روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی

روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی
مسیر مطالعه

امتحان نهایی‌ها نزدیک است و برای درس زبان انگلیسی استرس داری؟! نگران نباش! این مقاله به کمک تو خواهد آمد. درس زبان انگلیسی یکی از دروس چالش‌برانگیز برای دانش‌آموزان به‌خصوص سال دوازدهمی‌ها است. اگر روش صحیح خواندن زبان انگلیسی برای امتحان را بلد باشید، به‌راحتی می‌توانید نمره خوبی کسب کنید. یکی از بهترین و راحت ترین روش‌ها این است که برای هر بخش از زبان انگلیسی مانند گرامر، واژگان، درک مطلب و نگارش زمان مناسب اختصاص دهید و از تمرین سوالات سال‌های گذشته غافل نشوید.

در این مقاله می‌خواهیم روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی را به شما بگوییم. روش‌هایی نظیر برنامه‌ریزی اصولی و مطالعه روزانه، شناخت قسمت‌های مفهومی و حفظی کتاب، تمرین‌هایی که باید انجام دهید و موارد این چنینی را در این مقاله برای شما خواهیم گفت؛ پس همراه ما باشید.

گام اول؛ شناخت ساختار امتحان نهایی

برای آنکه به روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی مسلط شوید، باید در گام اول سبک سؤالات امتحان نهایی و بارم‌بندی آن‌ها را بشناسید.

امتحان نهایی زبان انگلیسی شامل بخش‌های واژگان، گرامر، مرتب کردم کلمات به‌هم‌ریخته، پیدا کردن ایرادات نگارشی با گرامی و درک مطلب است. برای اینکه بتوانید برنامه‌ریزی اصولی برای امتحان نهایی داشته باشید، باید بارم‌بندی هر بخش را نیز بدانید. این امر باعث می‌شود بدانید مهم‌ترین قسمت‌ها کدام قسمت‌ها بوده و باید زمان بیشتری برای آن‌ها بگذارید.

البته طی کردن این مسیر صرفاً برای انتخاب روش صحیح مطالعه زبان انگلیسی برای امتحان نیست؛ بلکه زمانی که بخواهید برنامه‌ریزی اصولی برای دروس نهایی داشته باشید، باید این مسیر را طی کنید. اینکه بدانید امتحانات نهایی دروس مختلف را چطور بخوانید، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر نمره شما داشته باشد. اگر می‌خواهید روش مطالعه صحیح برای امتحان نهایی را بدانید تا تلاشتان هدر نرود؛ حتماً مقاله روش مطالعه امتحان نهایی را بخوانید.

بارم‌بندی امتحان نهایی زبان انگلیسی

● ۹ نمره :Listening
● ۱۰ نمره :Reading
● ۸ نمره :Writing
● ۶ نمره :Vocabulary

اهمیت روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی

زبان انگلیسی از آن دسته درس‌هایی است که دانش‌آموزان علاقه‌ چندانی به آن ندارند و از آنجا که در‌ کنکور هم نمی‌آید، توجه زیادی به آن نمی‌کنند. امتحان نهایی اما داستان متفاوتی دارد و نباید آن را دست‌کم بگیرید؛ به همین دلیل روش صحیح مطالعه زبان انگلیسی امتحانات نهایی حائز اهمیت است.

زبان انگلیسی سال دوازدهم، ۳ درس دارد؛ درسته تعداد درس‌ها کم‌ بوده اما بسیار پر نکته است. (همان ضرب‌المثل معروف: فلفل نبین چه ریزه…) هرکدام از این سه درس بخش‌های مختلفی نظیر گرامر، ریدینگ، واژگان و… دارند؛ که برای تسلط بر آن‌ها باید برنامه مطالعاتی منظمی داشت.

زبان انگلیسی به‌جز بخش‌هایی از گرامر که باید مفهومی خوانده شود، مابقی حفظی بوده و طبیعتاً زود فراموش می‌شوند. داشتن یک روتین روزانه برای بخش‌های حفظی نظیر واژگان می‌تواند نتیجه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

۵ روش خواندن انگلیسی برای امتحان

امتحان نهایی از آن دسته چالش‌های پراسترس در زمان کنکور بوده و کنکوری‌ها حسابی از آن گریزان هستند. دانش‌آموزان کنکوری معمولاً در زمان امتحان نهایی استرس و اضطراب زیادی را محتمل می‌شوند که می‌تواند در روند پیشرفتشان تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که حضور یک مشاور کنکور، می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی در چنین زمان‌هایی داشته باشد. مشاور کنکور یک فرد متخصص است که می‌تواند به شما کمک کند این استرس‌ها و چالش‌ها را مدیریت کنید و مسیر پیش رویتان هموارتر شود. اگر احساس کردید، نیاز به کمک در این زمینه دارید، سری به صفحه مشاوره کنکور ما بزنید.

در این بخش می‌خواهیم روش صحیح خواندن زبان انگلیسی برای امتحان را برای شما بگوییم؛ با ما همراه باشید.

1. روزی نیم ساعت، لغت بخون!

تمام بخش‌ها به‌خصوص قسمت واژگان که به لحاظ حجم مطالب بیشتر از سال‌های گذشته است، نیاز به مطالعه روزانه دارند. شما دانش‌آموزان دوازدهمی باید حداقل روزی نیم ساعت برای مطالعه واژگان در برنامه مطالعاتی‌تان زمان در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود دامنه لغاتتان گسترده‌تر شود و همین امر در ترجمه و گرامر هم به شما کمک می‌کند.

برای مطالعه و مرور واژگان یکسری کتابچه‌های لغت وجود دارد که تمام واژگان کتاب درسی در آن آورده شده و برای مطالعه روزانه شما مفید است. بعضی از این کتابچه‌های لغت، همراه با تصاویر هستند که باعث می‌شود آن کلمه در ذهنتان بهتر تثبیت شود.

2. یک روز در میان، گرامر را در برنامت بذار

بعضی از بخش‌های گرامر زبان انگلیسی دوازدهم، باید به شکل مفهومی خوانده شود. از طرفی ریدینگ هم جزو قسمت‌هایی است که اگر تکرار و تمرین نداشته باشید، نمی‌توانید به سؤالات آن مسلط شوید. برای اینکه روش خواندن انگلیسی برای امتحان به شکل درستی پیش ببرید، دو تا سه روز در هفته، بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه برای مطالعه گرامر و ریدینگ در نظر بگیرید.

اگر گرامر یکسری از درس‌ها مثل درس افعال مجهول براتون سخت و چالش‌برانگیز بود، می‌توانید از کلاس برخی از اساتید کمک بگیرید تا این مطلب برایتان جا بیوفتد. بخش‌های واژگان و ریدینگ نیازی به کلاس ندارد و می‌توانید از خود کتاب درسی استفاده کنید.

راستی در انتهای کتاب درسی، یکسری افعال بی‌قاعده آورده شده که حتماً برای امتحان نهایی باید مطالعه بشن. صرفاً به افعال داخل درس‌ها اکتفا نکنید!

3. مهارت‌های شنیداری را یادت نره!

بخشی از سؤالات در امتحان نهایی مربوط به بخش Listening است و به همین دلیل در مطالعه زبان انگلیسی برای امتحان، نباید از این بخش غافل شد. اکثر دانش‌آموزان در این بخش مشکل دارند و با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

در کنار Listeningهای کتاب درسی، باید لیسنینگ‌های مربوط به موضوعات مختلف رو گوش دهید تا با نحوه پاسخ‌گویی به سؤالات آن آشنا شوید. البته یادتان باشد تقویت مهارت‌های شنیداری، نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. گوش شما باید به درست شنیدن عادت کند و این امر به‌مرورزمان اتفاق می‌افتد.

4. تکرار و تمرین؛ دوپینگ تو در امتحان نهایی

در روش خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی یک نکته را همیشه در نظر داشته باشید؛ زبان یک درس مهارتی است و هرچقدر تکرار و تمرین بیشتری داشته باشید، قطعاً بیشتر پیشرفت می‌کنید و می‌توانید به‌راحتی به سؤالات امتحان نهایی پاسخ دهید. حتی اگر پایه ضعیفی دارید، نباید این‌گونه فکر کنید که چون پایه شما ضعیف است، امسال هم مانند سال‌های گذشته نمره خوبی نمی‌گیرید. اگر یک برنامه اصولی داشته باشید و به برنامه مطالعاتی‌تان پایبند باشید، می‌توانید به‌راحتی در امتحان نهایی نمره خوبی کسب کنید.

یادت باشه تکرار و تمرین زیاد، دوپینگ تو برای موفقیت تو امتحان نهایی هست.

5. حل نمونه سؤال را دست‌کم نگیر

امتحان نهایی سال‌های گذشته، می‌تواند نمونه سؤال خوبی برای شما دوازدهمی‌ها باشد. شما با مطالعه و حل دوباره آن‌ها می‌توانید با سبک سؤالات آشنا شوید و برای امتحان نهایی امسالتان آماده شوید.

البته یکسری مؤسسات مانند قلم‌چی نیز، امتحان تشریحی برگزار می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید؛ زیرا سؤالات این آزمون‌ها استاندارد و آپدیت شده است.

راستی اگر امتحان نهایی عربی هم برات خیلی سخته، حتماً یه سر به مقاله روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی بزن!

سخن پایانی

خیلی از شما دانش‌آموزان با دیدن ظاهر پیچیده امتحان نهایی زبان، فکر می‌کنید که کسب نمره ۲۰ در این درس غیرممکن است؛ اما اینطور نیست! با کمی برنامه‌ریزی و استفاده روش صحیح خواندن زبان انگلیسی برای امتحان که در این مقاله به آن اشاره کردیم، می‌توانید به‌راحتی در این امتحان نمره عالی کسب کنید. روش شما برای خواندن درس زبان انگلیسی چیست؟ هر سوال یا ابهامی که دارید را از ما بپرسید.

سوالات متداول

امتحان نهایی زبان انگلیسی از چه بخش‌هایی تشکیل‌شده است؟

امتحان نهایی زبان انگلیسی شامل بخش‌های واژگان، گرامر، مرتب کردم کلمات به‌هم‌ریخته، پیدا کردن ایرادات نگارشی با گرامی و درک مطلب است.

روش مطالعه خواندن زبان انگلیسی برای امتحان نهایی چگونه است؟

برای اینکه به روش صحیح خواندن زبان انگلیسی برای امتحان مسلط شوید، باید به نکاتی نظیر آشنایی با ساختار امتحان، داشتن یک برنامه روزانه، حل نمونه سؤال، تکرار و تمرین توجه کنید.

تکرار و تمرین می‌تواند نمره‌ام در امتحانات نهایی را افزایش دهد؟

از آنجا که زبان یک درس مهارتی است، تکرار و تمرین می‌تواند نقش دوپینگ در موفقیت شما را داشته باشد!

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها