معرفی پردرآمدترین رشته های پزشکی (تخصص ها) برای کنکوری ها

پردرآمدترین رشته های پزشکی (تخصص ها) برای کنکوری ها
مسیر مطالعه

رشته پزشکی و تخصص‌های مختلف آن از جمله رشته‌هایی هستند که جایگاه اجتماعی و درآمد بالایی دارند و هر ساله رقابت شدیدی برای پذیرش در آن مشاهده می‌شود. با توجه به تنوع رشته‌های پزشکی و بازار کار متفاوت آنها، انتخاب رشته‌ای که هم به علاقه و توانایی شما مرتبط باشد و هم از نظر مالی آینده‌ی روشنی را برایتان رقم بزند، از اهمیت بالایی برخوردار است. آمار و تحقیقات نشان می‌دهد که تخصص مغز و اعصاب، قلب، گوارش، پوست و زیبایی و… جزو پردرآمدترین رشته های تخصصی پزشکی در ایران هستند.
هدف از این مقاله، ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد پردرآمدترین رشته های پزشکی است تا بتوانید با آگاهی بیشتری برای کنکور خود آماده شوید. البته دقت کنید این اطلاعات برای انتخاب رشته شما کافی نیستند؛ بلکه شما باید مهارت‌های مورد نیاز هر تخصص را بدانید و با توانایی‌های خود مقایسه کنید. زیرا کم نبوده‌اند داوطلبانی که بعد از ورود به دانشگاه نتوانستند سختی این رشته‌ها را تحمل کرده و مجبور به انصراف شده‌اند. پس توصیه می‌کنیم حتما قبل از هدف گذاری و انتخاب رشته از یک فرد کاربلد کمک بگیرید. اگر به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید؛ لیستی از مشاوران نوتروفیل که اغلب رتبه برتری هستند را می‌بینید. برای استفاده از تجربه و دانش این افراد کافیست از طریق راه‌های ارتباطی با آن‌ها تماس بگیرید.

پردرآمدترین رشته های پزشکی

برخی افراد بعد از مراجعه به مطب متخصصان از میزان درآمد آنها شگفت‌زده می‌شوند و اغلب تصور می‌کنند اگر کمی بیشتر تلاش کرده بودند، الان می‌توانستند در چنین جایگاهی قرار داشته باشند. اغلب این افراد به مدت‌زمان طولانی مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلی از رشته‌های پزشکی و سختی‌های آن فکر نمی‌کنند. اگر شما حاضرید این سختی‌ها را تحمل کنید و تاوان آینده درخشان را بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم جدی‌تر به پردرآمدترین تخصص های پزشکی فکر کنید. اما قبل از هر چیزی بهتر است درباره این رشته و تمام جزئیات پزشکی عمومی و تخصصی تحقیق کرده و با چشم اندازی روشن هدف‌گذاری کنید. البته ما هم برای آشنایی بیشتر داوطلبان با این رشته پر متقاضی، در مقاله معرفی رشته پزشکی به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم.
از پردرآمدترین رشته های پزشکی در حال حاضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. البته همه رشته‌های پزشکی پتانسیل درآمد قابل‌توجه را دارند؛ به شرطی که تخصص و مهارت شما به بیماران ثابت شده باشد.

جراح مغز و اعصاب:

جراحان مغز و اعصاب، متخصصانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌ها، آسیب‌ها و اختلالات سیستم عصبی تخصص دارند. این پزشکان برخی از پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی را انجام می‌دهند و می‌توانند حقوق بسیار بالایی کسب کنند. طبق گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، جراحان مغز و اعصاب در سال 2020 میانگین دستمزد 620910 دلار داشتند. ازاین‌رو می‌توان تخصص مغز و اعصاب را جزو پردرآمدترین رشته های پزشکی در امریکا و جهان دانست.

متخصص بیهوشی:

متخصصان بیهوشی پزشکانی هستند که داروهایی را برای تسکین درد و بی‌حسی بیماران در حین عمل جراحی یا سایر اقدامات پزشکی تجویز و تزریق می‌کنند. آنها نقش مهمی در اطمینان از ایمنی و راحت بودن بیماران در طول فرآیند جراحی دارند و می‌توانند حقوق بسیار خوبی کسب کنند. طبق اداره آمار کار ایالات متحده، متخصصان بیهوشی در سال 2020 میانگین دستمزد 269560 دلار داشتند.

جراح ارتوپد:

جراحان ارتوپد پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌ها، آسیب‌ها و اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارند. جراح ارتوپد عمل جراحی مفاصل، استخوان‌ها و ستون فقرات را انجام می‌دهد و اگر در کار خود ماهر باشد، پتانسیل درآمدهای بالا را دارد. طبق اداره آمار کار ایالات متحده، درآمد جراحان ارتوپد در سال 2020 میانگین دستمزد 521570 بوده است.

رادیولوژیست:

رادیولوژیست‌ها پزشکانی هستند که در استفاده از تصاویر برای تشخیص و درمان بیماری‌ها تخصص دارند. فارغ‌التحصیلان رادیولوژی از اشعه ایکس، ام‌آرآی و سایر روش‌های تصویربرداری برای ایجاد تصاویر بدن استفاده می‌کنند و سپس از این تصاویر را برای تشخیص بیماری‌ها یا آسیب‌ها کمک می‌گیرند. رادیولوژیست‌ها می‌توانند حقوق بسیار خوبی کسب کنند تا جایی که طبق اداره آمار کار ایالات متحده، میانگین درآمد رادیولوژیست‌ها در سال 2020 بیش از 312050 دلار ثبت شده است.

اورولوژیست:

اورولوژیست‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم ادراری و تناسلی مردانه و سیستم تناسلی زنانه دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند. به همین دلیل توان عمل جراحی کلیه، مثانه و پروستات را داشته و در صورت کسب تجربه و مهارت می‌توانند به درآمدهای چشمگیری برسند. طبق اداره آمار کار ایالات متحده، اورولوژیست‌ها در سال 2020 میانگین دستمزد 511290 دلار داشتند.
البته توجه به این نکته نیز ضروری است که درآمد تنها عاملی نیست که باید هنگام انتخاب حرفه پزشکی در نظر گرفت. علاقه، مهارت و ارزش‌های شخصی نیز باید در انتخاب رشته موثر باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مهارت‌های مورد نیاز این رشته، حتما تحقیق کنید.

پردرآمدترین رشته های پزشکی در ایران

پردرآمدترین رشته های پزشکی در ایران
پردرآمدترین رشته های پزشکی در ایران

تعیین دقیق پردرآمدترین رشته های پزشکی در ایران به دلیل عوامل مختلفی مانند فرارهای مالیاتی و یکپارچه نبودن سیستم‌های پرداخت کمی دشوار است. بااین‌حال، با توجه به برخی گزارش‌ها و نظرات کارشناسان، می‌توان گفت که رشته‌های زیر احتمالا در میان پردرآمدترین‌ها در ایران قرار دارند:

  • جراحی مغز و اعصاب: جراحان مغز و اعصاب به دلیل پیچیدگی و مسئولیت بالای کارشان، دستمزدهای بالایی دریافت می‌کنند.
  • پوست و زیبایی: با توجه به اینکه امروزه مردم خیلی بیشتر از گذشته به زیبایی خود اهمیت می‌دهند، تخصص پوست و زیبایی به یکی از پردرآمدترین شغل های رشته پزشکی تبدیل شده است.
  • چشم‌پزشکی: متخصصان چشم با استفاده از روش‌های مختلف نقص‌های چشم را شناسایی کرده و مشکلات بینایی را رفع می‌کنند. همچنین در صورت نیاز عمل‌های جراحی تخصصی روی چشم انجام می‌دهند تا فرد بدون هیچ اختلالی قادر باشد فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.
  • دندان‌پزشکی: دندانپزشکی جزو شاخه‌هایی است که حتی در سطح عمومی نیز درآمد بالایی دارد. شناسایی و درمان دندان‌های غیر سالم و انجام کارهای زیبایی مربوط به دندان جزو کارهایی است که یک دندانپزشک باید انجام دهد.
  • رادیولوژی: رادیولوژیست‌ها با توجه به تقاضای زیاد برای خدماتشان و همچنین استفاده از تجهیزات پیشرفته، از درآمدهای قابل‌توجهی برخوردارند.
  • ارتوپدی: جراحان ارتوپد به دلیل انجام عمل‌های جراحی مفاصل و استخوان که بسیار شایع هستند، می‌توانند درآمد زیادی داشته باشند.
  • قلب و عروق: متخصصان قلب و عروق با توجه به بیماری‌های شایع قلبی و عروقی و نیاز به مراقبت‌های تخصصی، تقاضای زیادی برای خدماتشان دارند و می‌توانند درآمدهای بالایی کسب کنند.

در نهایت، توصیه می‌شود برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد درآمد رشته‌های مختلف پزشکی در ایران و رتبه آخرین قبولی این رشته‌ها، با متخصصان این حوزه یا با یک مشاور با تجربه یا فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی مشورت کنید.
البته بنابر هر دلیلی اگر نمی‌خواهید از مشاوران این حوزه کمک بگیرید و به دنبال این هستید که در سال‌های قبل افراد با چه رتبه‌ای قبول شده‌اند تا بتوانید هدف گذاری و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله ما در زمینه “آخرین رتبه قبولی پزشکی” را مطالعه کنید.

پردرآمدترین رشته های پزشکی در خارج از کشور

پردرآمدترین رشته های پزشکی در خارج از کشور با توجه به کشور و عوامل مختلفی مانند محل، سابقه کار، نوع مرکز درمانی و تخصص‌های خاص، متفاوت است. بااین‌حال، بر اساس برخی گزارش‌ها و نظرات کارشناسان، می‌توان گفت که برخی از رشته‌های پزشکی که در سطح بین‌المللی پتانسیل درآمد بالایی دارند عبارت‌اند از:

  • جراحی مغز و اعصاب
  • ارتوپدی
  • بیهوشی
  • رادیولوژی
  • قلب و عروق

توجه به این نکته مهم است که این مطلب فقط یک نمونه کلی از رشته‌های پردرآمد پزشکی بوده و ممکن است در هر کشور با توجه به شرایط خاص آن کشور، رشته‌های دیگری نیز در بین پردرآمدترین‌ها باشند. مثلا رشته‌های دیگری برای گروه آزمایشی تجربی وجود دارند که می‌توانند شما را به درآمدهای قابل‌توجه برسانند. کافیست مقاله رشته های تجربی را مطالعه کنید تا با برخی از این رشته ها آشنا شوید. در نهایت توصیه می‌کنیم در زمان انتخاب رشته علاوه بر رشته پزشکی، به سایر رشته‌ها هم توجه کنید.

توی این رشته های پزشکی خیالت بابت درآمد آینده راحته!

در این مقاله به پردرآمدترین رشته های پزشکی در جهان و ایران پرداختیم. همانطور که دیدیم، رشته‌هایی مانند جراح مغز و اعصاب، قلب و عروق، رادیولوژی، بیهوشی و ارتوپدی به دلیل تقاضای زیاد، پیچیدگی کار و مسئولیت‌های بالا، از جمله پردرآمدترین‌ها در سراسر دنیا هستند. بنابراین انتخاب هر کدام از این رشته‌ها می‌تواند آینده‌ی شغلی درخشان و درآمدی قابل‌توجه را برای شما به ارمغان بیاورد.
بااین‌حال، به یاد داشته باشید که رسیدن به این هدف به تلاش، پشتکار و ذوق و شوق نیاز دارد. قبولی در دانشگاه و گذراندن دوره‌های سخت پزشکی فقط آغاز راه است. برای موفقیت در این مسیر، باید مطالعه‌ی مداوم، انضباط شخصی و اشتیاق به یادگیری را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید.
به یاد داشته باشید که موفقیت در هر رشته‌ای به تلاش و پشتکار نیاز دارد و هیچ راه آسانی برای رسیدن به اهدافتان وجود ندارد مخصوصا برای رسیدن به پردرآمدترین رشته های پزشکی که باید از یک رقابت سخت سربلند خارج شوید.

سوالات متداول

کدام رشته پزشکی در ایران در حال حاضر پردرآمدترین است؟

در حال حاضر، به طور دقیق نمی‌توان گفت که کدام رشته پزشکی در ایران پردرآمدترین است. چرا که درآمد به عوامل مختلفی مانند محل کار، سابقه کار، نوع مرکز درمانی، تخصص و… بستگی دارد. بااین‌حال، بر اساس برخی گزارش‌ها، رشته‌هایی مانند جراحی مغز و اعصاب، رادیولوژی، قلب و عروق، بیهوشی و ارتوپدی از جمله پردرآمدترین رشته‌ها در ایران هستند.

در چه کشورهایی رشته‌های پزشکی پردرآمد هستند؟

تقاضا برای پزشکان متخصص در همه‌ی کشورهای جهان وجود دارد و به‌طورکلی می‌توان گفت که درآمد پزشکان در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل؛ ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، استرالیا، سوئیس و نروژ به طور قابل‌توجهی بیشتر از کشورهای درحال‌توسعه است.

چطور می‌توانم برای قبولی در این رشته‌ها آماده شوم؟

برای قبولی در رشته‌های پزشکی باید در درس‌های علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک قوی باشید. همچنین باید از یک مشاور با تجربه یا یک رتبه برتری برای برنامه‌ریزی کمک بگیرید و در نهایت با جدیت این برنامه را اجرا کنید تا به هدف برسید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها