برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم برای هر 3 رشته ریاضی، تجربی، انسانی

برنامه ریزی تابستان
مسیر مطالعه

قبل از کلاس دوازدهم، بسیاری از دانش‌آموزان هنوز به صورت جدی به کنکور فکر نمی‌کنند یا آن را سرسری می‌گیرند. پس اگر شما با برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم، درس‌های دهم را مرور و بخشی از کتاب‌های یازدهم را پیشخوانی کنید، می‌توانید بسیاری از رقیبان را پشت سر بگذارید.
البته به شرطی که از همان ابتدا جدی قدم بردارید و بر اساس یک برنامه اصولی روزانه، هفتگی و ماهانه پیش روید. همچنین باید درس‌ها را بر اساس ضریب اولویت‌بندی کنید و مطالعه با کیفیتی داشته باشید تا زحمتی که در این 3 ماه می‌کشید مفید باشد.
در این مقاله سعی کردیم روش برنامه ریزی برای تابستان دهم به یازدهم تجربی، ریاضی و انسانی را بررسی کنیم تا مثل بسیاری از رتبه‌های برتر بتوانید از سال‌های ابتدایی متوسطه وارد فضای کنکور شوید. البته که مطالعه برای کنکور در این دوران هم باید با برنامه و حساب شده باشد تا به مرور باعث دلزدگی نشود. برخی از رتبه برتری‌ها به کمک مشاوران نوتروفیل توانستند با حفظ انگیزه و اشتیاق، از تک‌تک ساعت‌های مطالعه خود حداکثر بهره را ببرند. شما نیز می‌توانید با ثبت نام مشاوره کنکور برای این موفقیت بزرگ برنامه‌ریزی کنید.

بهترین و صحیح ترین روش برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم

تابستان فرصتی طلایی برای دانش‌آموزان پایه دهم است تا علاوه بر پایه یازدهم، برای کنکور آماده شوند. اما بهترین و صحیح‌ترین روش برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم برای کنکور، روشی است که متناسب با شرایط و ویژگی‌های فردی شما باشد.

  1. در مرحله اول باید هدف خود را مشخص کرده و بدانید که قرار است برای چه رشته و چه دانشگاهی تلاش کنید. با این کار می‌توانید در برنامه‌ریزی خود تمرکز داشته باشید و اولویت‌ها را تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید هدف خود را برای هر درس مشخص کرده و بدانید قرار است در روز چند تست بزنید.
  2. یکی از مهم‌ترین گزینه‌های شروع کردن از تابستان دهم این است که شما به اندازه کافی فرصت دارید تا نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس شناسایی کنید. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید در چه درس‌هایی نیاز به تلاش بیشتری دارید و باید روی چه چیزی تمرکز کنید. برای مشخص شدن این مورد می‌توانید از آزمون‌های جامع یا امتحانات سال‌های گذشته برای ارزیابی خود استفاده کنید.
  3. حالا می‌توانید با توجه به اهداف و نقاط قوت و ضعف خود، یک برنامه درسی برای تابستان خود بریزید. این برنامه باید شامل تمام درس‌هایی باشد که باید مطالعه کنید و همچنین زمان‌بندی مشخصی برای هر درس داشته باشد.
    • برنامه‌ای انعطاف‌پذیر و منطقی بریزید که قابل‌اجرا باشد و باعث فشار و ناامیدی نشود.
    • حتما در برنامه خود زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح ​​نیز در نظر بگیرید.
    • مطالعه مقاله برنامه ریزی کنکور به شما کمک می‌کند تا یک برنامه استاندارد داشته باشید.
  4. از منابع مناسب و باکیفیت برای مطالعه استفاده کنید. 
  5. روش مطالعه مناسب خود را پیدا کنید. از تکنیک‌های مختلف مطالعه مانند خلاصه‌نویسی، یادداشت‌برداری و حل تست کمک بگیرید. همچنین مطالب را به طور مرتب مرور کنید تا در حافظه بلندمدت شما باقی بمانند.
  6. به برنامه خود پایبند باشید و از درس خواندن غافل نشوید. اگر در برنامه خود مشکلی داشتید، آن را تغییر دهید.

چه دروسی را باید در برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم جای دهیم؟

همه نکاتی که تا اینجا گفتیم برای هر 3 گروه آزمایشی مشترک است و برای داشتن یک برنامه‌ریزی استاندارد باید رعایت شود. اما داوطلبان هر رشته برای استفاده از حداکثر پتانسیل خود در تابستان بهتر است از برنامه خاصی استفاده کنند که به طور اختصاصی برای کتاب‌های درسی آنها طراحی شده است. زیرا درس‌های تخصصی و ضریب این درس‌ها برای هر یک از این گروه‌ها متفاوت است. البته اگر این تابستان را از دست دادید نگران نباشید. چون با تلاش بیشتر در پایه یازدهم می‌توانید تا حدودی آن را جبران کنید. برای آگاهی بیشتر بهتر است مقاله چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ را مطالعه نمایید.

برنامه ریزی درسی تابستان دهم به یازدهم ریاضی

با توجه به اینکه کتاب‌های دهم جزو دروس پایه و پیش‌نیاز بسیاری از مطالب یازدهم و دوازدهم هستند، شما مجبورید به اغلب مطالب آن تسلط پیدا کنید. همچنین درس ریاضی بیشترین ضریب را در این گروه آزمایشی دارد. پس شما باید هر روز این درس را مطالعه کنید. درس‌های فیزیک و شیمی نیز در اولویت دوم قرار دارند و به همین دلیل بسته به سطح خود می‌توانید یک روز در میان یا دو روز در میان، زمانی را به آنها اختصاص دهید.

  1. درس ریاضی: تمرکز بر روی مباحث مهم و پرکاربرد درس ریاضی دهم مانند؛ تابع، مثلثات، معادلات و هندسه برای مرور این درس ضروری است و همچنین پیش مطالعه‌ی برخی از مباحث پایه یازدهم مثل حد، مشتق و انتگرال می‌تواند برای شما مفید باشد.
  2. درس فیزیک: مرور و جمع‌بندی کل مباحث فیزیک دهم، به‌خصوص مکانیک، نوسان و ترمودینامیک برای موفقیت در کنکور ضروری است. به‌علاوه بهتر است بخش‌هایی از فیزیک یازدهم مانند؛ الکتریسیته و مغناطیس را پیشخوانی کنید تا نیاز به زمان کمتری برای یادگیری و تسلط داشته باشید.
  3. درس شیمی: مباحث پایه‌ای شیمی دهم؛ مانند استوکیومتری و آرایش الکترونی هم در کنکور مهم هستند و هم اینکه پیش‌نیاز شیمی یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شوند. مباحث اسید و باز و سینتیک شیمی یازدهم هم با پیشخوانی در تابستان راحت‌تر در ذهن شما جای می‌گیرند.

برنامه ریزی برای تابستان دهم به یازدهم تجربی

برنامه پیشنهادی برای مطالعه دروس در تابستان دهم به یازدهم برای دانش‌آموزان رشته تجربی نیز باید دو پایه دهم و یازدهم را شامل شود. درس زیست با بیشترین ضریب باید در برنامه هر روز شما جا داشته باشد. همچنین برای درس‌های فیزیک، ریاضی و شیمی نیز با توجه به نقاط ضعف و قدرت خود تصمیم بگیرید که برای کدام یک زمان بیشتری اختصاص دهید.

  1. زیست‌شناسی: مرور و جمع‌بندی دقیق مباحث مهم زیست دهم از جمله سلول، مولکول‌های زیستی، ژنتیک و تکوین باید به طور کامل در تابستان انجام شود. اگر فصل‌های گوارش و جذب، تنفس و گردش خون زیست یازدهم را در این بازه پیشخوانی کرده و تا حدی به آن مسلط باشید، می‌توانید خود را جزو رتبه‌های برتر تصور کنید.
  2. شیمی: اگر بخش‌های استوکیومتری، ساختار اتم و پیوند شیمیایی کتاب دهم را در تابستان جمع کنید و تا حد زیادی نام‌گذاری ترکیبات، حل مسائل شیمی و ترمودینامیک را یاد بگیرید، می‌توانید ضریب خوبی از این درس کسب کنید.
  3. فیزیک: مرور و جمع‌بندی کل مباحث فیزیک دهم، به‌خصوص مکانیک، نوسان و ترمودینامیک به کمک حل مسائل و انجام آزمایشات ساده و همچنین پیش مطالعه‌ی بخش‌های حرکت در دو و سه بعد، کار و انرژی فیزیک یازدهم برای موفقیت در کنکور تجربی ضروری است.

برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم انسانی

اغلب دروس انسانی حفظی هستند و با تمرین و مرور زیاد به حافظه بلندمدت منتقل می‌شوند، پس باید در بازه‌های زمانی کوتاه آنها را بازخوانی کنید. ازآنجایی‌که به‌تازگی در امتحانات نهایی دهم شرکت کرده‌اید، مطالب آن را به خاطر دارید و می‌توانید در زمان کمتری آن را مرور و جمع‌بندی کنید. برای این گروه هم باید روی درس با ضریب بالاتر تمرکز کرد. پس ادبیات و مباحث آن را به طور روتین و در هر روز مطالعه کنید. درس‌های دیگر را نیز با توجه به همین ضریب و سطح خودتان اولویت‌بندی کنید.

  1. درس تاریخ: تاریخ باستان، ایران باستان و دوره اسلامی کتاب دهم را در تابستان جمع کنید و برخی مباحث کتاب یازدهم را نیز پیشخوانی نمایید.
  2. درس ادبیات: مطالعه‌ی دقیق متون نظم و نثر پایه دهم، آشنایی با ابعاد مختلف ادبی هر اثر و حل نمونه سوالات تشریحی و تستی برای درصد بالا در این درس ضروری است. آشنایی با شاعران و نویسندگان دوره یازدهم، مطالعه‌ی گزیده اشعار و متون نثر این کتاب نیز کمک زیادی برای درک بهتر آن در طول سال تحصیلی است.
  3. عربی: مرور قواعد و ترجمه متون عربی پایه دهم و حل نمونه سوالات و تست‌های مربوط به آن، باعث می‌شود تا این درس را به خوبی درک کنید. پیش مطالعه‌ی قواعد و ترجمه متون عربی پایه یازدهم نیز روی موفقیت شما تاثیر مستقیم دارند.

یک برنامه ریزی مناسب تابستان دهم به یازدهم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی برنامه ریزی تابستان
  1. هدفمند باشد
  2. متناسب با توانایی شما باشد
  3. انعطاف پذیر باشد
  4. شامل زمان های استراحت باشد
  5. واقع بینانه باشد
  6. قابل اجرا باشد
  7. کتبی باشد
  8. متناسب با شرایط شما باشد
  9. به طور منظم بررسی شود

اگر در تابستان برنامه ریزی نداشته باشیم نمی توان سال بعد جبران کرد؟

بله درسته که اگر در تابستان برنامه‌ریزی نداشته باشید و به طور منظم درس نخوانید، جبران آن در سال بعد ممکن است سخت‌تر باشد. زیرا در پایه یازدهم، حجم مطالب درسی به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. همچنین امتحانات نهایی نیز برگزار می‌شود. پس اگر در تابستان به اندازه‌ی کافی درس نخوانید، ممکن است در طول سال تحصیلی با کمبود وقت برای مطالعه‌ی امتحانات نهایی روبرو شوید.
بااین‌حال، اگر در تابستان برنامه‌ریزی نداشته باشید، ناامید نشوید. شما می‌توانید با تلاش و پشتکار در طول سال تحصیلی، کمبودهای خود را جبران کنید. مطالعه مقاله موفقیت در کنکور می‌تواند در این مورد مفید باشد.

اهمیت برنامه ریزی در تابستان سال دهم

اهمیت برنامه ریزی تابستان

اگر می‌خواهید از تابستان خود نهایت استفاده را ببرید و در سال تحصیلی جدید موفق باشید، حتما برای آن برنامه‌ریزی کنید. برخی از فواید برنامه‌ریزی در تابستان سال دهم عبارت‌اند از:

  • با برنامه‌ریزی می‌توانید از ساعات مطالعه‌ی خود به طور موثر استفاده و از اتلاف وقت خودداری کنید.
  • دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید آن را انجام دهید، می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس شما کمک کند.
  • داشتن برنامه‌ی مشخص می‌تواند به شما انگیزه دهد تا درس بخوانید و به اهدافتان برسید.
  • برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به شما در موفقیت در تحصیل و رسیدن به اهدافتان کمک کند.

با نوتروفیل برای تابستان دهم خود برنامه ریزی کنید

برخی دانش‌آموزان مطالعه کنکوری از تابستان دهم را خیلی زود می‌دانند. درست است تا کنکور زمان زیادی باقی‌مانده؛ اما همین زمان است که می‌تواند بین شما و سایر داوطلبان تمایز ایجاد کند. با توجه به اینکه تازه کتاب‌های دهم را امتحان دادید، تا حد زیادی به آن تسلط دارید و با یک مرور سریع می‌توانید آنها را به حافظه بلندمدت منتقل کنید.
همچنین در این فرصت امکان شناسایی نقص‌ها و نقاط قوت بسیار زیاد است و به شما کمک می‌کند به اندازه کافی آزمون‌وخطا داشته باشید. کافیست تا با یک مشاور کنکور که قبلا این مسیر را با موفقیت طی کرده، مشورت کنید و با یک برنامه اصولی به مسیر ادامه دهید. مشاوران نوتروفیل رتبه‌های برتری هستند که به همه جزئیات کنکور آگاه بوده و بهترین راه‌حل‌ها را به شما توصیه می‌کنند. پس همین حالا با ما تماس بگیرید تا مشاور مد نظرتان را انتخاب کنید.

سوالات متداول

در برنامه‌ریزی درسی تابستان دهم به یازدهم باید چند ساعت درس بخوانیم؟

مطالعه در این تابستان باید در کنار تفریح و سایر روتین روزانه باشد تا دچار دل‌زدگی نشوید. پس از زمان کم مثلا 2 یا 3 ساعت شروع کنید و تا پایان تابستان به 6 ساعت برسید.

روزی چند درس را در تابستان بخوانیم؟

درس با ضریب بالاتر را در هر روز قرار دهید و به‌علاوه تنوع درسی را رعایت کرده و حداقل روزی 3 درس مختلف را در برنامه داشته باشید.

چه درس‌هایی در تابستان دهم باید مطالعه شوند؟

تمام دروس تخصصی دهم باید مرور شده و بخش‌های مهم پایه یازدهم نیز پیشخوانی شوند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها