بررسی تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه

بررسی تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه
مسیر مطالعه

آگاهی از تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه به خصوص برای آن دسته از داوطلبانی که از رتبه و رشته انتخابی خود راضی نیستند، حائز اهمیت است.

  • دانشجویان پسر که فاقد کارت پایان خدمت هستند، در دوران تحصیل خود از دیپلم تا دکتری تنها یک مرتبه مجاز به انصراف از دانشگاه هستند.
  • دانشجویان خانم نیز تنها یکبار می‌توانند از حق انصراف از تحصیل برای دانشگاه‌های دولتی استفاده کنند. شایان توجه است که این محدودیت برای دانشجویان دختر دانشگاه‌های غیر دولتی و آزاد وجود ندارد.

به عقیده من اگر برای انصراف از دانشگاه دچار شک و دلهره هستید، بهتر است از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

مشاوران نوتروفیل نه تنها در زمان انتخاب رشته، بلکه حتی در زمان انصراف از دانشگاه نیز شما را راهنمایی خواهند کرد. شما می‌توانید به منظور آشنایی بیشتر با مشاوران نوتروفیل و خدمات مشاوره مجموعه ما به صفحه مشاور کنکور مراجعه کنید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

تعداد دفعات انصراف از دانشگاه دولتی، دوره تحصیلی روزانه

بر اساس قوانین و ضوابط موجود، آقایان که مشمول خدمت سربازی هستند، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری، به ترتیب پنج، سه و شش سال معافیت از تحصیل کسب خواهند کرد. همچنین، لازم به ذکر است که تعداد دفعات انصراف از دانشگاه دولتی برای تمامی دانشجویان اعم از دختر و پسر تنها یکبار است.

تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه پیام نور، آزاد و علمی کاربردی

تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه برای پسرها در دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه‌‏های کشور، تنها یکبار است. همچنین شایان ذکر است که دانشجویان دختر و آن دسته از دانشجویان پسری که مشمول سربازی و قوانین مرتبط با آن نیستند، هیچ‌گونه محرومیت و محدودیتی برای انصراف از دانشگاه‌های غیر دولتی ندارند. بر این اساس این افراد در صورت قبولی در رشته مورد علاقه خود و در زمان ثبت‌نام دانشگاه، می‌توانند از رشته قبلی انصراف داده و در رشته جدید ثبت‌نام می‌کنند.

بررسی تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه ازاد، مشمولان سربازی و دانشجویان دختر

تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه آزاد از مقطع لیسانس تا مقطع دکتری برای مشمولین نظام وظیفه تنها یکبار است. با این حال، در برخی موارد مشاهده شده است که تعدادی از دانشجویان پسر که کارت پایان خدمت نیز ندارند، دو بار از دانشگاه انصراف دادند. این گروه از دانشجویان برای ثبت نام مجدد در دانشگاه آزاد باید در ابتدا کارت پایان خدمت یا معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند. پس از آن، می‌توانند در مقطع، رشته یا دانشگاه جدید ادامه تحصیل دهند.
دانشگاه آزاد محدودیتی در تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه برای دخترها ندارد. بنابراین اگر پس از تکمیل فرم انصراف از تحصیل، دانشجو دلیل موجهی برای انصراف خود از دانشگاه ارائه کند، می‌تواند مجدداً در همان دانشگاه و در یک رشته جدید ادامه تحصیل دهید.

بررسی سهمیه‏‌های کنکور و میزان تاثیرگذاری آن‏‌ها بر جریمه‌های انصراف از تحصیل

عواقب انصراف از دانشگاه دولتی
عواقب انصراف از دانشگاه دولتی

سهمیه‌‏های وسوسه انگیز موجود در قوانین سازمان سنجش، همان گزینه‌ای است که شانس قبولی برخی از داوطلبان را افزایش می‌دهد. استفاده از هریک از این سهمیه‌ها نیازمند ارائه برخی مدارک ضروری است. اگر شما نیز امکان استفاده از هر یک از این سهمیه‎ها را دارید، بهتر است حتماً مقاله سهمیه های کنکور را مطالعه کرده و شانس خود را از دست ندهید.
اما آیا این سهمیه‌‏ها سبب افزایش تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه و یا کاهش عواقب ناشی از آن نیز می‌شوند؟ خیر، انصراف از دانشگاه دولتی عواقبی به همراه خواهد داشت که برای تمامی دانشجویان یکسان است. برخی از عواقب انصراف از دانشگاه دولتی عبارتند از:

  • از دست دادن رشته در حال تحصیل
  • از بین رفتن معافیت تحصیلی برای آقایان
  • صرف هزینه‌های اضافی
  • محرومیت یکساله برای شرکت در کنکور

در ادامه این بخش به بررسی جریمه انصراف از تحصیل تمامی دانشگاه‌های کشور خواهیم پرداخت.

جریمه انصراف از تحصیل در دوره روزانه

در دانشگاه دولتی متناسب با روزانه یا شبانه بودن دوره تحصیل، میزان پرداخت جریمه متفاوت است. در دوره روزانه واحد مالی دانشگاه بر اساس رشته تحصیلی، مقطع، محل تحصیل، ترم تحصیل و شرایط دانشجو میزان جریمه را تعیین می‌نماید.

عواقب انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد

بر اساس قوانین سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، آن دسته از دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل در دانشگاه را دارند باید بر اساس‌ ترم تحصیلی خود، مبلغی را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند. مبلغ پرداختی برای مقاطع مختلف متفاوت است، در ادامه به بررسی این مبلغ‌ها خواهیم پرداخت.

  • جریمه انصراف از مقطع تحصیلی کاردانی = (تعداد نیمسال‌های ثبت‌نام‌شده -4)(نصف شهریه پایه) جریمه انصراف از تحصیل در کارشناسی ناپیوسته = (تعداد نیمسال‌های ثبت‌نام‌شده -4)(نصف شهریه پایه)
  • مبلغ جریمه انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته = (تعداد نیمسال‌های ثبت‌نام‌شده -8)(نصف شهریه پایه)
  • بهای انصراف از تحصیل در دکتری حرفه‌ای دامپزشکی = (تعداد نیمسال‌های ثبت‌نام‌شده -12)(نصف شهریه پایه)

جریمه انصراف از تحصیل در مقطع دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی، پزشکی عمومی و داروسازی = کل شهریه پایه نیمسال‌های تحصیلی باقی‌مانده

جریمه انصراف از تحصیل در دانشگاه پیام نور و دوره شبانه دانشگاه‏‌های دولتی

دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل در دوره شبانه دانشگاه دولتی و یا دانشگاه پیام نور را دارند، باید مبلغی معادل 1.5 برابر شهریه ثابت یک‌ ترم را پرداخت کنند.
مسلماً زمانی که یک داوطلب بتواند به صورت حدودی رشته و محل تحصیل خود را حدس بزند، انتخاب رشته بهتری خواهد داشت. بنابراین داوطلب از هزینه‌ها و عواقب انصراف از دانشگاه نیز دور خواهند ماند. پنل تخمین رتبه یکی از بهترین ابزارها و خدماتی است که برای داوطلبان کنکور فراهم شده است. به این ترتیب داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته اصولی‎تر و درست‎تری داشته باشند.

پذیرش عواقب و بهای انصراف از تحصیل و یا ادامه دادن مسیر

مطمئناً شما نیز با خیل عظیم افرادی که در رشته و دانشگاه غیر محبوب خود تحصیل کرده‎اند، مواجه شده‎اید. ادامه تحصیل در رشته‌ای که به آن علاقمند نیستید و یا انصراف از تحصیل، هر کدام دارای عواقبی هستند. بر همین اساس ما در مجموعه نوتروفیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب شرایط انصراف از تحصیل و عواقب آن را به طور کامل شرح دهیم.
نوتروفیل در تمام طول دوران تحصیل، همراه شما بوده و حتی اگر قصد انصراف از دانشگاه را دارید نیز می‎توانید با مشاوران ما در این خصوص مشورت کنید. اگر شما نیز در مورد انصراف از دانشگاه نظر یا تجربه‎ای دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در طول دوران تحصیل چند بار می‌توان از دانشگاه دولتی انصراف داد؟

به طور کلی تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه دولتی برای تمامی دانشجویان اعم از دختر و پسر تنها یکبار است.

دانشجویان که از دانشگاه آزاد انصراف داده‎اند تا چه مدت پس از انصراف می‌توانند درخواست بازگشت به تحصیل بدهند؟

دانشجویان دانشگاه آزاد می‎توانند حداکثر تا سه ماه پس از انصراف، به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست بازگشت به تحصیل کنند.

شرایط انصراف از دانشگاه دولتی برای بار دوم شامل چه مواردی است؟

طبق مقررات سازمان سنجش، دوبار انصراف از دانشگاه، سبب محرومیت داوطلب از پذیرش در تمامی رشته‎های روزانه می‌شود. بنابراین می‎توان اینطور نتیجه گرفت که تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه تنها یکبار است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها