هر پاسخ، یک پله به سوی موفقیت؛ نحوه محاسبه درصد تست

نحوه محاسبه درصد تست
مسیر مطالعه

تا حالا به این فکر کرده‌اید که هر مربعی را که در پاسخنامه سیاه می‌کنید چه تاثیری روی آینده‌تان دارد و چطور می‌تواند درصد نهایی‌تان را تغییر دهد؟ البته که کنکور یک غول ترسناک نیست، ولی حتما یکی از مراحل مهم زندگی شما خواهد بود. هر تست می‌تواند یک پله به سمت رشته دلخواه یا برعکسش باشد و به همین دلیل مهم است که بدانید جواب‌هایی که در کنکور می‌دهید چطور روی درصد نهایی شما که تعیین‌کننده مسیر بعدی زندگی شماست، تاثیر می‌گذارند.

نحوه محاسبه درصد تست با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود.

فرمول محاسبه درصد آزمون با نمره منفی

این فرمول که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم، یکی از ابزارهای مهمی است که به شما کمک می‌کند تا مسیرتان را به درستی پیش‌بینی کنید و بهترین استراتژی را برای آزمون داشته باشید. در این مطلب، شما را با روش ساده و دقیقی نحوه محاسبه درصد تست با نمره منفی آشنا می‌کنیم.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

فرمول محاسبه درصد تست با نمره منفی

همانطور که می‌دانید کنکور نمره منفی دارد، یعنی هر جواب اشتباهی منجربه کاهش درصد شما می‌شود و اتفاقا یکی از چالش‌های داوطلبان هم دقیقا همین موضوع است. به زبان ساده شما با هر سه جواب اشتباهی که در پاسخنامه می‌زنید، یک جواب درست خود را از بین می‌برید. دقیقا به همین دلیل است که مشاوران کنکور تا این اندازه روی عدم جواب دادن تست‌هایی که روی آن اطمینان ندارید، تاکید می‌کنند. پیش از اینکه به سراغ بررسی فرمول نحوه محاسبه درصد تست برویم باید به شما یادآوری کنیم درصد دروس زده‌شده در کنکور تنها عاملی نیست که باید به آن توجه کنید.
همانطور که می‌دانید معدل نیز روی رتبه نهایی شما تاثیرگذار است، اما برای محاسبه چگونگی تاثیر معدل راه ساده‌تری نسبت به استفاده از فرمول‌هایی که برای تعیین کردن درصد دروس به آن اشاره خواهیم کرد وجود دارد و آن هم ابزار آنلاین و رایگان تخمین رتبه است که با کلیک روی لینک تخمین رتبه با معدل به آن دست می‌یابید. در این لینک می‌توانید به سادگی با مشخص‌کردن معدل، رتبه خود را تخمین بزنید.
اما به سراغ موضوع اصلی این مطلب یعنی نحوه محاسبه درصد تست با نمره منفی برویم و همین قانون ساده‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، یعنی از بین رفتن یک جواب درست با سه جواب اشتباه!

بیایید با مثالی از تعداد سوال‌های درست، غلط و نزده دو درس، روش محاسبه درصد تست با نمره منفی را بررسی کنیم. فرض کنید تعداد سوال‌های نزده، غلط و درست درس ریاضی و شیمی شما در کنکور به این شکل است:

نام درستعداد کل سوالاتتعداد سوالات درستتعداد سوالات غلطتعداد سوالات نزده
ریاضی5532153
شیمی3520312

طبق فرمول نحوه محاسبه درصد تست که در بالا به آن اشاره کردیم درصد ریاضی و شیمی به این شکل خواهد بود:

ریاضی:

محاسبه درصد تست ریاضی
محاسبه درصد تست ریاضی

شیمی:

محاسبه درصد تست شیمی
محاسبه درصد تست شیمی

ساده‌ترین روش و نحوه محاسبه درصد تست

همانطور که در بالا دیدید ما درصد تست با احتساب نمره منفی را با استفاده از فرمول درصد گیری کنکور بررسی کردیم اما نحوه محاسبه درصد تست بدون نمره منفی هم جز مواردی است که می‌توانید به آن توجه کنید. این فرمول که بسیار ساده است، با اینکه برای محاسبه درصد کنکور کارایی ندارد ولی شما می‌توانید با کمک آن تاثیر سوال‌های غلط و نزده را روی تفاوت درصدتان ببینید. در صورت عدم محاسبه نمره منفی، فرمول محاسبه درصدها به شکل زیر خواهد بود:

ساده‌ترین روش و نحوه محاسبه درصد تست
ساده‌ترین روش و نحوه محاسبه درصد تست

درصد ریاضی بدون نمره منفی:

درصد ریاضی بدون نمره منفی
درصد ریاضی بدون نمره منفی

درصد شیمی بدون نمره منفی:

درصد شیمی بدون نمره منفی
درصد شیمی بدون نمره منفی

حالا برگردید به جدول بالا که تعداد سوالات درست، غلط و نزده را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید ما برای شیمی تعداد سوال‌های نزده را بیشتر در نظر گرفته‌ایم و به همین دلیل می‌توانید تفاوت اندک بین درصد بدون نمره منفی با درصد با نمره منفی را در این درس مشاهده کنید. درحالی‌که در مورد درس ریاضی همانطور که می‌بینید حدود 10 درصد تفاوت وجود دارد و حتما می‌دانید که همین ده درصد می‌تواند محل تحصیل و رشته مورد علاقه شما را تغییر دهد.

فکر میکنیم حالا خیلی خوب با علت تاکید مشاوران بر عدم پاسخ به تست‌هایی که شک دارید آشنا شده باشید. من زمانی که مثل شما پشت کنکور بودم مانند بسیاری از شما دوستان عزیزم از پاسخنامه خالی می‌ترسیدم ولی باور کنید یک پاسخنامه خالی از یک پاسخنامه با غلط‌های زیاد بسیار بهتر است!

فرمول پیروزی در کنکور؛ درصدها را بدانید، برنامه ریزی کنید!

در نهایت، محاسبه درصد تست‌های کنکور به‌ویژه در آزمون‌های آزمایشی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که هر داوطلب باید در جعبه‌ابزار موفقیت خود داشته باشد. فرمول‌هایی که در این مطلب بررسی کردیم به شما نشان می‌دهد که نمره منفی تا چه اندازه می‌تواند روی درصد نهایی شما تاثیرگذار باشد.

اما باید بدانید تنها دانستن فرمول‌ها و محاسبه درصد خودتان کافی نیست؛ برای بهبود عملکردتان، شما به یک برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه براساس این اطلاعات نیاز دارید. اینجاست که، مشاور کنکور می‌تواند نقش کلیدی در موفقیت شما ایفا کند. یک مشاور خوب می‌تواند به شما کمک کند تا تحلیل دقیقی از نتایج خود داشته باشید، نقاط ضعف و قوت‌تان را بشناسید و یک مسیر روشن برای ادامه‌ی مسیر تحصیلی‌تان ترسیم کنید. البته مشاور خوب کسی است که خود در سال‌های گذشته مسیر شما را طی کرده باشد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا باید این افراد را پیدا کنید! پاسخ ساده است. در صفحه “مشاوره کنکور” راه ارتباطی با این افراد به همراه معرفی هر یک آورده شده است. پیشنهاد می‌کنم علاوه‌بر تسلط بر تکنیک‌های محاسبه درصد، از راهنمایی‌های یک مشاور مجرب نیز استفاده کنید و به سرعت به سمت موفقیت بروید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل
ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

سوالات متداول

آیا نمره منفی در محاسبه درصد تاثیرگذار است؟

بله در کنکور هر جواب غلط یک نمره منفی داشته و هر سه پاسخ اشتباه یک پاسخ درست را از بین می‌برد.

نحوه محاسبه درصد تست کنکور با نمره منفی چگونه است؟

به زبان ساده در این فرمول شما تعداد سوالات درست خود را در عدد 3 ضرب کرده و عدد به‌دست آمده را از تعداد سوالات غلط کم می‌کنید. در نهایت این عدد باید به تعداد کل سوالات ضرب در 3 تقسیم شود و با ضرب عدد به‌دست آمده در 100 درصد شما مشخص می‌شود.

بررسی درصدهای دروس مختلف در آزمون‌های آزمایشی چه فایده‌ای دارد؟

شما با محاسبه درصد دروس مختلف می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را سنجیده و با کمک یک مشاور کنکور خبره برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رسیدن به رتبه دلخواه انجام دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها