ماه رمضان و کنکور؛ چالش یا فرصت؟

ماه رمضان و کنکور
مسیر مطالعه

ماه رمضان و کنکور، برای بسیاری از داوطلبان چالش‌هایی را به همراه دارد. درس خواندن برای کنکور در کنار روزه‌داری، نیازمند برنامه‌ریزی درسی دقیق و درست در کنار مدیریت زمان، نظم و تلاش مضاعف است. در ماه رمضان چالش ساعت مطالعه رو خواهید داشت که باید سعی کنید از یک ساعت بعد از افطار تا سحر و همچنین از ۸ صبح تا ۱۵ درس بخوانید. در این صورت می‌توانید ساعت مطالعه کافی و خواب مناسب داشته باشید. حالا که اهمیت نحوه مطالعه کنکور در ماه رمضان را می‌دانید، در این مقاله با ما همراه باشید؛ امروز قرار است به این سوال جواب بدهیم که چگونه در ماه رمضان برای کنکور درس بخوانیم؟

نحوه مطالعه کنکور در ماه مبارک رمضان چگونه باشد؟

امسال عید نوروز و ماه رمضان همزمان هستند و هر دو فرصت طلایی برای مطالعه بیشتر و پیشرفت داوطلبان کنکور به شمار می‌آیند؛ اگر با برنامه‌ریزی دقیق از این ایام به بهترین نحو استفاده کنید. در مقاله برنامه ریزی عید برای کنکوری ها گفتیم که چگونه می‌توانید در این باره مهم و حیاتی با تمرکز بالا طبق برنامه درست پیش بروید.

کنکوری‌های عزیز شما برای مطالعه دروس دو بازه مطالعاتی در اختیار دارید. بعد از افطار به دلیل فعالیت دستگاه گوارش خونرسانی به مغز کم می‌شود و تمرکزتان پایین می‌آید. بنابراین بازه یک ساعتی بعد از افطار را استراحت کنید تا بتوانید با تمرکز کافی مطالعه موثری داشته باشید. بعد از آن شروع کنید‌ و تا سحر درس بخوانید. بعد از سحر و اذان صبح مجددا گردش خون به سمت دستگاه گوارش بوده و بدن شما از مطالعه شبانگاهی خسته است. بین ۳ تا ۴ ساعت استراحت کنید و عملا از ساعت ۸ صبح مجددا استارت کار خودتان را بزنید.

مشاوره رایگان!

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

بهترین و پربازده‌ترین برنامه ریزی کنکور در ماه مبارک رمضان

شما کنکوری‌ها کمتر از ۴ ماه تا کنکور فرصت دارید. بعضی از شما دیرتر شروع به مطالعه کنکور کرده‌اید؛ در این صورت پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به مقاله برنامه 4 ماهه کنکور را بخوانید. از ساعت ۸ تا ۱۵ که شما مطالعه می‌کنید در بازه‌های ابتدایی انرژی کافی دارید؛ بنابراین سعی کنید وقت خودتان را به درس‌های جدیدی که دارید پیشروی می‌کنید اختصاص بدهید.

هرچه به ساعت ۱۵ نزدیک می‌شوید روی مرور و درس‌های عمومی زمان بگذارید. از ۱۵ تا یک ساعت بعد از افطار هم استراحت کنید. بعد از افطار هم مجددا به شیوه قبل عمل کنید. در بازه‌های ابتدایی دروس پیش‌روی و سنگین در بازه‌های نزدیک سحر مرور کنید و دروس سبک‌تر مثل زمین شناسی و عمومی‌ها را بخوانید.

شما کنکوری‌ها هر کدام هدف‌های بزرگی را در فکرتان دارید و برای رتبه برتر شدن می جنگید. با برنامه ریزی درست و اصولی می‌توانید رمضان را به ماه پیروزی در کنکور تبدیل کنید؛ به خصوص اگر همراهی یک مشاور باتجربه و دانا را داشته باشید.

اصول تغذیه ای و مطالعه کنکوری ها در ماه رمضان

شما در مهمترین مرحله از زندگی قرار دارید. علاوه بر آن همانطور که گفتیم امسال ماه رمضان با بازه مهم و حساس عید مصادف شده است و در این زمان کم باقیمانده تا کنکور فرصت هیچ گونه اشتباهی ندارید. بنابراین باید در این باره مهم و حیاتی تمرکز کافی داشته باشید. یکی ازمواردی که روی تمرکز اثر زیادی دارد تغذیه مناسب و کافی است. حتما در وعده‌های افطار و سحر کربوهیدرات کافی استفاده کنید.

  • وعده سحر: غذاهای سبوس‌دار، لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات را برای تأمین انرژی و جلوگیری از احساس گرسنگی و تشنگی در طول روز بسیار موثر هستند.
  • وعده افطار: بهتر است با غذاهای سبک و زود هضم افطار کنید. فراموش نکنید پرخوری شما را خواب‌آلود می‌کند و تمرکزتان را کاهش می‌دهد.
  • وعده شام: پیشنهاد می‌کنیم با کمی فاصله از افطار، به‌عنوان شام غذاهای مقوی و مغذی اما کم حجم بخورید تا نیازهای بدنتان در طول شب تأمین شود.
  • نوشیدن آب: در فواصل بین افطار و سحر، نوشیدن آب کافی را برای جلوگیری از کم‌آبی بدن فراموش نکنید.
عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

چگونه در ماه رمضان برای کنکور درس بخوانیم؟

شما باید با توجه به ساعات سحر و افطار برای مطالعه خود برنامه‌ریزی کنید. استفاده از تکنیک‌های افزایش تمرکز و حافظه نیز می‌تواند کیفیت مطالعه شما را بالا ببرد. همچنین نقش استراحت و خواب کافی برای بازیابی انرژی و افزایش تمرکز را دست کم نگیرید.

مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ به شما کمک می‌کند تا اصول در خواندن موثر و کارآمد را بیاموزید.

سخن پایانی

با برنامه‌ریزی دقیق، تغذیه درست و تلاش مضاعف می‌توانید در ماه رمضان علاوه بر بهبود معنویات و ارتباط با خدا، به موفقیت در کنکور هم نزدیک‌تر شوید. نوتروفیل همراه شما در همه لحظات خواهد بود.

سوالات متداول

آیا روزه‌داری در ماه رمضان باعث افت تحصیلی داوطلبان کنکور می‌شود؟

با برنامه‌ریزی دقیق و تغذیه مناسب، می‌توان از افت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بر اثر روزه جلوگیری کرد.

بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان چه زمانی است؟

بسته به رابطه کنکوری ها و ماه رمضان پاسخ این سوال متفاوت است اما به طور کلی یک ساعت بعد از افطار تا سحر و از 8 صبح تا 3 بعدازظهر بهترین زمان مطالعه در رمضان است.

چگونه می‌توان از خستگی و کمبود انرژی در ماه رمضان جلوگیری کرد؟

خواب کافی و تغذیه مناسب می‌تواند سطح انرژی شما را در ماه رمضان حفظ کند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها