زیست گیاهی را چطوری بخونم؟ چه فصل هایی رو حذف کنم؟

زیست گیاهی را چطوری بخونم؟ چه فصل هایی رو حذف کنم؟
مسیر مطالعه

زیست مهمترین درس و حساس‌ترین درس داوطلبان کنکور تجربی۱۴۰۳ است و حذف کردن هر درس آن ریسک بزرگی است. درس زیست‌شناسی با ضریب۱۲ می تواند رتبه کنکور شما را بسیار جابجا کند حال انتخاب با شماست که می‌خواهید این جابجایی در چه جهت باشد! با این حال، اگر دیر شروع به خواندن برای کنکور کرده باشید شاید سوال شما هم باشد که زیست گیاهی را چطوری بخونم؟ چه فصل هایی رو حذف کنم؟

کتاب درسی مهم‌ترین منبع شما برای مطالعه مباحث زیست شناسی است و استفاده از روش‌هایی مثل نمودار درختی می‌تواند در روند یادگیری شما تاثیر بسزایی داشته باشد. مباحث گیاهی برخلاف تصور خیلی از داوطلبان، مبحث راحتی است فقط نیاز به تکرار و مرور فراوان دارد. اما اگر اصرار دارید که مباحثی را حذف کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما با ادامه مقاله همراه ما باشید.

زیست گیاهی رو از کجا شروع کنم؟

 اساسا زیست‌شناسی زیر مبحث‌های مختلفی دارد: ژنتیک، انسانی، جانوری و گیاهی.

اکثر علاقه‌مندان زیست شناسی مطالب گیاهی را با رغبت کمتری می‌خوانند و بیشتر به مباحث جانوری و انسانی علاقه دارند. ولی طراح کنکور متناسب با میزان علاقه شما کنکور را طراحی نمی‌کند پس برای اینکه سر جلسه غافلگیر نشوید باید حسابی آماده شوید و به تسلط خوبی در هر کدام از مباحث برسید.

اگر برای شما هم سوال است که زیست گیاهی رو از کجا شروع کنم؟ می‌توانم بگویم از آنجایی که زیست شناسی درسی ترکیبی است بهتر است حلقه‌های این زنجیر درست بهم متصل شوند؛ پس باید از همان پایه دهم شروع کنید و با ویژگی‌ها و ساختار اصلی گیاهان آشنا شوید.

نوتروفیل با تیمی از مجرب‌ترین مشاوران کنکور تجربی، به دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی درسی، انتخاب رشته، رفع اشکال، تکنیک‌های تست‌زنی و غیره مشاوره ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با همه این خدمات، حتما به صفحه مشاوره کنکور تجربی سر بزنید.

زیست گیاهی کنکور را چگونه مطالعه کنم؟

فصل ۶ و ۷ زیست‌شناسی دهم که هر کدام شامل ۳گفتار است؛ فصل۶ از یاخته تا گیاه شامل ویژگی‌های یاخته‌ی گیاهی ، سامانه‌ی بافتی ، ساختار گیاهان و فصل ۷ جذب و انتقال مواد در گیاهان که شامل تغذیه‌ی گیاهی ، جانداران موثر در تغذیه‌ی گیاهی و انتقال مواد در گیاهان است.

 فصل ۸ زیست شناسی یازدهم تولید مثل نهاندانگان شامل گفتار‌های تولید مثل غیرجنسی، تولیدمثل جنسی و از یاخته تخم تا گیاه و فصل ۹ پاسخ گیاهان به محرک‌ها شامل ۲ گفتار تنظیم کننده‌های رشد در گیاهان و پاسخ به محیط است.

فصل۶ زیست دوازدهم از انرژی به ماده است که این مبحث به صورت ترکیبی با فصل۵ از ماده به انرژی می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله جمع بندی زیست کنکور را مطالعه کنید تا با اشراف بیشتری به مباحث بتوانید برای این فرصت اندک باقیمانده برنامه ریزی کنید.

اولویت بندی مطالعه مباحث گیاهی

  1. یاخته گیاهی و اندامک های اختصاصی مانند کریچه و سبزدیسه( زیست دهم و دوازدهم)
  2. چرخه یاخته‌ای (زیست یازدهم)
  3. بافت‌های گیاهی (زیست دهم)
  4. تولیدمثل در گیاهان (زیست یازدهم)
  5. انواع رشد در گیاهان (زیست دهم)
  6. جذب و انتقال مواد در گیاهان (زیست دهم)
  7. پاسخ گیاهان به محرک‌ها (زیست یازدهم)
  8. سازش گیاهان با محیط (زیست دهم)

بهترین درسنامه گیاهی

بهترین منبع و کامل‌ترین درسنامه گیاهی همانی است که در خانه تک تک شما هست یعنی کتاب درسی. پس نیازی به هزینه کردن برای تهیه جزوات مختلف و درسنامه‌های مختلف نیست و کافی است خودتان متن کتاب درسی را با دقت بخوانید و سپس از منابع سطح۱ خود تست آموزشی کار کنید و هر درسی که مشکل داشتید، کامل تحلیل و رفع اشکال کنید. 

شکل‌های کتاب‌درسی را جدی بگیرید!

با توجه به علاقه طراحان کنکور به شکل‌های کتاب‌درسی، هر ساله تعداد زیادی سوال از شکل‌های کتاب‌درسی طرح می‌شود؛ مخصوصا شکل‌هایی که مرتبط با ساختار گیاهان است.

فعالیت‌های کتاب‌درسی را کامل بررسی کنید!

در متن فعالیت‌ها نکات مهمی نهفته است که باید کامل فعالیت‌های کتاب‌درسی را بررسی کنید و نکات لازم به هر کدام را حین اینکه تست‌ها را تحلیل می‌کنید، در کتاب‌درسی بنویسید.

نمودار درختی برای هر فصل بکار!

یکی از روش‌های خلاصه‌نویسی، یادگیری مفهومی‌تر و ابزار سریعی برای مرورهای قبل آزمون، کشیدن نمودار درختی است.

زیست‌شناسی مهمترین درس رشته تجربی است پس بجنگید برای درصدهای بالاتر. یکی از خدمات سایت تیم نوتروفیل، تخمین رتبه است پس حسابی برای گرفتن یک رتبه خوب تلاش کنید تا وقتی وارد این صفحه سایت می‌شوید، با وارد کردن درصد زیست شناسی خود، از رتبه حدودی خود حسابی خوشحال شوید و اشک شوق در چشمانتان جمع شود!

چه مباحثی از زیست گیاهی را می‌توان آن ها را حذف کرد؟

تاکید ما این است که تا جای ممکن مبحثی را از زیست‌شناسی حذف نکنید ولی اگر تایم کمتری داشتید یا خیلی تست‌های آن مبحث برایتان سخت بود می‌توانید آن را با مشورت مشاور خود حذف کنید. ژنتیک گیاهی معمولا برای اکثر داوطلبان مبحث دشواری است که می‌توانید آن را حذف کنید. اگر واقعا دقیقه نودی عمل کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله فصل هایی از دروس کنکور تجربی که میتوان از فروردین آن ها را حذف کرد! را از دست ندهید.

سخن پایانی

ار هر سطحی و هر زمانی که تصمیم جدی بگیرید و واقعا شروع به خواندن کنید، امکان موفقیت برای شما هست. اما مهم این است که هوشمندانه عمل کنید تا از حداقل زمانی که دارید بتوانید بهترین بهره‌برداری را داشته باشید. مشاورین ما در تیم مشاوره کنکور تجربی نوتروفیل کنار شما هستند و می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

سوالات متداول

تست گیاهی از چه منبعی بزنم؟

بعد از اتمام منبع اول، بهترین منبع برای تست بیشتر و ترکیبی‌تر، سوالات کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی است.

با فراموشی مباحث گیاهی و فرار بودن مطالب چیکار کنم؟

مباحث گیاهی مباحث حفظی هستند و نیاز به مرور و تکرار زیادی دارند تا کامل بتوانید مسلط شوید. پس عجله نکنید و به مرور زمان با بیشتر کردن تعداد بازه‌های مرور مباحث گیاهی، میتوانید به راحتی تست‌های آن را در آزمون‌ها جواب دهید.

سوالات شمارشی گیاهی را بزنم؟

سوالات شمارشی ذاتا سوالاتی وقت گیر و مفهومی هستند. دور اول بهتر است این تست‌ها را ‌رد کنید و دور دوم این سوالات را جواب دهید تا سوالات آسانی می‌توانید پاسخ دهید را از دست ندهید.

نسیبه رضاییان
نسیبه رضاییان
نسیبه رضائیان هستم دانشجو پزشکی، مشاور و از نویسندگان تیم تولید محتوا نوتروفیل. سالهایی که برای رسیدن به پزشکی تلاش میکردم با چالش های زیادی روبه رو میشدم و دغدغه های زیادی برای کنکورم داشتم. برای همین در کنار مشاوره همزمان کار تولید محتوا هم انجام میدم و کنارتون هستم تا شما هم به هدف های رنگارنگ تون برسین. تا الان محتوا های زیادی برای سایت نوتروفیل نوشتم و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنین. 😊
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها