رشته حسابداری | بررسی صفر تا صد

معرفی رشته حسابداری
مسیر مطالعه

پایه و اساس دوام هر کسب‌وکاری به درست بودن حساب‌های مالی آن بستگی دارد. به همین دلیل از گذشته مردم تلاش می‌کردند حتی با ابزارهای ابتدایی هم که شده، حساب دخل‌وخرج خود را ثبت کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان درک کرد که رشته حسابداری تا چه حدی با زندگی روزمره انسان گره خورده است.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که رشته حسابداری چیست؟ باید بگوییم؛ حسابداری علم گزارشگری مالی شرکت‌ها است و گزارش‌های مالی بیانگر وضعیت شرکت، درآمدها و هزینه‌ها، دارایی‌ها، سرمایه‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام یک شرکت هستند. حسابداران این شرکت‌ها نیز باید بتوانند جملات معمول در فضای کسب و کار و مالی یک شرکت را به عدد تبدیل ‌کنند تا بر اساس قوانین مشخص حسابداری، برای تمامی استفاده‌کنندگان قابل درک باشند.

رشته حسابداری برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به فضای مالی بوده و از طرفی خلاقیت و نوآوری‌های اقتصادی نیز در آنان مشاهده می‌شود. این رشته پایه علمی بسیاری از رشته‌های دیگر مانند مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است و علاقه‌مندان به این رشته‌ها نیز می‌توانند در حسابداری موفق باشند.

با توجه به آینده کاری درخشان و بازار کار خوب حسابداری اگر در مورد این رشته کنجکاوید توصیه می‌کنیم با نوتروفیل همراه باشید تا بدانید رشته حسابداری چیست؟

معرفی رشته حسابداری + معایب و مزایا

رشته حسابداری یکی از رشته‌های پرطرفدار در ایران است که به‌عنوان زیرشاخه‌ای از رشته‌های فنی در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. این رشته به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند ذهنی کمی داشته باشند و دنیای اطراف خود را بر اساس اعداد تجزیه و تحلیل کنند.
برای ورود به هر رشته‌ای بهتر است همه جوانب کار را بسنجید و با مزایا و معایب آن آشنا شوید. از مزایای رشته حسابداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع شغلی بالا
  • امکان کار در بخش‌های دولتی و غیردولتی
  • حقوق و مزایای مناسب
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

در مورد معایب رشته حسابداری می‌توان به مواردی نیز اشاره کرد که به دلیل اهمیتشان ممکن است روی تصمیم هر کسی اثر بگذارد.

  • حجم زیاد دروس و سختی برخی واحدها
  • نیاز به دقت و تمرکز بالا
  • کار با اعداد و ارقام
  • استرس و فشار کاری بالا
  • رقابت زیاد برای استخدام 

وظایف یک حسابدار

همان‌طور که گفتیم شغل های رشته حسابداری به بررسی، ثبت و تجزیه و تحلیل معاملات مالی یک سازمان یا شرکت می‌پردازند. درست است که از همه گروه‌های آموزشی می‌توان برای حسابداری انتخاب رشته کرد، اما در این رشته؛ مانند اغلب رشته‌های انسانی باید بتوانید ارتباطات بین انسان‌ها و مسائل کسب و کار را ساده و شفاف کنید. در مقاله رشته های انسانی بسیاری از شغل‌هایی که چنین عملکردی دارند معرفی کردیم.

هدف رشته حسابداری، ارائه اطلاعات دقیق و به روز از وضعیت مالی یک مجموعه به مدیران، ذی‌نفعان و سایر افراد مرتبط است. از اصلی‌ترین وظایف یک حسابدار نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت دقیق و منظم معاملات مالی
  2. تهیه گزارش‌های مالی مختلف مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی
  3. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و ارائه گزارش به مدیران 
  4. انجام امور مالیاتی
  5. رسیدگی به امور حسابداری حقوق و دستمزد
  6. ارائه مشاوره‌های مالی

چه درس‌هایی از دوره دبیرستان در رشته حسابداری کاربردی تر هستند؟

تقریبا همه افراد می‌دانند که سروکار داشتن با اعداد و ارقام به ریاضی مرتبط است و بر اساس نظرات درباره رشته حسابداری، ازآنجایی‌که شما به‌عنوان یک حسابدار باید مسائل مالی را مدیریت کنید، پس برای ورود به این رشته لازم است به درس‌های ریاضی و آمار علاقه داشته باشید. همان‌طور که در معرفی رشته آمار گفتیم، این رشته هم نیاز به پایه قوی در ریاضی و آمار دارد.

مهارت‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای حسابداری نیز از جمله ملزومات کار در این رشته هستند و با توجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای آنلاین، نیاز به حسابداران ماهر در حال افزایش است که می‌تواند انگیزه خوبی برای تحمل چالش‌های این رشته باشد. 

معرفی رشته حسابداری در دوره کارشناسی + جدول دروس

برای فارغ‌التحصیلی از رشته حسابداری در دانشگاه باید در یک دوره 4 ساله درس بخوانید. در مقطع کارشناسی 160 واحد برای این رشته در نظر گرفته شده که در 8 ترم می‌توان آنها را گذراند و بعد از دوره یک ساله کارآموزی به‌عنوان حسابدار وارد بازار کار شد. مجموع واحدهای این رشته شامل 20 واحد دروس عمومی، 50 واحد دروس پایه، 70 واحد دروس اختصاصی، 10 واحد کارآموزی و 10 واحد کارآموزی معادل هستند.

در جدول زیر می‌توانید لیست کامل این واحدها را با جزئیات ببینید:

لیست کامل دروس رشته حسابداری مقطع کارشناسی
دروس عمومیمبانی نظری اسلاماخلاق اسلامیانقلاب اسلامیتاریخ و تمدن اسلامیآشنایی با منابع اسلامی
زبان عمومیتربیت بدنی 1تربیت بدنی 2تربیت بدنی 2
دروس پایهمبانی سازمان و مدیریتریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 2اصول علم اقتصاد 2آمار و کاربرد آن در مدیریت
پژوهش عملیاتیپول و ارز و بانک داریمبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریتحقوق تجارتمبانی رفتار سازمانی
مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت‌هامدیریت تولید و عملیات
دروس اختصاصیاصول حسابداری 1اصول حسابداری 2اصول حسابداری 3حسابداری صنعتی 1حسابداری صنعتی 2
حسابداری پیشرفته 1حسابداری پیشرفته 2حسابرسی 1حسابداری صنعتی 2حسابداری صنعتی 3
حسابرسی 2حسابداری دولتی 1حسابداری دولتی 2اصول و مبانی تنظیم بودجه دولتیزبان تخصصی حسابداری 1
حسابرسی دولتیحسابداری میانه 1حسابداری میانه 2زبان تخصصی حسابداری 2مدیریت مالی 1

بازار کار، درآمد و آینده شغلی حسابداری

بازار کار رشته حسابداری در ایران به دلیل نیاز مستمر موسسات، کارخانه‌ها و مراکز مختلف به حسابدار، آینده‌ای درخشان دارد و فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در بخش‌های دولتی، خصوصی و آزاد فراهم است. حسابداران می‌توانند در شرکت‌های تجاری غیردولتی، واحدهای صنعتی، شرکت‌های تولیدی، سازمان‌ها و ادارات دولتی، ادارات دارایی، موسسه‌های بیمه، شعبه‌های مختلف بانک‌ها و… مشغول به کار شوند.
در کل بچه‌های رشته ریاضی به دلیل ذهن محاسباتی قوی که دارند می‌توانند جایگاه‌های خاصی را برای خود دست و پا کنند که از عهده هر کسی برنمی‌آید. در مقاله رشته های ریاضی فیزیک سعی کردیم بیشتر در این مورد حرف بزنیم.
البته درآمد حسابداران نیز مانند هر شغل دیگری به مهارت‌ها، تجربه و موقعیت شغلی بستگی دارد؛ ولی اگر دقت و خلاقیت خود را به اثبات برسانید خیلی زود می‌توانید در سمت‌های بالا مشغول شده و به درآمدهای چشمگیر برسید. از طرفی رشته حسابداری یکی از مشاغلی است جنسیت نمی‌شناسد و اینده شغلی رشته حسابداری برای خانم ها نیز به اندازه آقایان درخشان است.
حسابداران باید مهارت‌های خود را در زمینه‌هایی مانند استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته، تحلیل داده‌ها و ارائه مشاوره‌های مالی تقویت کنند تا موفقیت آنها تضمین شود. برای پیشرفت در این حرفه، حسابداران باید به توسعه مهارت‌های فنی و تحلیلی خود ادامه دهند و با تغییرات بازار کار همگام شوند.

شرایط ادامه تحصیل رشته حسابداری + گرایش ها

اکثر دانشگاه‌های کشور علاوه بر مقطع کارشناسی، برای کارشناسی‌ارشد و دکترای حسابداری نیز دانشجو می‌پذیرند. البته در این مقاطع شما دیگر باید گرایش خاصی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و در کنکور تخصصی شرکت کنید. دوره کارشناسی‌ارشد این رشته  شامل 32 واحد و 2 سال بوده و شامل گرایش‌های زیر است:

  1. حسابداری
  2. حسابرسی
  3. حسابداری منابع انسانی
  4. حسابداری مدیریت
  5. حسابداری دولتی
  6. حسابداری مالی
  7. حسابداری صنعتی
  8. حسابداری عمومی

در مقطع دکترا نیز نیازی به انتخاب گرایش نیست و شما باید 36 واحد که برای همه دانشجویان دکترای حسابداری مشترک است را پاس کنید. این 36 واحد شامل موارد زیر است:

  • دروس اصلی 10 واحد
  •  دروس انتخابی 8 واحد 
  •  رساله 18 واحد

از جمله بهترین دانشگاه‌های ایران که در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه ارومیه
  • مجتمع آموزش عالی سراوان
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه گنبد
  • دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان
  • دانشگاه خوارزمی – تهران
  • دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل دانشکده مدیریت و حسابداری رزن)
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه بو علی سینا همدان
  • دانشگاه گیلان
  • دانشگاه مازندران ، بابلسر
  • دانشگاه گرگان

اگر برای ادامه تحصیل تا مقاطع بالای رشته حسابداری برنامه‌ریزی کرده‌اید، بد نیست به کمک پنل تخمین رتبه نوتروفیل تراز احتمالی کنکور خود را پیش‌بینی کنید تا در صورت نیاز اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی خود را تغییر دهید.

اهمیت رشته حسابداری

اهمیت این رشته تا حدی بالا است که حتی از مقطع دبیرستان امکان تحصیل در آن فراهم شده و هر چند نیاز به پایه ریاضی قوی و علاقه به محاسبات دارد، برای تحصیل در رشته حسابداری در دانشگاه به‌عنوان رشته‌ای شناور؛ از هر 3 گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می‌پذیرد.

رشته حسابداری برای مهاجرت مناسب است؟

اگر بخواهیم درباره مهاجرت رشته حسابداری حرف بزنیم باید بدانید تقریبا هر کشوری به حسابدار نیاز دارد و حسابداری یکی از عناصر اساسی مدیریت مالی و اقتصادی در هر صنعتی به شمار می‌رود. بااین‌حال، شرایط مهاجرت برای حسابداران در هر کشور متفاوت است و ممکن است نیاز به معادل‌سازی مدرک تحصیلی یا تاییدیه‌های خاصی داشته باشد.

حتی بسیاری از رشته‌های مطرح دنیا مثل پزشکی و دندان‌پزشکی نیز در برخی کشورها پذیرش راحت‌تری دارند و مسیر ساده‌تری را مقابل دانشجو قرار می‌دهند که در مقاله رشته های تجربی برخی از این شرایط را نام بردیم.

بنابراین اگر به مهاجرت فکر می‌کنید، حتما شرایط خاص کشور مقصد را بررسی کنید تا اگر به آمادگی‌های خاصی مانند تسلط بر زبان و شناخت قوانین حسابداری آن کشور نیاز دارید، زمینه آن را فراهم کنید. برخی از دانشگاه‌های مطرح دنیا برای ادامه تحصیل در رشته حسابداری عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه ایندیانا بلومینگتون
  • دانشگاه نوتردام
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین

از مشاوران نوتروفیل برای انتخاب رشته کمک بگیرید

برنامه‌ریزی و مطالعه در دوران کنکور فقط بخشی از مسیر سخت موفقیت است. مرحله اصلی و نهایی این مسیر با انتخاب رشته صحیح ختم به خیر می‌شود. رشته حسابداری در دانشگاه یکی از کم چالش‌ترین رشته‌هایی است که می‌تواند آینده شغلی شما را نیز تضمین کند.
مشاوران نوتروفیل با استعدادیابی دانش‌آموزان در دوران کنکور به‌راحتی متوجه می‌شوند در چه شغلی احتمال موفقیت فرد بیشتر است. پس از تجربه و مهارت این کارشناسان غافل نشوید و حتما قبل از انتخاب رشته با آنها مشورت کنید تا به نقطه‌ای که لیاقت آن را دارید برسید.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در رشته حسابداری بدون کنکور وجود دارد؟

بله رشته حسابداری جزو رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های غیردولتی و تنها با آزمون ورودی دانشجو می‌پذیرد.

آیا رشته حسابداری در مقطع کارشناسی نیاز به انتخاب گرایش دارد؟

خیر انتخاب گرایش رشته حسابداری فقط به دوره کارشناسی‌ارشد مربوط می‌شود.

آیا با مدرک کارشناسی حسابداری می‌توان مشغول به کار شد؟

اگر مهارت‌های خود را به خوبی تقویت کرده باشید، حتی بعد از مقطع کاردانی هم می‌توانید وارد بازار کار شوید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها