سبک زندگی کنکوری رتبه برترها

سبک زندگی کنکوری
مسیر مطالعه

آیا واقعا لازم است برای موفقیت در کنکور، روتین خاصی داشته باشیم؟ شاید فکر کنید کل کنکور در همان چند ساعتی که سر جلسه هستید خلاصه می‌شود، درحالی‌که پشت این آزمون چند ساعته یک زندگی چند ماهه و یک سبک زندگی کنکوری وجود دارد که باید با زندگی یک دانش‌آموز معمولی فرق داشته باشد.
قرار نیست در سال کنکور چیزی از برنامه زندگی‌تان حذف کنید، بلکه قرار است برای هر چیزی برنامه مشخصی داشته باشید. مثلا دیر خوابیدن را کنار بگذارید، به انداز استراحت کنید، استفاده از گوشی را به حداقل برسانید، تغذیه مناسبی داشته باشید و حتی روابط و رفت و آمدهایتان را روی حساب و کتاب تنظیم کنید. در واقع اگر به سبک زندگی کنکوری های موفق دقت کنید، می‌بیند که همه چیز سر جایش قرار دارد و یک نظم خاص در زندگی فرد حاکم است.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

اگر شما هم دوست دارید جزو این دسته باشید و با رعایت کردن یک روتین منظم به موفقیت برسید، باید از مشاوره برای کنکور کمک بگیرید. نوتروفیل خدمات مشاوره و برنامه‌ریزی برای داوطلبان در نظر گرفته که امتحان خود را پس داده‌اند و از دانش‌آموزان زیادی رتبه برتر ساخته‌اند.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

آیا سبک زندگی نفرات برتر کنکور با دیگر افراد متفاوت است؟

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور از بین صدها شرکت‌کننده المپیک، فقط چند نفر موفق به کسب مدال طلا می‌شوند؟ از میان داوطلبان زیادی که در کنکور شرکت می‌کنند هم تعدادی کمی موفق می‌شوند لذت قبولی در رشته‌های پرطرف‌دار را تجربه کنند، اما چرا؟
یک فرق بزرگ بین این افراد موفق با سایرین وجود دارد. رتبه برترها در کنار ساعت مطالعه بالا، از لایف‌استایل خاصی پیروی می‌کنند. این یعنی داوطلبان موفق تنها برای درس خواندن و تست زدنشان برنامه ندارند؛ بلکه این برنامه را در کل زندگی روزمره خود و برای تک‌تک کارهایشان حتی خواب و غذا خوردن هم رعایت می‌کنند. در مقاله موفقیت در کنکور برای اینکه شما هم به کمک یک سبک زندگی درست، از تلاشتان بهترین نتیجه را بگیرید، در ادامه برایتان پرده از راز سبک زندگی نفرات برتر کنکور برداشته‌ایم.

درست‌ ترین و بهترین لایف استایل یک کنکوری چگونه باید باشد؟

بهترین لایف استایل برای کنکور

آزمون کنکور با هر امتحان و آزمونی که در طول مدت تحصیلتان داده‌اید فرق دارد. زمان طولانی که تا برگزاری این آزمون در پیشرو دارید، رقبای سرسخت و رقابت تنگاتنگ و حفظ انرژی تا انتهای مسیر؛ همگی عواملی هستند که نشان می‌دهند شما برای موفقیت نیازمند یک لایف‌استایل کنکوری هستید. در طی سال‌ها با داوطلبان مختلفی در ارتباط بودیم تا بالاخره موفق شدیم بفهمیم لایف استایل رتبه برترها چه ویژگی‌هایی دارد؟

1. یک برنامه استاندارد و منعطف داشته باشید

همه داوطلبان می‌دانند که برای موفقیت در کنکور باید یک برنامه استاندارد داشته باشند؛ اما چون از اصول برنامه‌ریزی آگاهی چندانی ندارند، موفق نمی‌شوند یک برنامه مناسب برای خودشان تنظیم کنند. در نتیجه در اجرای این برنامه شکست می‌خورند.

از نظر شخصی من که این مسیر رو رفتم و به چندین نفر کمک کردم توی این مسیر موفق شن باید بگم یک برنامه خوب، برنامه‌ای است که انعطاف‌پذیر باشد و زمان‌هایی را برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در اختیار داوطلب قرار دهد. درست است که داوطلبان باید تلاش کنند برنامه هر روز را کامل انجام دهند، اما گاهی مشکلاتی پیش می‌آیند که از کنترل ما خارج هستند و اجازه اجرای کامل برنامه را نمی‌دهند. توصیه می‌کنم ریسک نکنید و اگر برنامه مناسبی ندارید، حتما از یک مشاور مجرب کمک بگیرید.

2. اولویت بندی داشته باشید

یکی از ارکان مهم سبک زندگی کنکوری‌ها، اولویت‌بندی برای انجام کارهای روزانه است. به‌این‌ترتیب می‌توانند از زمانی که در طول روز در اختیار دارند بهترین استفاده را بکنند و وقتشان را برای انجام کارهای کم‌اهمیت هدر ندهند. توصیه می‌کنیم صبح‌ها به‌موقع بیدار شوید و قبل از شروع مطالعه، یک لیست از تمام کارهای آن روز بنویسید (نه فقط کارهای درسی) و بعد این لیست را بر اساس میزان اهمیت کارها مرتب کنید.
از یک دیدگاه دیگر هم می‌توانیم به این موضوع نگاه کنیم، خیلی وقت‌ها داوطلبان وسوسه می‌شوند به‌جای درس خواندن، با دوستانشان خوشگذرانی کنند یا ساعت‌ها در فضای مجازی غرق شوند. رتبه برترها در زندگی‌شان اولویت‌بندی دارند و می‌دانند در حال حاضر لازم است روی برنامه‌های درسی‌شان تمرکز کند، پس استفاده از گوشی موبایل یا انجام بازی‌های کامپیوتری را محدود می‌کنند و حتی به بازه بعد از برگزاری کنکور محول می‌کنند. مقاله مدیریت استفاده از گوشی و فضای مجازی در سال کنکور به شما کمک می‌کند تا این مشکل را به‌راحتی حل کنید.

3. نه گفتن را یاد بگیرید

یکی از رازهای سبک زندگی کنکوری های موفق، این است که این داوطلبان هنر نه گفتن را در زندگی‌شان یاد گرفته‌اند و در صورت لزوم از آن استفاده می‌کنند. حالا یک کنکوری کجا باید نه بگوید؟ هر جا که شخصی قصد داشت او را از مسیر اصلی و اهدافش دور کند لازم است قاطعانه به او نه بگوید. حتی اگر آن شخص خودش هم یک داوطلب کنکوری باشد. به‌این‌ترتیب همه اطرافیان متوجه می‌شوند که او در اجرای برنامه‌ها و رسیدن به اهدافش مصمم است و برای کار او ارزش بیشتری قائل می‌شوند.

4. برنامه خوابتان را تنظیم کنید

شاید این توصیه که کنکوری‌ها باید ساعت خواب منظمی داشته باشند به نظرتان زیادی کلیشه‌ای باشد، اما لازم است بدانید بدن ما یک ساعت بیولوژیکی خاص دارد که اگر با شب‌زنده‌داری و تا ظهر خوابیدن آن را به هم بزنید، نتیجه آن افت عملکرد تک‌تک اعضای بدن از جمله مغز است.
از طرفی وقتی شما ساعت مشخصی برای خوابیدن ندارید، مغز شما نمی‌تواند روی کار درست تمرکز کند و حتی آن را تشخیص دهد چون نمی‌داند که در حال حاضر باید بخوابد یا فعالیت کند! اگر نگاهی به مقاله روتین شبانه کنکور بیندازید، متوجه می‌شوید که رتبه برترها اکثر شب‌ها قبل از ساعت ۱۲ می‌خوابند و اکثر صبح‌ها قبل از ساعت ۷ بیدار شده و فعالیتشان را آغاز می‌کنند.

5. به تغذیه خود بیشتر از قبل اهمیت دهید

داوطلبان هدفمند و موفق حتی برای غذا خوردنشان هم برنامه دارند، از هر ماده غذایی بی‌ارزشی استفاده نمی‌کنند؛ بلکه خوراکی‌های باارزش غذایی بالا مانند مغزی‌جات و میوه‌های تازه را در رژیم غذایی‌شان قرار داده‌اند. برای صرف وعده‌های غذایی ساعت مشخصی دارند و هرگز یک وعده‌غذایی را حذف نمی‌کنند و در وعده بعدی پرخوری نمی‌کنند. اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟ تغذیه بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید روی سطح انرژی، روحیه، خلقیات و عملکرد روزانه ما تاثیر دارد، برای مثال داوطلبی که صبحانه‌اش را حذف کرده اشتهای بیشتری برای ناهار خوردن دارد و بعد از صرف ناهار ساعت‌ها بی‌حوصله و خواب‌آلوده است یا با سوءهاضمه دست‌وپنجه نرم می‌کند و انرژی کافی برای اجرای برنامه‌هایش ندارد.

6. روابط با اطرافیان را تنظیم کنید

ما در طول روز با افراد مختلفی در ارتباط هستیم و این روابط سطح انرژی و روحیه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، برخی از این روابط ناخواسته مسیر درس خواندن ما را تغییر می‌دهند و حتی ممکن است تمام تلاش‌های ما را بر باد دهند!
ارتباط با دوستی که دائم از درس خواندن گلایه دارد یا در مورد آینده بیش از حد نگران است. ارتباط با فامیلی که شما را درک نمی‌کند و از شما توقع دارد در تمام دورهمی‌ها حضور داشته باشید؛ ممکن است ذهنتان را به حدی درگیر کنند که تمرکز کافی برای یادگیری و مطالعه دروس نداشته باشید.
لازم است در سال کنکور رابطه خود را با اطرافیان تنظیم کنید و آنها را در جریان برنامه‌ها و اهدافتان قرار دهید و حتی با کسانی که شما را مضطرب و ناامید می‌کنند ارتباطتان را به حداقل برسانید.

7. به اندازه و به روش درست استراحت کنید

استراحت کردن بخش جدانشدنی لایف‌استایل یک کنکوری است. از هر رتبه برتری که سوال کنید به شما می‌گوید در سال کنکور برای استراحت کردنش هم برنامه داشته است. منتهی برای این موضوع محدودیت‌هایی داریم، مثلا یکی از رتبه برترها در مصاحبه‌اش می‌گفت هر دو هفته یک بار بعد از آزمونم، با خانواده بیرون رفته و حسابی تفریح می‌کردم. در مقاله استراحت در سال کنکور هم اشاره کردیم که بهترین زمان برای استراحت، بین بازه‌های مطالعاتی و یک استراحت طولانی‌تر در پایان روز یا پایان هفته است.

بایدها و نبایدها در سبک زندگی کنکوری

در انتها ممکن است همچنان سوالاتی در مورد لایف‌استایل کنکوری‌ها در ذهنتان داشته باشید و مثلا بخواهید بدانید آیا رتبه برترها سال کنکور در کلاس‌های کمک‌درسی شرکت می‌کنند یا چطور منابعشان را انتخاب می‌کنند و… به همین خاطر در این قسمت در مورد برخی از بایدها و نبایدهای سبک زندگی یک کنکوری با شما صحبت می‌کنیم:

  • باید همه اطرافیان بدانند شما امسال برنامه ویژه‌ای دارید و نمی‌توانید در بسیاری از موقعیت‌ها آنها را همراهی کنید.
  • نباید در سال کنکور با شرکت در کلاس‌های کمک‌درسی گوناگون وقتتان را پر کنید؛ بلکه در صورت نیاز بهتر است تنها برای یک یا دو درس در کلاس کنکوری ثبت‌نام کنید.
  • در این دوران با انبوهی از منابع مختلف خودتان را گیج و سردرگم نکنید. شما برای هر درس به دو منبع نیاز دارید. یک منبع برای دور اول مطالعه که دقیقا مناسب سطح علمی شما است و منبعی دشوارتر برای دور دوم و تست‌زنی بیشتر.
  • سعی نکنید با مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های حاوی کافئین، انرژی‌تان را به صورت کاذب بالا نگه دارید. بدانید که دیر خوابیدن و زود بیدار شدن باعث می‌شود، در تمام طول روز کلافه باشید. پس سعی کنید به جای بیشتر بیدار ماندن در شب، صبح‌ها زودتر بیدار شوید. توصیه می‌کنم مقاله روتین صبحگاهی کنکوری را حتما مطالعه نمایید.
  • در دوران کنکور باید روزانه حداقل ۲٠ دقیقه پیاده‌روی کنید یا چند حرکت کششی راحت انجام دهید، این کار تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت جسم و روان شما دارد.
  • همیشه یک بطری آب کنارتان بگذارید تا با نوشیدن منظم آب مواد زائد و سموم را از بدنتان دفع کنید.
  • تا جای ممکن تمام اپلیکیشن‌های مزاحم و غیرضروری از جمله اینستاگرام و بازی‌ها را از گوشی موبایلتان حذف کنید.

لایف استایل و سبک زندگی متفاوت یک کنکوری؛ امسال مدال طلا برای توست

قرار نیست امسال تنها عضوی از سیاهی‌لشکر عظیم کنکور باشی؛ بلکه قرار است اسمت در لیست کسانی باشد که موفق شده‌اند در ماراتن کنکور سریع‌تر از بقیه بدوند و بالاخره مدال طلا را به دست بیاورند.
کنکور فقط خواندن چند کتاب و حل تست و آزمون دادن نیست؛ بلکه کنکور اصلا خودش یک سبک زندگی است! برای سپری کردن این مسیر طولانی و پر از فراز و نشیب می‌توانی از اصولی که در مورد سبک زندگی کنکوری ‌های موفق ارائه کردیم، استفاده کنی و اگر سوالی در مورد این موضوع داشتی با مشاوران مجموعه ما در ارتباط باشی.

سوالات متداول

آیا داشتن لایف‌استایل کنکوری واجب است؟

بله بدون داشتن لایف‌استایل مشخص در سال کنکور، بعد از مدتی خسته و سردرگم می‌شوید و زحماتتان بر باد می‌رود.

لایف‌استایل رتبه برترها شامل چه مواردی است؟

رتبه برترها برای استراحت، تفریح، غذا خوردن، خوابیدن و خلاصه هر چیزی در زندگی خود برنامه دارند.

روابط با اطرافیان چه جایگاهی در سبک زندگی کنکوری‌های موفق دارد؟

اگر روابط در سال کنکور مدیریت نشوند، می‌توانند بخش زیادی از زمان و انرژی شما را هدر داده و شما را کیلومترها از اهدافتان دور کنند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها