همه چیز درباره سهمیه ایثارگران در کنکور 1403

سهمیه ایثارگران در کنکور
مسیر مطالعه

یکی از نکات مهم در رابطه با شرکت در کنکور سراسری، توجه به سهمیه‌هایی است که توسط سازمان سنجش، برای گروه‌های مختلف اعلام می‌شود. یکی از سهمیه‌های اصلی کنکور، سهمیه ایثارگران است. شورای عالی انقلاب، با هدف تقدیر از ایثارگران، برای همسر، فرزندان و خانواده‌های ایشان سهمیه ای تحت عنوان سهمیه ایثارگران در کنکور در نظر گرفته است.

آگاهی از قوانین و تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور، می‌تواند باعث حمایت داوطلب در کنکور شود و عدم آگاهی، باعث محرومیت از یک حق قانونی خواهد شد. از این رو تصمیم گرفتیم این مطلب از وبلاگ نوتروفیل را به اطلاع‌رسانی درباره سهمیه ایثارگری در کنکور اختصاص دهیم و موارد مهم در رابطه با این سهمیه در کنکور 1403 را با شما به اشتراک بگذاریم.

به طور کلی یک سهمیه 5 درصدی برای جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها در نظر گرفته شده و رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندان ایشان نیز از این سهمیه برخوردارند. علاوه بر این یک سهمیه 25 درصدی به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران و آزادگان و همسر و فرزندان ایشان تعلق دارد. اگر یکی از این موارد شامل شما می‌شود، حتما از یک فرد با تجربه یا مشاوره کنکور کمک بخواهید. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر استفاده از حق قانونی خود، با یادگیری برخی تکنیک‌های مطالعه و تست‌زنی، احتمال رسیدن به رتبه‌های برتر را افزایش دهید.

توجه داشته باشید که استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور، مستلزم داشتن یک سری شرایط خاص است و این شرایط باید به تایید نهادهایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران برسد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا از همه جزئیات این سهمیه آگاه شوید.

سهمیه ایثارگران در کنکور به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سهمیه‌ای که برای خانواده‌های ایثارگران در کنکور در نظر گرفته شده است، به دو دسته سهمیه 5 درصدی و سهمیه 25 درصدی تقسیم می‌شود. در ادامه شرایط استفاده از این دو سهمیه را برای شما توضیح می‌دهیم.

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

پر متقاضی‌ترین سهمیه کنکور سهمیه مناطق است و بعد از آن، سهمیه ایثارگران 5 درصدی، بیشترین متقاضی را دارد. این سهمیه برای افراد زیر در نظر گرفته شده است:

  • جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان ایشان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

ظرفیت سهمیه ایثارگران 25 درصدی، صرفاً برای سه گروه زیر در نظر گرفته شده است:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران
  • آزادگان، همسر و فرزندان ایشان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر و فرزندان ایشان

پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از رتبه احتمالی خود در کنکور بر اساس تاثیر معدل و ضرایب جدید، حتما از پنل تخمین رتبه نوتروفیل استفاده کنید.

قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳

مطابق قوانین موجود در کنکور سراسری 1403، میزان 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، برای همسر و فرزندان شهدا، مفقودالاثران، آزادگان، همسر و فرزندان ایشان در نظر گرفته شده است.

همچنین 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان ایشان و همسر و فرزندان رزمندگانی که سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه دارند، تعلق گرفته است.

نحوه محاسبه سهمیه ایثارگران در کنکور به صورت زیر است:

سهمیهشرایط استفاده
سهمیه ایثارگران 5 درصدیکسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد
سهمیه ایثارگران 25 درصدیکسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد

آیا استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری امکان پذیر است؟

این سوالی است که بسیاری از داوطلبان هنگام استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور با آن مواجه می‌شوند. لازم به ذکر است که داوطلب، در هر مقطع تحصیلی، تنها یکبار مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی است.

نکته قابل توجه این است که حتی اگر داوطلب، انصراف از تحصیل داده و یا با استفاده از سهمیه، در یکی از دانشگاه‌ها قبول شود، امکان استفاده مجدد از سهمیه در آن مقطع را ندارد.

جمع بندی؛ آیا سهمیه ایثارگران در کنکور حذف شد؟

در این مطلب درباره نحوه تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور صحبت کردیم. گفتیم که این سهمیه برای کدام گروه از داوطلبان کنکور در نظر گرفته شده است و تعداد دفعات مجاز استفاده از سهمیه چند بار است.

در کنکور، سهمیه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است، از آنجایی که هر داوطلب در کنکور فقط از یکی از سهمیه‌ها می‌تواند استفاده کند، توصیه می‌شود سهمیه مورد نظر خود را هوشمندانه انتخاب نمایید.

نوتروفیل در کنار شماست تا بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور بگیرید. اگر در زمینه سهمیه ایثارگران در کنکور سوالی دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

سهمیه ایثارگران در کنکور 1403 چقدر است؟

سهمیه 5 درصدی برای جانبازان زیر 25 درصد، همسر، فرزندان، رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندان و سهمیه 25 درصدی برای همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران و آزادگان، همسر و فرزندان ایشان به‌عنوان سهمیه ایثارگران معرفی شده است.

برای قبولی با استفاده از سهمیه ایثارگران حد نصاب قبولی چقدر می باشد؟

کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد، برای قبولی با سهمیه ایثارگران الزامی است.

آیا امکان استفاده همزمان از دو یا چند سهمیه در کنکور سراسری وجود دارد؟

خیر، داوطلبان در کنکور سراسری، فقط مجاز به استفاده از یکی از سهمیه‌ها هستند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sara
Sara
1 ماه قبل

سلام من سال ۱۴۰۲پرستاری روزانه با سهمیه پنج درصد اوردم آیا امسال میتونم برای دانشگاه شهریه پرداز از سهمیه استفاده کنم؟

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  Sara

سهمیه شما موقع اومدن نتایج اولیه در کارنامه لحاظ میشه

آرمین محمدی
آرمین محمدی
21 روز قبل

سلام و عرض ادب احترام خسته نباشید
بنده دایی با سهمیه ۵ درصد ایثارگری دارم
آیا با فرزندخوانده شدن امکان استفاده از سهمیه را در کنکور را دارم؟

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
21 روز قبل
پاسخ به  آرمین محمدی

سلام وقت بخیر
خیر همچین امکانی وجود نداره

محمدی
محمدی
13 روز قبل

خیلی ها که از سهمیه ۵ در صدی در آزمونهای استخدامی که شرکت کردن میگن اصلاً تاثیری ندارد ، استفاده نکنی بهتره چون ۵ درصد خیلی ناچیزتر از اون چیزیه که تاثیری در آزمون بگذاره

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
13 روز قبل
پاسخ به  محمدی

تاثیر 5 درصد ممکنه اونقدرا زیاد نباشه ولی به هر حال تاثیر خودش رو داره

مریم
مریم
10 روز قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من در سال گذشته پرستاری روزان و آزاد در یک سال قبول شدم و سهمیه ۵ درصد داشتم آزاد ثبت نام نکردم و روزانه ثبت نام کردم و انصراف دادم آیا میتونم مجدداً در غیر روزانه از سهمیه استفاده کنم ؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
8 روز قبل
پاسخ به  مریم

سلام بله مشکلی وجود نداره