چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی کند؟ افزایش تراز تنها در 2 هفته

چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی کند؟
مسیر مطالعه

چرا پیشرفت تراز ندارم؟ متداول‌ترین سوالی که می‌توان از زبان هر کنکوری شنید. مطمئنا شما هم بعد از آزمون‌ها و تلاش‌های بسیار بازم هم با درهای بسته مواجه شده‌اید. اما چرا با وجود درس خواندن زیاد باز هم نتیجه تغییری نمی‌کند و یا حتی گاهی بدتر هم می‌شود؟!
معمولا دانش‌آموزانی که شروع به مطالعه جدی می‌کنند، انتظار دارند که تراز و درصد بالایی از آزمون‌ها بگیرند؛ اما عواملی بر سر راه آنها وجود دارد که مانع پیشرفت آنها می‌شود. علت عدم پیشرفت تراز این است که دانش‌آموزان تمرین هدفمندی ندارند و به درستی برای آزمون آماده نمی‌شوند. بعضی کنکوری‌ها هم روش درس آزمون دادن و درس خواندن را نمی‌دانند و بدون برنامه پیش‌می‌روند. البته عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که باعث این اتفاق می‌شود. اگر به دلیل ریشه مشکل خود و رفع آن هستید، تا ادامه مقاله همراه باشید تا جواب سوال چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی کند؟ را بگیرید و در نهایت با ترازهای بالای 6 هزار برگردید.

پیشرفت در آزمون ها؛ ممکن یا محال؟!

احتمالا حداقل یک بار، این جملات از ذهنتان عبور کرده است:

  • با اینکه کلی درس میخونم اما چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی کند، پس درس خوندن چه فایده‌ای داره!
  • من تا الان یه بار یا دوبار ترازم رفته بالا، که مطمئنا اونم یا شانسی بوده یا رتبه‌های بالا آزمون ندادن!
  • با اینکه ساعت مطالعه‌ام رو این هفته زیاد کردم بازم نشد. آزمون دادن بیهوده‌س!
  • حتما علت عدم پیشرفت تراز، بخاطر سوالات سخت و غیر استاندارده. حجم بودجه هم زیاده حقیقتا!
  • و موارد دیگر

باید بدانید که پیشرفت در آزمون و تراز یک شبه اتفاق نمی‌افتد. شما برای اینکه بتوانید به ترازهای بالا برسید، باید گام‌های پیوسته و کوچک داشته باشید. شما در این مسیر اشتباهات زیادی را انجام خواهید داد، اما نباید به هیچ عنوان خودتان را سرزنش کنید. مگر چند بار قبل از دوران کنکور،  چنین مراحلی را تجربه کرده‌اید؟!

همانطور که گفتم، شما قرار است در مسیر پیشرفت تراز، اشتباهات بسیاری را انجام دهید. برنده کسی است که این اشتباهات را بشناسد و به مرور در هر آزمون رفعشان کند. فراموش نکنید که این اشتباهات به یک باره رفع نخواهند شد و نیاز به تمرین و تلاش جدی شما دارند. دقیقا مانند همان کارآموزی که در ابتدا کار، خطاهای زیادی دارد اما به مرور و با تلاش بسیار می‌تواند بالاخره هم‌سطح با استاد خود شود!

اگر می‌خواهید سریعتر پرده مشکلات را کنار بزنید و اشتباهاتتان را رفع کنید، نیاز به راهنمایی و استفاده از تجربیات دیگران دارید. همانطور که می‌دانید دوران کنکور زمان آزمون و خطا کردن نیست و تک تک لحظاتش ارزشمند است؛ در نتیجه برای پیشبرد بهتر، می‌توانید از به صفحه مشاوره کنکور سر بزنید.

چرا پیشرفت تراز ندارم؟

علت عدم پیشرفت تراز، به سرچشمه‌های زیادی برمی‌گردد. اما معمولا تعدادی مشخصی از آنها توسط دانش‌آموزان تکرار می‌شود؛ مشکلاتی که حتی رتبه یک کنکور تجربی هم در ابتدا کار با آنها درگیر بوده است. با دقت مطالب را دنبال کنید و در این مرحله، ریشه مشکل خود را شناسایی کنید تا در مرحله بعدی، با راهکارهای فوق العاده‌ای که گفته می‌شود، برای همیشه با مشکلات خداحافظی کنید.

عوامل عدم پیشرفت در آزمون برای جویندگان تراز:

روش مطالعه درست را نمی‌دانید!

ریشه‌ای ترین مشکل برای آزمون‌ها همین مورد است. شما اگر به روش درست درس نخوانید، نمی‌توانید اطلاعات را با آزمون به چالش بکشید. اول از همه باید روش مطالعه خود را آنالیز کنید؛ اگر به نیمی از سوالات زیر پاسخ “بله” بدهید باید خدمتتان عرض کنم که روند مطالعه درست را نمی‌دانید:

  1. روش مطالعه خاص هر درس را نمی‌دانید.
  2. هر جمله را چندین بار می‌خوانید.
  3. با انگیزه درس نمی‌خوانید و همیشه به فکر شکست هستید.
  4. نمی‌توانید تمرکز کنید و بین درسی وقتی به خودتان می‌آیید زمان زیادی را از دست داده‌اید.
  5. مطالب را خیلی سریع فراموش می‌کنید.
  6. درس خواندن را همیشه به زمان دیگر موکول می‌کنید و منتظر رسیدن به یک زمان ایده‌آل هستید.
  7. و موارد دیگر

هر کدام از موارد بالا به یک مشکل مطالعاتی مانند اهمال‌کاری، وسواس مطالعاتی، حواس‌پرتی و… برمی‌گردد. اگر این مرحله از روند پیشرفت آزمون را به درستی انجام دهید، مطمئن باشید در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید پیشرفت تراز را تجربه کنید. 

بی‌دقتی و عدم تمرکز در آزمون!

بی‌دقتی انواع مختلفی دارد که ممکن است شما هم درگیر یکی از آنها باشید؛ برای مثال گروهی از دانش‌آموزان همیشه در سوالات محاسباتی، بی‌دقتی می‌کنند یا گروهی از دانش‌آموزان، صورت سوال و گزینه‌ها را به درستی نمی‌خوانند. ریشه این بی دقتی‌ها می‌تواند به میزان تسلط شما بر درس، شلوغ بودن و وجود عوامل حواس‌پرتی حوزه آزمون، وجود دام‌های آموزشی و غیره برگردد.

مدیریت زمان نادرست!

اگر پس از شرکت در چند آزمون متوجه شدید که وقت کم می‌آورید، باید بگویم که در مدیریت زمان مشکل دارید. معمولا با کم آمدن وقت نمی‌توانید به تمامی سوالات پاسخ دهید یا استراتژی بازگشت داشته باشید؛ در نتیجه پیشرفت تراز نخواهید داشت. دلیل این وقت کم آوردن‌ها هم، یا سرعت پایین در تست‌زنی است یا گذاشتن وقت بیش از حد برای یک یا چند درس.

مرور منظم ندارید!

نباید این تصور را داشته باشید که تنها با یک بار خواندن هر مبحثی، می‌توانید به آن مسلط شوید و به راحتی تست‌ها را جواب بدهید. شما در مطالعه اولیه، به دنبال ناشناخته‌ها هستید و بیشتر مطالب برایتان تازگی دارد. ممکن است در این مرحله دچار توهم یادگیری شوید و فکر کنید همه چیز را یاد گرفتید؛ اما باید بگویم کاملا در اشتباهید. حتما مراحل و پروسه مرور را به دقت طی کنید تا فراموشی را به صفر و تسلط را به 100 برسانید.

به اندازه کافی تست نمی‌زنید!

از پشت سنگر امن کتاب و درسنامه بیرون بیایید و خودتان را آزمایش کنید. چالش اصلی شما در مطالعه زمانی آغاز می‌شود که شروع به تست زدن کنید. زمانی می‌توانید از اطلاعاتتان استفاده کنید که آنها را به کار ببندید؛ در غیر اینصورت دقیقا مانند فردی هستید که تنها به مطالعه مباحث مربوط به دوچرخه‌سواری بسنده می‌کند و هیچوقت قرار نیست دوچرخه‌سوار ماهری شود! تست‌زنی بالا کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و نقاط ضعف را بهبود دهید.

بودجه‌بندی را کامل نمی‌کنید!

باور کنید دو هفته، وقت زیادی نیست؛ پس نباید اهمال‌کاری کنید و کار امروز را به فردا بیندازید. معمولا بعضی از داوطلبان، هفته اول را به بطالت می‌گذرانند و از هفته دوم شروع به مطالعه می‌کنند. خب این مسلم است که چنین کسی هیچوقت به درستی به بودجه‌بندی نمی‌رسد. اینکه گاهی اوقات بودجه‌بندی‌ها زیاد است را انکار نمی‌کنم اما مطمئن باشید که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید بازی را به نفع خود برگردانید.

تمرین هدفمند ندارید!

مسائل و مشکلات خود را در دروس آنالیز نمی‌کنید و بدون برنامه دقیق صرفا پیشروی می‌کنید. فراموش نکنید که در این مسیر باید بدانید که دقیقا قرار است چه مواردی تغییر کند و چه مواردی پایدار بماند. باید نقاط ضعف خود را بشناسید و روی آنها کار کنید. اولویت‌بندی داشته باشید و روند مطالعه خود را بر طبق آنها پیش ببرید.

سر جلسه آزمون فریب می‌خورید!

بعضی از دانش‌آموزان سر جلسه آزمون طمع می‌کنند و می‌خواهند تمامی سوالات را پاسخ دهند. این دانش‌آموزان هر سوال شک‌دار یا سخت را پاسخ می‌دهند و بقیه‌اش را به خدا و شانس واگذار می‌کنند. نتیجه این کار هم چیزی جز نمره منفی و تعداد اشتباهات بالا نخواهد بود. می‌دانم که به دنبال تراز و درصد بالا هستید اما باید بدانید این راهش نیست؛ در نتیجه خودتان را کنترل کنید!

بعد از دیدن نتایج همه چیز را رها می‌کنید!

تحلیل آزمون مهم‌ترین بخش این روند است. شما آزمون می‌دهید تا خودتان را بسنجید و اشتباهاتتان را رفع کنید، نه اینکه صرفا تراز و درصد بگیرید و تمام. از مواجهه با واقعیت نترسید، دفترچه را باز کنید و تک تک سوالات را بررسی کنید.بعد از هر آزمون، اشکالات خودتان را پیدا کنید و مطمئن باشید که احتمال انجام دادن آنها در دفعه‌های بعدی، به صفر نزدیک خواهد شد. البته می‌توانیم این گمان را هم در نظر بگیریم که نحوه صحیح تحلیل آزمون را نمی‌دانید. خب باید بگویم که دیگر بهانه‌ای وجود نخواهد داشت چون مقاله تحلیل آزمون دقیقا برای شماست.

بهترین راهکارها برای پیشرفت تراز در آزمون‌ها 

در مرحله قبل، متداول‌ترین اشتباهات را که علت عدم پیشرفت تراز هستند، بررسی کردیم. اگر به دنبال بهترین و زود بازده‌ترین راهکارها برای پیشرفت تراز خود هستید، در ادامه همراه باشید. با رعایت این موارد می‌توانید برای همیشه با ترازهای 4 یا 5 هزاری خداحافظی کنید و جزو رتبه‌برترهای هر آزمون باشید. 

اصولی و درست برنامه‌ریزی کنید!

برنامه اصلی شما در آزمون، همان چیزی است که در برنامه راهبردی نوشته شده‌ است. باید طوری برنامه‌ریزی کنید که بودجه‌بندی هر آزمون را در دو هفته مطالعه، مرور و جمع بندی کنید. برای هر درس ساعت مطالعه معقولی اختصاص دهید تا بتوانید به راحتی حجم آن را مطالعه کنید. برای دروسی که نیاز به مطالعه بیشتری دارید، تایم مناسب در نظر بگیرید.

به عقب برنگردید!

اگر به هر دلیلی از برنامه راهبردی عقب افتادید، به هیچ عنوان سعی نکنید که اول بودجه‌بندی آن را تمام کنید و سپس به سراغ آزمون بعدی بروید. مطالب عقب‌مانده برای ایستگاه‌های جبرانی بگذارید و بودجه‌بندی جدید را شروع کنید. اگر زیاد دچار عقب‌ماندگی آزمون می‌شوید، در مقاله مؤثرترین روش‌ها برای جبران عقب ماندگی کنکور و برنامه آزمون آزمایشی به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید!

اشتباهات خودتان در هر آزمون را یادداشت کنید. این اشتباهات، ارزشمندترین دارایی شما هستند و بررسی آنها می‌تواند بهترین نتیجه را همراه داشته باشد. اشتباهات در هر آزمون پیدا کنید و آنقدر تمرین کنید تا به نقطه قوت شما تبدیل شوند. بعضی از این اشتباهات از رو نمی‌روند و کمر همت بسته‌اند تا برای همیشه بمانند؛ اما شما باید با تمرین و تکرار زیاد، همه چیز را تغییر دهید. نباید مدارا کنید و به همین روال ادامه دهید.

بازیابی مداوم داشته باشید!

بازیابی روش‌های مختلفی دارد. توضیح دادن درس برای دیگران، صحبت با دوستان یا معلمتان درباره یک مبحث، به یاد آوردن مباحث قبل از هر پارت مطالعاتی و… می‌تواند شکلی از بازیابی باشد.

قبل از شروع هر پارت مطالعاتی، مطالب گذشته را یادآوری کنید. برای این کار ی‌توانید از خلاصه‌نویسی‌ها، حاشیه‌نویسی‌ها، درسنامه‌های مختصر یا تست استفاده کنید. تست بهترین راهکار برای بازیابی دروس است و می‌تواند دید دقیق‌تری به شما بدهد. 

از زمان، بهترین استفاده را ببرید!

فقط کافیست یک روز، تمامی کارهایی را که از صبح تا شب انجام می‌دهید را بنویسید؛ آن‌وقت متوجه خواهید شد که چقدر تایم بلااستفاده دارید. زنگ تفریح‌ها، کلاس‌های بدون معلم، منتظر ماندن در ایستگاه اتوبوس و کلی زمان دیگر که با استفاده درست از آنها، می‌توانیدساعت مطالعه را بالا ببرید و بیشتر مطالعه کنید.

هدفمند تست بزنید!

همانطور که پیشتر گفتم، جرات این را داشته باشید که خودتان را به چالش بکشید. دست از تست‌های راحت و ساده بردارید و لِول تست‌ها را کمی بالاتر ببرید. نباید فریب مغزتان را بخورید و به همین سطحی که هستید اکتفا کنید. در اوایل حل سوالات چالشی، مطمئنا اشتباهات زیادی خواهید داشت اما به مرور می‌آموزید که باید چطور به این سوالات پاسخ دهید.

آزمون را تحلیل کنید!

صفر تا صد هر آزمون را تحلیل کنید. تمام سوالات، چه درست و چه غلط را به دقت بررسی کنید تا نکات ناب را پیدا کنید. بررسی سوالات اشتباه یا نزده به شما مطالبی را می‌آموزند که قبلا نمی‌دانستید و یا چندان دقت نکرده بودید. در دفترچه آزمون با سه رنگ خودکار سبز، آبی و قرمز به ترتیب سوالات درست، نزده و نادرست را مشخص کنید. با این کار می‌توانید در دوران جمع‌بندی یا آزمون‌های پوششی از دفترچه‌ها هدفمندانه‌تر استفاده کنید.

آزمون‌ها را کنار نگذارید!

دفترچه تمام آزمون‌ها را نگه دارید. می‌پرسید چرا؟ چون سوالات این دفترچه‌ها می‌تواند یک منبع تستی بسیار عالی برای شما باشد. همچنین با پاسخ دادن مجدد به این دفترچه‌ها می‌توانید سطح خودتان را نسبت به آن تاریخی که آزمون دادید، بسنجید و مقایسه کنید. این کار را می‌توانید در آزمون‌های جامع و جمع‌بندی انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: بهترین آزمون آزمایشی برای کنکور 1403

مطالب را جمع‌بندی کنید!

آزمون‌ها، دقیقا همان کنکور هستند اما در ابعاد کوچک‌تر! همانطور که برای کنکور مطالعه و مرور می‌کنیم و سپس در روزهای پایانی جمع‌بندی می‌کنیم، برای آزمون هم باید همین کار را انجام دهیم. باید تمام مطالبی که در طی دو هفته خوانده‌اید را مجددا مرور و جمع‌بندی کنید تا در آزمون دچار مشکلاتی مانند پدیده نوک‌زبانی نشوید. می‌توانید برای جمع‌بندی، از تست یا خلاصه‌نویسی استفاده کنید. همچنین پیشنهاد ویژه این است که از آزمون‌های مشابه پارسال استفاده کنید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله به سوال همیشگی کنکوری ها یعنی ” چرا پیشرفت تراز ندارم” پاسخ دادیم. پیشرفت تراز به مرور اتفاق می‌افتد و صبر شما را می‌طلبد. شما کاملا حق دارید که بعد از باز کردن صفحه کارنامه و دیدن تراز پایین ناراحت شوید اما همچنان نباید دست از تلاش بردارید. اگر واقعا به دنبال افزایش تراز هستید، باید تمامی موارد بالا را به بهترین شکل انجام دهید تا نتیجه فوق‌العاده آن را ببینید. با انجام درست راهکار ها، در آزمون‌های اولیه شاهد افزایش 100 تایی و به مرور 1000 تایی خواهید بود. نوتروفیل و مشاورین نوتروفیل در این مسیر کنار شما هستند تا در راه درست قدم بردارید و هرگونه آزمون و خطا را کنار بگذارید.

سوالات متداول

آیا ترازهای ثابت نشانه پیشرفت هستند؟

مسلما بله! ترازهای ثابت نشان می‌دهند که دانش‌آموز به طور مستمر تلاش می‌کند و به زودی پیشرفت خواهد کرد.

چرا با وجود ساعت مطالعه بالا، باز هم ترازم پیشرفت نمی‌کند؟

چون یک جای کار را اشتباه پیش می‌برید. برای اینکه سریعتر مشکلتان را حل کنید می‌توانید از مشاورین تحصیلی کمک بگیرید.

اگر تحلیل آزمون انجام ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟

تحلیل آزمون، 50 درصد از روند آزمون دادن است و بدون انجام آن، آزمون هیچ معنایی نخواهد داشت.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها