تعادل بین امتحان نهایی و کنکور؛ چطور و چگونه؟!

تعادل بین امتحان نهایی و کنکور
مسیر مطالعه

تعادل بین امتحانات و کنکور چالشی است که شاید برای خیلی از شما یک آرزو باشد؛ اما اینجا می‌خواهیم یک‌سری راه‌کارهایی را بگوییم تا به یک کار خیلی راحت و روتین تبدیل شود.
ما ایرانی‌ها معمولا عادت داریم که نتوانیم چند کار را همزمان با هم انجام بدهیم و حتی خیلی از کارهایمان را همیشه به دقیقه ۹۰ موکول می‌کنیم. زمانی هم که به امتحانات نزدیک میشویم مات و مبهوت به افق خیره میشویم!! چون در طول ترم کم کاری زیاد داشتیم و مطالب را خوب نخوانده‌ایم.
البته قطعا در بین شماهایی که دارید این متن رو میخونید هستند اساتید بزرگواری که اینقدر در طول سال خوب و دقیق خوندن که الان مشکل درسی ندارند؛ ولی خب اگه با هم روراست باشیم خیلی از شما‌ها شاید هنوز اونطور که باید نتونستید خوب بخونید تا مشکلی از بابت برقراری تعادل بین امتحانات نهایی و کنکور نداشته باشید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

اگر قصد دارید به بهترین شکل ممکن هم از پس امتحانات نهایی بربیایید و هم بین کنکور تعادل برقرار کنید؛ پیشنهاد ما استفاده از خدمات مشاوره کنکور نوتروفیل است.

ما می‌جنگیم تا امتحانات را شکست بدهیم!

امتحان ها را شکست میدهیم!

خب حالا ما قصد داریم تا با هم تعادل بین کنکور و امتحانات را بررسی کنیم و به یک راه‌کار خوب برسیم تا هم کنکور را با موفقیت پشت سر بگذاریم و هم کمر امتحانات را به خاک بمالیم؛ چون ما آدم باختن نیستیم، ما می‌جنگیم تا امتحانات را شکست بدهیم.


اول از همه باید بگوییم که ما در دوران امتحانات ۴ دسته دانش‌آموز داریم:
دسته اول دانش‌آموزانی هستند که هم برای کنکور عالی درس میخوانند و هم برای امتحانات!

دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که امتحانات را جدی نمی‌گیرند و فقط تست می‌زنند تا برای کنکور آماده باشند. این گروه، در خرداد ماه برای امتحانات به مشکل برمی‌خورند.
دسته سوم دقیقا برعکس دسته دوم هستند، یعنی این‌که معمولا به خاطر حرف‌هایی که درباره اهمیت معدل از اول ابتدایی به گوششان خوانده شده و همین‌طور شاید ترس از توبیخ معلم و خانواده آن‌قدر برای امتحانات درس می‌خوانند که از کنکور و تمرین روش‌های تست‌زنی غافل می‌شوند!
این در حالی هست که هر چه‌قدر هم تاثیر معدل قطعی باشد، ولی در واقع هنوز هم این کنکور است که حرف اول و آخر را در تعیین سرنوشت شما می‌زند.

دسته چهارم هم دوستانی هستند که نه برای کنکور درس می‌خوانند و نه امتحانات و کلا اعتقادی هم به این مسائل ندارند!

برای امتحان نهایی بخوانیم یا کنکور؟

بیایید یک‌سری باید و نباید‌ها را با هم بررسی کنیم و ببینیم که در این دوران چه باید کرد:

تک درس نباشید!

فرض کنید شما دو روز دیگر امتحان دینی دارید و دو روز بعدش هم امتحان فیزیک، حالا این ۲ روز را فقط دینی می‌خوانید و ۲ روز بعدش هم فقط فیزیک! در حالی‌که قاعدتا درس فیزیک نیاز به زمان بیشتری نسبت به دینی دارد و البته شما باید به فکر تست زدن هم باشید!

پس حداقل نصف پارت‌های روزانه شما باید به درسی غیر از درسی که امتحانش رو دارید اختصاص داشته باشه!
مثلا اگر امتحان دینی دارید و در روز ۶ پارت درسی قرار هست که بخونید، پس ۳ پارت دینی و ۳ پارت درس‌های دیگه رو باید داخل برنامه بگذارید؛ مثلا فیزیک و زیست و ریاضی یا شیمی‌ هم هر کدوم یک پارت تو برنامه داشته باشید و تست هم بزنید!

کتاب درسی، یک تیر و ۲ نشان!

تصور اشتباهی که دانش‌آموزان دارند این است که فکر می‌کنند سوالات امتحانات نهایی و کنکور قرار است از ۲ منبع متفاوت طرح بشوند! بنابراین حس می‌کنند که این‌ها دو مسیر کاملا جدا از هم هستند!! ولی وقتی که شما مباحث کتاب را بلد باشید در واقع هم برای امتحانات نهایی خوانده‌اید و هم برای کنکور! تسلط روی کتاب درسی هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور کاملا ضروری است!

از تست و نمونه سوال نهایی غافل نشو!

تست و نمونه سوال نهایی

انجام بدهید و هر جا که مطلب را فراموش کرده بودید یا حس کردید تسلط لازم را ندارید، به کتاب برگردید. (همونجا دخل اون مطلب رو بیارین و کارش رو تموم کنین!) در واقع نمونه سوال یا تست باعث می‌شود تا سر جلسه امتحان بتوانید به راحتی مطالبی که خوانده بودید را روی برگه پیاده کنید. این‌جاست که اهمیت ایجاد تعادل بین امتحانات نهایی و کنکور را درک می‌کنید.

مقاله پیشنهادی : روش مطالعه برای امتحان نهایی

یا الان یا هیچ‌وقت!

یا الان یا هیچ‌وقت!

این یک واقعیت است که به‌خصوص در دوران امتحانات شما زمان خیلی محدودی دارید! پس نباید طوری باشد که به خیال این‌که فرصت دارید تا ده دور کتاب را بخوانید، پارت‌های‌ مطالعه را با تمرکز پایین سپری کنید. شما باید در هر پارت مطالعه با تمام انگیزه و انرژی که دارید درس بخوانید و البته به قدری با دقت آن درس را بخوانید که انگار دیگر قرار نیست دوباره آن مطلب خوانده شود!

برنامه روتین را زیر و رو نکن!

دقت کنید که شما در دوران امتحانات قرار نیست که برنامه را زمین تا آسمان عوض کنید و کلا یک سبک‌ مطالعه جدید اختراع کنید!! بلکه فقط باید کمی زمان مطالعه بعضی درس‌ها را کم و زیاد کنید. (همین و تمام !!!)
یعنی طبیعتا باید برای خواندن امتحانی که در پیش دارید وقت بیشتری اختصاص بدهید؛ ولی نباید بقیه درس‌ها را کاملا از برنامه حذف کنید!

تعادل بین کنکور و امتحان نهایی
آشپزی رو فرض کنین که یکدفعه متوجه شده تعداد مهمونا قراره خیلی بیشتر بشه خب این آشپز میتونه بجای عوض کردن غذا حجم غذا رو تغییر بده!

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها