موثرترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور + نکات مهم

روش مطالعه تاریخ برای کنکور
مسیر مطالعه

تاریخ درسی حفظی است، به‌همین خاطر بسیاری از داوطلبان این درس را از برنامه مطالعاتی خود حذف می‌کنند. ولی رسیدن به درصد بالا برای این درس در کنکور سخت نیست، فقط باید روش مطالعه تاریخ برای کنکور را اصولی پیش ببرید. بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی مطالعه دقیق کتاب درسی است که مهم‌ترین منبع شما محسوب می‌شود. این درس بسیار فرار است، پس باید در فواصل نزدیک به آزمون با استفاده از تکنیک‌هایی مانند مرور خلاصه‌ها و تست زنی حتما مرور شود. با مطالعه این مقاله از نوتروفیل با بهترین روش یادگیری تاریخ آگاه می‌شوید و خواهید دانست که برای مطالعه‌ی تاریخ باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهید.

چرا باید روش مطالعه تاریخ کنکور را بیاموزیم؟

کتاب تاریخ برای کنکور انسانی کمی حجیم به نظر می‌رسد، به همین خاطر بسیاری از دانش آموزان این درس را رها می‌کنند. اما اگر این درس را صفر بزنید کار بسیار اشتباهی است؛ شما باید یک درصد قابل قبولی برای تاریخ کسب کنید. چرا؟ چون برخی از افراد در بعضی دروس ضعیف‌تر هستند و در این جا دروسی مانند تاریخ و جغرافیا راه نجات آن‌هاست. حتی اگر در دروس دیگر هم مشکلی ندارید این درس را نباید رها کنید، زیرا ممکن است از رقابت کمی عقب‌تر بیفتید.

به طور کلی درس تاریخ و جغرافیا مکملی است در کنار سایر دروس و مانند یار کمکی شماست. اگر گمان می‌کنید برای برنامه ریزی مطالعه‌ی دروس به کمک نیاز دارید، به صفحه مشاوره کنکور انسانی بروید تا به‌طور کامل با خدمات مشاوره ما آشنا شوید.

بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی

پس از بررسی عملکرد داوطلبانی که درصد خوبی در کنکور کسب کرده‌اند، متوجه شدیم که آن‌ها بر اساس بودجه‌بندی و اهمیت مباحث به مطالعه تاریخ می‌پردازند. در واقع بعد آشنایی با آزمون‌های گذشته و سلیقه‌ی طراحان کنکور، مباحث مهم‌تر و تست‌خیز را شناسایی کرده و پس از آن، زمان بیشتری را صرف یادگیری مباحث مهم می‌کنند. در زیر نکات پیش نیاز برای برنامه ریزی مطالعه‌ی تاریخ در کنکور انسانی را به طور خلاصه بیان کردیم.

تعداد سوالات کنکور15
مدت پاسخ گویی15 دقیقه
زمان مد نظر برای هر تست60 ثانیه
منابعتاریخ دهم، یازدهم و دوازدهم

تکنیک های مطالعه تاریخ کنکور انسانی

یکی از دروسی که می‌توان درصد بالایی از آن گرفت، تاریخ است؛ البته اگریک سری از نکات را مد نظر قرار دهید. در ادامه، به بررسی تکنیک‌های مطالعه تاریخ برای کنکور انسانی می‌پردازیم. پس از مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله، هرگونه سوالی در زمینه مطالعه تاریخ برایتان پیش آمد، می‌توانید از مشاوران نوتروفیل بپرسید و پاسخ کارشناسی دریافت کنید. 

  1. مطالعه‌ی دقیق کتاب

برای مطالعه‌ی تاریخ شما حق انتخاب دارید؛ می‌توانید از بین سه کتاب، دو کتاب را برای مطالعه انتخاب کنید. اگر دوازدهم هستید در طی سال، تاریخ دوازدهم را مطالعه می‌کنید و در کنار این، یک کتاب دیگر هم بخوانید. همچنین این درس نیاز چندانی به کلاس نکته و تست ندارد، بهترین روش برای مطالعه‌ی این درس خود شما و کتاب درسی هستید. 

  1. درک سیر وقوع اتفاقات و روابط

شاید فکر کنید مطالعه تاریخ تماما حفظی است، اما اگر این طور پیش بروید مطالب کتاب را به سرعت از یاد می‌برید. بهتر است متوجه روند وقوع اتفاقات شوید و روابط علی و معلولی را برای خودتان شرح دهید. نکته حائز اهمیت در روش مطالعه تاریخ کنکور، خواندن به صورت داستان است، این روش تاریخ را جذاب و آسان‌تر می‌کند.

  1. خلاصه نویسی

برای یادگیری و مطالعه تاریخ کنکور انسانی حتما از خلاصه نویسی و نکته برداری استفاده کنید. پس از مطالعه صحیح هر درس، مطالب را به زبان خودتان خلاصه نویسی کرده یا برای راحت‌تر کردن مرور به صورت جدول بندی نکات را بنویسید. خلاصه نویسی و جدول بندی موجب دسته بندی موضوعات در ذهن، تثبیت یادگیری و افزایش بازدهی می‌شود.

  1. تست زنی منظم و مداوم

تست زنی منظم و مداوم، علاوه بر مرور مطالب، باعث می‌شود نکاتی که قبلا در زمان مطالعه جا افتاده را یاد بگیرید. برای تاریخ حتما باید مرور مداوم داشته باشید تا اطلاعات وارد حافظه بلند مدت شما بشود و سریع از یادتان نرود.

  1. مطالعه تصاویر و نقشه‌های کتاب

تصاویر و نقشه‌های کتاب درسی نیز ممکن است نظر طراحان سوال را به خود جلب کند؛ حتما در زمان مطالعه به آن‌ها نیز توجه کنید. تاریخ و جغرافیا از معدود دروسی به حساب می‌آید که تصاویر در آن اهمیت دارد. ممکن است نحوه مطالعه تصاویر و نقشه‌ها برای شما ابهام برانگیز باشد. برای مطالعه تصاویر باید نکات مهم را استخراج کنید. در بعضی از موارد تصاویر و نقشه‌ها در یادگیری بهتر سایر مطالب کتاب نیز بسیار موثر خواهند بود.

  1. مرور

یک هفته، در دو تایم مطالعاتی به خواندن مباحث تاریخ بپردازید. در هفته‌ی بعد در یک پارت، مباحث را مرور کنید و تست بزنید. این کار را تا پایان کتاب ادامه دهید. با تحلیل آزمون‌ها و تست‌هایی که زده‌اید؛ هم می‌توانید نقاط ضعف‌تان را شناسایی کنید؛ هم می‌توانید مطالبی که قبلاً خواندید را مرور کنید. اگر می‌خواهید بدانید با درصدهایتان چه رتبه‌ای تقریبا در کنکور کسب می‌کنید؛ می‌توانید با مراجعه به پنل تخمین رتبه، از وضعیت خودتان با خبر شوید.  این روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی در تثبیت دروس تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است، هر چقدر این درس را نزدیک به کنکور بخوانید بهتر است. 

روش مطالعه تاریخ رتبه‌های برتر

زمانی که برای آزمون کنکور زمان کمی داشتم و باید در یک مدت زمان محدود مطالب زیادی را مرور می‌کردم، با خلاصه‌نویسی توانستم سریع‌تر دروس را یاد بگیرم. با این روش، به جای خواندن و مطالعه‌ی کلیه‌ی جزئیات، تاریخ‌های مهم را به صورت مختصر و مفید یادداشت می‌کردم. این کار به من کمک کرد تا و مطالب را به بهترین شکل ممکن مرور کنم. همچنین، با این روش، توانستم زمانم را بهتر مدیریت کنم و به مرور زمان، توانم در حفظ و یادآوری مطالب بهبود یافت.

نتیجه گیری

روش مطالعه تاریخ کنکور موضوعی است که ما در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم؛ به خاطر داشته باشید که حذف درس تاریخ از کنکور اصلا تایید نمی‌شود. برای خواندن این درس هم مانند بقیه دروس کنکور وقت بگذارید و با رعایت اصول آرام آرام پیش بروید.

سوالات متداول

آیا نمونه سوالات کنکور قبلی برای تمرین مطالعاتی درس تاریخ موثر است؟

بله، حتما تست‌های آزمون سال پیش را بزنید. این کار شما را با مباحث مهم نیز آشنا می‌کند.

آیا مطالعه تمامی منابع درسی ضروری است؟

مطالعه تمامی مباحث ممکن است زمان‌بر و غیرضروری باشد؛ بنابراین بیشتر تمرکزتان را بر مباحث مهم بگذارید.

ضریب تاریخ در کنکور چند است؟

با توجه به آخرین تغییرات کنکور ضریب تاریخ ۵ اعلام شده است.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها