روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی

روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی
مسیر مطالعه

درس عربی و روش خواندن درس عربی برای امتحان همیشه از سوالات رایج کنکوری‌ها بوده است. معمولا دانش‌آموزان زیادی با یادگیری این درس مشکل دارند و همواره به دنبال راه حل برای رفع مشکل هستند.
روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی از یک سری اصول پیروی می‌کند. برای اینکه بتوانید مطالعه درستی داشته باشید باید در ابتدا مباحث عربی را صورت دقیق بشناسید و سپس روش مطالعه خاص هر کدام را به کار ببندید. همچنین می‌توانید با استفاده از بعضی موارد مانند سوالات سال گذشته، مسیر مطالعه خود را هدفمند‌تر کنید.

در این مقاله، به بررسی کامل محبوب دل‌ها (علی الخصوص برای کنکوری‌های تجربی و ریاضی !!!) یعنی درس عربی می‌پردازیم. نگران نباشید! قرار است کامل‌ترین آنالیز از درس عربی را بخوانید و سپس تکنیک های خوندن عربی برای امتحانات نهایی را یک به یک بیاموزید. همچنین خواندن این مقاله، برای دانش‌آموزانی که مطالعه عربی را به روزهای آخر امتحان نهایی موکول کرده‌اند، خالی از لطف نیست.در پایان می‌توانید pdf بارم‌بندی و طراحی سوالات امتحان نهایی را دانلود کنید تا بهتر با امتحان نهایی عربی و سوالات آن آشنا شوید.

نحوه خواندن عربی برای امتحان نهایی

درس عربی، از آن درس‌هایی است که باب دل تمام دانش‌آموزان است (یه تئوری ناممکن 😂) . معمولا دانش‌آموزان، علی الخصوص دانش‌آموزان کنکوری، چالش‌های زیادی با عربی و روش خواندن عربی برای امتحان دارند، که دقیقا نمی‌دانند منشأ این چالش‌ها از کجاست.

درس عربی شامل بخش‌های مهمی مانند قواعد، ترجمه و درک مطلب است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ در نتیجه شما برای اینکه بتوانید نمره خوبی از این درس بگیرید، باید این ویژگی‌‌ها را بشناسید. اگر علاقمند به یادگیری روش مطالعه دیگر دروس برای امتحان نهایی هستید، مقاله روش مطالعه امتحان نهایی بهترین گزینه است.

آنالیز کامل مباحث درس عربی

درس عربی، به مبحث‌های مختلفی تقسیم می‌شود، که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. هدف از بررسی و آنالیز مباحث این است که شما با اهمیت هر بخش آشنا شوید و برنامه‌ریزی درست‌تری را داشته باشید. اگر برای سایر دروس نیاز به چنین آنالیزی دارید، نوتروفیل اینجاست تا دیگر سردرگم نباشید. در مقالاتی مانند روش مطالعه دینی برای امتحان نهایی می‌توانید به صورت تمام و کمال روش‌های مطالعه هر درس را یاد بگیرد. خب بگذریم و برویم سراغ اصل مطلب!

3 طرح مشاوره کنکور نوتروفیل

می‌توانید برای خواندن بهتر درس‌ها و به‌طور خاص یادگیری دقیق روش خواندن عربی برای امتحان، از یک مشاور کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم صفحه مشاوره کنکور را دریابید!

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

لغات

بخش لغات یا واژه‌شناسی، 3 نمره از امتحان نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. منظور از لغات، کلمات بخش المعجم، اعلموا و تمارین کتاب درسی است. باید تصورات قبلی خود را از سوالات لغات پاک کنید؛ چون سوالات لغات، مانند دیگر امتحانات، صرفا نوشتن معنی کلمات در مقابل لغت عربی نیست.
برای مثال، شما باید:

  •  معنا لغتی که زیر آن خط کشیده شده است  را داخل جمله پیدا کنید.
  • مترادف یا متضاد کلمات را مشخص کنید.
  • کلمه ناهماهنگ را از بین 3 یا 4 کلمه تشخیص دهید.
  • مفرد یا جمع کلمات را بنویسید.
  • گزینه‌ای که بهترین توضیح را برای یک لغت دارد، پیدا کنید.

مبحث لغات، از جمله مباحثی است که پایه عربی قرار می‌گیرد که می‌توانید با ارتقا آن، سایر مباحث علی الخصوص ترجمه را ارتقا دهید. این مبحث دشوار نیست و می‌توانید روی نمره آن، حساب باز کنید.


ترجمه

مبحث ترجمه، 8.5 نمره از امتحان نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. ترجمه در واقع ترکیبی از مباحث لغات و قواعد است و تمام بخش‌های کتاب درسی را شامل می‌شود. مجددا باید بگوییم که تصورات خود را از ترجمه هم باید تغییر دهید؛ چون سوالات این بخش، صرفا معنی کردن یک جمله عربی نیست و انواع مختلفی دارد..
برای مثال، شما باید:

  • ترجمه‌های ناقص را تکمیل کنید
  • بین دو جمله، ترجمه صحیح را پیدا کنید و آن را علامت بزنید.
  • جملات لای نفی جنس را درست ترجمه کنید. (به صورت هیچ …. نیست)
  • جملاتی که در آن‌ها حال (قید حالت) به کار رفته را درست ترجمه کنید.
  • جملاتی که در آن حروف مشبهه بالفعل به کار رفته  را درست ترجمه کنید. 
  • و…

قواعد

قواعد، 7 نمره از امتحان نهایی را شامل می‌شود. بعد از ترجمه، این مبحث بالاترین نمره را در امتحان نهایی دارد و می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در نمره پایانی امتحان نهایی شما داشته باشد. این بخش معمولا برای دانش‌آموزان چالش‌های زیادی را به ارمغان می‌آورد؛ اما با روش مطالعه درست می‌توان برای همیشه با سختی قواعد خداحافظی کرد.
در سوالات قواعد، شما باید:

  • بتوانید فعل‌ها را در زمان‌های مختلف، ترجمه کنید.
  • نوع هر فعل را تشخیص دهید.
  • لای نفی جنس و حروف مشبهه بالفعل را تشخیص دهید.
  • محل‌های اعرابی کلمات را تشخیص دهید.
  • اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان و… را تشخیص دهید.
  • و…

درک مطلب

درک مطلب، 1.5 نمره از امتحان نهایی را به خود اختصاص می‌دهد. این مبحث، پیوند زیادی با بخش ترجمه دارد و در واقع با یک ترجمه قوی، می‌توانید درک مطلب را هم مثل آب خوردن پاسخ دهید. تسلط نسبی بر قواعد نیز بسیار در این مبحث کمک کننده است. سوالات این بخش شامل:

  • وصل کردنی‌‌ها از مفهوم واژگان
  • پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب
  • ارائه متن و پرسش سوالات از متن

روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی چگونه است؟

خب مسلما بعد از خواندن آنالیز مباحث امتحان نهایی عربی، بهتر متوجه اهمیت و چگونگی طرح سوال از هر کدام، شده‌اید. این دید کلی نسبت به مباحث عربی، کمک می‌کند تا بهتر هر کدام از آن‌ها را مطالعه کنید و هدفمندتر مسیر را پیش ببرید. در ادامه به تکنیک های خوندن عربی برای امتحانات نهایی می‌پردازیم.

برای موفقیت بیشتر در این درس و گرفتن نمره 20، شما باید با بهترین روش درس خواندن آشنا شوید تا همه چیز را بدون نقص پیش ببرید.

عربی، زنده است!

ببینید اول از همه، باید تصور گذشته خودتان از عربی را پشت در بگذارید و سپس این مقاله را مطالعه کنید. عربی یک زبان است؛ و زبان هم زنده و پویاست. برای فهم بیشتر و کنار آمدن با عربی، باید آن را به کار ببندید و صرفا به کتاب و فرمول‌های قواعد آن بسنده نکنید. تا زمانی که عربی را کاربردی یاد نگیرید، نمی‌توانید درست به سوالات آن پاسخ دهید؛ چرا؟ چون یاد گرفتن زبان، یک مهارت است و باید آن را به کار ببرید تا خوب یاد بگیرید. البته منظور این نیست که بتوانید عربی صحبت کنید یا هر چیز دیگر. مقصود این است که با حل سوالات زیاد و دیدن مثال‌های متنوع، یادگیری را عمیق‌تر کنید.

سیر تا پیاز کتاب درسی را بررسی کنید!

باز هم مثل همیشه تکرار می‌کنم که بهترین منبع چه برای کنکور و چه امتحانات نهایی، کتاب درسی است. البته قبول دارم که کتاب درسی عربی، در تدریس مفاهیم موفق عمل نکرده است؛ اما باز هم باید پایه اولیه مطالعه شما قرار بگیرد. اگر pdf بارم‌بندی، که در انتها صفحه قرار داده شده است را ببینید، متوجه می‌شوید که تمامی سوالات، به کتاب بر می‌گردد.
همانطور که گفتم، کتاب درسی منبع اول است اما کافی نیست؛ برای مثال شما برای مطالعه مبحث قواعد، به هیچ عنوان نمی‌توانید به کتاب اکتفا کنید. سعی کنید بعد از مطالعه کتاب درسی، به سراغ کتاب کمک درسی یا جزوه معلم بروید تا درک عمیق تری از مطالب پیدا کنید. تمام جملات، عبارات و تمارین کتاب را به دست بررسی کنید؛ زیرا معمولا همین جملات را در امتحان مشاهده خواهید کرد. بنابراین، در قدم اول مطالعه کتاب درسی یکی از بهترین روش های خوندن عربی برای امتحانات است.

از جزوه و درسنامه‌ها کمک بگیرید!

معمولا کتاب درسی صرفا به گفتن متن طولانی، چند خط قواعد، گفتگوهای بی‌ربط شیشه عطری و زائر کویتی و… بسنده می‌کند. همانطور که در بالا اشاره کردم، کتاب درسی برای مطالعه عربی کافی نیست. حتما در کنار کتاب درسی، از کتاب کمک درسی استفاده کنید؛ چرا؟ چون کمک گرفتن از آن‌ها باعث می‌شود تا یادگیری عمیق‌تری داشته باشید و مثال‌های بیشتری ببینید. جزوه‌های معلم‌ها معمولا پر از نکته است که شامل بخش ترجمه و قواعد می‌شود. اگر جزوه دارید حتما جزوه را مطالعه کنید و اگر ندارید، سراغ درسنامه‌ها بروید. تا حد امکان سعی کنید از جزوات آماده استفاده نکنید.

لغات؛ پاشنه آشیل عربی

لغات عربی، دقیقا همان بخشی است که می‌توانید با آن، عربی را به زانو درآورید (چقدر حماسی‌ش کردما!) . با یادگیری درست لغات، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و در سایر مباحث عربی پیشرفت کنید. در قدم اول برای روش خواندن عربی برای امتحان، لغات همان درس را به صورت کامل بررسی کنید. سعی کنید لغات را در جمله یاد بگیرید تا بهتر به خاطر بسپارید. برای لغاتی که زیاد فراموش می‌کنید یا سخت هستند،می‌توانید از جعبه لایتنر استفاده کنید. بهتر است لغات عربی را در روتین شبانه خود قرار دهید؛ مثلا شبی 5 تا 10 لغت را مطالعه کنید. اگر زمانی که این مقاله را می‌خوانید، تا امتحان نهایی وقت زیادی دارید؛ حتما لغات هفتم تا نهم را نیز مجدد مرور اجمالی کنید.

ترجمه بدون تکنیک جرمه!

مبحث ترجمه در عربی، برخلاف تصور اکثر دانش‌آموزان، شامل تکنیک‌های متنوعی است. در قدم اول متون کتاب درسی را با قواعد و لغاتی و یاد گرفته‌اید، بررسی کنید. حتما تمامی تمارین را ترجمه کنید حتی اگر سوال از شما نخواسته باشد که متن را ترجمه کنید. در قدم بعدی از درسنامه‌ها و منابع کمک بگیرید و تکنیک‌های ترجمه را دقیق تر یاد بگیرید.

قواعد؛ ناقصی که اصرار دارند کامل است!

حتما شما هم توجه کرده‌اید که توضیحات قواعد در کتاب درسی فراتر از دو صفحه نیست. ظاهرا خیلی عجله دارد که زودتر فلنگ را ببندد و صرفا گریزی به مطالب بزند. خب حالا ما باید چه کنیم با این مبحثی که تکلیفش با خودش مشخص نیست؟!
ببینید برای اینکه بهتر یاد بگیرید باید از کتاب کمک درسی استفاده کنید. اگر وقت داشتید حتما جزوه بنویسید و تمامی نکاتی که یاد می‌گیرید (علی‌الخصوص از سوالات یا تست‌ها) را در همان جزوه بنویسید. اگر وقت نداشتید در درسنامه، نکات مهم را مشخص کنید. پس از تسلط نسبی، بهتر است مجددا سراغ کتاب بیایید و نکاتی که یاد گرفتید را روی کتاب پیاده کنید. مجددا یادآوری می‌کنم که از تمرینات کتاب غافل نشوید!

نمونه سوالات نهایی؛ شاه کلید برای نمره 20

بعد از تسلط بر کتاب و مباحث چندگانه عربی، می‌توانید تنها با یک کار نحوه خواندن عربی برای امتحان نهایی را دگرگون کنید. بررسی نمونه سوالات سال‌های گذشته، می‌تواند یک نقشه راه خوب برای روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی باشد. بررسی نمونه سوالات به دو روش قابل انجام است:

  1. به صورت درس به درس سوالات را بررسی کنید.
  2. به صورت کلی سوالات را بررسی کنید. (این روش معمولا بعد از تسلط انجام می‌شود)

چگونگی بررسی سوالات: دقت کنید که بررسی این سوالات، صرفا جواب دادن و سپس چک کردن درست و غلط آنها نیست؛ بلکه باید به صورت دقیق آن‌ها را تحلیل کنید. پاسخنامه سوالات، مهم‌ترین بخش از مرحله بررسی سوالات نهایی است که باید به آن بپردازید.‎‌ با تحلیل کامل پاسخنامه در نهایت می‌توانید نوع پاسخ دادن مورد قبول مصحح را بشناسید و نکات مهم و پرتکرار هر درس متوجه شوید.

روش خواندن عربی شب امتحان؛ مخصوص دانش‌آموزان شب امتحانی

نیازی به نصیحت یا شرح ماجرا نیست! مهم اینجاست که الان به شب امتحان رسیده‌ای و دنبال راه‌حل هستی. خب پس همراه باش تا چند روش را برای گرفتن یک نمره خوب باهم بررسی کنیم.

  • اول از همه سعی کنید لغات را مطالعه کنید. همانطور که قبلا گفته بودم، مطالعه لغات یک تیر و چند نشان است. با مطالعه لغات هم می‌توانید به بخش سوالات لغات پاسخ دهید و هم بخش قابل توجهی از ترجمه را پاسخ دهید.
  • حتما متون کتاب درسی را حداقل یک بار بخوانید و بررسی کنید. چون سوالاتی مانند ترجمه، از این متون سرچشمه می‌گیرد.
  • تمارین کتاب را حل و بررسی کنید.
  • سوالات سال‌های گذشته علی الخصوص سال 1402 را به صورت کامل بررسی کن.

نحوه مطالعه درس عربی در امتحانات نهایی برای انسانی‌ها

دوستان انسانی همانطور که واقف هستید، درس عربی برای رشته شما، دارای اهمیت بیشتری است. درس عربی، جزو دروس تخصصی رشته انسانی است و دانش‌آموزان این رشته باید در کنکور نیز به این سوالات پاسخ دهند. این درس کنکور ضریب 5 و در امتحانات نهایی ضریب 6.26 را دارد؛ در نتیجه می‌تواند در رتبه شما بسیار تاثیرگذار باشد. تمامی مواردی که در بالا گفته شد را حتما رعایت کنید و به کار بندید. صبر کنید! ترفند دیگری وجود دارد که در ادامه خواهم گفت.
معمولا دانش‌آموزان انسانی با خواندن قواعد برای کنکور و سوالات تستی با مشکل مواجه می‌سوند. برای خواندن قواعد دو راه وجود دارد:

  1. خواندن درس به درس
  2. خواندن موضوعی

اما کدام یک بهتر است؟
ببینید انتخاب اینکه کدام روش را پیش بگیرید به شرایط و زمان بستگی دارد. اگر از تابستان شروع کرده‌اید و وقت کافی دارید، پیشنهاد این است که دسته دسته بخوانید اما اگر وقت ندارید و می‌خواهید با آزمون پیش بروید، به صورت درس به درس بخوانید. بهترین سیستم برای مطالعه بخش قواعد این است که در ابتدا موضوعی بخوانید و بعد از تسلط کافی، به صورت درس به درس مطالعه داشته باشید.

دانلود pdf بارم‌بندی امتحان نهایی عربی برای همه رشته ها

در این pdf به شدت کاربردی، می‌توانید با طراحی سوالات امتحان نهایی عربی بیشتر آشنا شوید و روش خواندن عربی برای امتحان را به بهترین نحو اجرا کنید. بارم‌بندی هرکدام از مبحث‌ها، همراه با توضیحات در رابطه با سوالات احتمالی هر بخش را خواهید دید و در نهایت توضیحات مفیدی در رابطه با چگونگی طراحی سوالات خواهید خواند.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله درس چالشی عربی و روش خواندن عربی برای امتحان نهایی را بررسی کردیم. تمام تلاش بر این بود تا شما بیشتر با این درس آشنا شوید و سعی کنید به جای جدل، با آن کنار بیایید. همانطور که دیدید، اگر روش مطالعه درستی برای عربی داشته باشید می‌توانید نتیجه خوبی بگیرید. در نتیجه نترسید و از همین امروز شروع کنید؛ نه از شنبه! در این مقاله در ابتدا تمامی مباحث عربی را آنالیز کردیم و سپس روش مطالعه برای هر کدام از این مباحث را گفتیم. در ادامه چند روش برای دانش‌آموزان شب امتحانی و علوم انسانی بازگو کردیم. امیدوارم این مطالب مسیر مطالعه‌تان را تغییر دهد و شما را همواره با نوتروفیل همراه کند.

سوالات متداول

کدام یک از مباحث عربی مهم تر است و نمره بالاتری دارد؟

در جدول بارم‌بندی امتحان نهایی، بخش ترجمه با 8.5 نمره بالاترین تاثیر را دارد پس ترجمه، مبحث قواعد با 7 نمره بالاترین تاثیر را دارد.

می‌توان با خواندن شب امتحانی نمره قابل قبولی گرفت؟

به صورت منطقی اگر به قضیه نگاه کنیم، نمی‌توان نمره بالایی به دست آورد اما اگر به روش‌هایی که در بالا برای دانش‌آموزان شب امتحانی گفتیم عمل کنید، می‌توانید نمره قابل قبولی بگیرید.

اگر قواعد را به طور کلی نخوانم، می‌توانم نمره خوبی بگیرم؟

ببینید تمام مباحث عربی به یکدیگر وصل هستند و شما نمی‌توانید آن‌ها را جدا کنید. همانطور که گفتیم اگر قواعد را ندانید مسلما در بخش ترجمه و درک مطلب به مشکل بر می‌خورید.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
2 ماه قبل

عالییییی و بسیار مفید بود😍😍❤