پشت کنکور بمونم یا نه؟ فرصتی دوباره یا تلف کردن!

پشت کنکور بمونم یا نه
مسیر مطالعه

احساس می‌کنی در یک دوراهی بزرگ بین ادامه دادن راه پر فراز و نشیب کنکور و دنبال کردن رویاهای دیگه‌ای که شاید از یاد برده باشی گیر کردی؟ می‌دونی چرا برخی از پشت کنکوری‌ها با وجود تلاش فراوان، موفق نمی‌شوند؟ راز موفقیت در کنکور چیست؟ این تصمیم یعنی پشت کنکور بمونم یا نه، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی شما خواهد بود.
در این مطلب قصد داریم تا به شما کمک کنیم متوجه شوید آیا مناسب پشت کنکور ماندن هستید یا نه؟ به زبان ساده‌تر پس از خواندن این مطلب، می‌توانید به سوال “پشت کنکور بمونم یا نه؟” و سوال دیگر یعنی “آیا پشت کنکور ماندن خوب است؟” جواب دهید. اول نگاهی به جدول زیر بیندازید:

پشت کنکور بمان اگر…پشت کنکور نمان اگر…
کاملا نسبت به شرایط اشراف دارینسبت به هرگونه احتمال تغییری در شرایط کنکور واهمه داری و فکر میکنی نمیتونی شرایط را کنترل کنی
تمام نقاط ضعفت را شناختی و میدانی چرا در سال قبل نتیجه نگرفتیکنار آمدن با حرف دیگران برایت سخت است
انگیزه و هدف کافی برای قبولی در یک رشته خاص را داریایده‌ای در مورد رشته آینده و هدفت نداری
در مورد رشته خاصی که در ذهن داری به اندازه کافی تحقیق کردیدر مورد رشته مودرعلاقه‌ات به اندازه کافی تحقیق نکردی
به مشکلات پشت کنکور ماندن کاملا آگاهیخیلی امیدوارانه به سال بعد از کنکور نگاه می‌کنی
امسال نتوانستی به هر دلیلی نهایت تلاش خودت را بکنیامسال نهایت تلاشت را کردی ولی نتوانستی به نتیجه دلخواه برسی
فقط معیارتان قبولی در یک دانشگاه خاص است
اگر از نیمه سال درس خواندن را به امید سال بعد رها کرده‌اید. 
به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

اگر به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنید حتما یکی از دغدغه‌های شما، چگونه گذراندن این دوران است. می‌ترسید که چگونه باید برنامه‌ریزی کنید و بایدها و نبایدهایی که شما را به موفقیت می‌رساند یا از آن دور می‌کند چیست؟
می‌خواهید پیش از آنکه اصلا ببینید آیا باید پشت کنکور بمانید یا نه خیالتان را از بابت این یک سال سخت راحت کنم و به شما راه‌حل طلایی معرفی کنم که به کمک آن می‌توانید این دوران را به بهترین شکل بگذارنید؟
شما در این دوران به برنامه‌ریزی شخصی، انگیزه و اشتیاق و یک فرد نیاز دارید که در صورت نیاز بتواند روی خانواده هم تاثیر خوبی بگذارد. همه این‌ها کنار هم عالی است، نه؟! پس نباید مشاوره کنکور در این دوران را دست کم بگیرید. بهانه گیری برای نبود مشاوره خوب هم کنار بگذارید! در نوتروفیل، ده‌ها نفر از بهترین مشاوره کنکور برای تمامی رشته‌ها منتظر راهنمایی شما هستند. پس همین حالا به جمع 15000 قبولی خانواده بزرگ نوتروفیل بپیوندید و دیگر نگران این دوران سخت نباشید چون با نوتروفیل سختی آسان می‌شود.
حالا بیایید جدول بالا را به‌صورت جدی‌تر بررسی کنیم، تا ببینید پاسخ سوال آیا پشت کنکور بمانیم برای شما چیست؟

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل
ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

پشت کنکور 1404 بمونیم یا نه؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید می‌خواهید پشت کنکور بمانید یا نه یا با دیدن رتبه خودتان به‌طور هیجانی شروع به درس خواندن کنید، بیایید پاسخ به این سوال مهم یعنی پشت کنکور 1404 بمانم یا نه را با طرح چند سوال آغاز کنیم که شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. در ادامه تک تک این سوالات را باهم بررسی کنیم:

  • آیا در کنکور امسال، در رشته‌ای به‌صورت روزانه قبول شده‌ای؟
  • آیا خیلی تحت‌تاثیر حرف و احتمالا کنایه‌های اطرافیان قرار می‌گیری؟
  • آیا دلایل شکستت را در کنکور سال گذشته بررسی کردی؟
  • آیا برای رشته‌ یا دانشگاهی خاص در حال تلاش هستی؟
  • آیا از سختی‌های سالی که باید در خانه بمانی آگاه هستی؟
  • آیا می‌توانی شرایط غیرمنتظره احتمالی را به‌خوبی کنترل کنی؟

حالا که پاسخ دقیقی به این سوالات دادید، بیایید بررسی کنیم که در چه صورتی شما فرد مناسبی برای پشت کنکور ماندن هستید. اما قبل از اون ما خیلی خوب میدونیم که شما دوست ندارید پشت کنکور بمونید. پشت کنکور موندن سخته و ما این موضوع رو بهتر از هر کسی میدونیم. در این موضوع شکی نیست، اما راه‌هایی هست که بتوانید با این احساس جا ماندن از دیگران کنار بیایید و تلاش را دوباره استارت بزنید.
بتوانید خودتان رو جمع‌وجور کنید و انقدر قوی از این شکست بیرون بیایید که انگار نه انگار که آن دوران شکست بوده است. ما همه این نکاتی را که لازم است در این دوران بدانید برای شما در یک مطلب با عنوان اگر پشت کنکور موندم چیکار کنم؟ جمع کرده‌ایم. خواندن این مطلب قدم اول را برای شما روشن می‌کند. قدم دوم را خودتان در مطلب پیدا کنید.

رشته رویایی یا خیال خام؟ قبل از پشت کنکور ماندن، باید بدانید!

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند پشت کنکور بمانند عدم قبولی در رشته دلخواهشان است. احتمالا اگر در حال خواندن این مطلب باشی، رشته خاصی مدنظرتان است که قبولی در آن را آغاز راهی رویایی برای خود می‌دانید. اما بیایید از وجه دیگری به ماجرا نگاه کنیم. در مورد رشته مورد علاقه‌تان چه‌قدر تحقیق کرده‌اید؟ آیا در مورد بازار کار این رشته به اندازه کافی اطلاع دارید؟ در مورد سختی‌های دوران تحصیل چطور؟
آیا می‌توانید از مزایا و معایب این رشته برای دیگران به‌خوبی توضیح دهید یا این رشته را با سایر رشته‌ها به‌درستی مقایسه کنید؟
بیایید با مثالی موضوع را شفاف‌تر کنیم. فرض کنید شما آرزوی قبولی در رشته پزشکی را دارید. کودکی بسیاری از ما با این آرزو سپری شده است، اما آیا می‌دانید درس‌های پزشکی تا چه اندازه سخت است و شما همزمان باید با درس‌خواندن در بیمارستان نیز کار کنید؟
می‌دانید متاسفانه در سال‌های ابتدایی تحصیل و حتی کار، درآمد آنچنانی نخواهید داشت و رقابت برای قبولی در این رشته بسیار سنگین است؟ شاید هم برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از دانشجویان پزشکی پس از ورود به این رشته از حجم درس‌ها و میزان سختی دروس شوک‌زده شده و به فکر تغییر رشته می‌افتند. و سوال آخر؛ آیا می‌توانید این رشته را با رشته‌های بیمارستانی دیگری مانند پرستاری مقایسه کنید و تفاوت‌ها را بشناسید؟
اگر می‌توانید در مورد هر رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید با همین جزئیات توضیح دهید که چرا این رشته موردعلاقه شما است، تبریک می‌گوییم شما انگیزه کافی را برای پشت کنکور ماندن دارید ولی در غیر این صورت باید بیشتر فکر کنید.

پشت کنکور بمونم یا نه؟ اول باید ضعف هاتو بشناسی!

راه پیروزی از شکست می‌گذرد! بگذارید خیالتان را راحت کنم بدون بررسی نقاط ضعف نمی‌توانید در سال جدید کاری خارق‌العاده کنید. داشتن وقت زیاد و مانور روی این مورد را فراموش کنید، چون خود من افراد زیادی را دیدم که حتی سال بعد باوجود داشتن وقت بیشتر هم نتوانستند به هدف خود برسند. یکی از عواملی که باعث موفقیت شما در کنکور بعدی می‌شود شناخت و بررسی کامل نقاط ضعف است. چرا به رتبه دلخواه نرسیدید؟ باید جواب این سوال را با جزئیات بدانید و برای تک‌تک دلایلی که منجر به شکستتان شده برنامه‌ریزی داشته باشید.
بگذارید همین‌جا یک نکته را بگویم: اگر صدِ خود را برای کنکور امسال گذاشته‌اید و باز هم نتوانسته‌اید به آن چیزی که مد نظرتان است برسید، شاید برای پشت کنکور ماندن باید بیشتر فکر کنید. اما اگر به هر دلیلی معتقدید در سال گذشته به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید و می‌توانید در سال جدید بهتر عمل کنید پشت کنکور ماندن می‌تواند شما را به هدفتان برساند.
اما شما که نمی‌خواهید دوباره پشت کنکور بمانید؟ قطعا نمی‌خواهید! یادتان هست در ابتدای این قسمت گفتیم راه پیروزی از شکست می‌گذرد و باید نقاط ضعف خود را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید؟ غیر از تجزیه تحلیل، شما به یک چیز دیگر هم نیاز دارید؟ باید بدانید چه کارهایی می‌تواند اشتباهات وحشتناکی برای شما باشد. حتما اگر مطلب ما در مورد چه کار کنی پشت کنکوری میشی را بخوانید بعضی از این کارها را خودتان هم انجام داده‌اید. اما نگران نباشید همین که الان آن‌ها را می‌شناسید باعث می‌شود دیگر آن‌ها را تکرار نکنید، خصوصا اگر یک مشاور کنکور باتجربه در کنارتان باشد یعنی دیگر قرار نیست پشت کنکور بمانید.

پوست کلفت باش! هدفمند پیش برو!

قبول نشدی؟ رتبه‌ات چند شد؟ ای بابا حالا یک سال دیگه میخوای تو خونه بمونی؟ اصلا میتونی قبول شی؟ بیچاره مامان بابات! اگر قبول نشی چی؟
صادقانه باید بگوییم ممکن است در صورت انتخاب پشت کنکور ماندن از این حرف‌ها بشنوید! آماده تحمل این حرف‌ها هستید؟ البته باید بگوییم این زخم زبان‌ها قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند و زود فراموش خواهد شد ولی آنچه مهم است قدرت تحمل شما است. آیا می‌توانید با شنیدن این حرف‌ها همچنان روحیه خود را حفظ کنید و به درس خواندن ادامه دهید؟
بگذارید یک نکته کوچک دیگر هم بگویم، مبادا فکر کنید به‌خاطر حرف دیگران یا حتی آرزوی بقیه باید تصمیم خود را تغییر دهید. قطعا ما به شما توصیه می‌کنیم که با دیگران مشورت کنید ولی باید بدانید آن کسی که باید در کلاس‌های دانشگاه بنشیند و چهار سال یا حتی بیشتر در یک رشته تحصیل کند و سپس مشغول کار شود، اطرافیان نیستند، خود شما هستید! پس سعی کنید دغدغه‌های خود را با خوبی بشناسید.

قصه هایی از موفقیت بدون مدرک؛ شاید درس همه‌چیز نباشد!

موفقیت در زندگی بدون کنکور
موفقیت در زندگی بدون کنکور

درس خواندن همه‌چیز نیست. بله ما یک موسسه مشاوره کنکور هستیم، ولی می‌خواهیم اینجا به شما توصیه‌ای غیر درسی کنیم. بگذارید این قسمت را با تعریف کردن یک خاطره شروع کنم.

از این خاطرات یک هدف داشتم و آن این است که الزامی وجود ندارد که راه رستگاری شما حتما از درس خواندن بگذرد. اگر فکر می‌کنید می‌توانید در بازار کار موفق باشید ،حتما به‌صورت جدی به این موضوع فکر کنید. قرار نیست همه یک مسیر را بروند و امروزه موفقیت تعاریف زیادی دارد.

انعطاف پذیری در برابر تغییرات ناگهانی؛ آیا برای پشت کنکور ماندن آماده اید؟

یکی دیگر از مواردی که اگر تصمیم به ماندن پشت کنکور دارید باید در مورد آن فکر کنید تغییر شرایط ناگهانی است. این تغییرات می‌تواند شامل تغییرات خانوادگی یا قوانین کنکور شود. آیا آمادگی نشان دادن انعطاف‌پذیری لازم را در مورد این تغییرات دارید؟ یا در صورت بروز تغییرات احتمالی شرایط کاملا از کنترل شما خارج خواهد شد؟
اگر توانایی مدیریت شرایط احتمالی را دارید شما می‌توانید باتوجه به شروطی که پیش از این بررسی کردیم می‌توانید برای پشت کنکور ماندن مناسب باشید ولی اگر احساس می‌کنید که این موضوعات باعث بروز استرس فزاینده و غیرقابل‌کنترلی در شما می‌شود لطفا اندکی بیشتر تامل کنید.

پشت کنکور ماندن برای پسران؛ شرایط خاصی که پسران باید بدانند!

یکی از مواردی که در مورد پشت‌ کنکور ماندن باید به آن توجه کرد شرایط متفاوت پسران و دختران است. دختران می‌توانند تا هرچند سال که بخواهند پشت کنکور بمانند ولی پسران باید توجه داشته باشند طبق قانون نظام وظیفه، تنها حق دارند دو بار کنکور بدهند. در غیر این صورت باید خود را برای سربازی معرفی کنند.
البته یک راه‌حل برای پسرانی که به هر دلیلی دوبار پشت کنکور مانده‌اند ولی می‌خواهند باز هم کنکور شرکت کنند وجود دارد. شما می‌توانید یک رشته را در یک دانشگاه مانند پیام‌نور، غیرانتفاعی یا حتی آزاد انتخاب کنید و پس از قبولی دو ترم مرخصی بگیرید و از این فرصت برای درس‌خواندن استفاده کنید.

پشت کنکور بمونم یا به دانشگاه دور برم؟

یکی از دلایلی که منجربه گرفتن تصمیم برای پشت کنکور ماندن می‌شود قبولی در دانشگاه ولی در شهری دور است. شاید به هر دلیلی نتوانید به شهر دور بروید ولی روزانه آن شهر را قبول شده باشید. حتما می‌دانید که طبق قوانین اگر از رفتن به دانشگاه روزانه انصراف دهید باید دو سال از تحصیل محروم شوید. پس آیا دیگر هیچ راه‌حلی وجود ندارد؟
پیش از اینکه یک راه‌حل در مورد این موضوع ارائه دهیم باید یک سوال از شما بپرسیم؟ آیا رشته‌ای که قبول شدید جزء رشته‌های موردعلاقه و تاپ شما است؟ یا اگر بخواهیم جور دیگری سوال بپرسیم، آیا فقط به دلیل دوری دانشگاه می‌خواهید انصراف دهید؟
اگر اینطور است پیشنهاد می‌کنیم به دانشگاه بروید و در سال بعد کنکور بدهید. در این حالت هم وقتتان تلف نشده است و هم می‌توانید بعضی از دروس را تطبیق دهید.
به‌علاوه اصلا از کارنامه سبز هم غافل نشوید. این کارنامه که چند روز پس از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید در انتخاب‌های دیگر چه رتبه‌ای کسب کرده‌اید. به‌علاوه این کارنامه می‌تواند به شما کمک کند رشته دلخواه خود را در انتخاب‌های پایین‌تر پیدا کنید. یعنی اگر از رشته قبولی خود راضی نبودید انتخاب‌های پایین‌تر شاید شما را راضی کند.

مزایا و معایب پشت کنکور ماندن؛ همه آنچه باید بدانید!

مزایا و معایب پشت کنکور ماندن
مزایا و معایب پشت کنکور ماندن

در نهایت در پایان این مطلب از نوتروفیل به یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند تا بهتر در مورد پشت کنکور ماندن یا نماندن تصمیم‌گیری کنید اشاره می‌کنیم و آن، شناخت کامل مزایا و معایب است.

مزایای پشت کنکور ماندن شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن وقت آزاد بیشتر برای مطالعه و برنامه‌ریزی
  • داشتن تجربه یک بار کنکور دادن
  • شناخت خطاهای سال قبل و تبدیل آن‌ها به نقطه قوت
  • احتمال نیاز کمتر به کلاس‌های تقویتی

معایب پشت کنکور ماندن را نباید فراموش کرد:

  • استرس
  • احتمال بروز مشکلات پیش‌بینی نشده
  • حرف دیگران
  • تغییر در شرایط کنکور مانند تغییر در سهمیه یا دانشگاه‌های رشته موردعلاقه‌تان
  • کاهش انگیزه به دلیل عدم بودن در مدرسه
  • دیدن قبولی کنکور سایر دوستان و احساس تنهایی بابت تصمیم خود

سوالات متداول

آیا می‌توانید به طور قطع بگویید که پشت کنکور ماندن بد است یا خیر؟

این تصمیم کاملا بسته به شرایط شما است. به این منظور می‌توانید از جدول بالا و سوالاتی که در ابتدای متن آورده‌ایم استفاده کنید.

آیا شما به‌عنوان یک موسسه کنکور به همه دانش‌آموزان توصیه می‌کنید در کنکور شرکت کنند و آینده خود را از دانشگاه آغاز کنند؟

به‌هیچ‌وجه. ما معتقدیم همه نیازی نیست درس بخوانند و در صورت علاقه، رشته‌های فنی و مشاغل آزاد هم می‌توانند بسیار مفید باشند.

اگر تمام تلاشم را برای قبولی در یک رشته خاص کرده‌ام ولی قبول نشده‌ام شما چه پیشنهادی می‌دهید؟

باید سایر شرایط بررسی شود ولی عمدتا در این حالت توصیه می‌شود که به دانشگاه بروید و پشت کنکور نمانید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها