بهترین روش مرور زیست کنکور

بهترین روش مرور زیست
مسیر مطالعه

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین روش مرور زیست بپردازیم. در حقیقت، داوطلبان و دانش‌آموزانی که برای کنکور تجربی مطالعه می‌کنند به خوبی می‌دانند که کسب تراز و درصد عالی در درس زیست شناسی برای کسب یک رتبه خوب و قبولی در کنکور تا چه اندازه حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع به خصوص برای آن گروه از متقاضیانی که به فکر قبولی در رشته‌های برتر گروه آزمایشی تجربی مانند پزشکی و پیراپزشکی هستند بیشتر از سایرین است.

حتماً شما نیز به عنوان دانش‌آموز و داوطلب رشته تجربی می‌دانید که بعد از مطالعه درس زیست شناسی، مهم‌ترین قدم مرور مطالب درسی است. مرور زیست کنکور به خصوص در روزهای آخر منتهی به کنکور با استفاده از روش‌های مانند استفاده از خلاصه نویسی که د رطول سال تحصیلی و توسط خود دانش‌آموز تهیه شده است به مرور مطالب مهم و نکات سوالات کمک می‌کند. علاوه بر این، سایر روش‌های مرور زیست کنکور عبارتند از:

  • تورق سریع
  • مرور نمودارها، شکل‌ها
  • مرور با استفاده از حل سوال و تست
  • مرور با روش قطره‌ای

ما در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به معرفی هر یک از این روش‌های مرور و مطالعه زیست در طول سال و البته در روزهای منتهی به کنکور بپردازیم.

بهترین روش مرور زیست

بهترین روش مرور زیست
بهترین روش مرور زیست

مطمئناً شرایط مطالعه در روزهای نزدیک به کنکور با بقیه روزهای سال کنکور متفاوت است. دروس باید در طول سال به شیوه اصولی و اساسی مطالعه و مرور شوند، به طوری که در انتهای سال و روزهای منتهی به کنکور بتوان با مرور خلاصه مطالب و تورق سریع به صورت فشرده مطالعه و اصطلاحاً جمع شوند.
در این بین مرور زیست کنکور به عنوان یکی از کلیدی‌ترین دروس رشته تجربی بسیار حائز اهمیت است. در این صفحه قصد داریم به معرفی روش‌های مرور درس زیست شناسی بپردازیم.

1. خوانش سریع متن کتاب‌های زیست شناسی به روش قطره‌ای

بر اساس روش قطره‌ای، به منظور مرور درس زیست شناسی باید یک دور سریع از روی متن کتاب خوانده شود. در روش مرور قطره‌ای تمام متن کتاب به سرعت توسط چشم خوانده می‌شود. قصد از مطالعه به روش قطره‎ای این است که تمامی مطالب کتاب درسی در حافظه تصویری داوطلب ثبت شود.

2. مرور درس زیست شناسی با حل تست

در دوران جمع بندی یا در بازه‌ی مرور قبل از آزمون باید با استفاده از حل تست‌هایی که با هدف مرور طراحی شدند، مطالب را مرور کرد. از جمله کتاب‌هایی که برای مرور استفاده می‌شوند عبارتند از: کتاب‌ موج آزمون درس زیست شناسی، کتاب فصل آزمون درس زیست شناسی، کتاب‌های 3 سطحی درس زیست شناسی انتشارات کانون قلم چی، کتاب آزمون پلاس درس زیست انتشارات گاج و 1000 تست نشر دریافت.
سال کنکور سال بسیار مهم در زندگی بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان آزمون کنکور سراسری است. علاوه بر این، با توجه به رقابتی که بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی وجود دارد، اهمیت سال کنکور برای داوطلبان تجربی بیش از سایرین است. در صورتی که شما نیز به عنوان داوطلب کنکور تجربی به دریافت خدمات مشاوره احتیاج دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره تحصیلی کنکور تجربی مراجعه کنید.

3. مرور درس زیست شناسی با استفاده از خلاصه‌ نویسی نموداری

بسیاری از مشاوران حاذق گروه تجربی، به داوطلبان توصیه می‌کنند که در ابتدا هر فصل کتاب زیست شناسی را به طور کامل مطالعه کرده و تست‌های آن مبحث را به طور کامل حل کنند. در انتها متن و نکات هر تست را به صورت نمودارهای درختی و یا در یک جدول خلاصه کنند. به این ترتیب در زمان مرور می‌توانند به مطالعه مباحث خلاصه شده بپردازند.

4. مرور زیست شناسی با استفاده از تکنیک تورق سریع

بسیار از رتبه‌ها برتر تورق سریع را بهترین روش مرور درس زیست شناسی در هفته آخر کنکور می‌دانند. در واقع یکی از روش‌های مطالعه موثر درس زیست شناسی، استفاده از هایلایت برای مشخص کردن نکات مهم هر مبحث است.
به این ترتیب، در زمان مرور داوطلبان نکات مهم هایلایت شده را مطالعه کرده و نکات آن مبحث مجدداً در ذهن تثبیت آن‌ها می‌شود. راستی در این روش حتماً نمودارها و شکل‌ها را نیز مطالعه و مرور کنید!
اگر به عنوان یک داوطلب رشته تجربی، در حال آماده شدن برای کنکور هستید و احساس سردرگمی می‌کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به سایت نوتروفیل مراجعه کنید. ما در مجموعه نوتروفیل هزارن مطالب آموزشی و پادکست‌های رایگان و هر آنچه که شما برای موفقیت در کنکور به آن احتیاج دارید را دراختیارتان قرار خواهیم داد.

بهترین زمان مرور زیست کنکور

حتما شما به عنوان داوطلب رشته تجربی می‌دانید که مطالعه زیست شناسی باید به صورت روزانه و مداوم انجام گیرد. بنابراین، حتماً روزانه 20 درصد از زمان مطالعه درس زیست شناسی خود را به مرور مطالبی که از قبل خواندید، اختصاص دهید.
علاوه بر این، ضروری است تا در وسط هفته و آخر هفته نیز زمانی را به عنوان بازه‌های مروری درس زیست شناسی در نظر گرفته و به مرور مطالب و حل تست بیشتر بپردازید.
درس زیست شناسی به عنوان مهم‌ترین درس رشته تجربی که ضریب 12 در کنکور دارد، شناخته می‌شود. از این رو، تمامی داوطلبان رشته تجربی تلاش خود را می‌کنند تا در این درس رتبه و تراز عالی کسب کنند. شایان ذکر است که برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه عالی در درس زیست شناسی علاوه بر، مطالعه اصولی و مرور مناسب، جمع بندی درست و اساسی نیز لازم است. در صورتی که نیاز به یادگیری روش جمع بندی درس زیست داردی، می‌توانید به صفحه جمع بندی زیست کنکور مراجعه کنید.

مرور زیست شناسی کنکور به روش رتبه‌های برتر

مرور زیست شناسی کنکور به روش رتبه‌های برتر
مرور زیست شناسی کنکور به روش رتبه‌های برتر

بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور تجربی معتقدند که زیربنیان‌های مرور و جمع بندی‌های پایانی درس زیست شناسی، باید در طول سال تحصیلی و زمان مطالعه مباحث ساخته شود. آن‌ها معتقدند که آن دسته از نکاتی را که در هنگام درس خواندن و تست زدن جمع آوری کرده‌اید، می‌تواند به عنوان یک خلاصه کامل و جامع به مرور مباحث زیست کمک کند.

علاوه بر این، مرور مباحث به صورت روزانه نیز بسیار کمک کننده است. برخی از رتبه‌ها برتر بیان می‌کنند که در ماه آخر، هر روز تنها به مطالعه و مرور یک فصل از درس زیست شناسی می‌پرداختند.

روش مرور زیست کنکور در روزهای پایانی کنکور

در این بخش قصد داریم به معرفی، روش‌ها و نکات موثر برای مرور مطالب زیست شناسی در ماه آخر کنکور بپردازیم.

  1. برای مرور در روزهای انتهایی کنکور، بهتر است از روش تورق سریع استفاده کنید. به این ترتیب، به کمک این روش می‌توانید هر پایه را در یک بازه‌ی زمانی حدوداً 2.5 ساعته به طور کامل مرور کنید.
  2. در مرور آخر بهتر است از کتاب درسی و خلاصه نویسی‌های خود استفاده کنید.
  3. مرور نکات و جملات هایلایت شده در کتاب درسی و یا کتاب‌های تست را فراموش نکنید. علاوه بر این، ضروری است که حاشیه نویسی‌های هر صفحه کتاب درسی را نیز به خاطر بسپارید.
  4. به هیچ وجه از شکل و پاورقی‌های کتاب‌های درسی زیست شناسی غافل نشوید.
  5. سعی کنید در مرور آخر وسواس مطالعاتی خود را کنار گذاشته و با اعتماد به نفس بیشتر به مرور مطالب درسی بپردازید.
  6. نکته بسیار مهمی که باید در زمان مرور به آن توجه داشته باشید این است که اگر مبحثی را فراموش کرده بودید، به هیچ وجه به خودتان انرژی منفی ندهید. در حقیقت، فراموش کردن برخی مباحث کاملاً نرمال و عادی بوده و برای رتبه‎ی 1 کنکور نیز ممکن است رخ دهد.
  7. بهتر است پس از مرور مباحث از خودتان یک آزمون بسیار کوچک بگیرید.
  8. اصلا در زمان مرور آخر به سراغ مطالعه و یادگیری مباحث جدید نروید.

نه تنها مرور مباحث درس زیست شناسی به اندازه مطالعه مباحث و حل تست، مهم و تاثیرگذار است، بلکه تمامی دروس کنکور احتیاج به مرور اصولی دارند. بنابراین، به هیچ وجه از مرور مطالب در بازه‎های روزانه، هفتگی و ماهانه در سال کنکور غافل نشوید. علاوه بر بازه‌های مرور سالانه مباحث، مرور مطالب کنکور در ماه آخر نیز در کسب رتبه و تراز بهتر بسیار موثر است. اگر برای مرور مطالب و دورس کنکور به نکات و راهنمایی احتیاج دارید، می‌توانید به صفحه روش صحیح مرور برای کنکور مراجعه کنید.

بهترین روش مرور زیست برای دستیابی به بهترین نمره

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی روش‌های مرور در طول سال کنکور، ماه آخر بپردازیم. علاوه بر این روش‌های توصیه شده رتبه‌های برتر برای مرور مباحث زیست شناسی را نیز بیان کردیم. روش محبوب من برای مرور درس زیست شناسی در طول سال کنکور شامل مرور خلاصه نویسی و حل تست بود. اگر شما نیز در این مورد سوال یا نظری دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در این مسیر همراه شما بوده و به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

مرور زیست کنکور از روی خلاصه نویسی به چه روشی است؟

برای مرور درس زیست شناسی با کمک خلاصه نویسی، روش‌های مختلف اعم از علامت گذاری، یادداشت برداری، خط کشیدن زیر مطالب مهم، حاشیه نویسی و نمودار درختی وجود دارد.

چگونه زیست کنکور را در یک ماه مرور کنیم؟

ابتدا باید مباحثی مانند فصل‌های 1،3،5،7 زیست یازدهم که بیشترین سوالات را در کنکور به خود اختصاص می‌دهند را مرور کنید. سپس لازم است به مرور مباحث ترکیبی بپردازید.

بازه‌های مروری در طول سال تحصیلی شامل چه مواردی است؟

بازه‌های مرور به صورت 20 درصد از بازه مطالعاتی روزانه، یک روز وسط هفته، یک روز در انتهای هفته و در نهایت دو روز قبل از آزمون‌های هفتگی و ماهانه است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها