روش مطالعه اقتصاد برای کنکور| همه چیز درباره اقتصاد 1403

روش مطالعه اقتصاد برای کنکور
مسیر مطالعه

درس اقتصاد و روش مطالعه اقتصاد برای کنکور، همیشه جزو چالش‌های داوطلبان انسانی بوده است. دانش‌آموزان انسانی، معمولا اقتصاد را با مسائل پیچیده آن می‌شناسند و تصور درستی از این درس ندارند. خب باید بگویم که ما دوباره اینجاییم تا تمامی تصوراتتان را بهم بریزیم!
اقتصاد، درس تقریبا شیرینی است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و بخش مسائل تنها یک سوم از این درس است. این درس به دلیل تک کتاب بودن و داشتن حجم کم، می‌تواند ناجی شما در کنکور باشد و درصد ناب 100 را به شما هدیه دهد. البته فراموش نکنید که باید اول از همه راه و روش را بشناسید و سپس در ابر بالای سرتان به درصد 100 فکر کنید.
روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور، باید به گونه‌ای باشد که تمامی سه بخش اصلی یعنی حفظی، مفهومی-کاربردی و مسائل را در بر بگیرد. باید طوری شیوه مطالعه درس اقتصاد کنکور را پیش ببرید که در نهایت بتوانید علاوه بر سوالات متن، سوالات مسائل را هم به سادگی و با میانبر و تکنیک حل کنید.
در ادامه همراه باشید تا تمامی مسائل مربوط به روش مطالعه اقتصاد برای کنکور را بررسی کنیم و نقشه‌راه سری آن را در اختیارتان قرار دهیم. شما در این مقاله، حتی با کوچک‌ترین تکنیک‌ها و روش‌های خاص مطالعه اقتصاد آشنا خواهید شد؛ از بررسی دقیق روش مطالعه، بودجه‌بندی دروس، منابع و اساتید اقتصاد بگیرید تا آنالیز سوالات کنکور و مدیریت زمان.

اهمیت درس اقتصاد و روش مطالعه اقتصاد برای کنکور

درس اقتصاد، یکی از تک کتاب‌های رشته انسانی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. سوالات این درس به بخش‌های مختلفی مانند مسئله، نمودار و جدول، متن‌محور، مفهومی و… تقسیم می‌شود. درس اقتصاد در دفترچه کنکور تنها 15 سوال را به خود اختصاص می‌دهد که هر کدام از این سوالات می‌تواند تاثیر بسیار زیادی (هر سوال تقریبا 6.6) داشته باشد. نگران نباشید! این درس به دلیل تک کتاب بودن و حجم نسبتا کم مطالب، پتانسیل 100 زدن را به راحتی دارد. (بیش از 50 درصد داوطلبان رشته انسانی، حدود 10 تا 40 درصد سوالات اقتصاد رو پاسخ میدن. پس ببین حتی با درصد 50 هم میتونی کلی از بقیه جلو بیوفتی. البته اونی که من الان میبینم مسلما دنبال این درصدا نیست و چشمش فقط 100 رو میبینه)

اقتصاد سخت نیست!!

قبل از بررسی و آنالیز روش مطالعه اقتصاد برای کنکور، از شما می‌خواهم که تمامی تصورات خودتان از اقتصاد و سوال‌هایش را دور بریزید. مطمئنا شما هم با دیدن سوالات مسئله اقتصاد و محاسباتش کمی به فکر فرو رفته‌اید که چطور باید این درس را مطالعه کنید؛ اتفاقا بخاطر همین هم است که در این صفحه هستید.

 یک خبر خوب دارم! بخش بزرگی از مسائل اقتصاد با میانبر و تکنیک قابل حل هستند و تمامی راه‌حل‌های طولانی و گیج‌کننده کتاب، بیهوده است. اینجا قصد معرفی هیچ پکیج یا بسته آموزشی را نداریم؛ پس با دقت گوش کنید. با مطالعه مفهومی درست و استفاده از میانبر برای مسائل، می‌توانید بهترین درصدها را از اقتصاد بگیرید پس ترس را کنار بگذارید و سعی کنید مشکلات خود را از پایه درست کنید. همانطور که گفتم این درس تک کتاب است و حجم کمی دارد؛ در نتیجه می‌توانید در مدت زمان کمی، در این درس پیشرفت کنید.

مطمئنا شما هم خواهان رتبه برتر شدن هستید که در این صفحات به دنبال روش مطالعه دروس مختلف می‌گردید. برای رتبه برتر شدن، صرفا دانستن روش مطالعه یا موارد دیگر کافی نیست بلکه باید یک برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشید. مشاوره کنکور انسانی اینجاست تا این مسیر را هموار تر کند و بهترین را رقم بزند.

ضریب و بودجه‌بندی درس اقتصاد

برای اینکه مطالعه بهتر و واقع بینانه‌تری داشته باشید، در ابتدا باید اهمیت هر کدام از مباحث اقتصاد را بدانید. همانطور که گفتم، درس اقتصاد 15 سوال از دفترچه دوم کنکور را به خود اختصاص می‌دهد و ضریب آن در کنکور 2 است. برای پاسخ دادن به سوالات اقتصاد، 15 دقیقه وقت دارید. از این 15 سوال، معمولا بین 5 تا 7 سوال به بخش مسائل اختصاص پیدا می‌کند. برای مثال در کنکور سال گذشته، یعنی 1402، 5 سوال از بخش مسائل داشتیم. همچنین 5 سوال به بخش تحلیلی و 5 سوال به بخش حفظی اختصاص پیدا کرده بود. در حالت کلی اگر بخواهیم فصل‌های کتاب را بررسی کنیم؛ هر کدام به ترتیب زیر است:

فصلنام فصلتعداد سوالات در کنکوردرصد سوالات هر فصل
اولاصول انتخاب در کسب و کار6 سوال40 درصد 
دومبازیگران اصلی در میدان اقتصاد3 سوال20 درصد
سوماقتصاد رشد و پیشرفت1 سوال6 درصد
چهارماقتصاد در خانواده5 سوال34 درصد

فصل اول در مقایسه با سایر فصل‌ها، بیشترین سوالات را در کنکور دارد. می‌تواند گفت حدود 40 درصد سوالات کنکور متعلق به درس 1 تا 4 است؛ در نتیجه این فصل را عمیقا دریابید. پس از فصل اول، فصل چهارم بیشترین سوال را به خود اختصاص می‌دهد.

بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور انسانی

برای مطالعه اقتصاد، در ابتدا باید مباحث و نوع سوالات آن را بشناسید. مباحث اقتصاد به سه بخش مفهومی- کاربردی، حفظی و مسائل تقسیم می‌شود که هر کدام روش مطالعه خاص خود را دارند. اگر فکر می‌کنید صرفا با مطالعه متن و سپس حل کردن چند مسئله می‌توانید از اقتصاد درصد بالایی بگیرید، کاملا در اشتباهید. شیوه مطالعه درس اقتصاد کنکور کاملا متفاوت از سایر دروس انسانی است. برای داشتن بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور انسانی، باید مطالب را تفکیک کرده و سپس شروع به مطالعه کنید. در ادامه تمامی این موارد را توضیح خواهیم داد.

روش مطالعه حفظی اقتصاد کنکور

بخش حفظی کتاب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب اقتصاد است. در قدم اول، سعی کنید سیر تا پیاز متن کتاب را بررسی کنید. نیازی نیست خط به خط کتاب را حفظ کنید بلکه باید کلیدواژه‌ها، جملات و اصطلاحات مهم را به خاطر بسپارید. همزمان با مطالعه حاشیه‌نویسی کنید و مطالب مهم کتاب را استخراج کنید. از آنجایی که دروس اقتصاد کمی طولانی هستند، بهتر است این مطالعه این درس را در طی هفته تقسیم کنید. 2 پارت 90 دقیقه در بازه یادگیری اولیه کافیست.

در روزهای جمع‌بندی عید یا نزدیک به کنکور، 3 پارت در هفته برای تست زنی بالا نیاز دارید. برای اینکه در بخش حفظی موفق عمل کنید، باید مرور زیادی داشته باشید و طبق منحنی فراموشی (ابینگهاوس تو روانشناسی خودمون) عمل کنید. حتما قبل از مطالعه بودجه‌بندی جدید، مطالب قبلی را مرور کنید و از آنها تست بزنید. سعی کنید در این بخش، حتما از خلاصه‌نویسی استفاده کنید و مطالب را به زبان خودتان تبدیل به یک جزوه خلاصه عالی کنید. البته خلاصه‌نویسی نیاز به فوت و فن کوزه‌گری دارد که ما در روش خلاصه نویسی دروس انسانی؛ تکنیک‌های فوق طلایی آن‌ها را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

روش مطالعه مفهومی-کاربردی اقتصاد کنکور

بخش مطالعه مفهومی، پایه و اساس سایر بخش‌ها است. در این قسمت شما باید مفاهیم کلی کتاب را کاملا درک کنید تا بتوانید هم راحت تر آن‌ها را حفظ کنید و هم مسائل را مثل آب خوردن حل کنید. منظور از مفاهیم کلی، مفاهیمی مانند تورم، مرز امکانات تولید، نقدینگی، عرضه و تقاضا و… است. سعی کنید با استفاده از تکنیک فاین من، تمامی این مفاهیم را به زبان خود توضیح دهید؛ طوری که قرار است برای یک بچه 5 ساله توضیح دهید. از مطالب ساده شروع کنید و سپس پله پله، مطالب را ارتقا دهید تا در نهایت به اصل مطلب برسید. از مثال زیاد استفاده کنید؛ علی الخصوص مثال‌هایی که در زندگی روزمره خود می‌بینید. تست‌زنی زیاد هم می‌تواند بهترین دوست برای شما در مطالعه مفهومی باشد. 

با تست زدن زیاد می‌توانید مثال‌های خوبی را پیدا کنید؛ همچنین می‌توانید هر کدام از مفاهیم را از دیدگاه‌های متفاوتی ببینید. اگر در فهم مطالب کمتر موفق عمل می‌کنید، می‌توانید از ویدئوهای آموزشی استفاده کنید. در این مقاله در رابطه با بهترین اساتید اقتصاد کنکور هم صحبت کرده‌ایم.

روش مطالعه مسائل اقتصاد کنکور

همانطور که گفتیم تقریبا یک سوم از سوالات اقتصاد کنکور را، مسائل تشکیل می‌دهند. مسائل بزرگترین چالش برای دانش‌آموزانی است که با اقتصاد مشکل دارند. اما همانطور که در بالا اشاره شد، تمامی این مسائل مثل آب خوردن حل می‌شوند. در قدم اول شما باید تسلط نسبی روی کتاب داشته باشید و مفهوم هر بخش را با استفاده از روش مطالعه مفهومی متوجه شوید؛ سپس می‌توانید در این بخش موفق عمل کنید. 

بعد از متوجه شدن مفهوم مسئله هر درس، حالا باید فرمول آن را به خاطر بسپارید. بعد از اینکه مفهوم درس و مسئله را متوجه شدید، بهترین پیشنهاد این است که از فیلم‌های آموزشی محاسبات اقتصاد کمک بگیرید؛ زیرا از پایه می‌توانید مسائل و محاسباتش را درست یاد بگیرید و خودتان را از راه‌حل‌های طولانی و پیچیده رها کنید. اگر دسترسی به فیلم یا استاد اقتصاد ندارید، می‌توانید از درسنامه‌ها کمک بگیرید و با تمرین زیاد راه‌حل های هر مسئله را یاد بگیرید. 

توجه کنید که برای مسلط شدن به بخش مسائل، باید تمرین و تست زیادی داشته باشید. در مرحله اول از تست‌های تالیفی استفاده کنید و سپس تست‌ کنکور سال‌های گذشته را بزنید. برای حل مسائل، بهتر از تکنیک محاسبات سریع و آسان ریاضی استفاده کنید.در مقاله روش مطالعه ریاضی انسانی برای کنکور مفصل در رابطه با محاسبات صحبت کرده‌ایم.

چگونه درس اقتصاد را برای کنکور بخوانیم؟!

روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور به ترتیب زیر است:

  1. روزنامه‌وار مطالعه کنید. برای فهم دقیق هر درس، باید یک دور به صورت روزنامه‌وار درس را مطالعه کنید تا با کلیات آن آشنا شوید. در این مرحله، شما یک دیدگاه و چکیده کلی نسبت به درس پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که قرار است با چه نکات و اصطلاحاتی مواجه شوید. این مرحله نهایتا 5 تا 7 دقیقه وقت می‌گیرد.
  1. پاراگرافی پیش بروید. بعد از اینکه متوجه هدف کلی درس شدید حالا از اول درس شروع به مطالعه کنید. هر پاراگراف را بخوانید و نکات مهم آن را هایلایت کنید. حاشیه‌نویسی را فراموش نکنید و به صورت کامل همه چیز را بررسی کنید.
  1. به نمودارها و جداول دقت کنید و آنها را تحلیل کنید. این مورد باعث می‌شوند تا فهم بهتر و دقیق‌تری از درس پیدا کنید. همچنین در ادامه متوجه خواهید شد که از این موارد امکان طرح سوال نیز وجود دارد.
  1. خلاصه‌نویسی کنید. بعد از حداقل دو بار مطالعه هر درس، شروع به خلاصه‌نویسی کنید و نکات مهم را در حد یک برگه استخراج کنید. این منبع برای دوره‌های مرور و جمع‌بندی می‌تواند بزرگترین کمک باشد.
  1. تست‌خوانی کنید. تست‌های کنکور هر درس را بررسی کنید و سطح آن‌ها را با سطح مطالعه خود مقایسه کنید. اگر سطح سوالات بالاتر بود باید شما هم مطالعه خود را ارتقا دهید.
  1. تست زیاد حل کنید . تست‌زنی مهم‌ترین بخش روش مطالعه اقتصاد برای کنکور به شمار می‌آید. با تست زدن زیاد می‌توانید مفهوم درس را به خوبی یاد بگیرید و همچنین توانایی مدیریت زمان را به دست آورید.
  1. مرور کنید. اگر روش مطالعه اقتصاد رتبه های برتر را بخوانید، متوجه خواهید شد که مرور یک بخش جدا نشدنی از روند مطالعه آنها بوده است. حتما پروسه مرور را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای مرور می‌توانید از خلاصه‌ها یا تست استفاده کنید.

آنالیز صفر تا صد تیپ‌بندی و انواع سوالات اقتصاد کنکور 1403

سوالاتی که قرار است در کنکور به آن‌ها پاسخ دهید، به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه تیپ هر کدام از سوالات را بررسی می‌کنیم تا شما مطالعه هدفمندتری داشته باشید.

سوالات مفهومی-کاربردی

در این نوع سوالات، طراح سناریو سازی می‌کند و از شما می‌خواهد با توجه به مفهوم آن، به سوال پاسخ دهید. این نوع سوالات در کنکورهای اخیر بسیار پرتکرار شده است و در درس‌های مختلفی مثل روانشناسی به وفور از این تیپ استفاده می‌شود. این نوع تست‌ها، با مثال هایی از زندگی روزمره می‌خواهند تا فهم شما از مطلب را بسنجند. 

یک نمونه از این سوالات در کنکور تیر 1402:

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم

سوالات متن‌محور

این سوالات بیشتر متکی به حفظیات شما هستند. برای مثال در سوالات متن محور، از شما می‌خواهند که برای جای خالی یک کلیدواژه درست انتخاب کنید یا گزینه‌ای که در آن جمله صحیح وجود دارد را مشخص کنید. برای پاسخ به این نوع سوالات باید روش مطالعه حفظی را پیش بگیرید و تمامی مواردی را که در رابطه با این روش مطالعه اقتصاد کنکور گفتیم، رعایت کنید.

یک نمونه از سوالات متن محور در کنکور دی ماه 1401:

بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور انسانی

سوالات مسئله‌ای و محاسباتی

تعداد زیادی از سوالات اقتصاد کنکور، سوالات محاسباتی است. برای پاسخ به این سوالات باید در ابتدا مفهوم هر موضوع اقتصادی را درک کنید و سپس به سراغ حل مسئله بروید. همانطور که در بالا اشاره شد، شما می‌توانید برای حل این نوع سوالات، از میانبر و تکنیک استفاده کنید. برای یادگیری این تکنیک‌ها می‌توانید از فیلم‌های آموزشی یا درسنامه‌ها استفاده کنید. سعی کنید برای فرمول‌ها، مرور منظمی داشته باشید. می‌توانید در بخش روتین شبانه جایگاهی برای فرمول‌ها و مسائل اقتصاد در نظر بگیرید.

یک نمونه از سوالات مسئله محور و محاسباتی در کنکور تیرماه 1402:

چگونه درس اقتصاد را برای کنکور بخوانیم

سوالات ترکیبی با جدول

معمولا از این نوع سوالات برای مفاهیمی مانند تورم، دهک‌ها، سود و زیان، نرخ بیکاری و… استفاده می‌شود. پاسخ دادن به نوع سوالات کمی زمانبر است؛ در نتیجه باید سرعت خود را در پاسخ به آن‌ها بالا ببرید یا از میانبر استفاده کنید.

یک نمونه از سوالات ترکیبی با جدول در کنکور انسانی خارج 1401:

شیوه مطالعه درس اقتصاد کنکور

سوالات ترکیبی با نمودار

در این نوع سوالات، شما برای به دست آوردن پاسخ باید نمودار را تحلیل کنید. تحلیل نمودار را باید در حین مطالعه زیاد تمرین کنید. در ابتدا حتما نمودارهای کتاب درسی را کامل تحلیل کنید و سپس به سراغ تست‌های نموداری بروید. در تحلیل تست‌های نموداری، حتما سیر تا پیاز نمودار را بررسی کنید. این نوع سوالات را بیشتر برای مفاهیم عرضه و تقاضا یا مرز امکانات بودجه خواهید دید.

یک نمونه از سوالات ترکیبی با نمودار در کنکور تیر 1402:

روش مطالعه درس اقتصاد برای کنکور

معرفی منابع اقتصاد برای تمامی سطوح

بعد از بررسی روش مطالعه اقتصاد کنکور، حالا به سراغ انتخاب منابع می‌رویم. انتخاب منبع جامع برای اقتصاد بسیار اهمیت دارد؛ در نتیجه برای اینکه بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور انسانی داشته باشید، باید ملزومات مناسبی را فراهم کنید. اگر به دنبال یادگیری اقتصاد از صفر هستید باید از یک کتاب جامع استفاده کنید که تمامی مطالب اعم از متن، مسائل و… را پوشش می‌دهد. اگر سطح متوسطی دارید نیاز به درسنامه های طولانی ندارید و صرفا به دنبال نکات ناب کنکوری و تست هستید؛ در نتیجه باید کتابی را انتخاب کنید که این دو مورد را پوشش دهد. اگر سطح بالایی دارید، باید کتابی را انتخاب کنید که درسنامه کوتاهی دارد و صرفا به سوالات دشوار و چالشی پرداخته است.
(البته دوباره مثل همیشه تاکید می‌کنم لطفا منبع اولتون، کتاب درسی باشه! بعد از اینکه به کتاب و متنش مسلط شدین، حالا برین سراغ جزوه و کتاب آموزشی و اینطور موارد.)

سطح ضعیف و شروع از صفر

اقتصاد خیلی سبز: درسنامه جامع، روان و دوستانه/ دارای پاسخنامه روان/ آموزش کامل مسائل
اقتصاد مهر و ماه: درسنامه جذاب و مبتنی بر متن کتاب/ پاسخنامه روان/ آموزش جامع مسائل

سطح متوسط

اقتصاد مشاوران: درسنامه روان/ استفاده از چارت و نمودار/ تیپ‌بندی مسائل اقتصاد و آموزش حل مسائل/ پرداختن به پیش‌نیازهای ریاضی
میکرو گاج: درسنامه مختصر و مفید/ پرداختن کامل به مسائل/ تعداد تست مناسب

سطح قوی

آبی کانون قلم‌چی: درسنامه کوتاه/ تست‌محور/ تعداد تست بالا/ بررسی نکات سطح بالا
تیزشیم مشاوران: درسنامه مختصر/ تست‌محور/ انتخاب مناسب برای منبع دوم/ تست‌های چالشی و سطح بالا

حتما قبل از تهیه منبع برای درس اقتصاد، آن را به صورت کامل آنالیز کنید و بسنجید که می‌توانید با این منبع ارتباط بگیرید یا نه. برای آنالیز دقیق‌تر هر کدام از منابع، می‌توانید به کامل‌ترین مقاله یعنی بهترین منابع اقتصاد کنکور سر بزنید.

مدیریت زمان درس اقتصاد در کنکور

با بررسی تیپ سوالات اقتصاد، متوجه شدید که با درس متفاوت از سایر دروس روبرو هستید. این درس، سوالات مختلفی در کنکور دارد؛ در نتیجه برای اینکه بتوانید به آن‌ها در بهترین حالت پاسخ دهید، باید مدیریت زمان را یاد بگیرید. همانطور که می‌دانید در کنکور برای اقتصاد تنها 15 دقیقه وقت دارید. اما مسئله اصلی اینجاست که با این حجم از مسائل و سوالات محاسباتی، چطور می‌توانیم به تمامی آن‌ها در این وقت کم پاسخ دهیم؟!
چند راهکار برای مدیریت زمان:

  • از تکنیک‌های محاسبات سریع کمک بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید.
  • تست و تمرین زیادی داشته باشید و هر کدام را مو به مو تحلیل کنید.
  • بعد از مسلط شدن، از تست‌های زماندار استفاده کنید و هر بار زمان را کمتر در نظر بگیرید.
  • در آزمون‌ها یا در خانه از تکنیک زمان نقصانی استفاده کنید.
  • مطالعه دقیق داشته باشید و برای هر درس مرور خیلی زیادی انجام دهید.

حذفیات درس اقتصاد برای کنکور 1403؛ بیشتر بدانیم اقتصاد در کنکور می‌آید؟

درس اقتصاد برخلاف سال‌های گذشته، هیچگونه حذفیاتی از درس‌های کتاب نداشته است. علت حذفیات سال‌های گذشته، شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بود. در سال 1403 صرفا بخش‌هایی از اقتصاد در کنکور حذف شده‌اند که در ادامه نام می‌بریم:

  • موقعیت در اول هر درس
  • بیشتر بدانیم
  • شهد و شکر
  • درس زندگی
  • گفتگو در کلاس

تغییر رشته‌ای ها بخوانند!

خب اول از همه که خوش آمدید به رشته دوست‌داشتنی انسانی و امیدوارم که بهترین نتیجه‌ها در انتظارتان باشد. احتمالا تا الان با خواندن این مقاله، با بخش‌های زیادی از درس اقتصاد را آشنا شده‌اید. همانطور که می‌دانید این درس تک کتاب است و موضوع متفاوتی نسبت به سایر دروس دارد. توجه داشته باشید که چاپ این کتاب بعد از سال 99 به طور کلی تغییر کرده‌ است؛ در نتیجه کتاب خود را حتما به روز کنید. برای اینکه بهتر با این درس کنار بیایید و شناخت بیشتری از آن پیدا کنید، مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. به طور کلی، اول کتاب اقتصاد و مطالب آن را بررسی کنید. دقیقا این کتاب درباره چه مسائلی صحبت می‌کند و در چه حیطه‌ای است.
  2. سوالات کنکور آن را بررسی کنید تا یک دیدگاه کلی از شیوه مطالعه داشته باشید.
  3. روش مطالعه صحیح درس اقتصاد را به کار ببندید.
  4. بودجه ‌بندی اقتصاد را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام درس اهمیت بیشتری دارد.
  5. مفهومی یاد بگیرید و از ویدیوهای آموزشی برای فهم هر چه بیشتر کمک بگیرید.

اگر در روش مطالعه سایر دروس مشکل دارید و یا سردرگم شده‌اید، همینجا صبر کنید! نوتروفیل باز هم شما را تنها نگذاشته و دست پر، با مقالاتی مانند روش مطالعه عربی انسانی برای کنکور اینجاست.

برای دهمی‌ها!

دانش‌آموزان دهمی بهتر است در قدم اول، بیشتر تمرکز را روی آموزش اصولی بگذارند. سعی کنید یادگیری اقتصاد را از پایه، درست بچینید و در همان سال دهم، بیشتر اشکالات خود را رفع کنید. صفر تا صد کتاب درسی را بررسی کنید. اگر در سال دهم خلاصه‌نویسی را شروع کنید، چندین قدم از دیگر رقیب‌های خود جلوتر خواهید بود؛ زیرا در سال دوازدهم وقت خود را صرف تست‌زنی بیشتر خواهید کرد. نیازی نیست از سال دهم خیلی تکنیکالی جلو بیایید؛ کاری که باید انجام دهید این است که یادگیری درستی داشته باشید و پایه خوبی از اقتصاد بسازید. اگر در سال دهم موفق عمل کنید، سال دوازدهم دیگر دغدغه یادگیری از صفر، خلاصه‌نویسی یا هیچ چیز دیگری را ندارید.

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟!

زدن در درس اقتصاد در کمترین زمان هم ممکن است. همانطور که گفتیم حجم این درس، نسبت به سایر دروس کمتر است و به خاطر تک کتاب بودن مطالب زنجیره‌ای ندارد. البته مسلما اگر زودتر شروع به مطالعه اقتصاد کنید، می‌توانید درصد 100 را تضمینی به دست بیاورید.
برای به دست آوردن بالاترین درصد باید در مرحله اول مطالعه دقیق و مستمری داشته باشید. با آموزش درست بالا بیایید و تمامی مفاهیم را به خوبی درک کنید. از تکنیک‌ها، محاسبات سریع ریاضی و ویدیوهای آموزشی غافل نشوید و حتما استفاده کنید. تمرین و تست بالایی داشته باشید و و سطح تست‌ها را به مرور ارتقا دهید. در ابتدا، از منابع سطح پایین یا متوسط استفاده کنید و سپس منبع خود را عوض کنید و از منابع دشوار بهره ببرید. خلاصه نویسی و حاشیه‌نویسی انجام دهید و صفر تا صد کتاب درسی را بررسی کنید. مدیریت زمان را جدی بگیرید و با تست‌های زماندار آن را تمرین کنید.

معرفی بهترین اساتید اقتصاد کنکور انسانی

شما زمانی باید از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید که یادگیری پایه‌ای درستی از اقتصاد ندارید یا در بخش مسائل و مفاهیم آن خوب عمل نمی‌کنید. در ادامه اساتید مطرح در آموزش آنلاین اقتصاد را معرفی خواهیم کرد.

  • استاد خاکساری: یک از بهترین اساتید در زمینه درس اقتصاد است. تعداد جلسات این استاد کمی طولانی اما جامع است. تدریس استاد خاکساری به صورت مفهومی است و روند تدریس از مثال‌های زیادی استفاده می‌شود.
  • استاد بهشتی: یکی از اساتید مطرح و پرانرژی اقتصاد است. تدریس این استاد، بیشتر مناسب دانش‌آموزان ضعیف و متوسط است. تدریس مسائل به خوبی انجام می‌شود.
  • استاد گلاب: تدریس روان و دوستانه دارد. آموزش مسائل را به خوبی ارائه می‌دهد.
  • استاد ضیایی: تدریس این استاد مناسب دانش‌آموزان متوسط رو به بالا و قوی است. تکنیک‌ها و میانبرهای زیادی برای حل مسائل ارائه می‌دهد.

خواندن اقتصاد کنکور از صفر و در زمان کم

اقتصاد به دلیل حجم تقریبا متوسطی که دارد، در مدت زمان کم، قابل مطالعه است. در قدم اول زمان باقی مانده تا کنکور را بررسی کنید و سپس با توجه به زمانی که در اختیار دارید، برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه بتوانید این درس را در مدت زمان کم و از صفر بخوانید باید مطالب آن را تقسیم‌بندی کنید؛ مثلا از روتین‌های شبانه برای پیش بردن و مرور فرمول‌ها و مسائل استفاده کنید.
بهتر است بین دو تا سه پارت در هفته، اقتصاد را مطالعه کنید. البته حتما به مواردی که در بالا برای روش مطالعه اقتصاد کنکور گفته شد، دقت کنید. تست و تمرین زیادی داشته باشید و آن‌ها را به طور دقیق و موشکافانه تحلیل کنید. از جزوات یا خلاصه‌های این درس برای مرور استفاده کنید.
(به هیچ عنوان درس اقتصاد رو حذف نکن. چون همونطور که گفتم، حجمش کمه و میتونی مطالعه‌ش کنی. از طرفی با درصد بالا از این درس میتونی یه تراز خوب هم به دست بیاری. از ما به شما نصیحت استاد!)

روش مطالعه اقتصاد رتبه های برتر چگونه است؟!

در مسیر کنکور، سعی کنید حتما از رتبه برترهای سالیان گذشته استفاده کنید. استفاده از تجربیات رتبه برتر به شما کمک می‌کند تا اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید و همچنین نکات مثبتی که استفاده کردند را به کار ببندید. در حقیقت کمک گرفتن از رتبه برترها همان چراغ راهی است که همه درباره آن صحبت می‌کنند.
در ادامه بهترین روش مطالعه اقتصاد کنکور انسانی را از زبان رتبه برترهای نوتروفیلی سال گذشته می‌شنویم:

روش مطالعه اقتصاد کنکور، شماره 1:
سلام به همه نوتروفیلی‌ها! روش مطالعه اقتصاد برای کنکور من اینطور بود که اول از همه متن درس رو خوب و کامل می‌فهمیدم بعدش از درسنامه کمک می‌گرفتم. اشتباه من این بود که اوایل فکر می‌کردم تنها با خوندن متن کتاب میتونم تو آزمونا و کنکور موفق بشم اما خب به قول معروف زهی خیال باطل! لطفا شما اشتباه منو تکرار نکنید و سیر تا پیاز اقتصاد رو بررسی کنید علی الخصوص مسائل.

روش مطالعه اقتصاد کنکور، شماره 2:
من برای درس اقتصاد مرور خیلی زیادی در هفته داشتم. این مرورها باعث میشد خیلی خوب مسلط بشم و بتونم سوالات رو با دقت بیشتری پاسخ بدم. البته اوایل برعکس اکثر بچه‌ها، مسائل رو خیلی خوب جواب می‌دادم اما تو سوالات حفظی و مفهومی زیاد قوی نبودم. همین مرورها و تست زیاد باعث شدن که بتونم به مرور یاد بگیرم.

روش مطالعه اقتصاد کنکور، شماره 3:
سلام به همه! من طبق برنامه راهبردی آزمون اقتصاد رو پیش می‌بردم. البته اوایل خیلی از برنامه عقب میوفتادم اما تونستم با افزایش ساعت مطالعه و پارت‌های اقتصاد، کم کم خودمو برسونم. با برنامه راهبردی تونستم از تابستون چندین مرتبه اقتصاد رو مرور کنم. من برای این درس خلاصه‌نویسی انجام میدادم که به جرات میتونم بگم فوق‌العاده بود. بزرگترین حسرتی که برای اقتصاد داشتم این بود که کاش از پایه دهم این درس را درست می‌خوندم. اما باز هم با برنامه‌ریزی تونستم به خوبی از پس این درس بربیام و درصد 82 رو بگیرم.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

این بار هم یک صفر تا صد دیگر را با نوتروفیل به پایان رساندیم. همانطور که متوجه شدید، اقتصاد ضریب 2 دارد اما 100 زدن آن می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کنکور شما داشته باشد. سعی کنید تمامی نکاتی که در رابطه با روش مطالعه اقتصاد گفته شد را به کار ببندید و آن‌ها را عملی کنید. قدرت مرور و تمرین کردن را دست کم نگیرید و مطمئن باشید که با رعایت کردن اصول بالا می‌توانید بهترین نتیجه را به نام خودتان رقم بزنید؛ البته اگر خودتان بخواهید!

قول بدهید که تمامی تصورات گذشته خود را دور بریزید، دوباره همه چیز را از اول بسازید و بپذیرید که اقتصاد سخت نیست! روش شما برای خواندن اقتصاد چیست؟ آیا روش دیگری سراغ دارید؟

سوالات متداول

برای خواندن اقتصاد و رسیدن به درصد 100 چقدر زمان نیاز دارم؟

سعی کنید مطالعه اقتصاد را هر چه سریعتر شروع کنید تا درصد 100 را به صورت تضمینی به دست بیاورید. اما در حالت کلی برای به دست آوردن یک درصد مطلوب، حدودا به 3 الی 4 ماه نیاز دارید.

نحوه برخورد با سوالات دشوار و طولانی اقتصاد به چه صورت است؟

بهتر است این نوع سوالات را برای دور دوم و استراتژی بازگشت نگه دارید. برای پاسخ دادن بهتر است سوال را بشکنید و تقسیم‌بندی کنید.

حذفیات کنکور را بالاخره بخوانیم یا نه؟

طبق لیستی که سازمان سنجش منتشر کرده است، نیازی نیست مطالب حذفیات را مطالعه کنید؛ زیرا طراحی سوال از این قسمت‌ها ممنوع است.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها