صفر تا صد منابع کنکور تجربی 1403

منابع کنکور تجربی
مسیر مطالعه

شرکت کردن در آزمون سراسری ملزومات خاص خود را دارد که خطا در هر یک منجر به شکست شما می‌شود. شاید بتوان اطلاع از منابع کنکور تجربی ۱۴۰۳ را جزو مهم‌ترین ملزومات برای هر داوطلب رشته تجربی به شمار آورد. زیرا هر چقدر هم که برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید، تا از منبع درستی استفاده نکنید موفق نخواهید شد.
با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله ضمن معرفی منابع کنکور تجربی؛ درباره کتاب‌های کمک‌درسی این رشته و آزمون‌های آزمایشی که برای داوطلبان تجربی مفید هستند حرف بزنیم.

چرا باید منابع کنکور رشته تجربی را بشناسید؟

داوطلبانی که برای کنکور، هر منبعی که دم دستشان باشد را مطالعه می‌کنند نباید انتظار رتبه خوب هم داشته باشند. همان‌طور که هر فردی صلاحیت مشورت ندارد، هر کتابی هم ارزش مطالعه و صرف وقت را ندارد. شاید یک کتاب برای شما مناسب باشد؛ اما به درد دوستتان نخورد. زیرا هر کدام در سطح متفاوتی قرار دارید. پس برای آموزش بهتر باید مناسب‌ترین منبع را برای خود انتخاب کنید.
همچنین تغییراتی که در نظام آموزشی ایجاد شده، کتاب‌های نظام جدید را به کتاب‌های 3-3-6 تغییر داده و حتی اگر جزو دانش‌آموزان نظام قدیم هستید باید کتاب‌های خود را عوض کرده و از کتاب‌های منتشر شده در سال جدید برای مطالعه استفاده کنید.
از طرفی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش افرادی که دنبال کسب سود از ماجرای کنکور هستند؛ هر روز شاهد چاپ کتاب‌های کنکوری متفاوتی هستیم. یک دانش‌آموز باهوش می‌داند که برای کنکور وقت زیادی ندارد و باید در این زمان طلایی، از مناسب‌ترین منبع استفاده کند تا رسیدن به هدف را برایش تضمین کند.
به‌علاوه هزینه خرید هر کتاب چندان هم کم نیست و می‌تواند برای خانواده‌ها سنگین باشد؛ بنابراین قبل از خرید هر کتابی سعی کنید همه منابع کنکور سراسری تجربی را بررسی کرده باشید و گزینه‌ای که احساس راحتی بیشتری به شما می‌دهد را تهیه کنید.

سازمان سنجش منابع درسی کنکور تجربی را منتشر کرد

معتبرترین منبع برای پیگیری اخبار و اطلاعات مربوط به کنکور، سازمان سنجش است. این سازمان همیشه مصوبه‌ها و دفترچه‌های متعدد مربوط به کنکور را در سایت sanjesh.org منتشر کرده و به دلیل تغییرات سال‌های اخیر کنکور، از داوطلبان می‌خواهد که دائم سایت را چک کنند.

یکی از تغییرات مهم کنکور حذف دروس عمومی از منابع مطالعاتی داوطلبان و تاثیر این دروس در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. به‌این‌ترتیب فقط باید درس‌های عمومی را برای امتحان نهایی مطالعه کنید و همه انرژی خود را به کار بگیرید تا معدل امتحان نهایی‌تان را بالا نگهدارید. 

لیست دقیق منابع کنکور نیز در اواخر امسال منتشر شد تا دانش‌آموزان وقت کافی برای تهیه و مطالعه منابع داشته باشند. می‌توانید در صفحه منابع کنکور آنها را ببینید.

جداول زیر لیست کاملی از منابع کنکور تجربی 1403 را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌بینید که در این لیست خبری از دروس عمومی نیست و فقط درس‌های تخصصی شامل زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک و زمین‌شناسی وجود دارند.

لیست منابع درس زیست‌شناسی رشته تجربی
نام کتاب کد کتاب پایه تحصیلیسال چاپحذفیات
زیست‌شناسی 1110216دهم1400مطالبی که با عنوان (بیشتر بدانید) و واژه شناسی مشخص شده اندپرسش های عددی و محاسباتی به هر شکل و در هر سطحیفرمول ساختاری مواد شیمیایی_پرسش از شکل هایی که با غیر مجاز بودن طرح سوال در کتاب درسی مشخص شده اند.
زیست‌شناسی 2111216یازدهم1401
زیست‌شناسی 3112216دوازدهم1402
لیست منابع درس شیمی رشته تجربی
نام کتاب کد کتاب پایه تحصیلیسال چاپحذفیات
شیمی 1110210دهم1400پرسش از محتوای در میان تار نما، افکر نقادانه و آیا می دانیدنام گذاری ترکیب های آلی بجز آلکان هاحفظ کردن نام و فرمول شیمیایی ترکیب های آلی پیچیده  رسم آرایش الکترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی 
شیمی 211210یازدهم1401
شیمی 3112210دوازدهم1402
لیست منابع درس ریاضی رشته تجربی
نام کتاب کد کتاب پایه تحصیلیسال چاپحذفیات
ریاضی 1110211دهم1400تمام مطالب بخش خواندنی های کتاب
ریاضی 211121یازدهم1401
ریاضی 3112211دوازدهم1402
لیست منابع درس فیزیک رشته تجربی
نام کتاب کد کتاب پایه تحصیلیسال چاپحذفیات
فیزیک 1110214دهم1400تاریخ علم هاپانویس هاخوب است بدانید هانتیجه فعالیت های تحقیقیجدول ها ، پیوست ها، واژه نامه ها اطلاعات و داده های ریز و جزئی که تصاویر دور از هدف اصلی تصویرند و نیز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسایل که به ذهن سپردن آنها ضرورتی ندارد. در بسیاری  از قسمت های کتاب درسی، محدودیت هایی در آموزش و ارزیابی بیان شده است که در طراحی سوالات و الزاما رعایت می شود. مانند بررسی حالت هایی که نیرو ها و میدان های الکتریکی هم راستایا عمود بر هم نیستند با کلیه حالت هایی که در آن ها نیاز به تجزیه بردار است، جزء اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی سوالات مد نظر قرار نمیگیرد.
فیزیک 2111244یازدهم1401
فیزیک 3112244دوازدهم1402
لیست منابع درس زمین‌شناسی رشته تجربی
نام کتاب کد کتاب پایه تحصیلیسال چاپحذفیات
زمین‌شناسی 111237یازدهم1401حفظ کردن اعداد مطالبی که با عنوان بیشتر بخوانید، و واژه شناسی مشخص شده اند_دانشمندان علوم زمین

معرفی کتاب‌های کمک‌آموزشی برای هر درس

درست است که هر داوطلبی باید قبل از هر چیز روی کتاب‌های درسی تسلط پیدا کند، اما نمی‌توان نقش کتاب‌های تست و کتاب‌های آموزشی را نیز در کنکور نادیده گرفت. بسیاری از دانش‌آموزان حتی بعد از مطالعه کتاب‌های مدرسه، باز هم در فهم مطالب مشکل دارند و باید از یک مرجع خارجی کمک بگیرند.
به همین منظور کتاب‌های آموزش‌محور زیادی منتشر شده که علاوه بر کنکور برای موفقیت در امتحانات نهایی نیز کاربرد دارند. پس حتی اگر جزو دانش‌آموزان قوی هستید؛ بعد از تمام کردن کل دروس بهتر است سراغ سایر کتاب‌های کمک‌درسی رفته و برای بهبود سطح علمی خود آن را مطالعه کنید.
اما شاید به خوبی ندانید در چه سطحی قرار دارید یا چه کتابی برای شما مناسب است. اهمیت کمک گرفتن از مشاور در چنین شرایطی مشخص می‌شود. زیرا یک مشاور سال‌هاست با داوطلبان متعددی سروکار دارد و به خوبی تشخیص می‌دهد که برای هر تیپ شخصیتی چه کتابی مناسب‌تر است. در صفحه مشاوره کنکور تجربی هر آنچه در رابطه با این موضوع بخواهید آمده است.
حواستان باشد که هم‌زمان با مطالعه و یادگیری هر مبحثی باید تعداد زیادی تست آموزشی حل کنید تا مطالب در ذهنتان تثبیت شود و در نهایت با حل تست‌های زمان‌دار، غول کنکور را به بهترین نحو شکست دهید. در ادامه لیست کاملی از کتاب‌های کمک‌درسی که مشاوران نوتروفیل توصیه می‌کنند در کنار منابع کنکور تجربی استفاده کنید را خواهید دید.

مشاوره فوری تجربی

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

کتاب‌های کمک‌درسی زیست‌شناسی

اگر نگاهی به ضرایب دروس کنکور تجربی بیندازید می‌بینید که ضریب 12 در درس زیست آن را تبدیل به جز جدا نشدنی بچه های تجربی کرده است. شما برای اینکه درصد قابل قبولی در این درس به دست آورید باید هر روز دو الی 3 ساعت برای مطالعه و تست زنی آن وقت صرف کنید.

 پس از تمام کردن کتاب‌های درسی سراغ درس‌نامه کتاب‌های کمک‌آموزشی، تست‌های آموزشی، تست‌های زمان‌دار و در نهایت آزمون‌های سراسری سال‌های قبل بروید و هر کدام را آن‌قدر مرور کنید تا چشم‌بسته جواب یک تست را تشخیص دهید. 

  • اگر جزو داوطلبانی هستید که پایه خوبی در این درس دارند می‌توانید به کمک درس‌نامه کتاب‌های خیلی سبز، سطح خود را بالاتر ببرید و با تست‌های ساده تا متوسط این کتاب دانش خود را به خوبی تثبیت کنید.
  • اگر سطح قابل‌قبولی دارید کتاب‌های میکرو تک‌پایه می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند.

زیرا برخلاف میکرو طلایی که روی درس‌نامه تمرکز کرده و تنوع تست کمی دارد، این کتاب‌های سال‌به‌سال پر از تست‌های چالشی و پاسخ‌نامه تشریحی هستند. 

  • کتاب فاگوزیست هم در کنار درس‌نامه‌های مفصل، تست‌های ساده‌ای دارد و برای دانش‌آموزان پایه که وقت کافی دارند مناسب است.
  • اگر سال دوازدهمی یا پشت‌کنکوری هستید می‌توانید کتاب جامع میکرو را انتخاب کنید که سطح تست‌های استاندارد و پاسخ‌نامه تشریحی کاملی دارد.
  • کتاب جامع خیلی سبز پینوکیو هم که توسط گروه آموزشی ماز تالیف شده به همه داوطلبان توصیه می‌شود؛ زیرا برای دسته‌بندی مطالب از کادرهای جمع‌بندی کمک گرفته که کار شما را ساده می‌کنند.
  • دانش‌آموزان قوی که دنبال کتاب تست چالشی و سطح بالا هستند می‌توانند آی کیو گاج را تهیه کنند.
  • در دوران جمع‌بندی هم بهتر است کتاب‌هایی مثل نشر الگو، موج آزمون، 1000 تست دکتر عمارلو را بخرید که شامل همه تیپ تست هستند و برای ماه‌های آخر که نیاز به آزمون جامع دارید تالیف شده‌اند. 

کتاب‌های کمک‌درسی فیزیک

منبع این درس باید با توجه به سطح دانش‌آموز انتخاب شود؛ زیرا منبعی که سطحش برای دانش‌آموز بالا باشد، احساس خستگی و ناامیدی و حتی زدگی به داوطلب می‌دهد. دقت کنید برای رسیدن به درصد بالا در فیزیک، فقط باید یک‌سوم زمان خود را صرف مطالعه کنید و دو سوم باقی را برای تست‌زدن اختصاص دهید. 

  • دانش‌آموزان پایه و داوطلبانی که ضعیف‌تر هستند می‌توانند به کمک کتاب‌های میکرو (طبقه‌بندی – نقره‌ای – طلایی) یا چهار جلدی خیلی سبز، پایه خود را تقویت کنند.
  • در مرحله بعد بد نیست از کتاب نردبام خیلی سبز و نشر الگو برای بهبود سطح کمک بگیرید.
  • و برای دوران جمع‌بندی هم کتاب‌های موج آزمون و خط ویژه گاج بهترین کتاب‌های موجود هستند.

کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی

درس ریاضی هم باید با پیوستگی مطالب و رعایت پیش‌نیازها مطالعه شود. با توجه به تغییراتی که در منابع کنکور تجربی امسال و سال گذشته به چشم می‌خورند، کارشناسان نوتروفیل کتاب‌های کمک‌آموزشی زیر را توصیه می‌کنند:

  • دانش‌آموزانی که سطح خوبی ندارند بهتر است کتاب ریاضی جامع مهر و ماه، جامع خیلی سبز، تک‌پایه خیلی سبز را تهیه کنند.
  • برای داوطلبان قوی‌تر کتاب‌های نردبام خیلی سبز، نشر الگو تک‌پایه، آی کیو گاج مناسب است.
  • و برای مرور و جمع‌بندی بهتر است کتاب‌های موج آزمون نشر الگو، آزمون پالس مهر و ماه را بخرید.

کتاب‌های کمک‌درسی شیمی

ماهیت چندگانه درس شیمی باعث شده تا داوطلبان برای نتیجه بهتر مجبور به استفاده از همه تکنیک‌های مطالعه شوند. در سال گذشته به داوطلبانم توصیه کردم برای درک بهتر مطالب حفظی و مفهومی و افزایش قدرت محاسباتی برای حل مسائل از کتاب‌های زیر کمک بگیرند:

  • برای شروع کار کتاب‌های سال‌به‌سال خیلی سبز، سال‌به‌سال تک جلدی مبتکران برای برقراری ارتباط بین مفاهیم بسیار مناسب است. البته اگر زمان زیادی نداشتید می‌توانید کتاب جامع را نیز تهیه کنید.
  • برای دانش‌آموزان سطح بالا، توصیه می‌کنم کتاب‌های نشر الگو مسعود جعفری، میکرو طلایی گاج، آی کیو گاج، فار شیمی را استفاده کنید.
  • و در دوران جمع‌بندی کتاب‌های موج آزمون گاج و خط ویژه گاج بهترین گزینه در منابع کنکور تجربی هستند.

کتاب‌های کمک‌درسی زمین‌شناسی

اغلب دانش‌آموزان به‌خاطر ضریب پایین این درس، از مطالعه آن اجتناب می‌کنند. اما به‌هرحال اگر به رتبه‌های برتر فکر می‌کنید مجبورید زمانی را هم به زمین‌شناسی اختصاصی دهید. 

  • اگر دنبال کتابی هستید که درسنامه خوبی داشته باشد کتاب خیلی سبز درسنامه جامعی دارد که با لحن صمیمی و روند آموزشی مناسب تالیف شده است. تست‌های ایده‌دار و پاسخ‌نامه تشریحی مناسب نیز از جمله مزایای این کتاب است.
  • کتاب مهر و ماه سعی کرده با نمودار درختی، درس‌نامه‌های جامعی را برای داوطلب فراهم کند. شما می‌توانید انواع تست‌ها را در این کتاب به صورت تیپ‌بندی شده به همراه پاسخ‌نامه تشریحی مشاهده کنید.
  • کتاب زمین‌شناسی ناجی کنکور تالیف دکتر چالجور نیز همه مطالب مهم کنکور را های‌لایت کرده و حاوی نکات طلایی و احتمالی کنکور است.

مشاوران نوتروفیل آماده معرفی بهترین منابع کنکور تجربی هستند

با توجه به تغییراتی که در نظام مدرسه و کنکور ایجاد شده است، انتخاب منابع کنکور تجربی 1403 نیز نسبت به سال‌های قبل حساس‌تر خواهد بود. زیرا اگر ندانسته یا از سر سهل‌انگاری کتاب‌های سال قبل را بخوانید یا کتاب تست اشتباهی را انتخاب کنید، همه زحمات خود را به باد داده‌اید.

مشاوران نوتروفیل به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با داوطلبان و جنبه‌های مختلف کنکور دارند، دراسرع‌وقت از این تغییرات مطلع می‌شوند و بهترین گزینه برای راهنمایی و مشورت هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از منابع کنکور تجربی ۱۴۰۳ و داشتن یک برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده و متناسب با شرایط خودتان، همین حالا با ما تماس بگیرید. نوتروفیل همراه و هم‌پای شما تا موفقیت در کنکور خواهد بود.

سوالات متداول

بهترین منابع برای کنکور سراسر تجربی کدام‌اند؟

اولین و بهترین منبع کتاب‌های درسی استT زیرا پایه و اساس تست‌های کنکور از این کتاب‌هاست. اما شما می‌توانید برای قوی‌تر شدن از کتاب‌های کمک‌درسی که در متن معرفی کردیم کمک بگیرید.

آیا می‌توان هم‌زمان از چند منبع برای تسلط بر مباحث استفاده کرد؟

چند منبعی در دوران کنکور نه تنها مفید نیست؛ بلکه می‌تواند شما را سردرگم کند. بهتر است بعد از کتاب‌درسی از یک منبع استفاده کنید یا در صورت نیاز بعد از تسلط بر یک کتاب سراغ منبع دیگر بروید.

چطور می‌توان از لیست منابع صحیح کنکور تجربی مطلع شد؟

بهترین مرجع اطلاع از اخبار و تغییرات کنکور، سازمان سنجش است که از طریق سایت همه مصوبه‌ها و اخبار کنکور را منتشر می‌کند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها