دقیق‌ترین بودجه‌ بندی شیمی کنکور 1403

بودجه بندی شیمی کنکور
مسیر مطالعه

اگر سؤال‌های آزمون سراسری دوره‌های مختلف را بررسی کنید، می‌بیند که طراحان سوال در همه آنها روی بعضی مباحث شیمی بیشتر مانور داده‌اند و برخی مباحث تست‌های کمتری داشته یا اصلا سوالی برای آن طرح نشده است.
این موضوع با عنوان بودجه‌ بندی شیمی کنکور شناخته می‌شود و به شما کمک می‌کند تا با اولویت‌بندی بهتری برای مطالعه برنامه‌ریزی کنید و هدفمندتر به سمت موفقیت در کنکور قدم بردارید. مباحث این درس برای ریاضی و تجربی یکسان است؛ اما به خاطر ضریب متفاوتی که دارد، باید از دو دیدگاه مختلف بودجه‌بندی آن را بررسی کرد.

از طرفی تغییراتی که در سال‌های اخیر در کنکور ایجاد شده، روی تعداد سوال، زمان آزمون و بسیاری موارد دیگر درس شیمی تاثیر گذاشته است. پس در این مقاله از نوتروفیل با من همراه باشید تا بودجه ‌بندی شیمی کنکور ۱۴۰۳ را برای هر دو رشته بررسی کنیم.

اهمیت بودجه‌بندی شیمی در قبولی رشته و دانشگاه دلخواه شما

اطلاع از بودجه ‌بندی شیمی کنکور از جهات مختلفی حائز اهمیت است. اولین چیزی که بودجه‌بندی هر درسی به شما نشان می‌دهد این است که طراحان کنکور از کدام مباحث بیشتر سوال طرح می‌کنند. با اطلاع از این موضوع، می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای مطالعه خود داشته باشید و زمان خود را به طور منطقی‌تری بین مباحث مختلف تقسیم کنید.

به‌این‌ترتیب هر داوطلبی باید با توجه به بودجه‌بندی، تمرکز خود را بر مباحث مهم‌تر و پرتکرارتر بگذارد و از هدر رفتن وقت خود برای مطالعه مباحث کم‌اهمیت‌تر جلوگیری کند. مطالعه‌ی مباحث پرتکرارتر با تمرکز بیشتر، به شما کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بر آنها پیدا کنید و در کنکور با اعتمادبه‌نفس بیشتری به این سوالات پاسخ دهید.

به‌علاوه با اطلاع از تعداد سوالات هر بخش و بودجه ‌بندی شیمی کنکور به صورت فصل به فصل، می‌توانید زمان خود را در کنکور مدیریت کنید. مثلا می‌دانید از 35 دقیقه زمانی که برای شیمی دارید، حدودا چند دقیقه آن را باید برای حل تست در نظر بگیرید و به‌مرور تلاش می‌کنید تست‌های حفظی و ساده را در کسری از ثانیه بزنید تا زمان کافی برای حل تست‌های سخت‌تر داشته باشید.

از طرفی به دلیل فشار حاکم در جلسه کنکور اگر بتوانید شرایط را پیش‌بینی کنید و از قبل برای آن آماده باشید به‌راحتی می‌توانید اضطراب خود را در کنکور کاهش دهید و با آرامش بیشتری مشغول حل تست‌ها شوید. قبلا در مقاله مشاوره کنکور ریاضی به اهمیت بودجه‌بندی در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی درس‌های مختلف این رشته پرداختیم. اما بد نیست در اینجا نیز نگاهی به جدول زیر داشته باشید.

رشته تحصیلیشماره دفترچهتعداد تست شیمیزمان پاسخگوییزمان لازم برای هر تستضریب در کنکورشماره تست
ریاضی230301 دقیقه776 تا 105
تجربی235351 دقیقه976 تا 110

بودجه‌بندی شیمی کنکور تا سال 1401

برای سال‌های طولانی، تست‌های درس شیمی از روال یکسانی تبعیت می‌کرد. اما به‌مرور سلیقه طراحان کنکور به سمت مفهومی شدن سوالات پیش رفت و بودجه ‌بندی مفاهیم شیمی کنکور تغییر چشمگیری داشت. تا جایی که در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد تست‌های ترکیبی و مفهومی بودیم که داوطلب را مجبور می‌کند برای پاسخ دادن به آن، روی چند مبحث مسلط باشد.

همچنین تا سال 1401 بودجه‌بندی شیمی رشته ریاضی و تجربی تقریبا یکسان و مطابق جدول زیر بود. بنابراین کلاس‌ها و کتاب‌های کنکور این دو رشته نیز تا حد زیادی شبیه هم برگزار و منتشر می‌شد.

به‌علاوه متفاوت بودن ضریب زیرگروه‌ها نیز در برنامه‌ریزی داوطلبان تاثیر مستقیم داشت. مثلا داوطلبانی که قصد داشتند رشته‌های شیمی و مهندسی را برای دانشگاه انتخاب کنند باید نسبت به بچه‌هایی که رویای پزشکی در سر داشتند، وقت بیشتری برای این درس می‌گذاشتند.

مبحث درسیسال98سال99سال1400سال1401
کیهان زادگاه الفبای هستی4 سؤال4 سؤال3 سؤال5 سؤال
ردپای گازها در زندگی2 سؤال3 سؤال3 سؤال1 سؤال
آب، آهنگ زندگی3 سؤال4 سؤال2 سؤال4 سؤال
قدر هدایای زمینی را بدانیم2 سؤال5 سؤال4 سؤال5 سؤال
در پی غذای سالم4 سؤال3 سؤال4 سؤال4 سؤال
پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر6 سؤال5 سؤال6 سؤال4 سؤال
مولکول‌ها در خدمت تندرستی4 سؤال4 سؤال3 سؤال3 سؤال
آسایش و رفاه در سایه شیمی3 سؤال4 سؤال4 سؤال3 سؤال
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری4 سؤال2 سؤال4 سؤال2 سؤال
 شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر3 سؤال1 سؤال2 سؤال3 سؤال

بودجه ‌بندی سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۲

اما در کنکور 1402 شاهد تغییرات چشمگیری در درس شیمی بودیم. ضریب این درس نیز مانند همه درس‌ها حذف و با ضریب یکسان برای همه رشته‌ها اعمال شد. همچنین جابه‌جا شدن درس شیمی از آخر دفترچه و قرار گرفتن به عنوان درس سوم باعث شد داوطلبان بتوانند با انرژی بیشتری به تست‌های آن پاسخ دهند.

در نهایت نیز کم شدن تست‌های محاسباتی به 11 سوال، بچه‌های هر دو گروه آزمایشی را غافلگیر کرد. زیرا در دوره‌های قبل بیش از نیمی از تست‌های درس شیمی به مسئله اختصاص داشت. اما در بودجه ‌بندی شیمی کنکور دی 1402، اکثر سوال‌ها مفهومی و از بخش‌های حفظی کتاب بود.

البته بچه‌هایی که در دوران کنکور خود از خدمات مشاوره استفاده کرده بودند، کم‌وبیش برای چنین تغییراتی آمادگی داشتند. همان‌طور که در مقاله مشاوره کنکور تجربی گفتیم، که همه مشاوران نوتروفیل رتبه برتر کنکور هستند و شما می‌توانید از تجربه آنها در کنکور 1402 و حسی که نسبت به این تغییرات سر جلسه کنکور داشتند،آگاه شوید.

در نگارش این مقاله هم سعی کردم به طور مستقیم با این افراد گفت‌وگو کنم و از آنها بخواهم علاوه بر اشتراک گذاری تجربیاتشان، بودجه ‌بندی فصل های شیمی کنکور را در آزمون دی 1401 و تیر ماه 1402 در اختیارم قرار دهند. شما می‌توانید در جدول زیر جزئیات سوالات مربوط به هر فصل را بر اساس گفته‌های مشاوران رتبه برتری نوتروفیل مشاهده کنید.

نام فصلتعداد سوالات در آزمون دی 1401تعداد سوالات در آزمون تیر 1402
کیهان زادگاه الفبای هستی34
ردپای گازها در زندگی22
آب، آهنگ زندگی54
قدر هدایای زمینی را بدانیم85
در پی غذای سالم34
پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر22
مولکول‌ها در خدمت تندرستی44
آسایش و رفاه در سایه شیمی44
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری22
شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر24

از بین این تست‌ها حدود 63 درصد سوالات (22 تست) مفهومی بود، 13 تست از مسائل مطرح شده بود و 11 تست باقی مانده در دسته سوالات شمارشی شیمی قرار داشت. اگر بخواهم تعداد تست‌های کنکور بر اساس پایه را نیز برای کنکور پارسال بررسی کنم، میتوان به این صورت سؤال‌های کنکور را دسته‌بندی کرد.

  • بودجه ‌بندی شیمی دهم تجربی در کنکور: 10 تست (معادل حدودا 29 درصد).
  • بودجه ‌بندی شیمی یازدهم تجربی در کنکور: 11 تست (معادل حدود 31 درصد).
  • بودجه ‌بندی شیمی دوازدهم تجربی در کنکور: 14 تست (معادل حدود 40 درصد).

اگر برای رتبه برتر شدن در رشته تجربی هدف گذاری کرده‌اید، توصیه می‌کنم حتما مقاله بودجه ‌بندی زیست کنکور را نیز به دقت مطالعه کنید.

بودجه ‌بندی شیمی کنکور 1403 برای رشته ریاضی

کنکور سراسری 1403 در حال نزدیک شدن است و داوطلبان رشته ریاضی باید تا حالا برای درس شیمی آماده شده باشند. در مقاله بودجه‌ بندی کنکور ریاضی لیست همه دروس این رشته و بودجه‌بندی‌ها را به طور دقیق بررسی کردیم. با توجه به این لیست ، درس شیمی با 30 سوال، 10% از کل سوالات کنکور ریاضی را تشکیل می‌دهد و تسلط بر آن می تواند رتبه شما را به طور قابل توجهی ارتقا دهد.

اگر به بودجه‌بندی هر پایه در دوره‌های مختلف کنکور توجه کنید، به‌راحتی می‌توانید محتمل‌ترین بودجه‌بندی شیمی کنکور را برای کنکور امسال حدس بزنید.

14011400
بر اساس پایهشیمی دهم611
شیمی یازدهم1313
شیمی دوازدهم1111
بر اساس نوع سوالتست‌های مفهومی1210
تست‌های محاسباتی1820

بودجه‌بندی شیمی کنکور 1403 برای رشته تجربی

اهمیت درس شیمی برای بچه‌های تجربی ازاین‌جهت بیشتر است که اغلب داوطلبان از حل تست‌های آن فرار می‌کنند. پس با توجه به بودجه‌بندی شیمی نظام جدید که با جزئیات در مقاله بودجه‌بندی کنکور تجربی به آن پرداختیم می‌توانید روی فصل‌های تست خیز تمرکز کنید و در کنکور یک سروگردن از سایرین بالاتر باشید.

14011400
بر اساس پایهشیمی دهم108
شیمی یازدهم1314
شیمی دوازدهم1213
بر اساس نوع سوالتست‌های مفهومی1112
تست‌های محاسباتی2423

بودجه‌بندی شیمی کنکور 1403 را از نوتروفیل بخواهید

همان‌طور که گفتیم اهمیت برنامه‌ریزی بر اساس بودجه‌بندی بسیار مهم‌تر از چیزی است که تصور کنید. پس حتما قبل از اولویت‌بندی ساعت‌های مطالعه، از دقیق‌ترین بودجه ‌بندی شیمی کنکور آگاه شوید.

همچنین شما می‌توانید برای تضمین موفقیت خود در کنکور از کارشناسان نوتروفیل کمک بگیرید. این مشاوران با استخراج بودجه‌بندی سال‌های مختلف کنکور، محتمل‌ترین بودجه‌ بندی شیمی کنکور ۱۴۰۳ را در اختیار شما قرار می‌دهند و در تمام لحظات در کنار شما هستند تا غول کنکور را پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

اطلاع از بارم‌بندی شیمی برای کنکور مفید است؟

بارم‌بندی به میزان نمره هر فصل در امتحانات نهایی اشاره دارد. با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه نهایی کنکور، حتما از بارم‌بندی هر فصل مطلع شوید و بر اساس آن برای امتحان درس بخوانید.

اهمیت بودجه‌بندی شیمی در دوران جمع‌بندی کنکور چقدر است؟

در دوران جمع‌بندی با کمک بودجه‌بندی به‌راحتی متوجه می‌شوید که روی هر فصل چقدر باید وقت صرف کنید.

از کجا می‌توان از بودجه‌بندی دقیق درس شیمی مطلع شد؟

در این مقاله سعی کردیم دقیق‌ترین بودجه‌بندی را برای شما بررسی کنیم.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها