چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟

چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم
مسیر مطالعه

همه افراد مثل هم نیستند و هر کس توانایی‌ها و استعداد‌های خاص خود را دارد. بعضی‌ها نیمکره چپ بیشتر در خدمتشان است و برخی نیمکره راست؛ پس اینکه در درسی قوی باشیم یا برای آن نیاز به تمرین و تکرار بیشتری داشته باشد طبیعی است و نباید بابت این موضوع خودمان را مدام با دیگران مقایسه کنیم. شاید برای شما هم سوال باشد که چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ تکرار، مرور، تغییر روش مطالعه و پاداش دادن به خود از جمله کارهایی هست که میتواند به شما در تقویت دروس ضعیف کمک کند. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا روش های مطالعه درسی که دوست نداریم را هم به شما بگوییم.

با اشک و گریه ریشه ضعف‌هایت را آبیاری نکن!

متأسفانه اولین واکنش بسیاری از ما در برابر این‌گونه اتفاقات گریه است؛ آیا شما هم از همین دسته هستین؟ در قدم اول باید این نیاز به تغییر را در خود ایجاد کنیم و بخواهیم هر طور شده روش‌های مطالعه دروسی که دوست نداریم را پیدا کنیم و به انجام آن پایبند باشیم. احتمالا خیلی از شما روش‌های مختلفی برای این موضوع از گوشه و اطراف شنیده‌اید و از اینکه باید چه کاری انجام دهید آگاهید ولی هنوز آن نیاز اصلی در شما ایجاد نشده و به دنبال انرژی فعال سازی برای شروع هستید.
قورباغه‌ات را قورت بده جمله‌ایست که برای خیلی از شما آشناست و شاید کتاب آن را مطالعه کرده باشید. ولی آیا این یعنی شروع مطالعه باید با دروسی باشد که ضعف داریم؟

چگونه درسی را که دوست نداریم بخوانیم؟

بهتر است شروع مطالعه‌تان با درسی باشد که در آن قوی‌تر هستید و علاقه بیشتری به آن دارید تا انگیزه مطالعه‌تان بیشتر شود و سپس به سراغ درس چالشی‌تر بروید. اینطور شروع کردن دیگر برایتان سخت نیست و با بهانه‌های مختلف سعی نمی‌کنید خودتان را گول بزنید و فرصت‌ها را بسوزانید.
از طرفی درس‌هایی که در آن‌ها چالش دارید نباید برای آخر برنامه روزانه‌تان گذاشته شود چون آن زمان خسته هستید و انگیزه مطالعه آن درس را ندارید.
درس ضعیف مانع رسیدن شما به موفقیت نیست! فقط کافی ست که زمانبیشتری در هفته برای آن درس بگذارید. حتی در برنامه هر روزتان آن مبحث را به عنوان یک روتین در حد ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید. شک نکنید که در انتهای این ماه نتیجه پیوستگی خود را خواهید گرفت. یادتان نرود هر موقع انجام کاری به نظرتان سخت بود یا علاقه‌ای به انجام دادنش نداشتید، کافی است آن کار را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید. این همان تکنیک پومودورو است و برای افرادی که هنگام درس خواندن خیلی زود خسته می‌شوند یا تمرکزشان کم میشود بسیار کاربردی است. در این روش می‌توانید به جای دو ساعت مطالعه، چهار بازه نیم ساعته و با تمرکز بیشتر درس بخوانید.

روش‌های مختلفی برای مطالعه وجود دارد و اگر شما هم دنبال این هستید که اصول درس خواندن کنکوری را بدانید، مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم برای شماست.

روش مطالعه درسی که دوست نداریم

  • سعی کنید ابتدا دلیل اینکه به درسی علاقه ندارید یا در آن ضعیف هستید را پیدا کنید. گاهی دوست داشتن یک درس یا نداشتن روش مطالعه درست به خاطر دبیران آن درس است و با انتخاب آگاهانه دبیر می‌توانید با آموزشی بهتر آن درس را یاد بگیرید.
  • منابع مناب خود را پیدا کنید. کتاب درسی بهترین منبع برای آموزش است ولی باید در کنار آن از منابع کمک درسی مناسبی نیز استفاده کنید. در انتخاب منبع حتما دقت کنید چون ممکن است به دلیل سخت بودن سطح سوالات کلا از آن درس زده شوید درصورتی‌که با انتخاب منبع مناسب خودتان می‌توانید پله پله پیشرفت کنید.
  • از افراد باتجربه که خود این مسیر را رفته‌اند و حس و حال شما را بهتر درک می‌کنند، کمک بگیرید و اگر به دنبال روش‌های یادگیری درسی که دوست نداریم هستید، می‌توانم بگویم من و تمام مشاورین تیم نوتروفیل اینجا هستیم تا  به تمام دغدغه‌ها و سوالاتی که ذهنتان را مشغول کرده پاسخ دهیم؛ حتما به صفحه اصلی نوتروفیل سر بزنید.
  • تهیه یک خلاصه مفید از آن مبحث اعتماد به نفس شما را در یادگیری آن مطلب بیشتر می‌کند و دیگر نگرانی بابت گسترده و پیچیده بودن آن مطلب نخواهید داشت؛ چون بین مباحث ارتباط برقرار کرده‌اید.
  • تهیه فلش کارت و نوشتن نکات مهمی که بیشتر در آن بخش مشکل دارید نیز روش خیلی خوبی برای کار کردن روی نقطه ضعف‌ها و روش های یادگیری درسی که دوست نداریم است. با کمک این فلش کارت‌ها میتوانید در تایم‌های استراحت یا زمان‌هایی که در رفت و آمد هستید، کلی نکته را مرور کنید و دیگر نگران از دست رفتن زمان هم نباشید.
  •  گاهی هم ارائه دادن یا توضیح دادن برای یک نفر دیگر باعث می‌شود که به دانسته‌های خودتان اعتماد کنید و مدام آیه یأس نخوانید.

با نوتروفیل قفل نقاط ضعفتان را باز کنید!

به قول سهراب چشم‌ها را باید شست و جور دیگری نگریست! اگر واقعا می‌خواهید نقطه ضعف‌های خودتان را به نقطه قوت تبدیل کنید یا برایتان سوال است که چرا درس میخونم ولی نتیجه نمیگیرم ، باید سعی کنید تا دیدگاه و مقاومت ذهنی‌تان را نسبت به یادگرفتن آن مطلب تغییر دهید و با انگیزه و علاقه بیشتری به دنبال یادگرفتن نکته‌ها باشید. اگر شما تجربه‌ای از راه‌های تقویت دروس ضعیف دارید با ما و دیگر دوستان نوتروفیلی در میان بگذارید؛ شاید روش شما راهگشای دیگران باشد.

سوالات متداول

چه عواملی می‌توانند باعث ضعف در یک درس شوند؟

علل مختلفی مانند مشکل در فهم مفاهیم پایه، روش مطالعه غلط، تمرین ناکافی، استفاده از منابع نامناسب، اضطراب و استرس و عدم علاقه می‌توانند باعث ضعف در یک درس شوند.

بهترین روش های مطالعه درسی که دوست نداریم چیست؟

بهترین روش مطالعه برای دروس ضعیف، روشی است که برای شما مناسب باشد! روش‌های مختلف مطالعه را امتحان کنید و ببینید کدام روش برای شما بهتر جواب می‌دهد.

چگونه درسی را که دوست نداریم بخوانیم؟

با انتخاب منابع جذاب و مناسب برای سطحی که هستید و استفاده از تکنیک‌های خلاقانه برای مطالعه می‌توانید در خود علاقه نسبت به آن درس ایجاد کنید.

نسیبه رضاییان
نسیبه رضاییان
نسیبه رضائیان هستم دانشجو پزشکی، مشاور و از نویسندگان تیم تولید محتوا نوتروفیل. سالهایی که برای رسیدن به پزشکی تلاش میکردم با چالش های زیادی روبه رو میشدم و دغدغه های زیادی برای کنکورم داشتم. برای همین در کنار مشاوره همزمان کار تولید محتوا هم انجام میدم و کنارتون هستم تا شما هم به هدف های رنگارنگ تون برسین. تا الان محتوا های زیادی برای سایت نوتروفیل نوشتم و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنین. 😊
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها