روش تضمینی جمع بندی شیمی کنکور

جمع بندی شیمی کنکور
مسیر مطالعه

درس شیمی جزو مهم‌ترین درس‌های تخصصی رشته‌های تجربی و ریاضی به شمار می‌رود و در نتیجه جمع بندی شیمی کنکور نیز باید با روش‌های درست انجام شود. برای رسیدن به درصد بالا در این درس، باید نهایتا دو ماه قبل از کنکور، مطالعه آموزشی را تمام کرده باشید و برنامه مرور را اجرا کنید.

تعیین بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور برای هر کسی متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل زمان باقی‌مانده، میزان مطالعه در طول سال، منبع مطالعاتی فرد و روشی که تابه‌حال برای درس خواندن داشته بستگی دارد. پس با نوتروفیل همراه باشید تا با توجه به موارد گفته شده، روش جمع بندی مناسب خود را پیدا کرده و با بهترین منابع آشنا شوید.

چرا جمع بندی شیمی کنکور مهم است؟

هر دانش‌آموزی برای رسیدن به رتبه خوب مجبور است از درس‌های با ضریب بالا درصد خوبی کسب کند. شیمی دومین درس مهم در رشته تجربی و سومین درس رشته ریاضی به شمار می‌رود و بدون شک این موضوع مهم‌ترین نکته‌ای است که اهمیت نحوه جمع بندی شیمی کنکور را نشان می‌دهد. 

به‌علاوه ماهیت این درس هم محاسباتی است و هم حفظی و مفهومی. هر چقدر هم که در طول سال مطالعه کرده باشید، باز هم برای تسلط کامل نیاز به مرور و جمع‌بندی دارید. زیرا سر جلسه کنکور قرار است هم‌زمان به تست‌های چند درس پاسخ دهید و اگر به خوبی مطالب را در ذهن خود دسته‌بندی نکرده باشید؛ حجم بالای مطالب و استرس حاکم می‌تواند بازیابی اطلاعات را مختل کند. 

بهترین زمان جمع بندی شیمی کنکور

همان‌طور که می‌دانید حجم مطالب شیمی بسیار زیاد است و به‌علاوه نکات مهم و تستی آن به کتاب درسی ختم نمی‌شود. یعنی هر چه انتظار رتبه بهتری داشته باشید باید تست‌های بیشتری را حل کرده و در نتیجه نکات بیشتری را یاد بگیرید.

مرور کنکوری شاید شبیه به مرور شب امتحان باشد؛ اما به دلیل حجم مطالب نمی‌توان یک‌شبه آن را انجام داد. شما تقریبا باید دو ماه آخر را تا شب قبل از کنکور به جمع‌بندی مطالب اختصاص دهید تا نتیجه خوبی از تلاش‌های خود بگیرید.

 همان‌طور که در مقاله بهترین روش‌های جمع بندی کنکور را بشناسید هم گفتیم؛ این مرور باید به نحوی باشد که شما هر چند روز یک‌بار بتوانید کل کتاب‌ها را مرور کنید و تا قبل از کنکور چند بار این کار را تکرار کرده باشید تا مباحث در ذهن شما به صورت منظم آرشیو شوند و در زمان حل هر تست بدون هیچ مشکلی در دسترس شما قرار بگیرند. 

بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور | برای 3 سطح

همان‌طور که گفتیم روش جمع‌بندی دانش‌آموزان مختلف با هم یکسان نیست. چون ساعت مطالعه داوطلبان با هم فرق دارد. یک نفر ممکن است از سال دهم خود را برای کنکور آماده کرده باشد، داوطلب دیگر از تابستان دوازدهم استارت زده باشد و برخی از بچه‌ها هم جسته‌وگریخته در طول سال مطالبی را خوانده باشند.

با این تفاصیل سطح تسلط هر فرد نیز با دیگری متفاوت است و سطح علمی همه دانش‌آموزان به یک اندازه نخواهد بود و همین امر است که باعث می‌شود رتبه یکی تک‌رقمی و رتبه دیگری نجومی شود. اگر کنجکاوید که جایگاه خود را با سایرین مقایسه کنید بد نیست سری به پنل تخمین رتبه نوتروفیل بزنید و با تاثیر قطعی معدل، از تراز حدودی خود آگاه شوید.

بعد از تخمین رتبه و تعیین سطح می‌توانید بر اساس توضیحات زیر بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور را انتخاب کرده و برای خود اولویت‌بندی کنید.

روش جمع بندی شیمی برای افراد با سطح ضعیف

بد نیست بدانید تعداد دانش‌آموزانی که عملکرد خوبی در مطالعه شیمی ندارند کم نیست. پس نگرانی را کنار بگذارید و سعی کنید از این به بعد بر اساس برنامه‌ریزی پیش بروید. استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی مناسب برای جمع بندی شیمی کنکور ریاضی و جمع بندی شیمی کنکور تجربی هم تا حد زیادی کار شما را ساده می‌کنند.

اما دقت کنید شما وقت زیادی برای مطالعه مباحث آموزشی ندارید. پس با یک تورق سریع بخش‌هایی که در دوران مدرسه برای شما ساده‌تر بوده و تعداد تست‌های قابل توجهی را در کنکور به خود اختصاص می‌دهند را تعیین کنید و بیشتر زمان خود را به این بخش‌ها اختصاص دهید. اگر در برنامه‌ریزی خود زمان اضافه داشتید می‌توانید بعضی از مباحث تست خیز که یادگیری آن برایتان سخت نیست را نیز در دوران مرور و جمع‌بندی بخوانید و با تست‌های زیاد زیر و بم آن را بفهمید.

روش جمع بندی شیمی برای افراد با سطح متوسط

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که جسته و گریخته مباحث کتاب را یاد گرفته‌اید و تا حدودی هم با تست‌ها آشنایی دارید، بهتر است مطالعه آموزشی را کنار بگذارید و روی نقاط قوت خود تسلط پیدا کنید. زیرا در این زمان محدود اگر بخواهید مطالب باقی‌مانده را یاد بگیرید، فرصتی برای جمع بندی شیمی کنکور نخواهید داشت و احتمال هدر رفتن همه زحمت‌هایتان بالا می‌رود. 

پس بهتر است با یک آزمون سطح‌سنجی، نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. از مشاورتان بخواهید بودجه‌بندی کامل شیمی را در اختیارتان قرار دهد و در نهایت بر اساس این دو فاکتور اولویت‌بندی کنید. خلاصه‌نویسی‌ها و حاشیه‌نویسی‌هایی که در طول سال انجام دادید بهترین منبع ممکن برای یادآوری هستند. در نهایت نیز بیشتر زمان خود را به حل تست و آزمون‌های مختلف اختصاص دهید.

روش جمع بندی شیمی برای افراد با سطح قوی

اگر از سال‌های قبل یا حتی از تابستان با برنامه‌ریزی کنکوری پیش رفتید و تعداد قابل قبولی تست از هر مبحث حل کردید، حالا باید روی مفاهیم تسلط داشته باشید. دوران جمع‌بندی شما با سایرین تفاوت زیادی دارد. زیرا فقط نیاز دارید مطالب آموزشی کتاب درسی را مرور کنید و سپس با حل تست‌های متعدد سطح خود را بالا ببرید. برای جمع بندی شیمی کنکور می‌تواند از مراحل زیر الگو بگیرید.

  • در اواخر تابستان و با تمام شدن کتاب‌های دهم و یازدهم با یک مرور و جمع‌بندی، همه مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید.
  • در طول سال تحصیلی روی کتاب درسی تمرکز کرده و از مباحث پایه‌های قبل تست حل کنید تا جلوی فراموشی را بگیرید.
  • در دی ماه و هم‌زمان با امتحانات، نوبت به جمع‌بندی و مرور بخش‌های نیم‌سال اول کتاب شیمی دوازدهم و کتاب‌های شیمی دهم و یازدهم است.
  • اگر تا اینجای کار بر اساس برنامه پیش رفته باشید؛ می‌توانید از اردیبهشت مطالعه آموزشی را کنار گذاشته و با آزمون‌های آزمایشی متعدد قدرت تست‌زنی و خلاقیت در حل مسئله خود را بالا ببرید.

در مقاله جمع بندی زیست کنکور نیز به همین نکته اشاره کردیم که اگر قصد دارید درصد بالایی در زیست داشته باشید و رتبه برتر کسب کنید، ناچارید طی چند مرحله برای مرور و جمع‌بندی برنامه بریزید تا جز به جز زیست در مغزتان هک شود.

بهترین منابع و روش جمع بندی شیمی کنکور رتبه برترها

حواستان باشد که مطالب شیمی به دو دسته حفظیات و مسائل تقسیم می‌شوند. پس تا جای ممکن باید از دو منبع کمک بگیرید؛ منبعی برای تسلط بر مفاهیم و عبارات کتاب و منبعی برای تست‌های محاسباتی. اگر روش جمع بندی شیمی کنکور رتبه های برتر را خوانده باشید می‌بینید که آنها با کمک منابع زیر موفق شدند این مسیر سخت را پشت سر بگذارند.

بهترین منابع برای مرور حفظیات شیمی کنکور

نکات حفظی شیمی مثل عناصر جدول تناوبی، ویژگی‌های هر گروه، نظریه‌های دانشمندان و نقاط تشابه و اختلاف آنها و… فقط با مرور زیاد در ذهن تثبیت می‌شوند. خوشبختانه کتاب‌های زیادی در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند که این نکات را به روش‌های مختلف برای شما جمع‌بندی کرده‌اند:

  • کتاب شیمی مینی میکرو گاج طلایی از سایر کتاب‌ها جامع‌تر عمل کرده و از انواع جدول و نمودار برای دسته‌بندی مطالب کمک گرفته. همچنین در انتهای کتاب، همه ترکیبات آلی و یونی، واکنش‌های هر 3 پایه، رنگ مواد و… قید شده است.
  • کتاب جیبی شیمی خیلی سبز علاوه بر همه نکات شیمی در قسمت پایانی کتاب قسمتی را ضمیمه کرده که رنگ همه عناصر و واکنش‌های کتاب درسی را پوشش داده است.
  • کتاب شیمی لقمه مهر و ماه مانند دو کتاب بالا همه مطالب را پوشش نداده و با خلاصه کردن نکات شیمی، جزوه مختصرتری برای دوران جمع بندی شیمی کنکور برای داوطلبان فراهم کرده است.

بهترین منابع جمع بندی بخش‌های محاسباتی شیمی کنکور

برای اینکه از عهده تست‌های محاسباتی شیمی کنکور بربیایید باید هم تکنیک‌های حل تست را بلد باشید و هم مسیر حل مسئله را به خوبی بدانید. در مقاله نحوه جمع بندی فیزیک کنکور هم تاکید کردیم که از ابتدای مطالعه کنکوری ماشین‌حساب را کنار گذاشته و حتی کوچک‌ترین محاسبات را به صورت ذهنی یا روی کاغذ حل کنید. از جمله کتاب‌هایی که بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور را برای شما کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز 

این کتاب با درس‌نامه مفصلی که دارد برای داوطلبان ضعیف‌تر مناسب است تا در بازه زمانی کوتاهی، حجم زیادی از مطالب را یاد بگیرند. تست‌هایی که لابه‌لای درس‌نامه وجود دارد و تست‌های پایان هر فصل نیز برای فهم کامل و تسلط بسیار مفید هستند. این کتاب با تیپ‌بندی مختلف تست‌ها به شما کمک می‌کند تا سطح خود را بالا ببرید.

  1. فصل آزمون شیمی خیلی سبز

داوطلبان متوسط که به تست بیشتری نیاز دارند می‌توانند از این کتاب برای جمع بندی شیمی کنکور بهره ببرند. زیرا با آزمون‌های مبحثی می‌توان به ابعاد مختلف هر فصل مسلط شد و با آزمون‌های جامع آن، به دانش و خلاقیت خود اضافه کرد.

  1. جمع بندی شیمی کنکور مهر و ماه

تست‌های سطح‌بندی و جامع کتاب مهر و ماه هم برای داوطلبان ضعیف مناسب است و هم برای داوطلبان متوسط. فقط اگر نیازی به مرور آموزشی ندارید بهتر است از درس‌نامه آن صرف‌نظر کنید و بیشتر به تست‌ها بپردازید.

  1. موج آزمون شیمی نشر الگو

تعداد تست‌های خیلی زیاد این کتاب از هر داوطلبی یک استاد شیمی می‌سازد. این کتاب هم به صورت دو جلدی و هم به صورت تک جلدی منتشر شده است. اگر وقت کافی برای مرور دارید، با تهیه کتاب دو جلدی خود را برای پاسخ دادن به هر تستی در کنکور آماده می‌کنید.

  1. فیل شیمی مبتکران

اگر می‌خواهید از یک کتاب هم برای آموزش و تست‌زنی و هم برای جمع‌بندی استفاده کنید، فیل شیمی مبتکران برای شما چاپ شده است. این کتاب در ابتدا به مباحث جزئی پرداخته و سپس با تست‌های تالیفی لابه‌لای درس‌نامه شما را برای درک عمیق آماده کرده و در نهایت با آزمون‌های خود، تکنیک‌های کنکور را به شما یاد خواهد داد.

نحوه جمع بندی شیمی کنکور را از مشاوران نوتروفیل یاد بگیرید

شیمی به‌عنوان درس ضریب بالا در نتیجه کنکور شما بسیار تأثیرگذار است. از طرفی بسیاری از بچه‌های تجربی و حتی ریاضی از تست‌های محاسباتی این درس فرار می‌کنند؛ پس شما می‌توانید با تقویت حل مسئله خود تراز بهتری از سایرین داشته باشید.

مشاوران کنکور که در کنکورهای قبلی موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند، بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور را دانسته و همچنین منابع روز را برای این درس بررسی می‌کنند. شما می‌توانید برای داشتن برنامه جمع‌بندی و منابع مناسب سطح خود از تجربه مشاوران ما استفاده کنید و جایگاه خود را در رتبه‌های برتر تضمین کنید. روش شما برای جمع بندی درس شیمی چیست؟ اگر سوال یا ابهامی دارید در قسمت نظرات بپرسید تا مشاوران ما پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول

کدام کتاب جمع‌بندی برای مرور حفظیات شیمی مناسب است؟

به دلیل یکی بودن نکات حفظی کتاب، درنهایت محتوای همه این منابع یکسان هستند. پس هر کتابی که با سبک آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید.

بهترین منبع محاسباتی برای دوران جمع‌بندی کدام است؟

شما باید با توجه به سطح، میزان مطالعه و زمان باقی‌مانده منبعی را انتخاب کنید که بهترین برنامه راهبردی را برای جمع‌بندی در اختیار شما قرار دهد.

چه زمانی برای شروع جمع بندی شیمی کنکور مناسب‌تر است؟

شما مجبورید برای هر دو مرحله کنکور آماده شوید. پس یک‌بار باید قبل از کنکور دی جمع‌بندی کنید و یک‌بار هم در اردیبهشت ماه برای کنکور تیر آماده شوید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها