بررسی 0 تا 100 رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی
مسیر مطالعه

آیا به غیر از رشته”حقوق” با سایر رشته‌های حقوقی و قضایی آشنایی دارید؟!
رشته علوم قضایی، دقیقا همان رشته‌ای است که جذابیت چند برابری نسبت به سایر رشته‌های حقوقی دارد. احتمالا شما هم در رابطه با این دانشگاه اطلاعات چندانی ندارید. البته فقط تا چند دقیقه آینده اطلاعاتی نخواهید داشت؛ چون بعد از آن با مطالعه این مقاله ، صفر تا صد این رشته جذاب را خواهید دانست!
در ابتدا قبل از هر چیز، خیلی کوتاه بگوییم که علوم قضایی چیست؟
رشته علوم قضایی، یکی از رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی است که داوطلبان آن در بدو ورود، بورسیه و استخدام قوه قضاییه می‌شوند. دانشجویان پس فارغ‌التحصیلی، به شغل قضاوت یا شغل‌هایی مانند سردفتر اسناد رسمی، وکالت، کارشناس حقوقی، نماینده مجلس و موارد دیگر مشغول می‌شوند.
در ادامه همراه باشید تا مسیر رسیدن به قضاوت و بالاترین مقام دادگاه را بشناسیم. در این مقاله به مواردی مانند آینده شغلی این رشته، بازار کار، امکان مهاجرت و… می‌پردازیم و در نهایت نظرات دانشجویان این رشته را بررسی خواهیم کرد.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

معرفی رشته علوم قضایی؛ پرطرفدار اما ناشناخته!

رشته علوم قضایی، از جمله رشته‌های پرطرفدار گروه انسانی است. البته می‌توان گفت از رشته‌های خاص و پرطرفداری که شرایط پذیرش متفاوتی دارند و برای قبولی در آنها، باید پروسه طولانی‌تری را گذراند.
دانشجویان علوم قضایی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری مشغول به تحصیل می‌شوند که مستقیما زیر نظر قوه قضاییه است. این رشته به مباحث حقوق، قضاوت، عدالت و خدمات قوه قضاییه می‌پردازد و اکثر دانشجویان آن پس از اتمام تحصیل، در مقام قاضی پا به بازار کار می‌گذارند. باقی فارغ‌التحصیلان در بخش‌های اداری قوه قضاییه مشغول به کار می‌شوند.
البته در ابتدا این نکته را باید یادآور شویم که تنها داوطلبان پسر، می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند و تحصیل در رشته علوم قضایی برای خانم ها ممکن نیست.

اگر بخواهیم به صورت اجمالی بعضی از ویژگی‌های خاص این رشته و دانشگاه را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این دانشگاه در جهت رفع نیازهای دادگستری در زمینه‌های حقوقی، قضایی و اداری در سال 1361 تاسیس شد.
  • تنها دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در تهران واقع است و شعبه دیگری ندارد.
  • داوطلبان این رشته قبل از پذیرش، باید پروسه گزینش را طی کنند.
  • دانشجویان این رشته مانند دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند.
  • خدمت سربازی این دانشجویان تبدیل به 10 سال اشتغال در قوه قضاییه می‌شود.
  • پذیرش دانشگاه علوم قضایی تنها از دانش‌آموزان گروه انسانی صورت می‌پذیرد.
  • دوران تحصیل، جزو سنوات خدمت آنها محسوب می‌شوند.
  • دانشجویان این رشته به سمت‌هایی مانند قاضی، استاد دانشگاه، نماینده مجلس، وکیل دادگستری و کارشناسان ارشد سازمان‌های قضایی نائل می‌شوند.
  • این دانشجویان از خدمات رفاهی مانند بیمه درمانی و خوابگاه برخوردارند.
  • رشته‌های این دانشگاه شامل علوم قضایی، پلیس قضایی، کارشناسی خدمات اداری و کاردانی ثبت است که بعضی از آنها دیگر پذیرشی ندارد.
  • این دانشگاه در 4 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

در ادامه تمامی این موارد را کاملا بررسی خواهیم کرد و تمامی ابهامات در رابطه با رشته علوم قضایی، آینده شغلی رشته علوم قضایی، رشته های دانشگاه علوم قضایی و موارد دیگر را پاسخ خواهیم داد. از آنجایی که رقابت زیادی برای ورود به دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در بین انسانی‌ها وجود دارد، باید با برنامه‌ریزی بسیار دقیقی، مطالعه خود را پیش ببرید. مشاورین رتبه برتر نوتروفیل می‌توانند انتخاب مناسبی برای همراهی شما تا این دانشگاه پرطرفدار و تاپ باشند. در صفحه مشاوره تحصیلی کنکور انسانی می‌توانید بهترین‌ها را ببینید و انتخاب کنید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل
ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

مزایا و معایب رشته علوم قضایی چیست؟

مزایا و معایب رشته علوم قضایی

با وجود پرطرفدار بودن این دانشگاه، نمی‌توان از بعضی از معایب آن چشم‌پوشی کرد. در ادامه به بررسی دقیق مزایا و معایب آن می‌پردازیم:

مزایامعایت
دریافت بورسیه تحصیلیدروس نسبتا سنگین
جایگزین شدن سنوات اشتغال با سربازیآرامش و امنیت روانی پایین
دریافت خدمات رفاهیسختی کار بالا
بازار کار خوب و تضمینیپذیرش محدود دانشجو
امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالا در همین دانشگاهعدم امکان مهاجرت
استخدام قوه قضاییهتعهد خدمت دو برابر مدت تحصیل

اگر کنجکاو هستید که آیا شانس قبولی در این دانشگاه را دارید یا خیر، می‌توانید با استفاده از تخمین رتبه کنکور و در کمترین زمان ممکن این موضوع را بررسی کنید.

وظایف یک فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم قضایی چیست؟

همانطور که گفتیم، اکثر دانشجویان علوم قضایی، پس از اتمام تحصیل خود در سمت قاضی مشغول به کار می‌شوند. می‌توان گفت بیش از نیمی از قضات کشور، فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری هستند.
از جمله وظایفی که می‌توان به آنها اشاره کرد شامل:

  • قضاوت دعاوی
  • وکالت
  • مشاور و کارشناس حقوقی در سازمان‌های دولتی
  • بازپرسی و دادیاری
  • فعالیت در دفتر ثبت اسناد و املاک
  • مشاور و کارشناس امور بازرگانی و اقتصادی در بخش‌های دولتی

چه درس‌هایی از دوره دبیرستان در رشته علوم قضایی کاربردی‌تر است؟

از آنجایی که قرار است در این رشته با حقوق و احکام اسلامی دست و پنجه نرم کنید، نیاز است در بعضی دروس سطح بالایی داشته باشید. این دروس شامل عربی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و منطق و فلسفه است. نکته جالب توجه اینجاست که اگر شما نمره پایینی در درس زبان انگلیسی در امتحانات نهایی بگیرید، باید واحدهای اضافه‌تری نسبت به دیگران برای این درس بگذرانید.

دروس علوم قضایی در دوره کارشناسی؛ 4 سال تحصیل با دروسی متفاوت

در رشته علوم قضایی شما باید حداقل 143 واحد را بگذرانید. مواد درسی این رشته شامل 42 واحد عمومی، 116 واحد تخصصی و 34 واحد اختیاری است. در ادامه به بخشی از برنامه درسی رشته علوم قضایی اشاره خواهیم کرد:

لیست دروس رشته علوم قضایی در دوره کارشناسی
دروس عمومیتربیت بدنی 1 و 2اندیشه اسلامی 1 و 2آیین زندگی
زبان خارجهحقوق اجتماعی و سیاسی در اسلاماندیشه سیاسی امام خمینی
فارسی عمومیعرفان عملی در اسلامتفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
دروس تخصصیعربیحقوق مدنیحقوق بین‌املل عمومی و خصوصی
اصول فقه 1و2ادله اثبات دعویحقوق تجارت
متون فقه 1 تا 7آیین دادرسی مدنیجرم‌شناسی
حقوق اداریحقوق جزای عمومی و اختصاصیپزشکی قانونی
آیین دادرسی کیفریمبانی جامعه‌شناسیحقوق اساسی
دروس اختیاریحقوق دریاییپلیس علمیحقوق و کامپیوتر
اصطلاحات حقوقی به زبان عربیکارآموزی قضاییحقوق ارتباطات
حقوق ثبتاجرای احکام مدنیحقوق قضایی

ما در نوتروفیل، تمامی رشته های دانشگاهی انسانی را به دقیق‌ترین شکل ممکن بررسی کرده‌ایم. اگر هنوز اطلاعات چندانی در رابطه با رشته مورد علاقه خود ندارید، این مقاله را از دست ندهید!

بازار کار رشته علوم قضایی و سایر رشته های دانشگاه علوم قضایی

آینده شغلی رشته علوم قضایی

بازار کار رشته علوم قضایی چیست؟ آینده شغلی رشته علوم قضایی بیشتر در قضاوت خلاصه می‌شود. اما دانشجویان این رشته می‌توانند شغل‌های دیگری نیز داشته باشد. مانند:

  • استاد دانشگاه
  • نماینده مجلس
  • وکیل دادگستری
  • کارشناسان سازمان‌های قضایی
  • سردفتر اسناد رسمی

از آنجایی که دانشجویان در بدو ورود، استخدام قوه قضاییه می‌شوند، می‌توان گفت که این رشته دارای امنیت شغلی بالایی است. هر کدام از فارغ‌التحصیلان پس از اتمام تحصیل، می‌توانند وارد بخش‌های حقوقی و قضایی شوند.

آیا رشته علوم قضایی امکان مهاجرت دارد؟

خیر!
شما در بدو ورود به این دانشگاه، تعهد می‌دهید که به میزان دو برابر مدت تحصیل، در خدمت دولت باشید. همچنین دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرشی برای این رشته ندارد.
اگر در بین تحصیل تصمیم به انصراف بگیرید، باید هزینه‌ بورسیه تحصیلی و سنوات تعهد خدمات را بپردازید تا اجازه مهاجرت و خروج از کشور را پیدا کنید.
اما این موضوع برای رشته حقوق و سایر زیرشاخه‌های آن بسیار متفاوت است. با مطالعه مقاله رشته حقوق می‌توانید مقایسه کنید که کدام رشته برای مهاجرت مناسب‌تر است.

شرایط ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته علوم قضایی به چه صورت است؟

دانشجویان این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین سایر دانشجویانی که در مقطع کارشناسی حقوق تحصیل کرده‌اند، می‌توانند با شرکت در آزمون ارشد، وارد این دانشگاه شوند. گرایش‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری شامل:
حقوق و اسناد قراردادهای تجاری، حقوق پزشکی، حقوق بین‌الملل، سردفتری اسناد رسمی، حقوق عمومی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، فقه و حقوق خصوصی، مدیریت دادگستری، حقوق خانواده، حقوق جزا و جرم‌شناسی

رشته علوم قضایی مناسب چه کسانی است؟

اگر آماده‌اید که با هولناک‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقاتی که در بطن جامعه اتفاق می‌افتد روبه رو شوید، این رشته می‌تواند برای شما مناسب باشد؛ در غیر این صورت بهتر است به انتخاب دیگری فکر کنید.
شما برای ورود به این رشته باید از توانایی‌های خاصی بهره‌مند باشید؛ مانند فن بیان و توانایی استدلال، حافظه خوب، تسلط بر قوانین و موضوعات حقوقی، جسور و شجاع بودن، عدم درگیری با احساسات، مهارت تصمیم‌گیری عاقلانه، سنجیده پیشروی کردن، باهوش و ذکاوت

چه دانشگاه‌هایی برای رشته علوم قضایی پذیرش دارند؟

همانطور که در بخش معرفی رشته علوم قضایی گفتیم، تنها یک دانشگاه در ایران برای رشته علوم قضایی که منتهی به شغل قضاوت می‌شود، پذیرش دارد. دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در تهران هر ساله برای این رشته، دانشجو می‌پذیرد.

پذیرش سال 1402 دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

پذیرش سال گذشته این دانشگاه، به 54 نفر مرد محدود شده بود که نسبت به سال‌های قبل‌تر، شاهد کاهش این ظرفیت بودیم.

پذیرش دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری استان تهران

نظر دانشجویان علوم قضایی در رابطه با این رشته پرچالش

در ادامه به بررسی نظر دانشجویان این رشته در رابطه با وضعیت تحصیلی و دانشگاهی دانشگاه علوم قضایی می‌پردازیم.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله به معرفی رشته علوم قضایی به صورت صفر تا صدی پرداختیم. سعی کنید تمامی موارد را در نظر بگیرید و سپس این رشته را انتخاب کنید. شما با انتخاب این رشته صرفا برای 4 سال آن را انتخاب نمی‌کنید، بلکه باید سال‌های پس تحصیل را هم در نظر بگیرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود و تمامی ابهامات در رابطه با رشته های دانشگاه علوم قضایی را رفع کند. نوتروفیل همیشه با بهترین و دقیق‌ترین اطلاعات در رابطه با انتخاب رشته، در کنار شماست!

سوالات متداول

رشته علوم قضایی چیست و بیشتر مناسب چه کسانی است؟

این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها بین دانش‌آموزان پسر انسانی است. دانشجویان این رشته در بدو ورود، استخدام قوه قضاییه می‌شوند و پس از گذراندن تحصیل، شغل قضاوت را خواهند داشت.

بازار کار رشته علوم قضایی برای خانم ها چگونه است؟

به سبب محدودیت‌هایی که وجود دارد، خانم‌ها نمی‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

آیا قبولی در رشته علوم قضایی سخت است؟

به سبب پذیرش محدود، رقابت زیادی بین دانش‌آموزان برای ورود به این دانشگاه وجود دارد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها