چند درصد سوالات کنکور از دوازدهم است؛ آیا تمرکز روی دوازدهم برای قبولی در کنکور کافی است؟

چند درصد سوالات کنکور از دوازدهم است
مسیر مطالعه

برای موفقیت در کنکور، به یک برنامه‌ریزی اصولی نیاز دارید که همه جوانب را در نظر گرفته باشد. مثلا این که کدام درس ضریب بیشتری دارد و باید در اولویت قرار بگیرد یا اینکه از کدام پایه تست بیشتری مطرح می‌شود؟ آیا واقعا سال دوازدهم اهمیت بیشتری از درس‌های پایه دارد؟ چند درصد از دوازدهم در کنکور می اید؟
مشاوران ما در نوتروفیل با بررسی چندین سال متمادی، به یک میانگینی می‌رسند که تعداد حدودی تست‌های هر مقطع را مشخص می‌کند.در حال حاضر برای کنکور 1404 می‌توانیم بگوییم که تقریبا ۳۰ تا ۵۰ درصد تست‌های کنکور از پایه دوازدهم مطرح می‌شود.
اما اگر نیاز به آمار دقیق‌تری دارید و سوالات بیشتری در ذهنتان است یا حتی نیاز دارید درصد سایر پایه‌های کنکور را بدانید و سوالات دیگر لازم است حتما از یک مشاور کنکور کمک بگیرید. مشاوران کنکور نوتروفیل رتبه برترهای سال‌های ماقبل شما هستند به همین دلیل به راحتی می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

رسیدن به پاسخ همه این سؤال‌ها و داشتن یک برنامه‌ریزی بی‌نقص، فقط به کمک یک مشاور یا یک فرد کاربلد امکان‌پذیر است. زیرا هیچ‌وقت سازمان سنجش آمار قطعی از تعداد سوالات هر پایه منتشر نکرده و به‌علاوه این تعداد در هر دوره تغییر می‌کند.
همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله از نوتروفیل نیز بررسی کنیم دقیقا چند درصد سوالات کنکور از دوازدهم است؟

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

سال دوازدهم؛ کلید طلایی ورود به دانشگاه

سال دوازدهم، سالی است که نه تنها سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان را رقم می‌زند، بلکه آینده شغلی و تحصیلی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از دلایل اصلی اهمیت سال دوازدهم، تاثیر مستقیم نمرات امتحانات نهایی بر تراز کنکور است. تا جایی که در کنکور ۱۴۰۴ این تاثیر به ۵۰ درصد رسیده است.
از طرفی آمارها نشان می‌دهند که حدودی نیمی از سوالات کنکور در هر ۳ رشته؛ ریاضی، تجربی و انسانی از مطالب سال دوازدهم طرح می‌شوند. همچنین، بسیاری از سوالات کنکور، ترکیبی از مطالب مختلف هستند و برای پاسخ به آن‌ها، دانش‌آموزان باید به خوبی بر مطالب پایه نیز مسلط باشند. به‌این‌ترتیب می‌بینید که هر پایه به اندازه خودش مهم است و نیاز به تمرکز دارد. در مقاله اهمیت هر پایه در کنکور در این مورد بیشتر صحبت کردیم و توضیح دادیم که طراحان کنکور سعی می‌کنند به تعداد برابر از همه پایه‌ها سوال طراحی کنند. توصیه می‌کنیم برای شفاف‌تر شدن مطلب حتما مقاله مشخص شده را مطالعه کنید.
نکته دیگری که سال دوازدهم را متمایز می‌کند، فاصله کم آن با آزمون سراسری است. زیرا برای این پایه برخلاف دهم و یازدهم فرصت چندانی برای مرور و جمع‌بندی وجود ندارد و دانش‌آموز مجبور است به صورت موازی برای کنکور نیز آماده شود.

چند درصد کنکور ۱۴۰۴ از دوازدهم است

ازآنجایی‌که هر ساله داوطلبان هر ۳ گروه آزمایشی در مورد این مسئله سوال می‌پرسند، تصمیم گرفتم در این قسمت برای همه رشته‌ها توضیح دهم که دوازدهم چند درصد کنکور است؟

چند درصد کنکور از دوازدهم انسانی است

درست است که تنوع درسی انسانی بیشتر از سایر رشته‌هاست؛ اما درس ادبیات و درس ریاضی ضریب بیشتری از سایر دروس دارند و اگر تست‌های بیشتری از آنها را درست بزنید، رتبه بهتری خواهید داشت. پس بهتر است بودجه‌بندی این درس‌ها را بدانید تا بهتر اولویت‌بندی کنید. در مقاله بودجه بندی کنکور انسانی، تعداد سوالات هر درس از کتاب‌های تخصصی آورده شده است. شما می‌توانید نه تنها میزان اهمیت مباحث ادبیات و ریاضی، بلکه بودجه‌بندی سایر درس‌ها را نیز ببینید.
در جدول زیر به درصد احتمالی هر درس رشته انسانی برای کنکور ۱۴۰۴ به طور جداگانه اشاره کردم.

درسدرصد احتمالی بودجه‌بندی سوالات کنکور
علوم و فنون ادبی ۳۳۳ تا ۳۶ درصد
عربی ۳۳۰ تا ۳۳ درصد
ریاضی و آمار ۳۳۵ تا ۴۰ درصد
تاریخ و جغرافیا ۳۳۳ درصد
جامعه‌شناسی ۳۳۵ تا ۴۰ درصد
فلسفه ۲۴۰ درصد

چند درصد کنکور از دوازدهم ریاضی است

درست است که در رشته ریاضی داشتن پایه محاسباتی قوی و ذهن استدلالگر بسیار مهم است. اما به‌هرحال اولویت‌بندی دروس بر اساس ضریب و تعداد تست‌ها نیز اهمیت دارد. برای مثال درس ریاضی با ضریب ۱۲ و درس فیزیک با ضریب ۹، بسیار مهم‌تر از درس شیمی هستند.
پس حتی اگر همه فصل‌های ریاضی و فیزیک را مطالعه نمی‌کنید، قسمت‌های تست خیز را شناسایی کرده و روی آنها وقت بگذارید. در مقاله بودجه بندی کنکور ریاضی، علاوه بر بخش‌های تست خیز هر کتاب، قسمت‌های کم‌اهمیت هم مشخص است. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا درست‌ترین برنامه‌ریزی را داشته باشید.
در جدول زیر به طور واضح مشخص کردم که احتمالا چند درصد ریاضی، شیمی و چند درصد فیزیک کنکور از دوازدهم است.

درسدرصد احتمالی بودجه‌بندی سوالات کنکور
حسابان ۲۱۴ تا ۱۸ درصد
هندسه ۳۱۲ درصد
ریاضیات گسسته۱۶ تا ۱۸ درصد
فیزیک ۳۴۴ درصد
شیمی ۳۳۱ تا ۳۴ درصد

چند درصد کنکور از دوازدهم تجربی است

اهمیت برنامه‌ریزی در کنکور تجربی که برای سال‌های متمادی جزو پررقابت‌ترین رشته‌ها به حساب می‌آمد، کمی بیشتر از سایر رشته‌ها حس می‌شود. زیرا کسب درصد خوب از زیست که بالاترین ضریب را دارد، کار چندان ساده‌ای نیست.
بنابراین مطالعه بر اساس ضریب و بودجه‌بندی دروس، در این رشته بسیار مهم است. به همین دلیل در مقاله جداگانه‌ای اطلاعات لازم در مورد بودجه بندی کنکور تجربی را بررسی کردیم و تعداد تست‌های احتمالی هر درس را گفتیم تا به‌راحتی مباحث کم‌اهمیت و تست خیز را شناسایی کنید.
جدول زیر هم درصد بودجه‌بندی سوالات کنکور تجربی را برای پایه دوازدهم توضیح می‌دهد. در این جدول می‌بینید که چند درصد سوالات زیست کنکور از دوازدهم است و درس‌های فیزیک و شیمی و ریاضی دوازدهم چقدر مهم هستند.

درسدرصد احتمالی بودجه‌بندی سوالات کنکور
ریاضی ۳۴۰ تا ۴۶ درصد
زیست ۳۳۲ تا ۳۶ درصد
فیزیک ۳۴۳ تا ۴۶ درصد
شیمی ۳۳۱ تا ۳۷ درصد

با برنامه‌ ریزی دقیق در سال دوازدهم، آینده خود را رقم بزن

اگر دوست دارید به رتبه خوبی در کنکور برسید، نباید هیچ درسی را کنار بگذارید. اما به این معنی نیست که همه کتاب‌ها را به یک اندازه بخوانید. بلکه باید درس‌های ضریب بالا و کتاب‌های مهم‌تر را در اولویت قرار دهید.
با این تفاصیل اگر بدانید چند درصد کنکور از دوازدهم است، ایمان میاورید که سال آخر می‌تواند نقش موثری در این راه داشته باشد. تاثیر ۳۰ تا ۵۰ درصدی کتاب‌های دوازدهم نشان می‌دهد که حتی اگر فقط کتاب‌های دوازدهم را بخوانید، باز هم می‌توانید رتبه خوبی کسب کنید.
البته توصیه می‌کنیم قبل از هر تصمیم و برنامه‌ریزی، نظر مشاوران نوتروفیل را درباره سطح علمی و تراز آزمون‌های آزمایشی‌تان بشنوید. زیرا این افراد با تجربه، به شما کمک می‌کنند تا درک عمیق‌تری از شرایط خود پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا درصد سوالات کنکور پایه دوازدهم در همه رشته‌ها یکسان است؟

بله تقریبا در هر ۳ گروه آزمایشی، پایه دوازدهم ۳۰ تا ۵۰ درصد تست‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

آیا می‌توان پایه دهم و یازدهم را به طور کامل حذف کرد؟

قطعا خیر. چون اگر به کتاب‌های پایه مسلط نباشید، بسیاری از مطالب دوازدهم را درک نمی‌کنید.

چطور می‌توان در کنار امتحان نهایی دوازدهم، برای کنکور هم آماده شد؟

به دلیل فاصله کمی که وجود دارد، شما مجبورید از ابتدای سال درس‌هایتان را با تمرکز بخوانید و مطالعه کنکوری و امتحان نهایی را به صورت موازی پیش ببرید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها