بهترین برنامه شروع از صفر برای کنکور 1403

شروع از صفر برای کنکور
مسیر مطالعه

شروع از صفر برای کنکور! شاید بزرگ‌ترین علامت سوالی که در حال حاضر در ذهنِ توست همین سوال باشد؛ این که دقیقا چطور و از کجا شروع کنی که بهتر باشه.

جواب این سوال به زمان باقی‌مانده بستگی دارد. اگر یک سال یا بیشتر تا کنکور زمان داری، پس می‌توانی با یک برنامه منعطف ولی منظم از کتاب‌های پایه شروع کنی. تست‌زنی کاملی داشته باشی و حتی مجدد سراغ کتاب‌های درسی بروی. ولی اگر کمتر از 6 ماه تا کنکور مانده، مجبوری کاملا حساب شده عمل کنی. یعنی بعد از بررسی بودجه‌بندی، مباحث تست خیز را اولویت قرار دهی و با منابعی درس بخوانی که کاملا مطمئن هستند.

در این مقاله سعی کردم برای هر 3 رشته انسانی، تجربی و ریاضی، صفر تا صد یک شروع پایه‌ای و بی‌نقص را بررسی کنم. با معرفی منابع مناسب هر سطح برای دانش آموزان پایه‌های مختلف، زمینه‌ای فراهم کنم تا برای بزرگترین رقابت (یعنی همون کنکور خودمون!) آماده بشن.
در انتها برای بهتر قدم برداشتن و شکست‌ناپذیر بودن در این راه، خانواده بزرگ نوتروفیل با خدمات بی‌دریغ همراه تو خواهد بود. تماس رایگان از سمت تیم ما اولین قدم برای ادامه هر چه بهتر روند توست.

یه مثال واضح رو بخوام بگم این هست که گیاه شروع به رشد می‌کنه و سختی‌های مختلف رو تحمل می‌کنه تا به سرسبزی و زندگی برسه

بهینه ترین روش شروع از صفر

در هر مرحله‌ای که هستید، با خواندن ادامه مطلب نقشه راه کاملی برای شروع از صفر در اختیار خواهید داشت. زیرا سعی کردیم به ریزترین نکات مورد نیاز شما توجه کنیم. از ساعت مطالعه و برنامه‌ریزی تا تعداد تست‌های زمان‌دار و آموزشی که باید حل کنید. اما اگر با خواندن همه اینها هنوز کمی سردرگم بودید، نگران نباشید. چون شما بار اول است که این مسیر را تجربه می‌کنید.
به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم برای رهایی از این گمراهی از یک فرد با تجربه کمک بگیرید. این فرد کسی نیست جز مشاور کنکور که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده. برای داشتن چنین فردی در کنارتان کافیست روی عکس زیر کلیک کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

شروع از صفر برای کنکور امسال؛ از کجا و چگونه؟

هر حرکتی مستلزم وجود یک انگیزه و هدف است. اولین و مهم‌ترین کار برای یک شروع درست، داشتن هدف است. تا زمانی که هدف نداشته باشی و خواسته‌های خودت را نشناسی، همیشه درگیر شروع‌های ناقص خواهی بود که از جمله اشتباهات بزرگ و رایج دوران کنکور است.

چگونه از صفر برای کنکور شروع کنیم
یه مثال واضح رو بخوام بگم این هست که گیاه شروع به رشد می‌کنه و سختی‌های مختلف رو تحمل می‌کنه تا به سرسبزی و زندگی برسه. 🌱

بررسی عوامل مهم در برنامه‌ریزی شروع از صفر کنکور

باید خوب بدانید مدت زمان پیش روی شما مدت زمان بسیار ارزشمندی است، اگر این مدت زمان یک سال یا بیشتر باشد فاکتورهای برنامه‌ریزی به شکل زیر خواهد بود:

  • برنامه منظم و منعطف: برنامه‌ای که دارای نظم و امکان جبران باشد.
  • استفاده از منابع آموزشی جامع و کامل: وقتی زمان کافی برای مطالعه داشته باشید می‌توانید از منابع پایه‌ای‌تر استفاده کنید.
  • بررسی دقیق کتاب‌های درسی هر سه پایه: بعد از آموزش و مطالعه کتاب کمک درسی، به بررسی دقیقه کتاب‌های درسی بپردازید.
  • مطالعه و آموزش کامل: با داشتن آزمونک‌های شبانه و آزمون‌های هفتگی از روند مطالعه و آموزش مفهومی و کامل خود اطمینان حاصل کنید.
  • تست‌زنی مطابق با اصول: حتماً تست‌زنی مطابق با اصول و روند درست باشد.
  • داشتن امکان شرکت در کلاس حضوری یا آنلاین: در صورت نیاز در یک و نهایتا دو کلاس مفید شرکت کنید.
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی: برای آگاهی از وضعیت پیشرفت روند خود، حتماً در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.
  • جمع‌بندی دقیق و کامل: مطابق با بازه‌های جمع‌بندی و شرایط مطالعه خود، جمع‌بندی مناسبی داشته باشم.


اگر این مدت زمان کمتر از شش ماه باشد فاکتورهای برنامه‌ریزی به شکل زیر خواهد بود:

  • شناخت مباحث پرسوال و استفاده بهینه از زمان باقیمانده: در قدم اول باید به تعداد تست هر مبحث در کنکور توجه و برنامه‌ریزی خود را با توجه به این مسئله اولویت‌بندی کنید. در این شرایط می‌توانید از زمان باقیمانده به بهترین شکل بهره ببرید.
  • استفاده از منابع مناسب: از آن‌جایی که امکان خطا در این شرایط باید کمتر باشد از مناسب بودن منابع اطمینان حاصل کنید.
  • برنامه‌ریزی دقیق و منظم: مهم‌ترین فاکتور در برنامه‌ریزی این زمان، دقیق بودن آن است؛ برای اطمینان از این‌که تمام مطالب مشخص شده مطالعه شود.
  • آموزش، مطالعه و تست زنی اصولی مطابق با مطالب اولویت‌بندی شده!
  • داشتن آزمون هفتگی: در این شرایط پیشروی با آزمون‌های آزمایشی دو هفته یک‌بار امکان‌پذیر نخواهد بود. برای سنجش شرایط خود حتماً باید آزمون هفتگی داشته باشید.
  • استفاده از کلاس و ویدیو به شکل بهینه: از کلاس و ویدیوی آموزشی تنها و تنها برای بخش‌های مورد نیاز استفاده کنید.
  • جمع‌بندی شروع از صفر: در این شرایط مطالعه و جمع‌بندی همزمان انجام خواهد شد و با اتمام هر فصل، جمع‌بندی فصل و با اتمام هر کتاب از هر پایه جمع‌بندی آن کتاب و در نهایت یک جمع‌بندی جامع خواهیم داشت.

چرا باید برنامه‌ریزی داشته باشم؟

اهمیت برنامه ریزی در شروع از صفر برای کنکور

حالا به بخش‌های شیرین یک شروع خوب رسیدیم؛ برنامه‌ریزی از جمله ارکان خیلی مهم است که اگر حرفه‌ای و درست نباشد، بیراهه‌های زیادی انتظارت را خواهند کشید. اول از همه سعی کن تا سبک زندگی خودت را بهتر بشناسی و با توجه به آن برنامه مطالعاتی خود را بچینی.
قرار نیست همه دانش‌آموزان از یک روش استفاده کنند و به نتایج یکسانی هم دست پیدا کنند. هر کدام از ما انسان‌های متفاوتی هستیم و این تفاوت حتما باید برای نوشتن برنامه‌های مطالعاتی در نظر گرفته شود. مطمئن باش اگر هدف و برنامه‌ریزی درستی داشته باشی، حتی شروع از دی برای کنکور هم دیر نیست!
بزرگترین اشتباه بعضی کنکوری‌ها نادیده گرفتن همین اصل است. سعی کن برنامه را به نزدیک‌ترین حد از سبک زندگی‌ات برسانی و قدم به قدم ارتقاء بدهی. تمام تلاشت را بکن که برنامه معقولانه باشد و هیجانات زیاد در آن دخیل نشود. ساعت مطالعه کم و متناسب با ویژگی‌های خودت ‌می‌تواند کمک خیلی خوب و بزرگی برای شروعت باشد. بعد از این‌که با سبک درس خواندن جدیدت ارتباط گرفتی شروع کن به ارتقا دادن ساعت مطالعه، البته باز هم به صورت‌ معقولانه!

صبر اینجا حرف اول رو میزنه. پس صبور باش و قدم به قدم ادامه بده

برنامه شروع از صفر برای کنکور انسانی

مطمئنا با دیدن حجم بسیار زیاد کتب انسانی این سردرگمی ‌در ذهنت به وجود آمده که چطور ‌می‌توانم تمام این کتاب‌ها را مطالعه کنم و یادگیری موفقی نیز داشته باشم. خب جواب این سوالت را من بهتر میدانم؛ برنامه‌ریزی درست، چاره اصلی این ماجراست.
اما قبل از آن باید اهمیت هر کدام از درس‌ها رو بسنجی. در ادامه با ضرایب دروس انسانی در کنکور 1403 آشنا ‌می‌شویم.

قلم و کاغذت رو بردار و سریع یادداشت کن!

  • ریاضی 6
  • زبان و ادبیات فارسی 8
  • علوم اجتماعی 5
  • روان‌شناسی 2
  • زبان عربی 5
  • تاریخ و جغرافیا 5
  • فلسفه و منطق 5
  • اقتصاد 2

با توجه به حجم و اهمیت دروس، آن‌ها را باید در هفته تقسیم کنی و به دروس مهم‌تر تعداد پارت‌های مطالعاتی بیشتری اختصاص بدهی. مثلا برای درس روانشناسی دو پارت در هفته کافی است. صبور باش؛ چون این کار بدون کمک مشاور آزمون و خطا‌های بسیاری دارد. پس بهتر است برای نوشتن برنامه مناسب از نظر افراد متخصص و با تجربه هم استفاده کنی.


شروع از صفر کنکور ریاضی

می‌خواهی توی چهار-پنج ماه رتبه خوب کسب کنی؟ یا دانش آموز دهم و یازدهمی سردرگم توی دنیای کنکور هستی؟ شاید هم دوازدهم یا پشت کنکوری باشی که می‌خواهی تازه استارت بزنی برای کنکور؛ می‌دانی اصلا شروع از صفر یعنی چه؟

ریاضیات:

  • حسابان: مباحثی که در اولویت مطالعه قرار می‌گیرند توان‌های گویا و عبارت جبری، معادله و نامعادله، تابع، تابع نمایی و لگاریتمی، حد، مشتق و کاربرد مشتق است.
  • از بین این مباحث مبحث توان گویا و عبارت جبری به علت پیش نیاز بودن و بقیه مباحث از جنبه پرسوال بودن مورد توجه هستند.
  • هندسه: مباحث اولویت‌دار فصل ۱ و فصل ۳ دوازدهم می‌باشد.
  • آمار و احتمال و گسسته: مباحث احتمال، گراف و ترکیبیات مباحث اولویت‌دار می‌باشند.

فیزیک:

  • فیزیک و اندازه‌گیری، کار و انرژی، دما و گرما، ترمودینامیک و تمام مباحث دوازدهم در اولویت‌اند. 

 شیمی: در رقابت کنکور ریاضی درس شیمی به علت پوشش نقاط ضعف ریاضیات و فیزیک، افزایش شانس قبولی و ذخیره زمان برای درس فیزیک، به شدت تعیین‌کننده است. پس اصلا از آن غافل نشوید!

  • دهم فصل ۱ و فصل ۲ و مفاهیم و حفظیات فصل  ۳ و فصل ۱ یازدهم و تمام فصول دوازدهم مباحث اولویت‌دار‌ هستند.

برنامه شروع از صفر کنکور تجربی

قطعا برای شما که در این موقع سال می‌خواهید از صفر شروع کنید، انتخاب منبع خوب خیلی مهم است؛ منابع تک پایه حجیم، زمان زیادی میگیرد. منابع فقط تستی و آزمونی هم برای شروع مناسب نیستند. هر فرد باید با توجه به سطح و تسلطش، منبع مناسب خودش را انتخاب کند. در مورد خرید و شرکت در کلاس‌ها هم همین‌طور است، روش تدریس اساتید با هم متفاوت است و سطح تسلط شما هم در همه درس‌ها مثل هم نیست و برای یکسری مباحث نیاز است که با استاد پیش بروید. پس اساسا مشاوره کنکور به‌خصوص هنگامی که زمان زیادی برای آزمون و خطا در اختیار ندارید، می‌تواند نقش حیاتی در موفقیت یا شکست شما داشته باشد.
یادتان نرود که زمان بزرگترین و مهم‌ترین دارایی شماست و باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد. برنامه باید از لحاظ حجمی و زمانی بودن متناسب با شرایط خودتان باشد، درست است که دیرتر از سایر رقبا شروع کرده‌اید ولی قرار نیست شما هم روی پله‌ای که بقیه هستند، بپرید. پس مقایسه کردن را کنار بگذارید و منطقی تصمیم بگیرید. لطفا جوگیرانه عمل نکنید، کسی که تا امروز مطالعه نداشته یا مطالعه ناقصی داشته، قرار نیست که یکدفعه مطالعه خود را به ۹ساعت در روز برساند. پس لطفا از همین پله‌ای که الان در آن هستید، شروع کنید ولی برای هر روز خود هدف گذاری داشته باشید؛ یعنی تعیین کنید که پیشرفت مطالعه امروزتان قرار است چه باشد و ساعت مطالعه و تعداد تست قرار است به چه مقدار برسد.
تنوع مطالعاتی خیلی مهم است و در شروع مطالعه خواندن چند درس در پارت‌های کوتاه‌تر، بهتر از این است که یک درس را در تایم طولانی مطالعه کنید.


برای شروع روزی چند ساعت درس بخوانم؟

ساعت مطالعه برای شروع از صفر کنکور

ببین حقیقت این است که هیچکس تعیین نکرده که برای موفق شدن حتما باید یک ساعت خاص، مطالعه داشته باشی.کیفیت داشتن مطالعه، مهم‌ترین ویژگی آن به شمار ‌می‌رود و بدون آن، صرفا وقت هدر دادن است! سعی کن ساعت مطالعه مفید داشته باشی و یادگیری برایت در اولویت باشد تا ساعت مطالعه بالا.
ساعت مطالعه پایین تا زمانی که مستمر باشد فایده‌ای برایت ندارد اما اگر همین ساعت مطالعه را قدم به قدم افزایش بدهی و استمرار کافی را داشته باشی، بهترین نتیجه را خواهی گرفت.
روز‌های خودت را بسنج و زمان را بهتر بشناس. اینکه در طی یک روز چه کارهایی انجام ‌می‌دهی، چه زمانی انجام می‌دهی، چه زمان‌هایی انرژی بیشتری داری و … کمک میکند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشی.

از چه منابعی ‌می‌توانم استفاده کنم؟

بدون شک این جمله را شنیدی که اولین مرجع برای کنکور کتاب درسی است. نظر من هم که کل این راه را رفته‌ام، دقیقا همین است. سعی کن اول از همه به کتاب درسی کاملا مسلط باشی و در مرحله بعد سراغ ارتقاء اطلاعاتت بروی. نکاتی را که از منابع مختلف یاد ‌می‌گیری حتما داخل کتابت یادداشت کن تا کتابی جامع برای خودت بسازی. منابع مختلفی وجود دارد. اما قبل از خرید حتما سطح کتاب را بسنج و با سطح خودت مطابقت بده.کتب آموزشی هر کدام سبک خود را دارد و تو باید با توجه به نیاز خودت آن‌هارا انتخاب کنی.

برای شروع از صفر چه تعداد تست باید بزنم؟

تست، ابزار دقیقی برای سنجیدن و یادگیری است. زمانی که یک مطلب را برای اولین بار ‌می‌خوانی، بیشتر تمرکزت در معنا و مفهوم جملات است و در نهایت یک درک کلی از آن درس پیدا می‌کنی. معمولا هم در آخر فکر می‌کنی که همه چیز را خوب یاد گرفتی، در صورتی‌که این‌طور نیست.
تا زمانی که دچار چالش نشوی و مطالب را از ذهنت بازخواست نکنی؛ نمی‌توانی متوجه بشوی مطلب را خوب فهمیده‌ای یا نه. این چالش دقیقا همان تست خودمان است. سوال حل کردن حجم عظیمی‌ از یادگیری را تشکیل ‌می‌دهد و بسیار مؤثر است. فکر کردن برای سوالات به یادگیری عمق ‌می‌بخشد و آن را در ذهن ماندگارتر ‌می‌کند. سعی کن بعد از مطالعه اولیه، حجم بیشتر مطالعه‌ات را تست تشکیل بدهد. تعداد تست با توجه به اهمیت هر درس متفاوت است. البته ناگفته نماند که تست انواع مختلفی دارد و بعد‌ها مفصل درباره آن توضیح خواهم داد. اما اگر عجله داری ‌می‌توانی به مقاله انواع سبک تست مراجعه کنی.

راز مخفی تست‌زنی در شروع از صفر برای کنکور

برای تست زدن در کنار اینکه انتخاب منبع خوب مهم است، نحوه استفاده از تست‌ها هم مهم است و باید بلافاصله بعد از آموزش، حتما تست آموزشی داشته باشید و در روزهای بعد تست تثبیتی و زمان‌دار. اگر همان ابتدا با تست زمان‌دار شروع کنید نه تنها آموزش درستی از مطالب نخواهید داشت، بلکه خیلی سریع هم مطالب را فراموش می‌کنید.

اهمیت اولویت‌بندی؛ با توجه به فرصت باقیمانده تا کنکور 1403، درست به هدف بزنید

با توجه به اینکه از کی شروع کردید، باید مطالب هر درس را برای خودتان اولویت‌بندی کنید و بر این اساس مطالب را در برنامه‌تان بگذارید و بخوانید. می‌توانید از جدول برنامه‌ریزی کنکور استفاده کنید. بعضی از مباحث بیشتر مورد علاقه طراح‌ها هستند و بهتر است که حتما روی آن‌ها کار کنید. حتما شنیده‌اید که طراحان کنکور علاقه زیادی به طرح تست ترکیبی و تحلیلی دارند و این‌طور مشخص می‌کنند که شما چند مرده حلاجید‌! باید آموزش خوب و اصولی را از پایه شروع کنید و مطالب مرتبط به هم را در کنار هم بخوانید.

آیا آزمون آزمایشی برای من خوب است؟!

در دی ماه، همه آزمون‌های آزمایشی به دوران جمع‌بندی مباحث رسیده‌اند، پس هیچ کدام فعلا مناسب شما که تازه می‌خواهید شروع از دی برای کنکور کنید، نیستند. آزمونی برای شما از همه بهتر است که متناسب با شخص خودتان باشد. حتما از اول صحبتم متوجه این موضوع هم شده‌اید که کل سیستم جهان به سمت شخصی شدن پیش می‌رود مثل پزشکی شخصی! پس منتظر باشید که روزی هم کنکور بر اساس DNA خودتان طراحی شود.

اهمیت و تاثیر مشاور در هنگام شروع از صفر برای کنکور

وقتی به عنوان یک شخص با آگاهی نسبتا کم وارد این مسیر می‌شوید طبیعتاً به یک مشاور که شما را دقیق راهنمایی کند، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد و اولویت‌ها را هماهنگ با نقاط قوت و ضعف شما در برنامه قرار بدهد و به برنامه امتحانات نهایی هم توجه کند، نیاز دارید. مشاور با شناخت و اگاهی‌ای که دارد شما را به سمت موفقیت، هل می‌دهد و با برنامه ریزی دقیق، نگرانی‌ها و استرس شما را از بین می‌برد.
در انتها مطمئن باشید با پیشروی طبق اصول گفته شده و داشتن برنامه‌ریزی دقیق به موفقیت می‌رسید.

نوتروفیل شما را تنها نگذاشته

نماد نوتروفیل

بدون شک نکات خیلی بیشتری وجود دارد که نمی‌شود هم آن‌ها را در یک مقاله جای داد. اگر هنوز هم سوال وجود دارد (که مطمئنم خیلی هم وجود داره) ‌می‌توانی با ما در میان بگذاری تا با بهترین و به‌روزترین روش‌ها و متد‌ها راهنماییت کنیم.
در کنار خدمات مشاوره و پنل رقابتی، آزمون‌های شخصی‌سازی شده هم دارد که متناسب با شما و پیشروی که در طی هفته داشته‌اید، طراحی می‌شود که می‌توانید از پیشرفت خودتان کلی انگیزه بگیرید و با پاسخنامه تشریحی آزمون‌ها، نکات جدیدی یاد بگیرید و یادگیری‌های ناقص خود را تکمیل کنید.
نوتروفیل اینجاست همراه تو؛ تا آخر آخر آخرش!

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ftmh
ftmh
5 ماه قبل

خیلی عالی و کامل خیلی ممنونم ازتوووووون((:

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  ftmh

خوشحالیم که براتون مفید بوده

Sto
Sto
5 ماه قبل

ینی از الان میشه واقعا؟

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  Sto

هیچوقت برای شروع دیر نیست ، مثال های زیادی داشتیم که حنی با شروع از عید هم موفق شدن .
اون چیزی که از زمان شما مهم تره میزان تلاش و انگیزه شما برای رسیدن به هدفیه که دارید
سعی کنید قوی تر از بهونه هاتون باشین

ghzl
ghzl
5 ماه قبل

ممنون از مقاله فوق العادتون^^

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  ghzl

ممنون از اینکه نظرت رو گفتی غزل جان امیدواریم موفق باشی

امیتیس
امیتیس
5 ماه قبل

سلام ممنون از نکات عالیتون
من در روز نمیتونم بیشتر از دوتا درس رو برسونم
نمیدونم چکار کنم چون وقت نیست و من تازه شروع کردم البته زیستم خوندنش تموم شده
برای درسای دیگم نمیدونم چجوری اونهارو بچینم که تا کنکور بتونم درصد معقولی بدست بیارم .

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  امیتیس

از اینکه نظرتون درباره مقاله رو با ما در میون گزاشتین ممنونیم
پاسخ به سوال شما خیلی مفصله و اگر خودتون نمیتونین برنامه ریزی کنین باید از یک مشاور با تجربه راهنمایی بگیرین تا کامل برای شما برنامه ریزی کنه

مهرشاد
مهرشاد
5 ماه قبل

سلام.
لطفاً بگید که چطور بین خوندن دروس پایه و دوازدهم تعادل ایجاد کنیم.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
5 ماه قبل
پاسخ به  مهرشاد

سلام مهرشاد جان
با توجه به اینکه شما امتحانات نهایی رو در پیش دارین به همین دلیل قاعدتا باید وقت بیشتری به درس های دوازدهم نسبت به دروس پایه اختصاص داده بشه
مباحثی از دهم و یازدهم که پیش نیاز های دروس یازدهم هستن حتما باید قبل از مباحث مربوطه از دوازدهم خونده بشن بهتره در طول روز حدودا دو سوم پارت های مطالعاتی رو به دروس دوازدهم و یک سوم رو به دروس دهم و یازدهم اختصاص بدین