کنکور را خراب کردم، حالا چیکار کنم؟

کنکور را خراب کردم، حالا چیکار کنم؟
مسیر مطالعه

کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟! وقتی در کاری شکست می‌خوریم، اطرافیان اغلب با جملاتی مانند «دنیا به پایان نرسیده»، «همه‌چیز که کنکور نیست» یا «دوباره تلاش کن، هنوز فرصت داری»، سعی می‌کنند ما را دلگرم کنند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند به‌درستی احساسات و نگرانی‌های ما را در آن لحظه درک کند.

در پاسخ به این سؤال که اگر کنکور را خراب کردیم چه کنیم؟ باید به شما بگوییم خراب کردن کنکور ممکن است احساس ناکامی زیادی به شما بدهد؛ مخصوصاً اگر در طول سال برای آن تلاش کرده باشید. اگر کنکور را خراب کردید مهم‌ترین کاری که در ابتدا باید انجام دهید این است که علت این شکست را بررسی کنید تا زمانی که مجدد برای کنکور شروع به خواندن می‌کنید، دیگر آن علت‌ها تکرار نشوند. در این مقاله به‌طور مفصل به این سؤال که «کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟» پاسخ خواهیم داد.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

خراب کردن کنکور به چه معناست؟

خراب کردن کنکور مختص یک دسته از دانش‌آموزان نیست، بلکه دو دسته از دانش‌آموزان نگران خراب کردن کنکور هستند.

دسته اول: دانش‌آموزانی که در طول سال برای کنکور تلاش کرده‌اند و بعد از جلسه کنکور، گمان می‌کنند که چندان خوب آزمون نداده‌اند. سؤال اصلی این دسته این است که اگر کنکور را خراب کردیم چه کنیم؟!

دسته دوم: دانش‌آموزانی هستند یا اصلاً برای کنکور نخوانده‌ بودند یا به‌طور قطعی مطمئن هستند که آزمون را خراب کرده‌اند و چیز زیادی پاسخ نداده‌اند. سؤال اصلی این دسته از دانش‌آموزان این است که کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟!

تقریباً هردو دسته این دانش‌آموزان باید کارهای مشابهی برای شروع انجام دهند، اما با اندکی تفاوت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کنکور را خراب کردم چیکار کنم؟

اول از همه باید صبور باشید و منتظر نتایج اولیه کنکور بمانید. در این مدت، کمی استراحت کنید و ذهن خود را از درس و کنکور خالی کنید. دانش‌آموزانی که در دسته اول قرار می‌گیرند می‌توانند یک ماهی از درس و کنکور فاصله بگیرند و اگر دوست داشتند در این مدت استارت کوتاهی روی دوتا درس داشته باشند. اما دانش‌آموزانی که در دسته دوم قرار می‌گیرند، بهتر است پس از یک هفته استراحت مجدد درس خواندن را شروع کنند.

به یاد داشته باشید برای شروع مجدد کنکور، بهتر است حتماً یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست دانش‌آموزان در کنکور نداشتن برنامه‌ریزی درست و مشاور کنکور است.

پس از دریافت نتایج اولیه، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تحلیل دلایل شکست:

تحلیل دلایل شکست
تحلیل دلایل شکست

پس از دریافت کارنامه اولیه و گذر از دوره ناراحتی، دلایل شکست خود را مشخص کنید. در این مرحله، باید با خودتان صادق باشید و مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید.

دلایل معمول شکست در کنکور می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مطالعه کم و تنبلی
  • نداشتن مشاور کنکور
  • عدم برنامه‌ریزی درست
  • نداشتن اعتمادبه‌نفس و روحیه ضعیف
  • روش‌های نادرست مطالعه
  • استفاده از منابع نامناسب یا زیاد
  • نداشتن زمان استراحت یا داشتن زمان استراحت زیاد
  • مقایسه خود با دیگران
  • نزدن تست‌های کافی
  • نوسانی درس خواندن

به یاد داشته باشید اکثر این دلایل با حضور یک مشاور کنکور متخصص می‌تواند حل شود. یک مشاور کنکور می‌تواند به شما در مسائل زیر کمک کند:

  • برنامه‌ریزی اصولی و شخصی‌سازی‌شده
  • انتخاب درست منابع
  • انتخاب شیوه مطالعاتی درست
  • بالا رفتن عزت‌نفس
  • حل چالش‌های روان‌شناختی

برای موفقیت در کنکور می‌توانید از خدمات «مشاور کنکور» نوتروفیل کمک بگیرید. ما در نوتروفیل بهترین مشاورین که رتبه برترهای سال‌های گذشته بوده‌اند را برای شما گردهم آورده‌ایم تا در مسیر رتبه برتر شدن راهنما شما باشند.

۲. بخشیدن خود:

درک کنید که کنکور پایان دنیا نیست و همیشه فرصت جبران وجود دارد. وقتی اشتباهات خود را پذیرفتید، خود را ببخشید؛ می‌توانید سرزنش دائمی خود را کنار بگذارید. این سرزنش دائمی تنها باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و ایجاد ناامیدی در شما می‌شود.

۳. اصلاح سبک زندگی:

یکی از موارد مهمی که ما در پاسخ به این سؤال که کنکور خراب کردم چیکار کنم؟ می‌دهیم؛ اصلاح سبک زندگی است! شاید به نظرتان عجیب برسد اما برای موفقیت در کنکور، صرفاً درس خواندن و برنامه‌ریزی کافی نیست. باید سبک زندگی یک دانش‌آموز کنکوری را داشته باشید و برای خواب، استراحت، تفریح، مطالعه، استفاده از فضای مجازی و ارتباط با دوستان برنامه‌ریزی کنید. دلیل شکست بسیاری از دانش‌آموزان در سال کنکور، خواب ناکافی و نداشتن زمان استراحت است.

اگر نمی‌دانید چطور می‌توانید سبک زندگی یک دانش‌آموز کنکوری را داشته باشید، می‌توانید با خواندن مقاله «موفقیت در کنکور» تمام مواردی که یک دانش‌آموز کنکوری برای موفقیت نیاز دارند را بشناسید. این مقاله به شما کمک می‌کند مسیر موفقیت در کنکور، برایتان هموارتر شود.

۴. آزمون تعیین سطح:

قبل از شروع مجدد برای کنکور، حتماً یک آزمون تعیین سطح از خودتان بگیرید تا متوجه شوید در چه سطحی قرار دارید. زمانی که شما بدانید چقدر پایه علمی‌تان قوی یا ضعیف است، بهتر می‌توانید منابع مناسب خودتان را انتخاب کنید.

۵. انتخاب منابع درست:

انتخاب درست منابع در شروع مسیر مطالعه مجدد کنکور، از نان شب هم واجب‌تر است. زمانی که شما منابع درستی مطالعه کنید، می‌توانید انتظار نتایج بهتری داشته باشید. خواندن منابع نادرست یک وقت تلف کردن به‌تمام‌معنا است.

من در سال کنکورم نتونستم منابع درستی انتخاب کنم و با اینکه زمان زیادی درس میخوندم، به نتیجه دلخواهم نرسیدم. سال بعد با کمک یک مشاور کنکور، منابع درستی با توجه به سطح علمیم انتخاب کردم و همین موضوع باعث شد من از زمانم نهایت استفاده رو کنم و به نتیجه دلخواهم تو کنکور برسم.

۶. مدیریت استرس:

بسیاری از دانش‌آموزان کنکور را به دلیل اضطراب بالای خود خراب کرده‌اند. اضطراب زیاد عملکرد شما را پایین می‌آورد و نمی‌توانید زمان و انرژی‌تان نهایت بهره را ببرید. پس یکی دیگر از پاسخ‌های مهم در برابر سؤال کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟ مدیریت استرس است.

راه‌های زیادی برای مدیریت استرس نظیر کمک از یک مشاور کنکور، داشتن برنامه‌ریزی منعطف، تنظیم ساعت خواب و بیداری و… وجود دارد. اگر می‌خواهید از شر استرس در سال کنکور خلاص شوید، مقاله «استرس کنکور» را مطالعه کنید تا با تمام راه‌های مدیریت استرس در سال کنکور آشنا شوید.

۷. نوسانی درس خواندن:

یکی از مهم‌ترین دلایل خراب کردن کنکور، نوسانی درس خواندن دانش‌آموزان است. این موضوع بسیار مهم است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مجبور نشوید یک روز ۱۲ ساعت درس بخوانید و یک روز ۲ ساعت! در برنامه مطالعاتی‌تان تعادل برقرار کنید و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که دچار فرسودگی نشوید. یادتان باشد شما باید حداقل ۱۰ ماه به‌صورت مستمر درس بخوانید.

دوباره کنکور بدم یا نه؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبین بعد از خراب کردن کنکور، این است که دوباره کنکور بدهم یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم این وابسته به هدف شما است. اگر هدفتان این است که حتماً در یک دانشگاه خوب و رشته خوب تحصیل کنید، دوباره کنکور دادن یک انتخاب عالی برای شما است؛ اما اگر هدفتان صرفاً دانشگاه رفتن است و سطح دانشگاه برایتان چندان اهمیتی ندارد، می‌توانید قید مجدد کنکور دادن را بزنید.

رویکرد والدین به ناکامی فرزندان در کنکور

این بخش از متن مخصوص والدین عزیز است. وقتی‌که یک دانش‌آموز در کنکور موفق نمی‌شود، بیشتر از آینده خود، نگران واکنش والدینش است! تلاش‌های شما برای خوشبختی فرزندانتان بسیار ارزشمند بوده، اما در این شرایط خاص فرزندتان نیازمند توجه و حمایت بیشتری از سوی شما است.

هر فردی باید خودش اهمیت تلاش را درک کند؛ بنابراین هرگز فرزندتان را مجبور به موفقیت نکنید!

به او اطمینان دهید که چه در کنکور موفق شود و چه نشود، همچنان فرزند عزیز شما باقی خواهد ماند و این موضوع هیچ تغییری نخواهد کرد. از او بخواهید اگر مشکلی دارد که نمی‌تواند روی درس‌هایش تمرکز کند، آن را با شما در میان بگذارد و درنهایت برای او توضیح دهید که مسئله دانشگاه رفتن چقدر مهم است و چگونه می‌تواند بر آینده‌اش تأثیر بگذارد.

یادتان باشد مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که عدم موفقیت او در کنکور را به عزیز نبودنش برای خودتان و پایین آوردن شخصیتش وصل نکنید.

خلاصه آنچه باید بعد از خراب کردن کنکور بدانید

خراب کردن کنکور برای اکثر دانش‌آموزان ناکامی بزرگی محسوب می‌شود اما نباید فراموش کنید که این شکست پایان دنیا نیست. شما همیشه زمان برای جبران اشتباهات و شکست‌هایتان دارید. در این مقاله به‌طور مفصل به این سؤال که «کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟» پاسخ دادیم. با استفاده از راهکارهای گفته‌شده در مقاله، می‌توانید شروع پرقدرتی برای کنکور سال آینده داشته باشید.

سؤالات متداول

کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟

دلایل شکست در کنکور را مشخص کنید، منابع درست داشته باشید، حتماً یک برنامه‌ریزی اصولی و شخصی‌سازی‌شده برای خودتان داشته باشید و از یک مشاور کنکور در این زمینه کمک بگیرید.

سال بعد دوباره کنکور بدم؟

این تصمیم وابسته به هدف شما است؛ بنابراین باید ابتدا هدفتان از دانشگاه رفتن و درس خواندن را مشخص کنید.

علت شکست در کنکور چیست؟

شکست در کنکور به دلایل مختلفی نظیر؛ نوسانی درس خواندن، نداشتن برنامه‌ریزی، نداشتن خواب و استراحت کافی، انتخاب نادرست منابع و… می‌تواند اتفاق بیوفتد.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهترین انتخاب رو داشته باش!

ما اینجا هستیم تا توی تمام مراحل انتخاب رشته تنها نباشی؛ گام به گام انتخاب رشته یک مشاور زبده نوتروفیل کنارت هست تا بهترین انتخاب رو بتونی انجام بدی و ثمره یکسال تلاش‌ات رو به خوبی استفاده کنی.

به ما اعتماد کن؛ خوب تمومش کن 🙂