رشته پزشکی | بررسی صفر تا صد

رشته پزشکی
مسیر مطالعه

رشته پزشکی به عنوان یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی شناخته می‌شود. فارغ التحصیلان این رشته به بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامت انسان می‌پردازند. لازم است بدانید که رشته پزشکی در دوره عمومی شامل دانش‌های علمی و عملی در زمینه‌های مختلف اعم از، علوم پایه، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی، پاتولوژی، داروشناسی و جراحی است.

برای پاسخ به سوال رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است، باید بیان کنیم که شغل پزشکی علاوه بر داشتن دانش فنی و علمی، نیازمند مهارت‌های بینشی، ارتباطی و انسانی نیز است. در نتیجه، فارغ التحصیلان این رشته باید توانایی ارتباط مؤثر با بیماران و خانواده‌های آنها را داشته باشند.

رشته پزشکی به طور مستقیم در ارتباط با سلامت افراد است. داوطلبان رشته پزشکی پس از اتمام تحصیلات دوره عمومی طی 7 سال و گذراندن دوره طرح خدمت خود، می‌توانند در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا مطب خصوصی به‌عنوان پزشک عمومی فعالیت کنند. 

ما در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل و جامع به معرفی رشته پزشکی و هر آنچه که لازم است در مورد آن بدانید، بپردازیم.

معرفی رشته پزشکی، معایب و مزایای این رشته

حتماً به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی می‌دانید که رشته پزشکی یکی از چهار رشته دارای دکترای حرفه‌ای است که هفت سال درس دانشگاهی و دو سال طرح اجباری دارد. رشته پزشکی به عنوان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی است که هر ساله تعداد قابل توجهی از داوطلبان کنکور تجربی برای رسیدن به آن رقابت می‌کنند. 

لازم به ذکر است که هدف از تحصیل در این رشته، حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان است. از این رو، محصلین و فارغ التحصیلان این رشته در تلاش هستند تا با شناخت بیماری‌ها، تشخیص به موقع و درمان بیماری‌ها به سلامت افراد جامعه کمک کنند. 

از جمله مزایای رشته پزشکی می‌توان به درآمد خوب، فرصت‌های اشتغال مناسب در ایران و سراسر جهان و در نهایت کسب شأن و منزلت اجتماعی بالا اشاره کرد. از طرفی دیگر اما، طولانی بودن دوره تحصیل، دروس سخت و طاقت فرسای آن، مواجه با صحنه‌های دلخراش و جراحت‌ها از جمله سختی‌های متداول و در برخی موارد معایب این رشته به شمار می‌آیند. از این رو، افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید بتوانید با شرایط استرس‌زا به خوبی کنار آمده و علاوه بر این، نسبت به بیماران دلسوز، صبور باشند. همچنین داشتن تحمل بالا از نظر جسمی و روحی نیز برای موفقیت در این رشته بسیار مهم است. 

بدون تعارف رشته تجربی یکی از رشته‌های نسبتاً سخت و پر رقابت در کنکور به حساب می‌آید. از این رو، بسیاری از داوطلبان این رشته در طی سال کنکور استرس و نگرانی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. بنابراین کمک گرفتن از یک فرد با تجربه و حاذق در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که شما نیز قصد کمک گرفتن از یک مشاور تجربی را دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.  

وظایف یک پزشک 

پزشکان عمومی، نقش بسیار مهمی در ارائه مراقبت‌های پایه و اولیه به بیماران دارند. در ادامه این بخش به معرفی وظایف یک پزشک عمومی می‌پردازیم:

  1. تشخیص اولیه بیماری‌ها
  2. درمان بیماری‌ها
  3. ارجاع بیماران به پزشکان متخصص در صورت نیاز
  4. مراقبت‌های درمانی پایه
  5. ارائه مشاوره‌های بهداشتی

چه درس هایی از دوره دبیرستان در رشته پزشکی کاربردی تر هستند؟

شالوده رشته پزشکی نیز مانند سایر رشته‌های تجربی بر پایه دروس شیمی و زیست استوار است. بنابراین برای قبولی در این رشته، تسلط بر مباحث و کسب تراز بالا در درس‌های زیست و شیمی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لازم به ذکر است که دروس ریاضی و فیزیک نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

دروس رشته پزشکی در دوره عمومی

لازم است بدانید که تحصیل در رشته پزشکی شامل 4 دوره است. شایان ذکر است که هر یک از این دوره‌ها، دارای دروس اختصاصی مربوط به خود هستند. دانشجویان بعد از گذراندن این دروس و موفقیت در آزمون‌ها، می‌توانند شماره نظام پزشکی خود را نیز دریافت کنند. در جدول زیر به دروس هر یک از این چهار دوره پرداخته‌ایم:

دورهدروس 
دوره علوم پایهآناتومی، بیوشیمی، بافت شناسی، اپیدمیولوژی، جنین شناسی، ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روانشناسی، ژنتیک، تغذیه، میکروب شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، آسیب شناسی عمومی، دروس عمومی، زبان تخصصی.
دوره فیزیوپاتولوژیآسیب شناسی تخصصی، سمیولوژی، فارماکولوژی، پاتولوژی، فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها، فیزیک-پزشکی.
دوره کارآموزی بالینی یا استاژریجراحی، بخش داخلی، کودکان، چشم، زنان و زایمان،گوش، حلق و بینی، رادیولوژی، پوست، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی.
دوره کارورزی بالینی یا اینترنیکارورزی بخش چشم، کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش گوش، حلق و بینی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش پوست.

بسیاری از داوطلبان در سال کنکور احساس سردرگمی، گم‌شدگی و تنهایی می‌کنند. اگر شما نیز به عنوان داوطلب کنکور، دوست دارید که در این مسیر یک مجموعه قوی همراه شما بوده و به شما کمک کند، می‌توانید روی نوتروفیل حساب کنید. نوتروفیل در این مسیر همراه و هم‌قدم شما خواهد بود.

بازار کار رشته پزشکی و آینده شغلی این رشته

بسیاری از افراد جامعه معتقدند که بازار کار و آینده شغلی رشته پزشکی نسبت به سایر رشته بسیار بهتر است. از آنجایی که این رشته دارای شاخه‌های مختلفی در دوره تخصص است در نتیجه، تنوع فرصت‌های شغلی نیز نسبتاً خوب است. 

بنابراین، افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند با بازار کار گسترده‌ای مواجه خواهند شد. خوشبختانه اکثر این مشاغل دارای حقوق، مزایای مناسب و اعتبار اجتماعی بالایی نیز هستند. فارغ التحصیلان رشته پزشکی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و گذراندن دوره طرح خود می‌توانند در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های عمومی و خصوصی، پژوهشگاه‌های علمی-درمانی، مراکز بهداشت و خدمات درمانی فعالیت کنند. همچنین فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند با ادامه تحصیل و گرفتن مدارج علمی بالاتر به عنوان پزشک متخصص، فوق تخصص و جراح فعالیت کنند.

درآمد رشته پزشکی

همان‌طور که گفتیم، پزشکان جزو آن دسته از اقشار جامعه به شمار می‌آیند که درآمد نسبتاً خوبی دارند. در حقیقت، تحصیل در این رشته به نوعی امنیت شغلی و مالی کافی برای افراد به همراه دارد. با این حال، بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که درآمد یک پزشک بر اساس شرایط و ضوابط مختلف، محل کار و همچنین میزان تحصیلات و تجربه وی، متفاوت خواهد بود.

همچنین در صورتی که فرد در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی مشغول فعالیت باشد، درآمد وی مطابق با تعرفه‌های خدمات درمانی هر سال خواهد بود. بر اساس آمار، حقوق پزشکان از 5 میلیون تا 120 میلیون تومان است و این تفاوت زیاد وابسته به عوامل مطرح شده در این بخش است. به‌عنوان مثال کسی که با مدرک پزشک عمومی در زمینه زیبایی کار می‌کند، قطعا درآمد بیشتری نسبت به کسی که فقط در یک درمانگاه مشغول به کار است خواهد داشت.

قبولی در کنکور تجربی تنها محدود به رشته‌های پزشکی، دانپزشکی یا داروسازی نیست؛ بلکه طیف وسیعی از رشته‌ها وجود دارد که افراد پس از قبولی در کنکور تجربی می‌توانند به ادامه تحصیل در آن بپردازند. اگر شما نیز قصد دارید با رشته‌های این حوزه بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به صفحه معرفی پردرآمدترین رشته های تجربی مراجعه کنید.  

شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته پزشکی 

با توجه به قوانین کشور، فارغ التحصیلان رشته پزشکی عمومی، می‌توانند برای شرکت در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی و پس از آن دوره فلوشیپ اقدام کنند. همچنین امکان تحصیل در دوره‌های دکترای تخصصی رشته‌های علوم پایه مثل ژنتیک، بیوشیمی، فیزیولوژی و غیره یا رشته‌های مدیریتی نیز برای پزشکان عمومی فراهم است.

رشته پزشکی برای مهاجرت مناسب است؟

برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، دانشجویان لازم است در ابتدا در تعدادی از آزمون‌های مختص کشور‌ مقصد شرکت کرده و موفق به کسب نمره قبولی شوند. در این صورت می‌توانند در آن کشور به ادامه تحصیل یا کار بپردازند. 

رشته پزشکی مناسب چه کسانی است؟ 

با توجه به ماهیت رشته پزشکی، افراد شاغل در این حوزه همواره در حال تجربه کردن درجاتی از تنش مستمر هستند. این تنش‌ها به خصوص در رشته‌های مانند، طب اورژانس، زنان و زایمان و جراحی مغز و اعصاب، پررنگ‌تر نیز می‌شود. بنابراین یک پزشک موفق، باید بتواند در تمامی شرایط‌های پر استرس، رفتار خود را مدیریت کرده و در کمترین زمان، بهترین تصمیم را گرفته و آن را اجرایی کند.

یکی دیگر از مشکلات تحصیل در این رشته، طولانی بودن دوره تحصیل در مقطع دکتری عمومی است. در حقیقت به سبب سخت بودن دروس، فرد در این دوره امکان کسب درآمد ندارد. از طرف دیگر، به جز دوره کارورزی، سایر خدماتی که یک دانشجوی پزشکی، در بخش‌های بیمارستانی و درمانگاهی ارائه می‌کند، رایگان بوده و بابت آن‌ دستمزدی دریافت نمی‌کند. 

 

لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی

در این بخش قصد داریم به معرفی تعدادی از برترین دانشگاه‌های ارائه کننده رشته پزشکی در کشور بپردازیم. توجه داشته باشید که این دانشگاه جزو دانشگاه‌های برتر پزشکی در دنیا نیز محسوب می‌شوند و در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  3. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  4. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  5. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  6. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  7. دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
  8. دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  9. دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  10. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی رشته پزشکی و تمامی نکات مربوط به آن بپردازیم. در صورتی که در این باره سوالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود را با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند. 

سوالات متداول

دوره‌های تحصیلی رشته پزشکی شامل چه مواردی است؟

مطابق با نظام آموزشی، پزشکی عمومی شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است.

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته پزشکی برای افرادی مناسب است که علاوه بر علاقه به دروس و مسائل مربوط به بدن انسان، صبور، با انگیزه، با حوصله و دارای روحیه‌ای فداکارانه و مسئولیت‌پذیر باشند. توانایی‌های علمی بالا و مهارت‌های حل مسئله برای موفقیت در این رشته مهم بسیار حیاتی است.

بازارکار رشته پزشکی چگونه است؟

موقعیت‌های شغلی و بازار کار رشته پزشکی نسبت به سایر رشته‌های دیگر در کشور از جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. 

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها