شروع از فروردین برای کنکور یک رویا نیست!

شروع از فروردین برای کنکور
مسیر مطالعه

شاید فکر کنید قبول شدن کنکور در 3 ماه کار غیر ممکنی باشد و دانش‌آموزی که تا الان شروع نکرده، دیگر زمانی برای موفقیت ندارد و باید برای سال بعد هدف‌گذاری کند. اما بهتر است همین‌جا جلوی این فکر را بگیرید؛ زیرا نمونه‌های زیادی در کنکورهای قبل مشاهده شده که با شروع کنکور از فروردین توانستند حتی به رتبه‌های برتر برسند.
کافیست یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید، ساعت مطالعه خود را بالا ببرید و در اجرای برنامه خود استمرار به خرج دهید. به‌این‌ترتیب حتی شروع از فروردین برای کنکور هم امکان‌پذیر خواهد بود. با نوتروفیل همراه باشید تا با جزئیات مطالعه 3 ماه آخر بیشتر آشنا شوید.

مشاور کنکور های رتبه برتر نوتروفیل آماده خدمت رسانی به شما

شروع از صفر برای کنکور از فروردین چطور ممکن است؟

می‌توان مطالعه از فروردین به بعد را برای هر داوطلبی سرنوشت‌ساز دانست. زیرا هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، سطح استرس داوطلبان بالا رفته و تصمیماتی که تحت تاثیر این استرس و فشار می‌گیرند می‌تواند معادله را تغییر دهد و ترازها را جابه‌جا کند. داوطلبان کنکور به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. داوطلبانی که از سال قبل استارت مطالعه را زده‌اند یا پشت کنکور مانده‌اند و تابه‌حال حداقل یک دور همه مطالب را خوانده و به آن مسلط هستند. 
  2. دانش‌آموزانی که مطالعه و تست‌زنی ناقصی داشته و برای کنکور به اندازه کافی آماده نیستند.
  3. و دسته سوم که در این مقاله بیشتر درباره آن حرف می‌زنیم؛ هنوز قدمی برای خواندن درس‌های کنکور برنداشته و جزو کسانی که از فروردین برای کنکور شروع کردند قرار می‌گیرند.

داوطلبان سطح بالا باید از فروردین به جمع بندی فکر کنند

دسته اول که به اندازه کافی مطالعه کرده و تست زده‌اند، در ماه‌های آخر باید برای مرور و جمع‌بندی مطالب برنامه بریزند تا مطالب در ذهنشان تثبیت شود و بهترین نتیجه را از تلاش‌های خود بگیرند.

دانش‌آموزان سطح متوسط برای موفقیت نیاز به اولویت‌بندی دارند

دانش‌آموزان دسته دوم اگر بیشتر مطالب را خوانده‌اند، می‌توانند از تعطیلات فروردین برای تمام کردن کتاب‌ها و تست‌زنی به طور فشرده استفاده کنند. این داوطلبان باید علاوه بر تلاش برای کسب نمره خوب در امتحانات نهایی، ساعات بیشتری را برای کنکور در نظر بگیرند.

البته اگر حجم زیادی از درس‌های کنکور روی دستتان مانده است، بهتر است اولویت‌بندی کرده و برخی قسمت‌های سخت و کم‌اهمیت را رها کنید. در عوض روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و برای بخش‌های تست خیز وقت بیشتری اختصاص دهید.

داوطلبانی که تصمیم دارند از فروردین شروع کنند، باید بااحتیاط قدم بردارند

 “ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است”. حالا که تصمیم گرفتید بالاخره برای آینده خود قدمی بردارید، پس سعی کنید بدون هیچ استرسی و با قاطعیت برای هدف خود بجنگید. اصلا از کجا معلوم دانش‌آموزانی که از ماه‌ها قبل مطالعه کرده‌اند، روش‌ها و منابع درستی را انتخاب کرده باشند و نتیجه عملکردشان از شما بهتر باشد.

در اینجا بد نیست به چند استثنا در بین رتبه‌های برتر سال‌های قبل اشاره کنم. این داوطلبان گفته‌اند که با کمک یک مشاور خوب موفق شدند بر اساس برنامه‌ریزی فشرده و مناسبی مطالعه کنند و به هدف خود برسند. اگر دوست دارید از تاثیرات یک مشاور در روند موفقیتتان آگاه شوید؛ توصیه می‌کنم سری به صفحه مشاوره کنکور بزنید و درباره خدمات و ویژگی‌های یک مشاور مطالعه کنید. شاید شما هم بتوانید با انتخاب یک همراه با تجربه، این آزمون را به سلامت پشت سر بگذارید.

اما بیایید کمی هم درباره روند صحیح مطالعه داوطلبانی حرف بزنیم که به شروع از فروردین برای کنکور فکر می‌کنند. مطمئنا اگر تابه‌حال برای کنکور درس نخوانده باشید، شرایط شما حساس‌تر از سایرین خواهد بود و نه تنها وقتی برای آزمون‌وخطا ندارید، بلکه یک اشتباه کوچک می‌تواند یک سال دیگر شما را پشت کنکور نگه دارد.
اولین قدمی که باید در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی خود بردارید، توجه به نمرات امتحان نهایی است. فراموش نکنید که سوابق تحصیلی 50 درصد رتبه شما را تعیین می‌کنند. پس مجبورید علاوه بر زمانی که برای درس‌های مدرسه لازم دارید، ساعت‌هایی از روز را به مطالعه درس‌های کنکور اختصاص دهید.
با این تفاصیل حداقل 10 ساعت در روز باید مطالعه کنید. البته بهتر است آهسته و پیوسته پیش بروید و کم‌کم به زمان خود اضافه کنید تا در هفته‌های پایانی حتی 15 ساعت را هم رد کرده باشید. نکته بعدی توجه به بودجه‌بندی درس‌هاست. زیرا در این زمان محدود وقت نمی‌کنید همه مباحث را مطالعه کنید و ناچارید قید بعضی از بخش‌های کم‌اهمیت یا خیلی سخت را بزنید.
حتما از چند آزمون تعیین سطح کمک بگیرید تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید، روی نقاط قوت خود وقت بیشتری بگذارید و اگر تقویت نقاط ضعف شما نیاز به زمان زیادی دارد تا جای ممکن از آن چشم‌پوشی کنید.
البته گاهی بعضی از مطالب جزو پیش‌نیازها محسوب می‌شوند و حتما باید به آن مسلط باشید تا بتوانید سایر تست‌ها را پاسخ دهید. پس با تمرین و تکرار زیاد و استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی، دراسرع‌وقت آنها را یاد بگیرید. در ادامه سعی کردیم برای هر گروه آزمایشی به صورت جداگانه شروع صفر از فروردین را بررسی کنیم.

شروع از فروردین برای کنکور انسانی

تعداد درس‌های گروه آزمایشی انسانی از سایر رشته‌ها بیشتر است و همین امر ممکن است برای بچه‌های انسانی کمی دردسرساز باشد. اما در ابتدای کار به حجم زیاد مطالب توجه نکنید، زیرا موفقیت‌های بزرگ از برداشتن قدم‌های کوچک به دست می‌آیند.

بخش‌های مستقل و تست خیز هر کتاب را شناسایی کنید و حتما  کتاب‌های درسی را به‌عنوان منبع اصلی در نظر بگیرید. بازه‌های مرور را در مورد درس‌های حفظی کوتاه‌تر کرده و حداقل هفته‌ای یکبار، همه مطالب را جمع‌بندی و مرور کنید تا در حافظه بلندمدت شما ثبت شده و نیاز به دوباره‌کاری نداشته باشد.

شروع از فروردین برای کنکور تجربی

شاید با خودتان تصور کنید مگر می‌شود برخی از بخش‌های زیست را حذف کرد؟ حواستان باشد که در این شرایط شما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید. مطالعه همه قسمت‌های زیست بدترین تصمیمی است که می‌توانید برای شروع کنکور از فروردین بگیرید.

پس در درجه اول فصل‌های پیش‌نیاز را بخوانید و بعد به ترتیب فصل‌هایی که تست‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند را جزو اولویت قرار دهید. برای درس‌های ریاضی، فیزیک و شیمی هم حتما دو سوم زمان خود را برای تست‌زنی در نظر بگیرید. زیرا تست‌های این درس‌ها را فقط با تمرین و تکرار زیاد می‌توان حل کرد.

شروع از فروردین برای کنکور ریاضی

استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی مفصل برای بچه‌های رشته ریاضی که قرار است از فروردین شروع کنند، چندان مناسب نیست. زیرا درس‌های محاسباتی این رشته را با حل تیپ‌های مختلف تست می‌توان درک کرد.

پس منابعی را انتخاب کنید که تست‌زنی شما را تقویت می‌کنند و از سطح‌بندی مختلف در تالیف تست‌ها کمک گرفته‌اند. زیرا آن‌قدر باید تست حل کنید و فرمول‌ها و راه‌حل‌های مختلف را دیده باشید که با نگاه اول تشخیص بدهید هر تستی با چه روشی قابل‌حل است.

با نوتروفیل بر اهمال‌کاری خود غلبه کنید

بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل کمال‌گرایی مطالعه برای کنکور را به تعویض می‌اندازند. این داوطلبان دائما منتظرند همه چیز ایده‌آل شود تا درس خواندن برای کنکور را شروع کنند. بعضی دیگر از بچه‌ها با اهمال‌کاری، برنامه‌ریزی خود را امروز و فردا کرده و در چشم به هم زنی فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهند.

به هر دلیلی که تابه‌حال استارت مطالعه را نزدید، کافیست.  همین امروز با مشاوران ما تماس بگیرید و بعد از تعیین سطح، شروع از فروردین برای کنکور را با یک برنامه فشرده و کارآمد پشت سر بگذارید. نوتروفیل اینجاست و ما همه تلاش و تخصص خود را به کار گرفته‌ایم تا با تدوین طرح‌های مختلف، بررسی و شناسایی بهترین منابع کنکور و ارائه برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده برای هر داوطلب، مسیر موفقیت شما را ساده کنیم.

سوالات متداول

آیا امکان مطالعه در مسافرت و دید و بازدیدهای نوروزی وجود دارد؟

بهتر است از هر چیزی که حواس شما را پرت می‌کند فاصله بگیرید. توصیه می‌کنیم در این سال سرنوشت‌ساز سختی را تحمل کرده و همه وقت و انرژی خود را صرف مطالعه کنید تا بعدا حسرت نخورید.

آیا کسی که تا به حال برای کنکور درس نخوانده می‌تواند با شروع صفر از فروردین موفق شود؟

خواستن توانستن است. اما مطالعه در این زمان کوتاه نیاز به تلاش و حساسیت بیشتری دارد. اگر با برنامه‌ریزی صحیح و ساعت مطالعه زیاد از فروردین شروع کنید، احتمال موفقیت شما کم نخواهد بود.

چه بخش‌هایی از کتاب‌های درسی را می‌توان در ماه‌های آخر مطالعه کرد؟

با توجه به حجم زیاد مطالب بهتر است روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و بخش‌های بی‌اهمیت و کم‌اهمیت را ندیده بگیرید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوروش
کوروش
3 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
برای رسیدن به رتبه زیر ۴۰۰۰ تو این مدت کم برای کسی که فارغ التحصیله ولی ترمیم هم داره،چه ساعت مطالعه ای مناسبه؟
اینکه میگن اول از ۵ ساعت شروع کنین بنظرم اشتباه میاد چون درجه استرس بالاس هر ساعت مطالعه ای رو شخصی مثل من میتونه بخونه. ولی میخوام بدونم اصولی ترین ساعت مطالعه چند هست؟
پایم صفر نیست ولی ضعیفم.
ممنون میشم پاسخ بدین🌺🙏🏻

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  کوروش

سلام کوروش جان
ساعت مطالعه از هر شخص به شخص دیگه میتونه متفاوت باشه
دلیل اینکه میگن از ساعت مطالعه پایین شروع کنید اینه که یکسری نمیتونن به هیچ وجه که همون اوایل ساعت مطالعه های بالایی داشته باشن
اما اگر شما تواناییش رو داری که خیلی خوبه و میتونی ساعت مطالعه میانگین 12 ساعت در روز داشته باشی

مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من تقریبا درسای دهم و یازدهم رو تموم کردم (به جز تاریخ و جغرافیا و ریاضی و فنون() چطوری مطالعه کنم که عقب نیوفتم ؟؟