رشته هوشبری | بررسی صفر تا صد

رشته هوشبری
مسیر مطالعه

رشته هوشبری یکی از رشته‌های پیراپزشکی است که فارغ التحصیلان آن در اتاق عمل و به عنوان دستیار متخصص بیهوشی فعالیت کرده و در روند بیهوشی بیمار و پس از آن، یعنی هوشیاری بیمار انجام وظیفه می‌کنند.

در حقیقت، استادان رشته هوشبری تلاش می‌کنند تا افراد کارآمدی که بتوانند در گروه‌های سه الی چهار نفره هماهنگ با یکدیگر فعالیت کرده و به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی، به انجام وظیفه بپردازند را اصطلاحاً تربیت کنند. درآمد رشته هوشبری به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مانند :

  • سطح تحصیلات فرد
  • سابقه کار و تجربه
  • محل کار (بخش دولتی یا خصوصی و همچنین شهر)
  • مهارت‌ها و توانایی‌های فردی

در این مطلب خواهید دید که رشته هوشبری چیست و هرآنچه که لازم است در مورد آن بدانید را با جزئیات برایتان شرح می‌دهیم.

معرفی رشته هوشبری + معایب و مزایا

متخصصان هوشبری به عنوان یکی از حلقه‌های تکميل کننده‌‌ تيم درمانی فعالیت می‌کنند. دانشجویان رشته‌ هوشبری در طول تحصیل در این رشته می‌آموزند که چگونه به عنوان یک فرد مؤثر در روند درمان بیماران فعالیت کنند.
فارغ‌التحصیلان رشته هوشبری باید نحوه استفاده از ابزار و تجهیزات بیهوشی، اقدام به بیهوش کردن کامل بیمار، اندازه‌گیری گازهای موجود در خون و تنظیم آن‌ها را به خوبی بیاموزند.‌

علاوه بر این، فارغ التحصیلان رشته هوشبری باید قادر به تجویز آرامبخش‌های مختلف، انجام بیهوشی منطقه‌ای، مراقبت‌های قلبی و تنفسی در طول بیهوشی بیمار و بیدار کردن او بعد از جراحی باشند.


به عنوان یکی از مزایای فعالیت در رشته هوشبری می‌توان به این نکته اشاره کرد، که چون این افراد معمولا در اتاق‌های عمل فعالیت می‌کنند، بنابراین محیط کاری آنها آرام‌ و بسیار تمیز است. اما از طرفی یکی از معایب این رشته، استرس و اضطرابی است که فارغ التحصیلان هوشبری در اتاق عمل متحمل می‌شوند. متاسفانه درآمد پایین این رشته نسبت به رشته‌های پیراپزشکی یکی دیگر از معایب این رشته به شمار می‌آید.

وظایف یک کارشناس رشته هوشبری

در این بخش قصد داریم به معرفی وظایف یک کارشناس رشته هوشبری بپردازیم. از جمله وظایف کارشناس رشته بیهوشی عبارتند از: 

  1. آماده سازی بیمار برای بیهوشی
  2. اندازه گیری علائم حیاتی بیمار
  3. تهیه داروهای لازم برای بیهوش کردن بیمار قبل از عمل
  4. همکاری با متخصص بیهوشی در زمان القاء بیهوشی به بیمار
  5. پایش و بررسی مداوم بیمار در زمان انجام عمل جراحی 
  6. اجرای مداخلات پزشکی مورد نیاز در حین عمل جراحی
  7. انجام اقدامات لازم پس از اتمام عمل جراحی به منظور بازگشت بیمار از بیهوشی یا اصطلاحاً ریکاوری بیمار
  8. تحت نظر گرفتن و ادامه اقدامات درمانی در اتاق ریکاوری (PACU) نیز بر عهده کارشناس هوشبری است.

بدون شک سال کنکور یکی از سخت‌ترین سال‌های زندگی هر فرد به شمار می‌‌آید. ناشناخته بودن مسیر، حجم زیاد مطالبی که باید خوانده شوند، تنوع کتاب‌های کمک آموزشی و تست و رقابت داوطلبان با یکدیگر، همه و همه در کنار هم منجر به سخت و مهم شدن این سال، می‌شوند. به همین دلیل است که کمک گرفتن از یک فرد حاذق و باتجربه که در این زمینه فعالیت می‌کند بسیار کمک کننده و حائز اهمیت است. در صورتی که شما نیز به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی، قصد کمک گرفتن از یک مشاور را دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

دروس رشته هوشبری در دوره کارشناسی 

همان‌طور که احتمالا می‌دانید مدت زمان مجاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته هوشبری مانند هر رشته دیگری، حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی است. البته لازم به ذکر است که این مهلت تعیین شده برای تحصیل در این رشته، بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه‌ها اعلام شده است و ممکن است تغییر ‌کند. 

از این رو، دانشجویان تا زمانی که تمامی واحدهای تعیین شده برای دوره کارشناسی خود را پاس کنند، می‌تواند در چارچوب قوانین دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازند. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی دروس اختصاصی و عمومی این رشته بپردازیم.

نوع درس
نام واحدهای درسی
دروس اختصاصی
روش بیهوشی، تشریح آناتومی، فیزیولوژی، میکروب شناسی و استریلیزاسیون، اصول پرستاری، رفتار در اتاق عمل، فیزیک، داروشناسی فارماکولوژی، اصطلاحات عمومی پزشکی و اختصاصی بیهوشی، کارآموزی، معرفی بیمار، بیماری شناسی، کمک های اولیه و روش احیاء قلبی ریوی، داروشناسی اختصاصی، اصول مراقبت های ویژه، کارآموزی در عرصه
دروس عمومیمبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ وتمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2، جمعیت و تنظیم خانواده

مسیر کنکور پر از چالش‌های سخت، جدید و در اغلب موارد پیچیده است. از این رو، اغلب داوطلبان کنکور به خصوص داوطلبان کنکور تجربی در این مسیر احساس سردرگمی، تنهایی و رقابت می‌کنند. با این حال باید بدانید که در این مسیر شما تنها نیستید، بلکه نوتروفیل همراه و همگام شما در سال کنکور خواهد بود و در این مسیر به شما کمک می‌کند. 

بازار کار رشته هوشبری 

به طور معمول تمامی متخصصان هوشبری در سراسر جهان در بیمارستان‌ها، مراکز جراحی، کلینیک‌ها، بخش فوریت‌های پزشکی، کلینیک‌های زیبایی و غیره مشغول به فعالیت هستند. لازم به ذکر است که با افزایش نیاز پیوسته به خدمات بیهوشی در محیط‌های مختلف اعم از بیمارستان و خارج از آن، میزان تقاضا برای جذب کارشناسان بیهوشی در سراسر دنیا افزایش یافته است.‌ به همین دلیل است که به عقیده بسیاری از مشاوران کنکور این رشته بازار کار خوب و مناسبی دارد.

رشته تجربی به عنوان یکی از پر رقابت‌ترین و البته پر جمعیت‌ترین گروه‌های آزمایشی در کنکور سراسری شناخته می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد گمان می‌کنند که قبولی در این رشته تنها محدود به چند رشته شناخته شده مانند پزشکی و سایر رشته‌های مشابه با آن است. اگر شما نیز قصد آشنا شده با رشته‌‌های تجربی را دارید، می‌توانید به صفحه رشته های تجربی مراجعه کنید. 

درآمد رشته هوشبری

می‌توان گفت درآمد رشته هوشبری در مقایسه با سایر رشته‌های پیراپزشکی، کمتر است. درآمد کارشناسان رشته هوشبری به این بستگی دارد که در کجا کار می‌کنند. اگر کارشناسان هوشبری مشغول به فعالیت در بخش دولتی باشند، حقوق و درآمد آنها مطابق با قوانین دولتی پرداخت می‌شود، این در حالی است که کارمندان بخش خصوصی، بسته به توافق با مدیر مجموعه، حقوق دریافت می‌کنند.

به‌طور کلی درآمد افراد مشغول در این رشته‌‌ تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، این عوامل عبارتند از:

  1. نوع و اندازه سازمان
  2. تخصص و تجربه فرد
  3. سطح تحصیلات کارشناس رشته هوشبری
  4. محل کار

شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته هوشبری + گرایش های کارشناسی ارشد

در حال حاضر امکان ادامه تحصیل فقط تا مقطع کارشناسی ارشد هوشبری در ایران وجود دارد. اما متاسفانه شرایط و امکانات لازم برای ادامه تحصیل در رشته هوشبری در مقاطع دکتری تخصصی (PhD) و فوق دکترا وجود ندارد. 

رشته هوشبری برای مهاجرت مناسب است؟

رشته هوشبری یکی از رشته‌های پرمنفعت در حوزه پیراپزشکی است. از طرفی امروزه گسترش تکنولوژی، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری در این حوزه و همچنین بهبود فرآیندهای بالینی و عملیات جراحی، سبب گسترش این رشته شده‌اند. جالب است بدانید که در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کانادا مشغول به جذب شاغلین رشته‌های پیراپزشکی به خصوص هوشبری هستند. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند برای ادامه تحصیل نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

رشته هوشبری مناسب چه کسانی است؟ (بررسی توانایی های لازم) 

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی که می‌خواهد در رشته هوشبری تحصیل کند این ات که توانایی حل مسئله داشته باشد؛ هوشبرها باید بتوانند به سرعت در شرایط حساس و پرمخاطره تصمیم‌گیری کنند.

لازم به ذکر است از آنجایی که فعالیت در رشته هوشبری، نیاز به کار در محیط‌های پرفشار و پرشتاب اتاق عمل دارد، در نتیجه فرد شاغل در این حوزه باید قابلیت تعامل مستقیم با بیماران در شرایط تنش‌زا را داشته باشند. علاوه بر این، کارشناس هوشبری باید بتوانند اقدامات فوری و حیاتی را در شرایط حساس انجام دهند.

همچنین یک کارشناس رشته هوشبری باید توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی را داشته و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشید. توانایی انجام کار تیمی نیز در رشته هوشبری بسیار مهم است.  

لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته هوشبری

دانشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که در رشته‌ هوشبری دانشجو می‌پذیرند. در ادامه این بخش قصد داریم تعدادی از این دانشگاه‌ها را معرفی کنیم:

  1. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  2. دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
  3. دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  4. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  5. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  6. دانشگاه علوم پزشکی بابل
  7. برخی از شعب دانشگاه‌ آزاد

رشته اتاق عمل یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین رشته‌های پیراپزشکی به شمار می‌آید. فارغ التحصیلان این رشته در اتاق عمل و در کنار متخصصان جراحی فعالیت می‌کنند. برای آشنایی با رشته اتاق عمل و تفاوت آن با رشته هوشبری، پیشنهاد می‌کنیم مقاله رشته رشته اتاق عمل | بررسی صفر تا صد را بخوانید.

نظر دانشجویان رشته هوشبری درباره این رشته

یکی از دانشجویان رشته هوشبری که در حال تحصیل در ترم 4 است، نظر خود درباره ‌این رشته را این‌طور بیان می‌کند:

من عاشق کمک به بیماران در حین عمل جراحی هستم. کمک کردن به بیماران در طی یک عمل جراحی سخت، حس بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این، انجام کار تیمی در اتاق عمل و حس همکاری و همبستگی بین اعضای تیم بسیار ایده‌آل و منحصر به فرد است. 

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به طور جامع و کامل به معرفی رشته هوشبری بپردازیم. در صورتی که شما در این زمینه سوال و یا پیشنهادی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با مشاوران نوتروفیل به اشتراک بگذارید. مشاوران نوتروفیل در این مسیر همراه شما بوده و به سوالات شما پاسخ می‌دهند. 

سوالات متداول

رشته هوشبری چیست؟

هوشبری یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که بر روی بیهوشی و مراقبت های قبل، حین و بعد از عمل جراحی تمرکز دارد. متخصصان هوشبری (هوشبرها) در کنار جراحان و دیگر اعضای تیم پزشکی در اتاق عمل حضور دارند.

برای ورود به رشته هوشبری چه باید کرد؟

برای ورود به رشته هوشبری باید در آزمون سراسری تجربی شرکت کنید و در رشته کارشناسی هوشبری دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته شوید.

بازار کار رشته هوشبری در ایران چگونه است؟

پس از فارغ التحصیلی، می‌توانید در بیمارستان‌ها، مراکز جراحی، کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی مشغول به کار شوید. در حال حاضر این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها