جامع‌ترین راهنمای کلاس نکته و تست

کلاس نکته و تست
مسیر مطالعه

در مسیر کنکور وقتی به نقطه‌ای می‌رسید که انبوهی از مطالب درسی را آموخته‌اید، اما نمی‌توانید از پس تست‌ها و به‌خصوص آزمون‌های جامع بربیایید کلاس نکته و تست چراغ راه شما خواهد بود. اما نکته مهم این است که نباید به امید این کلاس‌ها تا ماه‌های آخر مانده به کنکور صبر کنید با خیال این‌که این کلاس‌ها قرار است همه‌ی نکات مهم کنکوری را به‌صورت فشرده و منسجم به شما ارائه کنند و با همان به رتبه برتر می‌رسید. اگر از پایه خوب کار نکرده‌اید و به دروس تسلط ندارید این کلاس‌ها بیشتر شما را سردرگم‌ و ناامید خواهد کرد. همراه ما باشید تا بدانید کلاس جمع‌ بندی نکته و تست برای چه کسانی و در چه زمانی مناسب و با بیشترین بازده خواهد بود.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

کلاس نکته و تست و جمع‌بندی چه کلاس‌هایی هستند و برای چه افرادی مناسب است؟

آیا باید در کلاس نکته و تست شرکت کنیم؟

دانش آموزان به چند دسته تقسیم می‌شوند و باید در ابتدا مشخص کنید که شما جزء کدام دسته هستید؟

  • دسته اول: افرادی که تا اینجای مسیر خیلی خوب با برنامه آزمون‌ها پیش رفته‌اند و با تست کافی به تسلط خوبی رسیده‌اند و حداقل منبع اول خود را تمام کرده‌اند.
  • دسته دوم: افرادی که تا حد زیادی با برنامه آزمون پیش رفته‌اند ولی به‌خاطر امتحانات دی ماه و مدرسه، نرسیده‌اند تست زنی خوبی داشته باشند و هنوز خیلی از مباحثشان از منبع اول باقی مانده است که تست نزده‌اند یا کمتر کار کرده‌اند.
  • دسته سوم: افرادی که از برنامه آزمون جا مانده‌اند و یک سری از مباحث را اصلاً نرسیده‌اند بخوانند وهیچ تستی هنوز برایش کار نکرده‌اند.
  • دسته چهارم: افرادی هستند که تازه شروع کرده‌اند یا به خاطر پایه ضعیفی که داشتند سرعت پیشروی‌شان کم بوده است وهنوز خیلی از مباحث را نخوانده‌اند.

دسته اول چون تا الان خوب مباحث را کار کرده‌اید و به برنامه کلاس‌ها و آزمون‌ها رسیده‌اید، معلوم است که حسابی تا الان تلاش کرده‌اید ولی نباید مغرور شوید و همچنان باید پرقدرت ادامه دهید. دوستان شما نیازی به شرکت در کلاس‌های نکته و تست و جمع‌بندی ندارید و بهتر است زمان بیشتری برای کار کردن روی تست‌های زمان‌دار و آزمون بگذارید و منابع جمع‌بندی را شروع کنید و مطمئن باشید با کار کردن تست‌های متنوع، قوی و زماندار می‌توانید حسابی درصدتان را بالا ‌ببرید.

دسته دوم باید روی مباحثی که تست کمتری زده‌اید کار کنید تا با استفاده از این فرصت همه تست‌های منبع اولتان را پوشش دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای مباحثی که مسلط هستید تست‌های قوی‌تر و پیشرفته‌تری کار کنید و اگر مبحثی هست که بازهم مشکل دارید و خوب از پس تست‌هایش بر نمی‌آیید از کلاس‌های نکته و تست کمک بگیرید.

دسته سوم شمایی هستید که احتمالاً به‌خاطر جا ماندن از برنامه‌هایتان الان حسابی سردرگم هستید و نمی‌دانید که با برنامه کدام آزمون و کدام کلاس و استاد پیش بروید و چطور جبران کنید؟ ولی دوستان حواستان باشد قرار نیست به هر قیمتی کتاب‌ها را تمام کنید و سریع مباحث را ببندید. پس فکر نکنید با دیدن یک کلاس جمع‌بندی ۲ ساعته کل آموزش و تست آن مبحث برایتان تکمیل می‌شود. کلاس جمع‌بندی آموزش از صفر نیست و هر چقدر هم که استاد اصرار داشته باشد من از صفر آموزش می‌دهم ولی باز هم این کلاس‌ها جای آموزش از پایه را نمی‌گیرد، چون یک ربع اول کلاس فقط آموزش است ولی ادامه کلاس مباحث و تست‌ها سخت‌تر و ترکیبی می‌شود؛ در نتیجه یک یادگیری کاذب به شما القا می‌کند. شما برای اینکه به تسلط قوی برسید باید کلی تست کار کنید و این اصلا با یک آموزش دو ساعته جبران نمی‌شود.

اگر جزو دسته چهارم هستید، شما هم مثل دسته سوم باید حواستان به این موضوع باشد که کلاس‌های جمع‌بندی برای هر فردی و با هر سطحی مناسب نیستند و یاد گرفتن یک مطلب از صفر زمانبر است و بهتر است به کمک یک فردی که تجربه موفقی در این زمینه داشته است مثل تک‌تک مشاورین تیم نوتروفیل، ابتدا مباحث پایه‌ای و مهم‌تر را اولویت بگذارید و شروع کنید و حذفیات موقتی برای خودتان داشته باشید.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

ماهیت کلاس‌های نکته و تست

همان‌طور که اشاره کردیم این کلاس‌ها برای شروع از صفر مناسب نیستند؛ چون آموزش کاملی ندارند و صرفاً یک سری نکات مهم و پرتکرار کنکور را می‌گویند. همچنین تست‌های مهم‌تر، چالشی‌تر و ترکیبی را کار می‌کنند و شما اگر قبلاً تست‌زنی و آموزشی از آن مبحث نداشته باشید صرفاً مطالب ارائه شده در کلاس را حفظ می‌کنید و مفهومی یاد نمی‌گیرید. حالا اگر طراح کمی سوال را تغییر دهد یا یک تله تستی برای شما بگذارد، خیلی راحت آن تست را از دست می‌دهید و از رقبای خودتان عقب می‌افتید. پس حواستان باشد که متناسب با سطحی که هستید درست تصمیم بگیرید!

مزایا و معایب کلاس‌های جمع‌بندی

مزایا و معایب کلاس‌های جمع بندی کنکور

مزایای کلاس‌های نکته و تست و جمع‌بندی عبارتند از:

  1. مرور سریع مطالب مهم و طبقه‌بندی و تیپ‌بندی تست‌ها
  2. ارائه نکات تستی و تکنیک‌ها

اما کلاس‌های نکته و تست چه معایبی دارند؟

  1. زمان طولانی کلاس‌ها و همایش‌ها و خستگی بعد کلاس؛ فاصله کم بین جلسات هفتگی و نرسیدن به رفع اشکال، مرور، تست‌زنی و انجام تکالیف
  2. اکتفا کردن به اعتماد‌به‌نفس کاذب بعد از کلاس و تست نزدن
  3. شرکت در کلاس برای کمتر شدن اضطراب و فرار از تست‌زنی
  4. اسیر تبلیغاتی چون پکیج احتمالی و تطابق‌های ۱۰۰ درصدی یا بالای ۹۰ درصد بودن
  5. هزینه زیاد که علاوه بر جنبه مالی، زمان باارزش شما را هم تلف می‌کند.

چطور یک کلاس نکته و تست خوب انتخاب کنیم؟

در مرحله اول باید یک نمونه تدریس از استاد ببینید؛ چرا که خیلی مهم است که با استاد کلاس و همینطور با روش تدریس و بیان استاد آشنا شوید و بتوانید با استاد ارتباط بگیرید. سپس برنامه کلاس‌ها را بررسی کنید و ببینید چقدر با برنامه خودتان و آزمون‌ها هماهنگ است و فاصله بین جلسات چقدر است. آیا می‌توانید در مدت فاصله بین کلاس‌ها تست هم کار کنید یا خیر فقط باید تمام زمان روزهایتان را برای دیدن کلاس بگذارید و بعد هم با کلی خستگی و استرس شب بخوابید.
لطفا برای همه دروس کلاس نکته و تست شرکت نکنید! این‌طوری کلی از وقت روزتان را باید کلاس ببینید و فرصت نمی‌کنید خودتان دست به قلم شوید و تست بزنید یا نکات و هایلایت‌هایتان را مرور کنید و مدام دچار فراموشی مطالب می‌شوید. لطفاً فقط برای مطالبی که نیاز است کلاس شرکت کنید و سعی کنید خودتان بقیه مطالب را کار کنید.

انجام تکالیف را جدی بگیرید. دوستانی که کلاس‌های جمع‌بندی را شرکت می‌کنید حتماً از تست زدن و زماندار کار کردن غافل نشوید فقط سر کلاس نشستن شما را به یک رتبه برتر تبدیل نمی‌کند هرچند که شنونده خوبی باشید! پس نیاز است ساعت مطالعه‌تان را بیشتر کنید تا در کنار کلاس فرصت تست زدن هم داشته باشید.

سخن پایانی

جلسه کنکور هیچ کدام از اساتید کنار شما نیستند و این شما هستید که باید سه ساعت کنکور سر جلسه بدون هیچ کمک و راهنمایی و در زمان استاندارد دفترچه به سوالات جواب دهید. پس به هیچ کدام از منابع بیش از حد وابسته نشوید و در جهت افزایش تسلط خودتان از آنها استفاده کنید. به خودتان اعتماد کنید و برای خودتان و تلاش‌هایتان ارزش قائل شوید! ما در نوتروفیل همراه شما هستیم.

سؤالات متداول

کلاس‌های جمع‌بندی را آفلاین ببینیم یا آنلاین؟

اگر دسته دوم هستید بهتر است کلاس‌ها را آفلاین و با دور تندتر ببینید تا فرصت بیشتری برای تمرین و تست داشته باشید ولی اگر دسته سوم هستید و برای مباحثی که خواندید ولی تست زنی خوبی نداشته‌اید می‌خواهید کلاس ببینید و فکر می‌کنید خیلی از نکات را فراموش کرده‌اید بهتر است با دور تند نبینید .خلاصه آفلاین دیدن را بیشتر توصیه می‌کنم چون می‌توانید تست بیشتری در فاصله بین کلاس‌ها کار کنید و متناسب با سطح تسلطی که دارید برای مباحث وقت بگذارید.

آیا شرکت در کلاس نکته و تست برای همه مفید است؟

پاسخ به این سوال بسته به سطح دانش، نیازها و سبک یادگیری هر فرد متفاوت است.
به طور کلی، شرکت در کلاس های نکته و تست برای کسانی که قبلا مطالب درسی را یاد گرفته‌اند و فقط به دنبال افزایش مهارت تست زنی خود هستند و یا می‌خواهند در زمان کوتاه، مطالب را دوره کنند، مفید خواهد بود.

بهترین زمان برای شرکت در کلاس نکته و تست چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شرکت در کلاس‌های نکته و تست، زمانی است که شما با تسلط نسبی روی مطالب، فقط به مرور و جمع‌بندی مطالب درسی به‌خصوص در روزهای نزدیک به امتحان نیاز دارید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها