روش مطالعه‌ فیزیک برای امتحان نهایی

روش مطالعه فیزیک برای کنکور
مسیر مطالعه

فیزیک، از آن دسته دروسی است که اغلب دانش‌آموزان ریاضی بیشتر از بچه‌های تجربی آن را دوست دارند. با این حال، دانش‌آموزانی هستند که با آن به خوبی ارتباط نمی‌گیرند. در هر صورت، شما غیر از کنکور، با امتحان نهایی مواجه‌اید. حتی اگر قصد مطالعه فیزیک را برای کنکور ندارید، لازم است آن را برای امتحانات نهایی بخوانید. با نوشتن این مقاله سعی کرده‌ایم بهترین روش مطالعه‌ فیزیک را به شما یاد بدهیم. حتما که می‌دانید روش مطالعه‌ نیز در علاقه‌مند شدن به درس موثر است. پس اگر با آن ارتباط نمی‌گیرید با این روش مطالعه‌ که در ادامه نوشته‌ایم پیش بروید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید:

  1. مرور نکات گفته شده در کلاس و حل مثال‌های تدریس شده
  2. مطالعه کتاب درسی برای یادگیری اولیه مفاهیم
  3. مطالعه دقیق درسنامه مناسب + حل نمونه سوال
  4. مطالعه دقیق کتاب درسی و تسلط به تمام تمرین ها، فعالیت ها، آزمایش کنید ها، …
  5. حل نمونه سوال نهایی
  6. مرور و خلاصه‌نویسی و تیپ‌بندی سوالات

روش خواندن فیزیک برای امتحان نهایی؛ گام به گام تا نمره 20

روش مطالعه فیزیک برای کنکور
  • روش خواندن فیزیک برای امتحان نهایی؛ گام اول

شما برای ایجاد یادگیری اولیه، باید ۲ کار را انجام دهید. ابتدا نکات تدریس شده در کلاس را مرور کنید سپس مثال های حل شده را دوباره حل کنید و سعی کنید نکات گفته شده را به خاطر بیاورید. در نهایت بعد از اتمام مطالعه نکات، کتاب درسی را در حد روزنامه وار و سریع مطالعه کنید. نگاهی به مثال ها و … داشته باشید اما نیاز به تحلیل دقیق مثال‌ها و تمرین‌ها نیست. فقط روی یادگیری تمرکز کنید.

مطالعه برای کنکور و نهایی از نظر مراحل اولیه، تفاوت چندانی با هم ندارند. ما تمام این مراحل را طی می‌کنیم تا مطالعه‌ای مفهومی و دقیق داشته باشیم. اما در مراحل پایانی، مطالعه برای کنکور و نهایی یک سری تفاوت‌هایی جزئی دارند و شاید صرفا مطالعه تشریحی و مفهومی پاسخگوی نیاز شما نباشد. برای آشنایی با جزئیات آن، به مقاله روش مطالعه‌ فیزیک برای کنکور مراجعه کنید.

  • گام دوم؛ یادگیری عمیق، جذاب‌ترین بخش مطالعه

بعد از ایجاد فهم اولیه، به سراغ یادگیری عمیق بروید. وقت آن است که با مطالعه یک درسنامه‌ی خوب دانش خود را تکمیل کنید. در صورتی که جزوه‌ی معلم شما خوب باشد و نیاز شما را برطرف کند، می‌توانید به جای درسنامه از آن استفاده کنید. در نهايت با حل سوالات زیاد و متفاوت تسلط خود را روی مباحث افزایش دهید. پس از این مرحله، کتاب درسی خود را دقیق و کامل بخوانید. هیچ قسمتی از آن را از دست ندهید و کم اهمیت نشمارید. به تمامی مثال‌ها و فاعلیت ها و … مسلط باشید و شکل‌ها و نمودار ها را به دقت بررسی کنید.

به طور کلی، مطالعه برای امتحان نهایی، اصول و قواعد مشترکی دارد. اما ممکن است در برخی جزئیات تفاوت داشته‌ باشد. مثلا در مطالعه دروس حفظی و محاسباتی تفاوت هایی وجود دارد. برخی از دروس حفظی را باید هر شب مرور کرد. آگاهی از روش مطالعه‌ صحیح کمک بزرگی به کسب نمره‌ی بهتر می‌کند. پس توصیه می‌کنیم حتما مقاله‌ی روش مطالعه‌ امتحان نهایی را بخوانید.

  • گام سوم؛ یادگیری و انتقال

حال دانش و تسلط شما به سطح خوبی رسیده و برای اینکه بتوانید منظور خود را انتقال دهید، باید نمونه سوال نهایی حل کنید. این نمونه سوالات به شما کمک می‌کنند تا دقیقا آن چیزی که مد نظر طراح است را بنویسید. مرتب و دقیق نوشتن را یاد می‌گیرید و می‌دانید که هر بخش نمره‌ی مربوط به خودش را دارد. پس تمام فرمول‌های مورد نیاز و راه‌حل ها را می‌نویسید. در نتیجه، حل سوالات نهایی را پشت گوش نیندازید. راستی یک خبر خوش هم برات دارم. نیاز نیست بری دنبال نمونه سوالات بگردی چون ما در نوتروفیل حتی فکر اینجاشم کردیم تا زمان رو از دست ندی. برای دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک رشته ریاضی از سال 98 به بعد و همچنین سوالات امتحان نهایی فیزیک رشته تجربی این هم از 98 به بعد روی لینک کلیک کن و تمامی سوالات مهم رو در قالب یه فایل دانلود کن.

پیشنهاد ویژه: جزوه درسنامه فیزیک امتحان نهایی دوازدهم

کسب بیشترین نمره با یک قدم کوچک؛ مرور!

در نهایت، لازم است که مطالب مرور شوند. برای یک مرور بهتر می‌توانید خلاصه‌نویسی انجام دهید. بهترین روش خلاصه نویسی هم برای فیزیک این است که فقط فرمول ها را روی کاغذ یادداشت کنید. نمونه سوالات حل شده را تیپ‌بندی کنید و به تیپ سوالات نهایی توجه کنید. قسمت های مهم حفظی را علامت‌گذاری یا هایلایت کنید که در شب امتحان دوباره مرور کنید.

مقاله پیشنهادی برای دانش‌آموزان رشته ریاضی و تجربی در ایام امتحانات: روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی

سوالات متداول

چرا حل نمونه سوال نهایی برای فیزیک از اهمیت زیادی برخوردار است؟

زیرا حل آن‌ها کمک می‌کند دقیقا طبق خواسته‌ی طراح به سوال پاسخ دهیم.

چرا تسلط به تمرین‌ها، فعالیت ها درس فیزیک و … مهم است؟

بسیاری از سوالات می‌تواند از پاسخ تمارین، فعالیت‌ها و … طرح شده باشد پس تسلط به آن‌ها بسیار مهم است.

۲ گام مهم برای فهم اولیه چیست؟

مرور موارد تدریس شده و مطالعه کتاب درسی.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها