فصل هایی از دروس کنکور تجربی که میتوان از فروردین آن ها را حذف کرد!

فصل هایی از دروس کنکور تجربی که میتوان از فروردین آن ها را حذف کرد
مسیر مطالعه

کنکور تجربی از مهمترین آزمون‌هایی است که در دوران تحصیل باید سپری کنید. کسی که می‌خواهد نتیجه خوبی بگیرد و رتبه خوبی در بین رقبا کسب کند باید بتواند به خوبی بر همه مباحث مسلط شود.

شاید در ابتدای مسیر به حذف مطالب فکر نمی‌کردید و درست هم نبود که آن زمان بخواهید مباحثی را حذف کنید و کلا سراغ آن مطلب نروید؛ چون هنوز شناختی از تسلط خودتان و سختی مباحث نداشتید و صرفا بر اساس شنیده‌ها یک سری مباحث را کنار می‌گذاشتید، درحالیکه شاید همان مبحث برای شما نقطه قوت میشد. 

در مدت مشاوره‌ام کم نبودند شاگردانی که می‌توانستند همان مباحثی که برای بعضی سخت و مشکل است را راحت و مسلط جواب دهند. پس قبل از آنکه هنوز خودتان آن مطلب را حتی یکبار هم نخوانده‌اید، اقدام به حذف نکنید!

حذف موقت چیست؟ 

در آزمون های آزمایشی که در طی سال شرکت می ‌ردید حتما گاهی پیش می‌آمد که به بودجه آزمون نرسید. (البته منظورم با افرادی است که ساعت مطالعه خوبی داشته‌اند وگرنه افرادی که ساعت مطالعه پایین دارند و تنبلی می‌کنند، طبیعی است که به همه مباحث نرسند!) و مدام نگران باشید و استرس داشته باشید که چطور می‌خواهم این حجم از مطالب نخوانده را تمام کنم و تست‌های کتاب کارها را بزنم؟

در این شرایط تمام تلاش خود را می‌کنید که به هر صورتی شده خود را به همه مباحث آزمون این هفته برسانید حتی اگر تست‌ها را برای همه مباحث کار نکرده باشید. در حالی که طراحان آزمون تست‌ها را دام‌دار و نکته‌ای طراحی می‌کنند که اگر شما مطالعه عمیقی نداشته باشید خیلی سریع در دام تست می‌افتید و تست را نادرست میزنید. با یک مطالعه سطحی نمی‌توان به تست‌ها جواب درست داد؛ برخلاف زمانی که امتحان تشریحی باشد و شما راحت می‌توانید نمره خوبی بگیرید. 

در این شرایط با توجه به سرعت پیشروی‌تان بهتر است یکسری مباحث را حذف موقت کنید تا برای سایر مباحث فرصت بیشتری داشته باشید و تست بیشتری کار کنید تا مسلط شوید. البته این به این معنی نیست که تنبلی کنید و مباحث را مدام حذف کنید چرا که حذف موقت به معنی حذف همیشگی ان مبحث نیست و شما در هفته های بعد باید سراغ آن مباحث بروید و با دقت مطالعه کنید.

بازه جمع بندی فروردین، فرصتی برای الک کردن آموخته‌ها!

این زمان بهترین فرصت برای ارزیابی آموخته هایتان است، به خود بیایید و به مباحثی که قبلا آموخته اید بازگردید و بسته به تسلط خود مباحث را طبقه بندی کنید. یکسری از مباحث و نکات را خیلی مسلط هستید و هر نوع تیپ سوالی که بیاید می‌توانید به درستی پاسخ دهید ولی برای یکسری از مباحث تسلط کمتری دارید و مدام فراموش می‌کنید که باید از کجا سوال را شروع به حل کنید و از چه روشی برای حل استفاده کنید، که این مباحث مهمترین بخش برای تکمیل یادگیری شماست! باید برای آن تایم مناسب و کافی بگذارید تا بتوانید درصد خود را ارتقا دهید و ترازتان پیشرفت کند.

دسته بعدی مباحثی هستند که با وجودی که تست کار کرده اید و آن مطلب را خوانده اید ولی باز هم نمی توانید از پس تست‌هایش بربیایید و در این زمان می توانید آنها را حذف کنید و زمان خود را مدیریت کنید و برای مباحث مهم تر بگذارید. در مقاله جمع بندی کنکور تمام نکاتی که باید رعایت کنید را نوشته ایم تا بتوانید به سبک رتبه برترها جمع‌بندی کنید.

مباحثی که میتوان آنها را حذف کرد:

  • زیست: ژنتیک فصل۳دوازدهم، ژنتیک گیاهی یازدهم.
  • شیمی: مسائل فصل۲یازدهم
  • فیزیک: ترکیب مقاومت‌های فصل۲یازدهم، حرکت با شتاب ثابت فصل۱دوازدهم، مسائل پیچیده لوله های U شکل فصل۲دهم، سوالات وقت‌گیر تبدیل حالت‌های ماده فصل۴دهم
  • ریاضی: شمارش بدون شمردن دهم، احتمال، هندسه دوازدهم، معادلات مثلثاتی دوازدهم، بهینه سازی دوازدهم
  • زمین: فصل۲و۳

نوتروفیل در کنار شما!

اینجا نقش مشاور در راهنمایی و دادن استراتژی مناسب به شما برای حذف فصول غیر مهم بسیار کلیدی است. مقاله مشاوره کنکور تجربی را بخوانید تا بتوانید بهترین گزینه مشاوره‌ای را انتخاب کنید. همه مشاورین ما در تیم مشاوره کنکور تجربی نوتروفیل رتبه برتر‌های کنکور هستند و می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا متناسب با سطح تسلط خود در مباحث مختلف، قسمت هایی را حذف کنید. حذف مباحث فرایندی حساس و مهم است پس سعی کنید با دقت و مشورت انجام دهید.

زمان اضافی ات را درست  مدیریت کن!

با ۳ دفترچه‌ای شدن کنکور تجربی۱۴۰۳، مدیریت زمان کنکور بسیار مهم است و حذفیات اگر درست انجام شود می‌تواند به شما کمک کند تا زمان آن تست‌ها را برای بقیه تست‌ها بگذارید و اینگونه با پاسخ درست به آن سوالات، درصد خود را بالا ببرید.

حذف اصولی با زدن کنکورهای سراسری!

آزمون‌های جمع بندی و آزمون‌های سه روز یکبار می تواند ملاک خوبی برای حذفیات باشد. چون آزمون های کنکورهای سراسری سوالات استاندارد است درصورتیکه سوالات تالیفی سطح متفاوتی دارند و شاید فکر کنید چون در آزمون‌های طی سال درصد خوبی نمی گرفتید پس در کنکور سراسری هم هرگز نمی‌توانید درصد خوبی بگیرید، درحالی‌که سوالات کنکور دید خوبی به شما می‌دهد.

سخن پایانی

هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، داوطلبان بیشتری به‌دنبال راهکار برای بهینه‌سازی زمان و تمرکز بر روی مباحث مهم‌تر هستند. یکی از این راهکارها، حذف برخی از فصل‌های کم‌ اهمیت‌تر دروس است. اما نکته اینجاست که حذف بدون استراتژی مناسب می‌تواند عواقب منفی زیادی به همراه داشته باشد. اگر شما هم از این راهکار استفاده کرده‌اید یا روش دیگری را سراغ دارید حتما با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. نوتروفیل همراه و هم قدم با شما در این مسیر پر چالش است.

سوالات متداول

آزمون جامع بزنم؟

زدن آزمون‌های جامع بعد از ایام عید تا کنکور بسیار مهم است و اگر تمام مباحث را هم تمام نکرده‌اید و مطالب جدید زیادی برای خواندن دارید، حتما زدن کنکورهای اخیر را در اولویت بگذارید.

تا کی پیشروی داشته باشم؟

با توجه به مدت کمی که تا کنکور اردیبهشت باقی مانده است، دیگر پیشروی نداشته باشید و فرصت باقی مانده را به زدن آزمون‌های جامع و مرور کردن اختصاص دهید.

از چه منبعی برای مرور استفاده کنم؟

در این ایام باید بهترین منبع را برای مرور و آزمون زدن انتخاب کنید، مرور کردن بهتر است از تست‌های مارکدار و نکاتی که هایلایت کرده اید انجام شود و آزمون‌هایتان را از کنکورهای سراسری اخیر بزنید.

نسیبه رضاییان
نسیبه رضاییان
نسیبه رضائیان هستم دانشجو پزشکی، مشاور و از نویسندگان تیم تولید محتوا نوتروفیل. سالهایی که برای رسیدن به پزشکی تلاش میکردم با چالش های زیادی روبه رو میشدم و دغدغه های زیادی برای کنکورم داشتم. برای همین در کنار مشاوره همزمان کار تولید محتوا هم انجام میدم و کنارتون هستم تا شما هم به هدف های رنگارنگ تون برسین. تا الان محتوا های زیادی برای سایت نوتروفیل نوشتم و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنین. 😊
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها