رشته مدیریت مالی | بررسی صفر تا صد

مسیر مطالعه

رشته مدیریت مالی یکی از گرایش‌های محبوب در زمینه مدیریت است که بسیاری از دانش‌آموزان به آن علاقه دارند. دانش‌آموزانی که به مدیریت علاقه‌مندند می‌توانند از بین گرایش‌های مختلفی مانند مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی و… یکی را انتخاب کنند. در این مقاله به توضیح جامع رشته مدیریت مالی چیست و پاسخ به سؤالات مرتبط با آن می‌پردازیم.

رشته مدیریت مالی به تحلیل و ارزیابی مسائل اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد. دوره کارشناسی این رشته شامل ۱۴۲ واحد درسی است که به دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی تقسیم می‌شود.

برخی از دروس رشته مدیریت مالی شامل موارد زیر است:

  • اصول حسابداری
  • ریاضیات و آمار
  • اقتصاد خرد و کلان
  • حقوق بازرگانی
  • حسابرسی
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • مدیریت منابع انسانی
  • پول و ارز و بانکداری

معرفی رشته مدیریت مالی + معایب و مزایا

همان‌طور که از نام این رشته پیدا است، مدیریت مالی ترکیبی از اصول مدیریت و مالی است. به عبارتی می‌توان گفت که اصول کلی مدیریت در این حوزه بر منابع مالی اعمال می‌شوند. مدیر مالی در شرکت‌ها مسئولیت تعیین دارایی‌های ثابت و جاری، تصمیم‌گیری در زمینه تأمین مالی، اخذ وام و سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد. این تصمیمات تأثیر زیادی بر رشد، رقابت و حتی بقای سازمان دارند. از این رو، شرکت‌های متوسط و بزرگ در انتخاب مدیر مالی مناسب بسیار دقت کرده و به دنبال افراد با استعداد و تجربه می‌گردند.

مدیریت مالی یکی از بخش‌های حیاتی هر سازمان یا شرکتی به شمار می‌آید. مدیر مالی، در کنار مدیر اجرایی و مدیر منابع انسانی، نقش بسزایی در هدایت شرکت به‌سوی اهداف تعیین‌شده دارد. رشته مدیریت مالی برای خانم‌ ها نیز می‌تواند یک رشته مناسب باشد، زیرا محیط کاری مناسب برای خانم‌ها دارد.

مزایا رشته مدیریت مالی:

  • فرصت‌های شغلی مناسب
  • بازار کاری نسبتاً گسترده
  • درآمد خوب
  • امکان مهاجرت با این رشته

معایب رشته مدیریت مالی:

  • نیاز به تمرکز بسیار بالا به دلیل کار با اعداد و ارقام
  • سازگاری با تغییرات مدام بازار
  • چالش‌های زیاد در کار
  • رقابت بالا برای ارتقا شغلی
  • پذیرش مسئولیت تصمیم‌های بزرگ

برای اینکه این رشته را بهتر بشناسید و یا بدانید که آیا این رشته مناسب شما است یا خیر، از مشاوره انتخاب رشته انسانی کمک بگیرید. «مشاوره انسانی» به شما کمک می‌کند رشته‌های مدنظرتان را بشناسید و بدانید کدام رشته برای شخصیت شما مناسب است.

وظایف یک مدیر مالی چیست؟

آیا وظایف رشته مدیریت مالی سخت است؟ مدیران مالی در شرکت‌های دولتی و خصوصی نقش‌های مهمی بر عهده دارند که شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی مالی: تهیه پیش‌بینی‌های مالی برای افزایش درآمد، سودآوری و هزینه‌ها و تدوین برنامه‌های آینده شرکت.
  • تأمین مالی: جذب منابع مالی از طریق انتشار سهام و اوراق قرضه، همچنین دریافت وام از بانک‌ها.
  • تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری: اختصاص بخشی از سرمایه به معاملات سودآور و نظم‌دهی به سرمایه‌گذاری‌ها.
  • مدیریت موجودی‌ها و هزینه‌ها: کنترل و مدیریت موجودی‌های شرکت و نظارت بر هزینه‌های بزرگ و کوچک.
  • نظارت بر حسابداری: نظارت بر فعالیت‌های حسابداری، تهیه طرح‌های بلندمدت و حفظ اسناد و مدارک مالی.
  • تنظیم بودجه: نظارت بر تهیه و تنظیم بودجه و کنترل هزینه‌های جاری.

این وظایف حیاتی به مدیران مالی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها به‌طور کارآمد عمل می‌کنند و منابع مالی به‌درستی مدیریت می‌شوند. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، رشته مدیریت گرایش‌های دیگری نظیر مدیریت بازرگانی و دولتی نیز دارد. وظایف هریک از این گرایش‌ها متفاوت با رشته مدیریت مالی است. درصورتی‌که کنجکاو هستید رشته مدیریت بازرگانی را نیز بشناسید، می‌توانید مقاله «رشته مدیریت بازرگانی» را نیز مطالعه کنید.

کدام درس‌ها در دبیرستان برای رشته مدیریت مالی مهم است؟

درس‌های آمار و احتمالات، ریاضیات و اقتصاد ازجمله دروس مهم دبیرستان برای رشته مدیریت مالی هستند. اگر دانش‌آموزی به این دروس علاقه چندانی ندارد، بهتر است دور رشته مدیریت مالی را خط بکشد؛ زیرا عمده دروس رشته مدیریت مالی در کارشناسی نیز شامل همین درس‌ها است.

برای قبولی در رشته مدیریت مالی در دانشگاه‌های برتر کشور، باید رتبه کنکور شما زیر ۱۲۰۰ شود. اگر کنکور داده‌اید و می‌خواهید رتبه خودتان را تخمین بزنید؛ از طریق صفحه «تخمین رتبه کنکور» می‌توانید درصدهای حدودی خود را وارد کنید و رتبه حدودی خود را ببینید.

دروس رشته مدیریت مالی در دوره کارشناسی

برای اخذ مدرک کارشناسی رشته مدیریت مالی باید ۲۱ واحد عمومی، ۴۲ واحد دروس پایه، ۲۶ واحد دروس اصلی، ۴۰ واحد دروس تخصصی و ۸ واحد دروس اختیاری بگذرانید.

دروس عمومی رشته مدیریت مالی:

دو درس از دروس مبانی نظری اسلام یک درس از دروس اخلاق اسلامی
یک درس از دروس انقلاب اسلامییک درس از دروس تمدن و تاریخ اسلامی
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامیادبیات فارسی
زبان عمومیتربیت بدنی ۱ و ۲

دروس پایه رشته مدیریت مالی:

اصول حسابداری ۱ و ۲آمار و کاربردهای آن در مدیریت مالی
ریاضیات و کاربردهای آن در مدیریت مالیروش تحقیق در مدیریت
اقتصاد خرداقتصاد کلان
روانشناسی کارریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
آمار و کاربرد آن در مدیریتحسابداری صنعتی
کامپیوتر و کاربردهای آن در مدیریتحقوق بازرگانی
حسابرسیتوسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی

دروس اصلی و اختصاصی رشته مدیریت مالی:

مبانی سازمان و مدیریتمدیریت منابع انسانی
پول، ارز و بانکداریمدیریت استراتژیک
مدیریت رفتار سازمانیتحقیق در عملیات
بازاریابی و عملیات بازاراقتصادسنجی مالی
اصول مدیریت مالی ۱ و ۲مدیریت مالی در ایران
نهادهای پولی و مالی بین‌المللبازار پول و سرمایه
برنامه‌ریزی مالیاتیمتون ۱
متون ۲مبانی مدیریت و سرمایه‌گذاری
نهادهای پولی و مالیمبانی ریسک و مدیریت بیمه
قردادهای بیمهمبانی بانکداری و مدیریت بانک

دروس اختیاری رشته مدیریت مالی:

سیستم اطلاعاتی مالیمالیه عمومی
تجزیه و تحلیل فنیاصول تهیه، تنظیم و کنترل بودجه دولتی

اگر احساس می‌کنید دروس رشته مدیریت مالی را دوست ندارید، نگران نباشید. می‌توانید سایر رشته‌های دانشگاهی رشته انسانی را بشناسید و از میان آن‌ها، شغلی که بیشتر از همه با علایق و توانایی‌هایتان جور درمی‌آید را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تمام رشته‌های دانشگاهی رشته انسانی را بشناسید، حتماً مقاله «رشته های دانشگاهی انسانی» را مطالعه کنید.

رشته مدیریت مالی و بازار کار

در این بخش می‌خواهیم بازار کار رشته مدیریت مالی را معرفی کنیم. رشته مدیریت مالی به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم علوم انسانی، نقش کلیدی در بررسی و تحلیل منابع و هزینه‌های مالی در سازمان‌ها و شرکت‌ها ایفا می‌کند.

بازار کار رشته مدیریت مالی بسیار وسیع و پرطرفدار است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع مختلف و در سطوح گوناگون سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان مدیر مالی، کارشناس مالی، حسابدار، حسابرس، بانکدار، سرمایه‌گذار، بیمه‌گر و مشاغل مشابه فعالیت کنند.

آینده شغلی رشته مدیریت مالی روشن و امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات اقتصادی و سیاسی در جهان، اهمیت مدیران مالی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و عملکرد سازمان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. پیش‌بینی‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد که تقاضا برای شغل مدیر مالی تا سال ۲۰۲۹ با رشد ۱۵ درصدی همراه خواهد بود.

درآمد رشته مدیریت مالی

درآمد رشته مدیریت مالی در مقایسه با سایر گرایش‌های مدیریت بالاتر است. طبق آمارهای سال ۲۰۲۰، متوسط حقوق یک مدیر مالی در ایالات متحده حدود ۱۲۹ هزار دلار در سال بوده است؛ هرچند این مقدار در کشورهای دیگر ممکن است متفاوت باشد. حدوداً متوسط حقوق یک مدیر مالی در ایران، ۹۰ الی ۱۴۰ میلیون در سال است.

رشته مدیریت مالی مناسب چه کسانی است؟

این رشته برای کسانی مناسب است که علاوه بر علاقه به کار با اعداد، به مفاهیم مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز علاقه‌مند باشند. پیشنهاد می‌شود نگاهی به صورت‌های مالی بیندازید (می‌توانید به سایت Codal.ir مراجعه کرده و صورت سود و زیان یکی از شرکت‌ها را مشاهده کنید). هر شرکت به‌صورت دوره‌ای صورت‌های مالی خود را تهیه و بررسی می‌کند. مدیر مالی مسئولیت بهبود این صورت‌ها را دارد و تلاش می‌کند عملکرد مالی سازمان را بهبود بخشد.

ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت مالی+ گرایش های کارشناسی ارشد

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی، می‌توانند برای مقاطع ارشد و دکترا نیز این رشته را دنبال کنند. گرچه امکان ادامه تحصیل در سایر شاخه‌های مدیریت هم برای این افراد وجود دارد. عموماً به دلیل جذابیت و بازار کار مناسب رشته مدیریت مالی، دانشجویان در مقاطع بالاتر نیز همان مدیریت مالی را انتخاب می‌کنند.

رشته مدیریت مالی برای مهاجرت مناسب است؟

اگر در رابطه با شرایط رشته مدیریت مالی برای مهاجرت از ما بپرسید؟ به شما می‌گوییم که مدارک و تجربه‌های داخلی شما ممکن است خیلی مفید نباشند. برای این منظور، نیاز است که رشته‌های مختلف مرتبط با مدیریت مالی را بررسی کنید و به پیش‌نیازهای آن‌ها توجه کنید. برخی از گرایش‌های مشهور شامل امور مالی شرکتی (Corporate Finance)، امور مالی کمی (Quantitative Finance) و قیمت‌گذاری دارایی‌ها (Asset Pricing) هستند.

یکی از نکاتی که دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان خارجی اغلب به آن اشاره می‌کنند این است که در زمان انتخاب گرایش به پیش‌نیازها و الزامات آن توجه کافی نداشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، برخی حوزه‌ها مانند امور مالی کمی نیاز به دانش عمیق در ریاضیات، آمار و احتمال دارند و دانشجویان باید در این زمینه‌ها آمادگی کافی داشته باشند. همچنین برخی دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی مانند داشتن تجربه اجرایی مشخصی را برای پذیرش در نظر بگیرند که باید به آن‌ها توجه کرد.

نظر دانشجویان رشته مدیریت مالی درباره این رشته

من به‌عنوان کسی که در رشته مدیریت مالی مقطع کارشناسی و ارشد خود را گذراندم، می‌تونم بگم این رشته یکی از پولسازترین رشته‌ها است؛ اگر به مباحث آن علاقه‌مند باشید. مباحث رشته مدیریت مالی عموما حول محور درس‌های آمار، ریاضی و اقتصاد است. اگر می‌خواهید در دانشگاه رشته مدیریت مالی بخوانید، حتماً باید اهل ریسک باشید.

سؤالات متداول

رشته مدیریت مالی چیست؟

رشته مدیریت مالی به تحلیل و ارزیابی مسائل اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد.

بازار کار رشته مدیریت مالی چطور است؟

رشته مدیریت مالی از بازار کار خوبی در ایران برخوردار است و محیط کاری آن نیز نسبتا گسترده است.

رشته مدیریت کاری برای مهاجرت خوب است؟

اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارید، باید بدانید که تحصیلات ابتدایی شما در ایران چندان برایتان مفید نخواهد بود.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها