چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ استراتژی مطالعه

چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ استراتژی مطالعه
مسیر مطالعه

چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ اصلاً لازم است از سال یازدهم، دغدغه کنکور را داشته باشیم؟ شاید در سال یازدهم هنوز تب و تاب کنکور برایتان بالا نگرفته باشد؛ اما باید بدانید که مطالعه دقیق و یادگیری عمیق مطالب سال یازدهم، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
تابستان سال یازدهم یک بازه زمانی مهم و استراتژیک برای موفقیت شما در کنکور به‌حساب می‌آید اما چطور باید از تابستان سال یازدهم برای کنکور درس بخوانید؟ در گام اول شما باید برای خودتان هدف‌گذاری کنید. پس از آنکه به صورت اصولی برای خودتان هدف‌گذاری کردید، نوبت به یک برنامه شخصی‌سازی‌شده، تهیه منابع و شروع تست‌زنی می‌رسد. یادتان باشد در پایه یازدهم هم باید برای امتحانات نهایی و تاثیر ۲۰ درصدی آن، تشریحی درس بخوانید؛ و هم باید برای کنکور سال آینده که در پیش دارید و ۴۰ درصد نتیجه شما را تعیین می‌کند، تستی درس بخوانید. ایجاد توازن میان تستی و تشریحی درس خواندن یکی از مهم‌ترین نکات در تابستان سال یازدهم است. در این مقاله به بررسی نکات و استراتژی‌های لازم برای شروع درس خواندن کنکور از سال یازدهم خواهیم پرداخت.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

اهمیت پایه یازدهم برای موفقیت در کنکور

اهمیت پایه یازدهم برای موفقیت در کنکور
اهمیت پایه یازدهم برای موفقیت در کنکور

اهمیت پایه یازدهم از چند جهت قابل‌بررسی است:

  • تعداد سؤالات کنکور: تعداد سؤالات پایه یازدهم در کنکور سراسری بیشتر از پایه دهم است و در برخی دروس به‌اندازه پایه دوازدهم می‌باشد.
  • اوقات آزاد بیشتر: در این سال، دانش‌آموزان وقت آزاد بیشتری نسبت به پایه دوازدهم دارند و می‌توانند از این فرصت برای ایجاد عادات مثبت کنکوری استفاده کنند.
  • فرصت بهتر برای مطالعه: با یک برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان دروس پایه‌های دهم و یازدهم را مطالعه کرد و با آمادگی کامل وارد پایه دوازدهم شد.
  • مطالعه با فشار و استرس کمتر: کلاس یازدهم به دلیل داشتن استرس کمتر نسبت به پایه دوازدهم، بهترین زمان شروع آماده‌سازی برای کنکور است.
  • امتحانات نهایی: امتحانات پایان‌ترم پایه یازدهم به‌صورت سراسری و کشوری برگزار می‌شود و معدل آن در رتبه کنکور شما، تأثیر مستقیم دارد.

درنتیجه، پایه یازدهم می‌تواند نقطه عطفی برای موفقیت در کنکور باشد. برنامه‌ریزی اصولی و استاندارد در این سال می‌تواند منجر به تسلط کامل بر دروس پایه‌ قبلی و آمادگی بهتر برای سال دوازدهم شود. به یاد داشته باشید که داشتن یک برنامه درسی شخصی‌سازی‌شده، مهم‌ترین رکن موفقیت در سال یازدهم است در غیر این صورت انگار شما انرژی‌تان را هدر داده‌اید.

برای اینکه بتوانید یک برنامه شخصی‌سازی‌شده اصولی و حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید از مشاوره کنکور کمک بگیرید. البته خودتان هم می‌توانید با آزمون و خطای بسیار به یک برنامه منسجم دست پیدا کنید. منتها اگر می‌خواهید بدون آزمون و خطا و اتلاف وقت و انرژی، یک برنامه شخصی‌سازی‌شده اصولی داشته باشید؛ از «تیم مشاوره کنکور» نوتروفیل کمک بگیرید.

چگونه از سال یازدهم برای کنکور بخوانیم؟

اینکه چطور از یازدهم برای کنکور شروع به مطالعه کنید، دغدغه اکثر دانش‌آموزان یازدهمی است. شما ممکن است از تابستان یا مهرماه شروع به مطالعه کنید که هرکدام از این زمان‌ها مسیر خودشان را دارند.
اگر این سؤال که «چگونه از تابستان یازدهم برای کنکور بخوانیم؟» مدام در ذهنتان تکرار می‌شود، در ادامه با ما همراه باشید. برای شروع درس خواندن در تابستان برای کنکور، ابتدا باید اهمیت مطالعه مقاطع پایه را برای موفقیت در کنکور را درک کنید. از آنجا که هنوز درس‌های پایه یازدهم در تابستان شروع نشده، بهترین فرصت برای جمع‌بندی مطالب پایه دهم است.
شما در تابستان پایه یازدهم می‌توانید با یک برنامه اصولی مطالب مهم پایه دهم را جمع‌بندی و مرور کنید و با آمادگی بسیار بالاتری وارد سال تحصیلی شوید. البته این را به یاد داشته باشید که برنامه درسی شما در تابستان نباید به صورتی باشد که انرژی‌تان در طول سال کم شود. اگر سردرگم هستید و نمی‌دانید چطور برای تابستان سال یازدهم برنامه‌ریزی کنید، مقاله «برنامه ریزی تابستان دهم به یازدهم» را مطالعه کنید تا هر نکته‌ای که برای برنامه‌ریزی نیاز دارید را در آن متوجه شوید.

اگر هم می‌خواهید از مهرماه برای سال یازدهم شروع به مطالعه کنید، باید نیم‌نگاهی به امتحانات نهایی و تأثیر مستقیم آن در رتبه کنکورتان داشته باشید. از مهرماه سال یازدهم، دیگر لازم نیست که مطالب سال دهم را بخواهید مرور کنید و فقط کافیست تا تمرکزتان را بر روی مطالب سال یازدهم بگذارید.

اگر هم می‌خواهید از مهرماه برای سال یازدهم شروع به مطالعه کنید، باید نیم‌نگاهی به امتحانات نهایی و تأثیر مستقیم آن در رتبه کنکورتان داشته باشید. از مهرماه سال یازدهم، دیگر لازم نیست که مطالب سال دهم را بخواهید مرور کنید و فقط کافیست تا تمرکزتان را بر روی مطالب سال یازدهم بگذارید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر مباحثی مشترک بود چه کنیم؟

به‌طورکلی کم پیش می‌آید که درسی از مباحث بهم پیوسته تشکیل شده باشد اما در دروسی مثل ریاضی و زیست‌شناسی احتمالا برخی مباحث بهم پیوسته است و اگر شما مطالب سال دهم را یاد نگرفته باشید، ممکن است در سال یازدهم هم به مشکل بخورید. همچنین بحث استیکیومتری در شیمی یازدهم نیز به‌گونه‌ای است که اگر بر مطالب سال دهم تسلط نداشته باشید؛ نمی‌توانید عملکرد خوبی در سال یازدهم داشته باشید. برای چنین مباحثی می‌توانید از کلاس‌های کمک آموزشی و یا کتاب‌های کمک درسی جامع کمک بگیرید. کتاب‌های کمک درسی جامع، درسنامه‌های سال دهم را نیز دارند و شما هنگام مطالعه می‌توانید نگاهی به درسنامه‌های دهم نیز بیندازید تا مطالب برایتان جا بیوفتد.

در سال یازدهم تستی در بخوانیم یا تشریحی؟

بسیاری اوقات دانش‌آموزان یازدهمی با اضطراب به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند من سردرگم هستم و نمی‌دانم که آیا امسال بهتر است کنکوری و تستی درس بخوانم یا تشریحی! چرا تصور می‌کنید که این دو روش کاملاً جدا از هم هستند و هیچ ارتباطی باهم ندارند؟

تشریحی خواندن و تست زدن دو روش مکمل هستند و باید به‌صورت همزمان از هر دو استفاده شود تا به تسلط کامل بر روی یک درس برسید.
اگر مدام استرس دارید و این سؤال در ذهنتان تکرار می‌شود که «چطور از یازدهم برای کنکور شروع کنیم؟» باید به شما بگوییم که؛ یادگیری هر درس مهم‌ترین گام برای شروع درس خواندن است. بعد از یادگیری هر درس، ابتدا آن را به‌صورت تشریحی مطالعه کنید. این کار باعث می‌شود هم برای امتحانات مدرسه آماده شوید و هم در حل تست‌ها راحت‌تر عمل کنید.
پس از مطالعه تشریحی، تعدادی تست حل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به تسلط بیشتری برسید و ممکن است نکات جدیدی را نیز در حین تست‌زنی بیاموزید.

نکات مهم شروع از یازدهم برای کنکور

نکات مهم شروع از یازدهم برای کنکور
نکات مهم شروع از یازدهم برای کنکور

زمانی که دانش‌آموزان از ما می‌پرسند چگونه از یازدهم برای کنکور درس بخوانیم؟ چند نکته مهم را به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که می‌تواند مسیر آن‌ها را به‌طورکلی تغییر دهد. اگر در سال دهم و تابستان به دلایل مختلف نتوانسته‌اید به درس‌های خود رسیدگی کنید، هنوز هم فرصت جبران وجود دارد. از ابتدای سال تحصیلی باید چند اقدام مهم را انجام دهید. این اقدامات در پنج گام خلاصه شده‌اند.

  1. هدف‌گذاری:

با خودتان خلوت کنید و هدف خود را از شرکت در کنکور بررسی کنید. هدف دقیق‌تر، شانس رسیدن به آن را بیشتر می‌کند. آیا هدف شما قبولی در یک رشته خاص یا دانشگاه خاصی است؟ چه رتبه‌ای باید داشته باشید؟ به چند ساعت مطالعه نیاز دارید؟

2. برنامه‌ریزی اصولی و شخصی‌سازی‌شده:

اگر هنوز به‌اندازه هدفتان تلاش نمی‌کنید، باید برنامه‌ریزی خود را بهبود بخشید. در سال یازدهم برای خواب، تفریح، استراحت و استفاده از گوشی و فضای مجازی هم برنامه‌ریزی کنید. برای مطالعه مطالب درسی نیز باید یک برنامه شخصی‌سازی‌شده داشته باشید.
اگر به دنبال این هستید که بتوانید با رتبه برترهای سال‌های گذشته مشاوره داشته باشید و برنامه شخصی‌سازی‌شده خودتان را از آن‌ها بگیرید؛ حتماً سری به «نوتروفیل» بزنید. نوتروفیل، رتبه برترهای سال‌های گذشته را به‌عنوان مشاور گردهم آورده تا شما را در جهت رسیدن به موفقیت در کنکور همراهی کنند.

3. تهیه کتاب‌های تست:

سال یازدهم علاوه بر کتاب‌های درسی، از کتاب‌های تستی و کنکوری مناسب استفاده کنید. کتاب‌های پایه کنکور که مطالب هر دو پایه دهم و یازدهم را شامل می‌شوند، بهترین گزینه هستند.

4. شروع تست‌زنی:

از امسال باید تست‌زنی را شروع کنید. انواع تست را بشناسید و اصول تست‌زنی را یاد بگیرید. علاوه بر حل تست آموزشی، تست زمان‌دار هم کار کنید. برای تست‌های آموزشی زمان در نظر نگیرید و پاسخ‌ها را بررسی کنید. برای تست‌های زمان‌دار، تعدادی سؤال مشخص کنید و در یک زمان معین به آن‌ها پاسخ دهید.

5. شرکت در آزمون آزمایشی:

سال یازدهم زمان مناسبی برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. این آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند نقاط ضعف و قوت خود، مدیریت زمان و مدیریت جلسه آزمون را یاد بگیرید. اگر نمی‌توانید در آزمون‌ها شرکت کنید، آزمون‌های مؤسساتی مثل قلم‌چی، گزینه دو یا سنجش را دانلود کنید و در منزل امتحان بدهید.

در سال یازدهم چند ساعت مطالعه داشته باشیم؟

هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوید، لازم است روش مطالعه‌تان تغییر کند و زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید. در سال یازدهم، حجم دروس بیشتر می‌شود و اهمیت یادگیری مطالب برای کنکور نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، منطقی است که ساعات مطالعه‌تان نسبت به گذشته بیشتر باشد. برنامه‌ریزی مناسب به شما کمک می‌کند که بهتر و مؤثرتر درس بخوانید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهتر است هرروز زمان مطالعه‌تان را به سه بخش تقسیم کنید:

  • مطالعه تشریحی و تکالیف مدرسه: بخشی از روز را به مطالعه دقیق دروس و انجام تکالیف مدرسه اختصاص دهید.
  • حل تست‌ها و مرور نکات تستی: زمانی را برای حل تست‌ها و مرور نکات تستی دروس سال یازدهم اختصاص دهید.

یادتان باشد هیچ‌گاه نمی‌توان یک ساعت مطالعه کلی برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفت و به همین دلیل هم روی برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده تأکید می‌شود. ممکن است یک دانش‌آموزی در ۵ ساعت مطالعه مباحث بسیاری را بخواند اما دانش‌آموز دیگری کندخوان‌تر باشد و مباحث کم‌تری را به اتمام برساند.

جمع‌بندی آنچه باید برای شروع از یازدهم بدانید

«چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟» سعی کردیم در این مقاله به این سؤال به‌صورت کامل پاسخ دهیم. اکثر رتبه برترها مطالعه کنکور را از سال یازدهم شروع می‌کنند. با استفاده نکاتی نظیر داشتن برنامه شخصی‌سازی‌شده، تهیه کتاب تست، شرکت در آزمون‌های آزمایشی و… می‌توانید شروع به مطالعه از سال یازدهم برای کنکور کنید. همچنین با نکات گفته‌شده در خلل مقاله، می‌توانید یک استراتژی خوب برای مطالعه یازدهم از تابستان داشته باشید.

سؤالات متداول

چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟

به کمک پنج گام هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، تهیه کتاب‌های تست، شروع تست‌زنی و شرکت در آزمون‌های آزمایشی، می‌توانید از یازدهم برای کنکور شروع به مطالعه کنید.

چگونه از تابستان یازدهم برای کنکور بخوانیم؟

اگر می‌خواهید از تابستان سال یازدهم شروع به درس خواندن برای کنکور کنید، زمان و انرژی خود را بر روی جمع‌بندی و مرور مطالب مهم پایه دهم بگذارید.

یازدهم تستی بخوانیم یا تشریحی؟

در سال یازدهم باید به‌صورت تستی- تشریحی درس بخوانید اما وزنه را به سمت تشریحی خواندن، سنگین‌تر کنید.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها