رشته مدیریت دولتی | بررسی صفر تا صد

رشته مدیریت دولتی
مسیر مطالعه

شاید شما کسی هستید که غول کنکور را پشت سر گذاشته و حالا به زمان حساس انتخاب رشته دانشگاهی نزدیک می‌شوید. یکی از رشته‌های پرطرفدار برای هر سه گروه علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک، رشته مدیریت دولتی است. در این رشته شما یاد می‌گیرید که چطور با استفاده از دروسی با مبانی ریاضی، اقتصاد، روانشناسی، منابع انسانی و… یک مجموعه را به بهترین شکل اداره کرده و از آن نتایج خوبی بگیرید. در این مطلب این رشته را به صورت کامل با گرایش‌ها، درآمد و بازار کار بررسی می‌کنیم.

معرفی رشته مدیریت دولتی + مزایا و معایب

رشته دانشگاهی مدیریت دولتی یکی از زیرشاخه‌های تخصصی رشته مدیریت است. شما در این رشته از تمامی قوانین مربوط به سازمان‌های اداری و به‌خصوص سازمان‌های دولتی اطلاعات کسب می‌کنید تا بتوانید در آینده مدیریت خوبی برای سازمان‌ها و ادارات دولتی اعمال کنید.
یکی از نکات قابل توجه برای دانشجویان این رشته این است که به دلیل داشتن همپوشانی در رشته‌های مدیریت، شما می‌توانید در سایر رشته‌های مدیریتی نیز به‌تناسب شرایط مشغول به کار شوید.
از آنجایی که بخش زیادی از این رشته با ریاضی سروکار دارد شاید این موضوع برای داوطلبان گروه علوم انسانی سخت باشد. اگر از این گروه درسی هستید یا می‌خواهید در مورد رشته مدیریت دولتی بدون کنکور هم اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید برای دریافت اطاعات بیشتر در مورد خدمات مشاوره‌ای به صفحه مشاوره کنکور انسانی مراجعه کنید.

مزایا و معایب

رشته‌ مدیریت دولتی ویژگی‌های مثبت و منفی مختلفی با خود به همراه دارد. برای مثال؛ این رشته از رشته‌های علمی ضروری برای هر جامعه‌ای است که تا سازمان‌ها و ادارات بتوانند به بهترین نحو اداره شوند. همچنین امکان ادامه تحصیل در آن تا مقاطع بالا وجود دارد و دایره شغلی آن گسترده‌ است.
از معایب این رشته نیز این است که در سال‌های اخیر افراد زیادی به سمت این رشته رفته‌اند و بازار کار آن در جامعه اشباع شده است.

وظایف یک مدیر دولتی

معرفی رشته مدیریت دولتی

شما به‌عنوان کسی که با تحصیلات مدیریت دولتی وارد کار می‌شوید، وظایف مختلفی بر عهده‌ دارید که عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی درباره ماموریت‌ها (برنامه ریزی برای تمام جزئیات آن مانند اهداف و اقدامات لازم)
  • سازماندهی کارهای سازمان (تصمیم گیری در مورد کارهای مورد نیاز و وظایف مطرح‌شده در یک چارچوب ساختاری)
  • تقسیم کار درست، علمی و عادلانه بین کارکنان
  • هدایت و رهبری گروه ها و افرادی که در سازمان کار می‌کنند.
  • کنترل و نظارت بر عملکردهای کارکنان
  • عملیات‌ امور استخدامی‌ یا کارگزینی‌ کارکنان‌ جدید

اگر شما دانش‌آموز دبیرستانی هستید که می‌خواهید در مقطع دانشگاه در این رشته تحصیل کنید حتماً می‌خواهید بدانید که کدام درس‌ها برای این رشته‌ کاربردی‌تر و مهم‌تر است. باید گفت با توجه به نیاز‌های رشته‌ مدیریت بالاترین ضریبی که برای دروس دوره دبیرستان برای این رشته در نظر گرفته‌شده ‌است، ریاضی و اقتصاد است که به ترتیب ضریب ۴ و ۳ را دارند. بنابراین این دو درس برای قبولی در رشته مدیریت دولتی بسیار مهم است. البته در این رشته می‌توانید دروس خواندنی مربوط به منابع انسانی را هم پیدا کنید. برای آشنایی با دیگر رشته‌های انسانی می‌توانید روی لینک کلیک کنید تا سایر گزینه‌های پیشنهادی برای ادامه تحصیل در دانشگاه را ببینید.

دروس دوره رشته مدیریت دولتی در کارشناسی

دروس رشته مدیریت دولتی چیست

زمانی که شما در دانشگاه در رشته دانشگاهی مدیریت قبول شدید دروس زیر را مطالعه خواهید کرد که شامل چند دسته دروس عمومی، پایه، اصلی است.

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام
اخلاق اسلامی
انقلاب اسلامی

دروس پایه

اصول حسابداری ۱ و ۲
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت ۱ و ۲
آمار و کاربرد آن در مدیریت ۱ و ۲
کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
روش تحقیق در مدیریت
حقوق اساسی
مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
روانشناسی کار یا روانشناسی سیاسی
توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی
جامعه‌شناسی سازمان‌ها

دروس اصلی 

مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت منابع انسانی
تحقیق در عملیات ۱ و ۲
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
زبان تخصصی مدیریت ۱ و ۲

دروس تخصصی

مدیریت تحول سازمانی
حسابداری دولتی
مالیه عمومی و تنظیم خط‌مشی مالی دولت
فراگرد تنظیم و کنترل بودجه
مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها
مبانی مدیریت دولتی ۱ و ۲
مدیریت تطبیقی
مدیریت توسعه
مدیریت تعاونی ها
تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی
سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری مباحث ویژه مدیریت دولتی
حقوق اداری
سازماندهی ها و اصلاح تشکیلات و روشها
روابط کار در سازمان
زبان تخصصی مدیریت ۳ و ۴

بازارکار رشته مدیریت دولتی + آینده شغلی

 بازار کار رشته مدیریت دولتی

از آنجایی که در جامعه، سازمان‌ها، نهادها و ادارات مختلفی وجود دارند نیاز به مدیران متخصص برای اداره‌ی آن‌ها نیز ضروری است. عنوان‌ها و فرصت‌های شغلی که شما به‌عنوان فارغ‌التحصیل رشته مدیریت دولتی می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید عبارت‌اند از؛ کارشناس اداری، طبقه‌بندی مشاغل، تشکیلات و روش‌ها، امور کارکنان، حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی کارکنانی، تحول اداری و… .
از نظر میزان درآمد نیز باید گفت حقوق مدیران دولتی به عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات، سوابق کاری و… بستگی دارد. اما به‌صورت کلی باید گفت پایه حقوق این مدیران از پایه حقوق کار شروع می‌شود.
یکی از نکات مورد توجه در مورد بازار کار این رشته که خوب است بدانید این است که این رشته از رشته‌هایی است که در آزمون‌های استخدامی هر ساله جا دارد و می‌توانید با شرکت در این آزمون‌ها نیز مشغول به کار شوید.

شرایط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی+ گرایش‌های کارشناسی ارشد

رشته مدیریت دولتی از رشته‌هایی است که امکان ادامه تحصیل در آن تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.
اگر کسی هستید که به تحصیلات عالی و دانشگاهی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در این رشته ادامه تحصیل بدهید بد نیست با گرایش‌های رشته مدیریت رشته دولتی کارشناسی ارشد آن بیشتر آشنا شوید.

  • ساختار و تشکیلات و روش‌ها
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدیریت منابع انسانی
  • تحول سازمانی
  • مدیریت مالی دولتی

همچنین اگر شما فارغ‌التحصیل کارشناسی مدیریت دولتی هستید می‌توانید برای مقاطع ارشد در گرایش‌های سایر رشته‌های مدیریتی نیز ادامه تحصیل بدهید. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

  • بازاریابی و جهانگردی
  • برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مدیریت تکنولوژی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره‌ای
  • مدیریت بازرگانی دریایی
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت امور شهری
  • مدیریت کسب‌وکار

رشته مدیریت دولتی برای مهاجرت مناسب است؟

از آنجایی که این روزها تب مهاجرت بالا است، یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته، مناسب بودن آن برای مهاجرت است. در مورد مدیریت دولتی باید گفت این رشته نیز از رشته‌هایی مناسب برای مهاجرت است و در برخی دانشگاه‌ها به آن بورسیه تحصیلی نیز تعلق می‌گیرد. طبیعی است که هر چه پایه علمی قوی‌تری داشته باشید شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.

رشته مدیریت دولتی مناسب چه کسانی است؟

تا اینجا با ویژگی‌های زیادی از رشته‌ مدیریت دولتی آشنا شدیم. اما شما به‌عنوان فردی که می‌خواهید این رشته را انتخاب کنید باید چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی داشته ‌باشید تا بتوانید در آن موفق شوید؟

1. علاقه‌مندی

علاقه اولین حرف مهم در انتخاب هر رشته‌ای است. شما باید به آموختن مفاهیم و مباحث مدیریتی و اداری علاقه‌مند باشید تا بتوانید در آن مهارت کافی کسب کنید.

2. قدرت تجزیه و تحلیل

از آنجایی که فقط علاقه کافی نیست شما باید توانایی‌هایی مانند قدرت تجزیه و تحلیل و توان ادراک، تدبیر و حل مسئله داشته‌باشید.

3. کسب سایر مهارت‌ها

علاوه بر تخصص و علاقه‌مندی، شما برای اینکه به مدیر بهتری تبدیل شوید باید مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و تخصصی را نیز یاد بگیرید.

اگر تمام این موارد در شما وجود دارد، توصیه می‌شود که قبل از انتخاب رشته از امکاناتی که درصد قبولی شما را حدس می‌زنند استفاده کنید تا خیالتان راحت شود. این امکان در پنل تخمین رتبه برای شما فراهم است.

لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت دولتی

در ایران، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی رشته مدیریت دولتی را ارائه می‌کنند. بهترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها در این رشته ادامه تحصیل بدهید موارد زیر هستند:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شیراز

نظر دانشجویان رشته مدیریت دولتی درباره این رشته

من به‌عنوان یکی از دانشجویان رشته مدیریت دولتی در این رشته یاد گرفتم با استفاده از تکنیک‌ها و اطلاعات مدیریتی لازم، تمام دانش، خلاقیت‌ها و پتانسیل‌های هر مجموعه‌ای را چطور می‌توان گردآوری و استفاده درست کرد تا یک سازمان بهره‌وری بالایی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

مدیریت دولتی یکی از رشته‌های کاربردی، مهم و قابل توجه است که هر ساله تعداد زیادی داوطلب دارد. ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل این رشته بپردازیم، اما اگر همچنان سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. نوتروفیل اینجاست تا در مسیر موفقیت محکم گام بردارید.

سوالات متداول

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای رشته مدیریت دولتی به چه صورت است؟

هرساله‌ دانشگاه‌های مختلف با توجه به شرایط میزان متقاضیان ظرفیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

این رشته با سایر رشته‌های مدیریتی تشابهات دارد؟

بله، این رشته به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های رشته مدیریت با سایر رشته‌های آن ارتباط دارد.

آیا می‌توان از هر سه رشته علوم تجربی، انسانی و ریاضی وارد رشته مدیریت دولتی شد؟

بله، امکان ورود به این رشته برای تمامی این گروه‌ها وجود دارد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها