استراتژی‌های مدیریت زمان کنکور

مدیریت زمان کنکور
مسیر مطالعه

آیا در مورد مدیریت زمان کنکور چیزی شنیده‌اید؟ فرض کنید داخل خانه و پشت میز مطالعه خود نشسته‌اید و در حالی که یک فنجان قهوه در دست دارید، در حال حل سوالات کنکور 1403 هستید. شما با آرامش کامل، بدون هیچ‌گونه فشار و استرس یا احساس نگرانی از بابت زمان، سوالات را یکی پس از دیگری حل می‌کنید و در نهایت هم ممکن است بگویید که چه سوالات خوب و راحتی بودند! این دقیقا همان اتفاقی است که بعد از هر کنکور برای اساتید کنکور که از داخل منزل یا محل کارشان قصد تحلیل سوالات را دارند می‌افتد. برای شما داوطلبین کنکور 1403 نیز هنگامی ‌که قصد تحلیل و بررسی سوالات کنکور‌های سال‌های گذشته را دارید نیز این اتفاق معمولا رخ می‌دهد. اما آیا پاسخ دادن به سوالات سر جلسه کنکور نیز به همین صورت خواهد بود؟

داوطلبین زیادی هستند که هرساله علی‌رغم داشتن سطح درسی قابل قبول، به‌دلیل عدم توانایی مدیریت جلسه کنکور و به طور ویژه عدم کنترل زمان، نمی‌توانند در نهایت به هدفی که داشته‌اند برسند. اما آیا نحوه مدیریت زمان رتبه های برتر کنکور را می‌دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم با ارائه بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور، یک‌بار و برای همیشه این مشکل را برای شما برطرف کنیم.

بهترین راه مقابله با استرس کنکور

کنکور سراسری، آزمون مهمی است و کمی اضطراب در این دوران طبیعیست. اما با چند راهکار ساده می‌توان این استرس را مدیریت کرد. مواردی مثل برنامه‌ریزی درسی، مطالعه مستمر و مرور منظم مطالب درسی، یادگیری تکنیک‌های مدیریت زمان، مدیتیشن و یوگا، داشتن رژیم غذایی سالم و خواب کافی تا حد زیادی این احساس ناخوشایند را برطرف می‌کنند.
اگر با انجام این کارها موفق نشدید استرس خود را رفع کنید یا شدت این اضطراب به حدی است که زندگی شما را مختل کرده؛ توصیه می‌کنیم از یک مشاور کمک بگیرید. با مراجعه به صفحه مشاوره کنکور، می‌توانید از بین مشاوران رتبه برتری نوتروفیل یک همراه مناسب برای این دوران انتخاب کنید.

اهمیت مدیریت زمان در کنکور سراسری

اهمیت مدیریت زمان در کنکور

کشتی‌گیری را تصور کنید که قرار است در رقابت‌های المپیک شرکت کند. این کشتی‌گیر برای شکست دادن حریف خود تنها 6 دقیقه زمان دارد. و هر چه‌قدر از شروع بازی می‌گذرد این زمان کم و کمتر میشود و حتی خیلی اوقات که ورزشکار از حریف خود عقب افتاده است باید تنها در عرض چند ثانیه فن خود را اجرا کرده و بازی را به نفع خود برگرداند! آیا این کشتی‌گیر برای اولین بار در عمرش هست که در چنین شرایطی قرار گرفته است؟

یک ورزشکار با تجربه قطعا در زمان‌های تمرین قبل از بازی اصلی، بار‌ها و بارها با حریفان تمرینی خود این شرایط را برای خودش شبیه‌سازی کرده است. او نه تنها در زمان‌های تمرین تجربه چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده، که قطعا خودش را از نظر روحی و ذهنی نیز برای تجربه این فشار در طول بازی آماده کرده است.

کنکور نیز وضعیت مشابهی دارد و داوطلبین قبل از هر چیزی باید بدانند که قرار است در مدت زمانی محدود به سوالات پاسخ دهند و خود را از نظر روحی آماده این کار کنند.

تکنیک های مدیریت زمان در کنکور

تکنیک های مدیریت زمان در کنکور

شما برای ارائه یک عملکرد فوق‌العاده سر جلسه آزمون، باید از ماه‌ها قبل بارها خود را در آن شرایط قرار داده باشید. این‌کار میسر نیست مگر از طریق شرکت در یک آزمون آزمایشی که البته از نوع حضوری باشد تا شرایط جلسه کنکور را هر چه بیشتر برای شما شبیه‌سازی کند.

اگر قرار است شما مدیریت جلسه را به بدترین شکل ممکن انجام دهید، زمان از کنترلتان خارج شود، استرس وجودتان را فرا بگیرد و در نهایت درصد‌های پایینی کسب کنید، چرا اجازه دهیم که این اتفاقات دقیقا سر جلسه کنکور رخ دهد؟ آیا بهتر نیست که این اشتباهات به جای جلسه کنکور که قرار است سرنوشت شما را رقم بزند، سر جلسه آزمون‌های آزمایشی که نتایج آن‌ها هیچ تاثیری بر آینده شما ندارد رخ دهد؟

دانش‌آموزان زیادی هستند که دقیقا به دلیل ترس از نتیجه بد در آزمون‌های آزمایشی و برای روبرو نشدن با استرس سر جلسه، حتی با وجود اصرار مشاورین در هیچ آزمونی شرکت نمی‌کنند و در واقع کنکور اصلی، اولین آزمون آن‌هاست! به نظر شما وقتی دانش‌آموز تا به حال تجربه هیچ آزمونی را نداشته و یا این‌که در آزمون‌های کمی‌ شرکت کرده و هرگز فرصت درس گرفتن از اشتباهاتش را نداشته است، واقعا می‌تواند سر جلسه آزمون اصلی همه چیز، به‌خصوص مدیریت زمان در کنکور را به خوبی انجام دهد؟!

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

تکنیک ضربدر و منها؛ مهم‌ترین تکنیک مدیریت زمان در کنکور

شاید بتوان گفت مهم‌ترین استراتژی کنترل زمان سر جلسه کنکور همین تکنیک ضربدر و منهاست. یک شطرنج‌باز حرفه‌ای وقتی می‌بیند امکان حذف مهره وزیر حریف وجود ندارد، به جای این‌که همچنان تمرکزش را روی مهره وزیری حفظ کند که مشخص نیست در نهایت بتواند آن را حذف کند یا خیر، سعی می‌کند با حذف مهره‌های ساده‌تر حریف، او را آرام آرام وادار به تسلیم کند!

سر جلسه کنکور نیز وقتی شما می‌بینید که سوالی حل نمی‌شود به جای این‌که تمام وقت و انرژی خود را سر آن سوال از بین ببرید باید از آن سوال فعلا چشم‌پوشی کرده و تلاش کنید تا سوالات ساده‌تر را پیدا کنید. پس شما باید ابتدا سوالات ساده‌تر و آن‌هایی که همان لحظه دقیقا راه حلشان را بلد هستید حل کنید و کنار سوالاتی که شک دارید یا حس می‌کنید وقت‌گیر هستند یک ضربدر و کنار سوالاتی که کلا هیچ ایده‌ای برای آن‌ها ندارید یک منها بگذارید. پس از حل سوالاتی که مسلط بودید، اکنون اولویت با سوالاتی است که کنار آن‌ها ضربدر گذاشته‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کنترل بهتر شرایط و تسلط بیشتر، نکات مقاله استرس کنکور را هم از دست ندهید.

مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی

علاوه بر شرکت در آزمون‌های آزمایشی، در پارت‌های تست که در طول هفته در برنامه‌های روزانه شما وجود دارد، بعد از اینکه مطالعه درسنامه مباحث به اتمام رسید و تعدادی تست آموزشی را بدون در نظر گرفتن زمان برای رسیدن به یک تسلط نسبی روی مبحث حل کردید، باقی تست‌ها را باید به صورت زماندار حل کنید. این کار با هدف مدیریت زمان برای رشد تراز و رتبه به‌ویژه در آزمون‌های جامع اهمیت بسیار زیادی دارد.

اکنون این سوال ممکن است برای شما ایجاد شود که چطور باید داخل منزل یا کتابخانه تست‌ها را زماندار حل کنید؟ بهتر است به جای این‌که تست‌ها را تک به تک زمان بگیرید، مثلا حدودا 10، 15 یا 20 سوال را از کتاب‌های تست با گذاشتن یک علامت کوچک در کنار تست‌ها انتخاب کنید؛ یک پاسخ‌برگ کوچک متناسب با شماره هر تست ساخته و در نهایت یک تایم متناسب با تعداد سوالات به طور مثال 15 سوال و 15 دقیقه برای خودتان در نظر بگیرید.

تکنیک زمان‌های نقصانی، روشی برای ذخیره زمان!

تکنیک زمان‌های نقصانی برای کنترل زمان جلسه کنکور، به شما کمک می‌کند تا در انتهای هر درس زمانی را برای پاسخ‌دهی به یک‌سری سوالات شک دار و وقت گیر و همین‌طور مرور برخی از پاسخ‌ها اختصاص دهید.

این تکنیک همچنین به شما کمک می‌کند تا سوالات را با دقت و سرعت بیشتری جواب دهید. فرض کنید قصد دارید تا برای درس زیست‌شناسی از این تکنیک استفاده کنید؛ درس زیست در کنکور تجربی شامل 45 سوال و 45 دقیقه وقت در دفترچه اول است. شما می‌توانید زمان اولیه را 30 تا 35 دقیقه در نظر بگیرید و حدودا 10 تا 15 دقیقه را برای آخر ذخیره کنید. فراموش نکنید که حتما تایم اولیه را در بالای صفحه اول سوالات هر درس یادداشت کنید .

جلسه کنکور را در ذهن خود شبیه سازی کنید!

چگونه در کنکور زمان را مدیریت کنیم | راهکارهای مناسب با شبیه سازی جلسه کنکور

احتمالا درباره مربیان بزرگی که برای تک‌تک لحظات یک مسابقه برنامه دارند چیز‌هایی شنیده اید! یک مربی کاربلد سعی می‌کند تمام اتفاقات مسابقه را پیش‌بینی کرده و خود و تیمش را برای هر اتفاقی آماده کند. آن‌ها از قبل پیش‌بینی می‌کنند که حدودا در هر بازه زمانی از مسابقه قرار است در چه شرایطی باشند و همین‌طور راهکار‌هایی را پیش از مسابقه برای مواجهه با حرکات غافل‌گیر کننده حریف آماده می‌کنند، تا جایی برای اما و اگر باقی نماند.

شما هم برای این‌که جایی را برای خطا سر جلسه کنکور باقی نگذارید باید از قبل پیش‌بینی همه چیز را کرده باشید تا سر جلسه وقت خود را برای تصمیم‌گیری درباره این‌که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، تلف نکنید! شما باید از قبل بدانید که هر بازه زمانی از جلسه را در حال پاسخگویی به سوالات چه درسی هستید، هر درس چند سوال دارد و قرار است که برای هر درس و در نهایت هر سوال چه‌قدر زمان بگذارید.

باید از قبل بدانید که با چه ترتیبی قرار است به درس‌ها پاسخ دهید، به‌طور مثال داوطلبین کنکور تجربی باید از قبل مشخص کرده باشند که وقتی دفترچه دوم کنکور سراسری به آن‌ها داده شد، قرار است اول به شیمی‌ پاسخ دهند یا فیزیک؛ نه اینکه سر جلسه بعد از چند دقیقه فکر تصمیم بگیرید که اول به کدام درس جواب بدهید!

همچنین شما باید برای شرایط مختلف از قبل خود را آماده کرده باشید؛ مثلا اگر چند سوال متوالی و اول یک درس سوالات سخت و زمان‌گیری بودند، استراتژی شما چه خواهد بود؟ اگر سر جلسه کنکور حل یک سوال بیش از زمانی که فکرش را می کردید، از شما زمان گرفت به سوال بعدی می‌روید یا این‌که همچنان زمان را صرف آن سوال خواهید کرد؟ اگر سوالات یک درس آسان‌تر یا سخت‌تر از سطح انتظار شما باشد قرار است چه استراتژی داشته باشید‌؟

تمام سوالات بالا مواردی هستند که شما در هفته‌های قبل از کنکور باید برای آن‌ها بهترین راه حل را انتخاب کرده باشید. چرا از نوتروفیل کمک نمی‌گیرید؟

به قول معروف، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!

سوالات متداول

چه تکنیک‌هایی برای مدیریت زمان در کنکور وجود دارد؟

تکنیک پومودورو، تکنیک ماتریس آیزنهاور و تکنیک زمان‌بندی معکوس سه مورد از بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور هستند که در مقالاتی جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه می‌توانم از یک برنامه زمان‌بندی شده مناسب برای کنکور استفاده کنم؟

برنامه باید متناسب با اهداف، زمانی که دارید و با توجه به ساختار شخصیت شما قابل اجرا باشد. مشاور کنکور با تجربه بهترین کسی است که می‌تواند در تنظیم این برنامه به شما کمک کند.

نکات کلی مدیریت زمان کنکور چیست؟

باید بتوانید از تکنیک‌های مدیریت زمان به طور موثر استفاده و با استرس و اضطراب کنکور مقابله کنید. تغذیه مناسب داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید. آزمون‌های آزمایشی بهترین راه برای تقویت این مهارت مهم است.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما
نیما
5 ماه قبل

👍👍👍
نمیتونم تکنیک ضربدر منها رو دقیق اجرا کنم،
یعنی سر آزمون اینقدر هول میشم که کلا فراموشش میکنم. چیکار باید بکنم؟

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  نیما

نیما جان شما باید داخل خونه یا کتابخونه زمان هایی که قصد داری تست زماندار حل کنی این روش رو اینقدر امتحان کنی و بکار بگیری تا کاملا مسلط بشی و نباید فقط سر جلسه آزمون های آزمایشی انجام بشه

یاسمن
یاسمن
1 ماه قبل

ممنون از سایت و مقاله خیلی خوب تون به نظرم برای یادگرفتن مدیریت زمان در آزمون های تستی باید از مشاور مجرب یا راهنما تحصیلی معتمد خود کمک بگیرید.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  یاسمن

ممنون از نظرت یاسمن جان
مشاور مجرب کسیه که نقشه راه رو بهتون نشون میده و از آزمون و خطا جلوگیری میکنه