کنار سایر دروس خود مطالعه می‌کنند. بر اساس روش مطالعه زمین شناسی رتبه های برتر به‌گونه‌ای است که این افراد، تایم بسیار زیادی را به این درس اختصاص نداده و روی فصول پرتکرار و مهم بیش‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بهترین روش مطالعه زمین‌ شناسی

آشنایی با بهترین روش مطالعه زمین ‌شناسی و توجه به نکات اشاره شده به شما کمک می‌کند تا بتوانید این درس را به‌صورت مفهومی یاد گرفته و نکات حفظی آن در حافظه دراز مدت شما ثبت شود. همچنین توجه به روش صحیح مطالعه زمین شناسی سبب می‌شود تا شما بتوانید بهترین نتیجه را از این درس بگیرید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از این درس بگیرید، باید روش صحیح مطالعه زمین شناسی را بدانید. بهترین روش مطالعه زمین شناسی این است که بخش‌های مفاهیم و مسائل این کتاب را از هم جدا کنید. سپس برای هر یک شیوه خاصی به کار بگیرید. برای مثال در بخش مفهومی، کتاب را یک بار بخوانید و یک بار آن‌ را برای دوست خیالی خود توضیح دهید. همچنین به همه اشکال، نمودارها و… دقت کنید. بعد از خواندن بخش‌های حفظی یا یادگیری فرمول‌ها و تمرین مسائل، حتما تست‌های زیادی را حل کنید و نکات مهم آن‌ها را بنویسید.

زمین‌شناسی را به سبک رتبه برترها بخوانید!

درس زمین‌شناسی یکی از دروس رشته تجربی است که روی کسب رتبه برتر و قبولی داوطلبان در برخی رشته‌های خاص مانند داروسازی تاثیر می‌گذارد. مطالعه این درس با تمرکز بالا حتی با ساعت مطالعه کم هم اثربخش بوده و سبب نتیجه بسیار خوب شما از کنکور می‌شود. شما می‌توانید تمام سوالات خود را درباره روش مطالعه زمین‌شناسی در بخش نظرات همین صفحه بپرسید یا اگر تجربه‌ای درباره روش مطالعه این درس دارید، با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

ضریب زمین‌شناسی در کنکور 1403 چقدر است؟

برخلاف سال‌های گذشته، زمین‌شناسی در کنکور 1403 با ضریب یک میان دروس کنکور تجربی قرار می‌گیرد. 

بیش‌ترین سوالات کنکور زمین‌شناسی مربوط به چه مباحثی هستند؟

سوالات زمین‌شناسی کنکور از پایه یازدهم طراحی می‌شود. بنابراین شما باید بر اساس بودجه‌بندی ارائه شده، مباحث مهم این درس را بخوانید. فصل‌های اول تا هفتم زمین‌شناسی به ترتیب شامل 5، 3، 4، 3، 4، 3 و 3 سوال هستند. 

روزی چند ساعت زمین‌شناسی بخونم؟

با توجه به اینکه ضریب درصد این درس یک است، گذاشتن زمان زیاد روی این درس منطقی نیست. در هفته حدود یک و نیم تا دو ساعت، زمین‌شناسی را در برنامه خود قرار دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیه
مهدیه
1 ماه قبل

ممنون از مقاله خیلی خوبتون برای پیدا کردن پربازده ترین و مفیدترین روش مطالعه زمین شناسی برای کنکور باید از مشاورین مجرب مراکز مشاوره و راهنمایی تحصیلی استفاده کنید.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  مهدیه

ممنون از اینکه نظرت رو به اشتراک گذاشتی مهدیه جان