هر آنچه لازم است در مورد ضرایب دروس کنکور تجربی بدانید

مسیر مطالعه

ضرایب دروس کنکور تجربی در یکی دو سال اخیر با توجه به تغییراتی که در کنکور تمامی رشته‌ها ایجاد شده، دستخوش تغییراتی شده است. بر اساس این تغییرات داوطلبان رشته تجربی مانند سایر رشته‌ها در آزمون کنکور دیگر شاهد دو دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی نخواهند بود.
بر اساس این تغییرات داوطلبان تنها باید به سوالات تخصصی آزمون کنکور پاسخ دهند. لازم به ذکر است که اطلاع داشتن از ضریب درس‌های اختصاصی کنکور تجربی می‌تواند به داوطلبان در خصوص اهمیت هر یک از دروس تخصصی کمک کند. جالب است بدانید که به خاطر حذف شدن دروس عمومی از آزمون کنکور، تاثیر ضرایب این دروس به صورت سوابق تحصیلی در آزمون سراسری اعمال می‌شود.

ضرایب 5 درس تخصصی کنکور تجربی ۱۴۰۳؛ زمین شناسی 1، ریاضی 7، زیست شناسی 12، فیزیک 7 و شیمی 9 است.

به همین دلیل، لازم است داوطلبان طبق مصوبات جدید اعلام شده در مورد ضرایب دروس در کنکور تجربی اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی خود کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی 1403

دروس تخصصی رشته تجربی شامل زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی هستند که بیشترین تاثیر را در کنکور تجربی دارند. در سال‌های گذشته تفاوت ضرایب هر یک از زیرگروه‌های کنکور تجربی تنها در دروس تخصصی رشته تجربی بود. اما با توجه به تغییرات اعمال شده، آن دسته از داوطلبانی که تمایل به قبولی در یک رشته مشخص در کنکور تجربی 1403 را دارند، بهتر است به ضرایب دروس تخصصی که از جانب سازمان سنجش کشور اعلام شده است، توجه داشته باشند. در واقع داوطلبان بایستی با توجه به ضرایب دروس کنکور تجربی 1403 و اهمیت هر یک از این دورس برای رسیدن به موفقیت در این مسیر تلاش کنند.

 ضرایب دروس تخصصی کنکور تجربی در سال 1403
زیست شناسی12
شیمی9
ریاضی7
فیزیک 7
زمین شناسی 1

نقش ضرایب دروس کنکور تجربی و چگونگی برنامه ریزی درسی

مطمئناً شما به عنوان دانش‌آموز رشته تجربی و یا داوطلب کنکور تجربی اطلاع دارید که به هریک از دروس اختصاصی کنکور تجربی یک ضریب مشخص تعلق گرفته است. از این رو، بهتر است داوطلبان آزمون کنکور رشته تجربی پیش از شرکت در آزمون، از این ضرایب اطلاع داشته باشند. به خصوص که در یکی دو سال گذشته طبق یک تغییر تقریباً ناگهانی دروس عمومی از آزمون کنکور حذف شدند. این در حالی است که در سال‌های گذشته در جلسه کنکور تجربی، اولین دفترچه‌ای که به داوطلبین داده می‌شد، دفترچه دروس عمومی بود.

در آزمون کنکور سال‌های قبل، دفترچه عمومی با درس زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4 شروع می‌شد و پس از آن دروس زبان عربی با ضریب 2 قرار داشت. جایگاه سوم دفترچه عمومی مختص به فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب 3 و در انتهای دفترچه سوالات زبان انگلیسی با ضریب 2 قرار داشتند.

این در حالی است که اخیراً با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی دروس عمومی که شامل ادبیات فارسی، عربی، معارف و زبان خارجی بودند از تمامی گروه‌های آزمایشی اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان حذف شدند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این دروس به صورت معدل در کنکور داوطلبان تاثیر خواهد داشت.

درست یا غلط، آزمون کنکور یک آزمون سرنوشت ساز در زندگی دانش‌آموزان به شمار می‌آید. از این رو، اگر دانش‌آموزی قصد شرکت در آزمون و کسب رتبه‌ برتر را دارد باید این سال را به خوبی برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی اصولی در کنار درس‌ خواندن بر اساس متدهای آموزش سبب می‌شود که بتوانید از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

علاوه بر این با توجه به تغییراتی که در سال‌های 1402 و 1403 در فرآیند و اصول آزمون کنکور ایجاد شد، اهمیت کمک گرفتن از یک مشاوره بسیار بیشتر از قبل شده است. اگر می‌خواهید در کنکور پر از رقابت تجربی، موفق عمل کنید ما به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از خدمات مشاوره کنکور تجربی استفاده کنید.

بسیاری از مشاوران با تجربه و رتبه‌های برتر آزمون کنکور را به مسابقه دو استقامت تشبیه می‌کنند. حال اگر شما بخواهید در این آزمون، مانند مسابقه دو سرعت عمل کنید، پس از مدتی خسته خواهید شد. در حقیقت در یک سال منتهی به کنکور حفظ روحیه، برنامه ریزی مطالعه همراه با استراحت به اندازه افزایش ساعت مطالعه و تکنیک‌های تست‌زنی اهمیت دارد.

ضرایب دروس کنکور تجربی 1403

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، در کنکور 1403 دفترچه سوالات عمومی حذف شده است، بنابراین، اطلاع داشتن از ضریب درس‌های اختصاصی می‌تواند برای داوطلبان بسیار کمک کننده باشد. در واقع ضریب هر یک از دروس اختصاصی می‌تواند به داوطلبان نظام آموزشی جدید و سالی واحدی در تعیین میزان اهمیتی که باید برای هر یک از دروس تخصصی در نظر بگیرند، کمک کند.
به این ترتیب، متقاضیان کنکور تجربی می‌توانند با آگاهی بیشتری به برنامه ریزی برای کنکور و همچنین مطالعه منابع آزمون سراسری بپردازند. در ادامه این بخش به منظور اطلاع رسانی و کمک به شما داوطلبین کنکور تجربی، در مورد ضرایب دروس عمومی و البته اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۳ نکاتی را بیان می‌کنیم.
مطابق آنچه که سازمان سنجش هر سال بیان می‌کند منبع اصلی کنکور سراسری کتب درسی هر رشته است. مشاوران کنکور تجربی و البته رتبه‌های برتر سال‌های گذشته نیز همواره از دانش‌آموزان خواسته‌اند تا از اهمیت کتب درسی غافل نشوند. با این حال، اهمیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی و تست در کنار منابع کنکور سراسری تجربی نیز بر کسی پوشیده نیست.
استفاده از منابع درست سبب می‌شود تا داوطلبان با نکات مهم و ریز درسی و همچنین نوع طراحی سوالات کنکور آشنا شوند. استفاده از کتاب‌های تست و ردن تست‌های تالیفی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان کتب درسی خود را با دقت بیشتری مطالعه کرده و مطالب در ذهن آن‌ها تثبیت شود. بنابراین کمک گرفتن و استفاده از منابع کنکور تجربی سبب می‌شود تا داوطلبان و دانش‌آموزان رشته تجربی، مسیر موفقیت و قبولی در رشته مورد نظر خود را با اطمینان بیشتری طی کنند.

همانطور که می‎دانید یکی از رشته‌های با اهمیت کنکور تجربی برای ادامه تحصیل از نگاه داوطلبان، رشته پزشکی است. از این رو میزان رقابت در این رشته بسیار بالا است. از طرفی کاهش ظرفیت پذیرش برخی از دانشگاه‌ها در این رشته نیز سبب افزایش فشار و رقابت در کنکور تجربی شده است.
در نتیجه متقاضیان آزمون کنکور تجربی باید برنامه ریزی صحیحی برای مطالعه دروس و منابع کنکور سراسری داشته باشند. اطلاع داشتن از ضرایب هر یک از دروس اختصاصی سبب می‌شود تا داوطلبان بدانند که پاسخگویی به سوالات کدام درس می‌تواند سهم بیشتری در کسب یک رتبه خوب برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.
در سال کنکور من، بالا بودن ضرایب درس‌های اختصاصی مانند شیمی و زیست و سبب بی توجه به درس زمین‌ شناسی شده بود. در واقع پایین بودن ضریب درس زمین شناسی سبب شده بود تا تقریباً 99 درصد داوطلبان کنکور تجربی این درس را حذف کنند. اما متاسفانه این اصلاً انتخاب خوبی نبود چون سوالات زیست و شیمی در آن سال بسیار سخت طرح شده بود.
همین موضوع سبب شده بود تا آن دسته از داوطلبانی که به سوالات درس زمین شناسی پاسخ داده بودند، موفق‌تر عمل کنند. بنابراین به شما توصیه می‌کنم تا به دلیل پایین بودن ضریب یک درس اختصاصی آن را از برنامه مطالعاتی خود حذف نکنید.

مشاوران کنکور تجربی همواره به دانش‌آموزان این رشته توصیه می‌کنند که پس از زدن تست‌های تالیفی به سراغ تست‌های زمان‌دار بروند. در واقع آن‌ها از دانش‌آموزان می‌خواهند که با زدن تست زمان‌دار، زمان خود را در روز کنکور کنترل کرده و به تسلط خوبی برسند. همچنین برای اینکه دیدگاه خوبی از جایگاه خود نسبت به سایر رقبا به‌دست آورید، می‌توانید در پنل تخمین رتبه، رتبه کنکورتان را با تاثیر معدل و ضرایب جدید تخمین بزنید.

ضرایب دروس عمومی کنکور تجربی ۱۴۰۳

در سال 1402 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی دروس عمومی از دفترچه کنکور حذف شدند، به عبارت‌ ساده‌تر کنکور سال 1402 فاقد دفترچه عمومی بود. مطابق بیانیه اعلام شده از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات دروس عمومی اما به صورت تاثیر معدل در کنکور بر روی رتبه و تراز داوطلبان اثر خواهد داشت. بنابراین، متقاضیان کنکور تجربی سال 1403 باید توجه داشته باشند که برنامه‌ریزی‌ مطالعاتی خود را با توجه به ضرایب امتحان نهایی تعیین کنند. متقاضیان و دانش‌آموزان رشته تجربی باید دروس عمومی را به صورت تشریحی مطالعه کنند تا به این ترتیب برای امتحانات نهایی به طور کامل آمادگی داشته باشند.

ممکن است شما در این مسیر احساس تنهایی کنید، اما بهتر است بدانید که نوتروفیل اینجاست؛ همراه و هم‌قدم با شما. در صورتی که در این مسیر به سوال یا مشکلی برخوردید، حتماً روی کمک نوتروفیل حساب کنید.

با آگاهی از ضرایب دروس کنکور تجربی 1403، درست گام بردارید!

داوطلبان باید ابتدا علایق و هدف خود از ورود به رشته تجربی را مشخص کنند. سپس با توجه به میزان اهمیتی که هر درس در رشته‌های مختلف دارد، برنامه ریزی کرده و متد مطالعاتی خود برای آن درس را مشخص کنند. اطلاع داشتن از ضرایب دروس کنکور سبب می‌شود تا داوطلب با اشراف کامل در این مسیر قدم بردارد. در مقاله ضرایب دروس کنکور 1403 ؛ ضرایب همه رشته‌ها همه اطلاعات لازم برای شما آورده شده است. اگر سوال یا ابهامی در مورد ضرایب دارید حتما در قسمت نظرات بپرسید؛ مشاوران ما پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

آیا ضرایب تمامی دروس در کنکور تجربی سال 1403 تغییر کرده است؟

بله ضرایب مربوط به دروس کنکور تجربی 1403 و سال قبل از آن با تغییراتی روبه‌رو شده‌اند که در این مطلب به طور کامل به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور تجربی کدام درس به شمار می‌آید؟

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، مهم‌ترین درس کنکور تجربی درس زیست شناسی با ضریب 12 است.

آیا ضرایب دروس عمومی در کنکور 1403 با تغییراتی مواجه شده است؟

دروس عمومی از کنکور سراسری سال 1402 و 1403 حذف شده‌اند و در کنکور ضرایب دروس عمومی محاسبه نمی‌شوند، این دورس از طریق معدل بر روی نتیجه کنکور تاثیر می‌گذارند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه
معصومه
1 ماه قبل

به نظر من برای مطلع شدن از جامع‌ترین منابع دروس و ضرایب دروس کنکور تجربی، می‌توانید از سایت سنجش یا مشاور معتمد خود کمک بگیرید تا با فراگرفتن اطلاعات لازم برای خود برنامه درسی تعیین کنید.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  معصومه

ممنون از نظر شما