راهنمای جامع برای دوری از اشتباهات رایج پشت کنکوری ها

بدترین اشتباهات کنکوریها
مسیر مطالعه

سالیانه هزاران دانش‌آموز به‌خاطر تکرار اشتباهاتی مشابه، در کنکور شکست می‌خورند. اغلب اشتباهات کنکوری‌ ها نیز مشترک است و با کمی دقت می‌توان خیلی زود آن را شناسایی و رفع کرد. این اشتباهات می‌تواند به موارد ریزودرشت زیر مربوط باشد:

  1. استفاده از منابع غلط
  2. منظم نبودن ساعت‌های مطالعاتی
  3. مطالعه سطحی و سرسری
  4. حرکت‌کردن بدون برنامه‌ریزی و بدون هدف
  5. اعتیاد به فضای مجازی
  6. جدی‌نگرفتن مرور و جمع‌بندی
  7. غافل شدن از تفریح و استراحت
  8. و…

در این مقاله این اشتباهات رایج پشت کنکوری ‌ها را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی برای پیشگیری یا حل آنها ارائه می‌دهیم. البته توصیه می‌کنیم از یک مشاور کنکور بخواهید با بررسی برنامه‌ریزی و روتین روزانه شما، به روند شناسایی و اصلاح این خطاها سرعت ببخشد. برای این کار کافیست روی لینک مشخص شده کلیک کنید تا یکی از مشاوران دلسوز و کاربلد نوتروفیل را در تمام مراحل کنکور در کنار خود داشته باشید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

11 عامل شکست شما در کنکور و آزمون های آزمایشی

بعضی از بچه‌ها با ساعت‌های طولانی مطالعه و تست‌زدن باز هم تراز پایینی دارند و اغلب آن را به هوش و استعداد پایین خود نسبت می‌دهند. درحالی‌که اگر بعضی کارهای معمولی خود را اصلاح کنند، به‌راحتی می‌توانند تراز و رتبه خود را بالا ببرند. مقاله چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی ‌کند، یکی از بهترین مقاله‌هایی است که به این مورد پرداخته و این مشکل را از زوایای مختلف بررسی کرده است. در ادامه این مطلب نیز ۱۱ مورد از رایجترین اشتباهات کنکوری‌ ها را به‌طورکلی بررسی می‌کنیم.

  1. نداشتن برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه: بسیاری از داوطلبان برنامه‌ای بسیار ایده‌آل و غیرقابل‌اجرا برای خود طراحی می‌کنند. به‌این‌ترتیب به‌محض اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد، از مسیر خارج و ناامید می‌شوند.
  2. بی‌توجهی به هدف: اگر هدف‌گذاری نکنید و ندانید که قرار است به کجا برسید، قطعاً موفق نمی‌شوید. پس ابتدا به نقاط قوت و ضعف خود، آگاه شوید و متناسب با آن، رشته‌ای را در نظر بگیرید. اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص کرده و در نهایت با توجه به رتبه مورد نیازتان برنامه‌ریزی کنید.
  3. مطالعه سطحی و بدون عمق: اگر به‌جای درک عمیق مفاهیم مطالب را حفظ کنید، برای ارتباط برقرارکردن بین بخش‌های مختلف کتاب به مشکل می‌خورید. پس سعی کنید مفاهیم را به‌صورت عمیق درک و ارتباط بین آن‌ها را پیدا کنید. برای هر مفهوم، مثال‌های مختلفی بزنید و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف تصور کنید.
  4. منابع اشتباه: استفاده از منابع نامعتبر و زیاد، باعث سردرگمی و اتلاف وقت می‌شود؛ بنابراین از کتاب‌ها، جزوات و منابع آموزشی معتبر و به‌روز کمک بگیرید. منابعی را انتخاب کنید که با سطح و سبک یادگیری شما سازگاری داشته باشد.
  5. مرورنکردن مطالب: فراموشی مطالب مطالعه شده، نتیجه یکی از رایج‌ترین اشتباهات پشت کنکوری ‌ها است. با مرور منظم، خلاصه‌نویسی و استفاده از ابزارهای آموزشی، مطالب را به حافظه بلند مدتتان منتقل کنید.
  6. تمرکز بر تعداد زیاد تست و صرف‌نظر از کیفیت: برخی داوطلبان به‌جای تمرکز بر کیفیت تست‌زنی، به دنبال افزایش تعداد تست‌های زده شده هستند. همیشه به دانش‌آموزانم تاکید می‌کنم که به‌جای حل تعداد زیاد تست، بر روی تحلیل اشتباهات خود تمرکز کنند. زیرا تحلیل اشتباهات و استخراج نکات هر تست از شرکت در آزمون هم مهم‌تر است.
  7. مدیریت ‌نکردن احساسات منفی: داوطلبانی که کمی از برنامه خود عقب ماندند، در ماه‌های آخر کنکور دچار استرس و ناامیدی می‌شوند و ناخواسته مطالعه را رها می‌کنند. یا دانش‌آموزان دوازدهمی که مجبورند برای امتحان نهایی هم آماده شوند، نزدیک امتحانات نمی‌توانند هر دو موقعیت را مدیریت کنند. در نتیجه تصمیم می‌گیرند کنکور را کنار بگذارند. این داوطلبان بهتر است برای چند روز از درس و کتاب فاصله بگیرند و در صورت امکان به مسافرت کوتاهی بروند تا ذهنشان ریکاوری شده و بتوانند با انگیزه به مسیر کنکور برگردند.
  8. نداشتن اعتمادبه‌نفس: مقایسه با دیگران، شکست‌های گذشته و باور نداشتن به توانایی‌های خود، از جمله دلایل عدم اعتمادبه‌نفس هستند. درحالی‌که بهتر است به نقاط قوت خود توجه کرده و از آن‌ها برای تقویت اعتمادبه‌نفس خود استفاده کنید. همچنین اهدافی را برای خود تعیین کنید که قابل‌دستیابی باشند.
  9. حضور بیش از حد در فضای مجازی: اعتیاد به فضای مجازی به‌خصوص برای دوازدهمی‌ها و در ایام مدرسه، جزو بدترین اشتباهات کنکوری ها به شمار می‌رود که هر داوطلب را تهدید می‌کند. زیرا علاوه بر مشغول‌شدن ذهن، وقتی برای اجرای برنامه‌ریزی باقی نمی‌گذارد.
  10. حضور در تعداد زیادی گروه آموزشی: بعضی از داوطلبان فکر می‌کنند گروه‌های آموزشی بیشتر، به بالا بردن دانششان کمک می‌کند. درصورتی‌که مطالب کتاب یکی است و هر گروه به روش خود آن را آموزش می‌دهد. این چند منبعی می‌تواند شما را گیج کند. از طرفی گروه‌های آموزشی زرد، با گفتن مطالب غیرمعتبر و غیرعلمی شما را گمراه می‌کنند.
  11. تماشای بیش از حد ویدئو: اگر فکر می‌کنید به آموزش تصویری نیاز دارید، ساعات مشخصی از هفته را به این کار اختصاص دهید؛ زیرا هیچ چیزی جای مطالعه و تست‌زنی را نمی‌گیرد و فقط زمانی که خودتان مطالب را بخوانید و خلاصه‌نویسی کنید به‌خوبی یاد می‌گیرید.
به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چطور از رفتارهای اشتباه در دوران کنکور جلوگیری کنیم؟

علاوه بر اشتباهات رایجی که تا الان بررسی کردیم، ممکن است اشتباهات دیگری هم در طول مسیر کنکور تجربه کنید که به‌راحتی قابل‌تشخیص نباشند. مشاوران نوتروفیل برای شناسایی اشتباهات سال کنکور و رفع آنها، چند راهکار زیر را توصیه می‌کنند:

  • با مشاوران یا رتبه‌های برتر مشورت کنید. این افراد باتجربه و تخصص خود می‌توانند به شما کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت خودتان را بشناسید.
  • داشتن دفتر گزارش کار: هر اشتباهی که در طول مطالعه یا آزمون مرتکب می‌شوید را در دفترچه یادداشت ثبت کرده و به‌صورت دوره‌ای آن را مرور کنید تا از تکرار اشتباهات جلوگیری کرده باشید.
  • انعطاف‌پذیری: اگر متوجه شدید که برنامه مطالعاتی شما موثر نیست، از تغییر آن نترسید.
  • آزمایش روش‌های جدید: روش‌های مطالعه مختلفی را امتحان کنید تا بهترین روش را بشناسید.
  • به یاد داشته باشید که موفقیت در کنکور یک فرایند تدریجی است و نیاز به تلاش مستمر و اصلاح مداوم دارد. پس نگران نباشید؛ زیرا با شناسایی و رفع این اشتباهات پشت کنکوری ها، می‌توانید به‌تدریج به نتیجه دلخواه خود نزدیک‌تر شوید.

راز موفقیت در کنکور؛ دوری از اشتباهات رایج

کنکور یک چالش بزرگ است و موفقیت در آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تلاش مستمر و دوری از اشتباهات رایج است. در این مقاله، به بررسی برخی از رایج‌ترین اشتباهات کنکوری‌ها مثل برنامه‌ریزی، مطالعه، تست‌زنی، مدیریت زمان، روان‌شناسی و… پرداختیم.
همچنین توضیح دادیم که با برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه، مطالعه عمیق و هدفمند، درک مفاهیم و استفاده از منابع معتبر می‌توان این مشکلات را حل کرد.
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد اشتباهات رایج پشت کنکوری ها باید به خاطر بسپارید این است که شما تنها نیستید و بسیاری از داوطلبان با این چالش‌ها روبرو می‌شوند. در پایان نیز گفتیم؛ کمک‌گرفتن از مشاوران تحصیلی، معلمان و رتبه‌های برتر می‌تواند جلوی آزمون‌وخطا و هدررفتن زمان شما را بگیرد و سرعتتان برای حرکت در مسیر اصلی را افزایش دهد.
اگر از راهکارهای این بلاگ ما خوشتان آمده و برایتان کاربردی بوده باید بگوییم در وبلاگ سایت نوتروفیل روزانه بسیاری از مشکلاتی که شما داوطلبین عزیز با آن‌ها در جدال هستید بررسی می‌کنیم. پس به هیچ عنوان از دست ندهید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان از اشتباهات گذشته درس گرفت؟

با تحلیل دقیق اشتباهات، شناسایی علل آن‌ها و ایجاد تغییرات لازم در روش مطالعه

رایج‌ترین اشتباهی که داوطلبان کنکور مرتکب می‌شوند چیست؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهات، نداشتن برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و مطالعه نامنظم است.

اشتباه دانش‌آموزان در مورد شرکت در آزمون‌های آزمایشی چیست؟

داوطلبان فکر می‌کنند صرفا با شرکت در آزمون به نتیجه می‌رسند؛ اما تا زمانی که سوالات صحیح و غلط خود را تحلیل نکنند و نکات هر آزمون را کنار جزوه خود ننویسند، نتیجه لازم را از آزمون‌های آزمایشی نخواهند گرفت.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها