روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی؛ رشته ریاضی و تجربی

روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی
مسیر مطالعه

اگر اهمیت امتحانات نهایی بیشتر از کنکور نباشد، کمتر هم نیست. در واقع با توجه به روالی که برای تعیین رتبه کنکور مشخص شده، 50 درصد امتیاز شما از امتحانات نهایی و 50 درصد نیز از نتایج کنکور محاسبه می‌شود. پس برای امتحانات نهایی نیز باید به اندازه کنکور تلاش کنید.
در این بین درس شیمی به‌عنوان یکی از دروس با ضریب بالا در هر دو گروه آزمایشی ریاضی و تجربی به حساب می‌آید که امتحان آن به صورت کشوری و نهایی برگزار می‌شود. هر دانش‌آموزی برای کسب نمره خوب از شیمی دوازدهم باید اصول روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی را جدی بگیرد.
روش خواندن شیمی برای موفقیت در امتحان نهایی شیمی به شرح زیر است:

  1. شروع مطالعه از ابتدای سال تحصیلی
  2. پیش‌خوانی و درک عمیق مفاهیم به جای حفظ کردن مطالب
  3. استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فلش کارت
  4. نت برداری و خلاصه نویسی
  5. تقسیم‌بندی هر مبحث به اجزاء کوچک برای مرور راحت‌تر و رسیدن به تسلط بیشتر
  6. تکرار و تمرین نمونه سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل

و البته برنامه‌ریزی صحیح و استمرار در اجرای این برنامه که نقش اصلی را دارد. تا انتهای این مطالب با نوتروفیل همراه باشید تا این نکات را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

چگونه برای امتحان نهایی شیمی آماده شویم

شیمی یکی از درس‌های تخصصی رشته ریاضی و تجربی محسوب می‌شود که کسب نمره بالا در امتحان نهایی می‌تواند روی معدل پایان ترم و سپس تراز کنکور، تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. به همین دلیل همه داوطلبان کنکور به دنبال روش خواندن شیمی برای امتحان نهایی هستند.
اولین و مهم‌ترین نکته که باید درباره شیمی بدانید این است که این درس چند ماهیتی است و شما مجبورید به همان اندازه که برای حفظیات و مفاهیم وقت می‌گذارید، برای محاسبات نیز انرژی صرف کنید. از طرفی مطالب فصل‌های مختلف شیمی با هم ارتباط دارند و شما گاهی مجبورید حتی سراغ نکاتی از کتاب‌های سال‌های گذشته رفته و آنها را دوباره مرور کنید.

با این تفاصیل هر دانش‌آموز زیرکی می‌فهمد که باید شیمی را در طول سال و هم‌زمان با درس دادن معلم مطالعه کند تا مطالب آن برای شب امتحان جمع نشود. البته اگر مقاله روش مطالعه امتحان نهایی را خوانده باشید، این مسئله در مورد همه درس‌ها صدق می‌کند و واگذاری حجم زیادی از مطالب برای شب امتحان ریسک بزرگی است.
با توجه به حساسیتی که در سال کنکور برای زمان وجود دارد، بهتر است از همان ابتدای سال یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید تا هم بتوانید درس‌های کنکور را به موقع جمع‌بندی کنید و هم اینکه برای امتحانات میان فصل و پایان ترم نمره خوبی به دست آورید.

بهترین روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی با 6 مرحله

زمانی که بحث امتحان نهایی می‌شود هر کسی می‌داند که از طراحی سوال تا تصحیح برگه امتحانی از حوزه اختیارات دبیر شیمی خارج است و همه مراحل در سطح کشوری انجام می‌شود. پس حتی نکات پاورقی و زیرنویس‌ها نیز می‌تواند مهم باشد. البته چون قرار است همه دانش‌آموزان کشور از دورافتاده‌ترین نقاط تا مراکز استان‌ها به سوالات پاسخ دهند، طراحان امتحان سعی می‌کنند فقط از مطالب کتاب سوال بیاورند و همه قسمت‌های ساده تا سخت را در بین این سوالات بگنجانند.

از شروع سال تحصیلی مطالعه کنید

به دلیل پیچیدگی مطالب درس شیمی، از همان ابتدای ترم با یک برنامه‌ریزی دقیق، قدم‌به‌قدم با معلم پیش بروید. حجم مطالب این درس به حدی زیاد است که حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید شب امتحان آن را بخوانید.

پیش خوانی کنید

حتما قبل از دور اول مطالعه، مطالب را پیش خوانی کنید. پیش خوانی کردن مثل نرمش است و باعث می‌شود ذهنتان برای ورود مطلب جدید آماده شود. از طرفی برخی از نکات وارد حافظه کوتاه‌مدت شما شده و زمان یادگیری وقت کمتری از شما می‌گیرد.

از تجهیزات آموزشی غافل نشوید

اگر حس میکنید نحوه تدریس دبیر برای یادگیری شما کافی نیست، از تجهیزات کمکی مثل انواع کتاب و ویدئو آموزشی کمک بگیرید. سعی کنید از این موارد در طول سال برای یادگیری عمیق استفاده کنید تا شب امتحان نهایی شیمی، فقط به یک مرور کلی نیاز داشته باشید.

نکته‌برداری کنید

هم‌زمان با مطالعه نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی کنید. زمانی که در حال دور اول مطالعه هستید، برخی نکات به نظر مهم‌تر می‌رسند. همین مطالب را در جزوه یا گوشه کتاب خود بنویسید تا هم مطلب را بهتر یاد بگیرید و هم برای مرورهای بعدی به وقت کمتری نیاز داشته باشید.
در روش مطالعه شیمی برای کنکور گفتیم که همین خلاصه‌نویسی‌ها در دوران جمع‌بندی به شما کمک می‌کنند که در زمان کم باقی‌مانده، بیشترین حجم مطالب را مطالعه کنید.

رفع اشکال کنید

حتما هنگام مطالعه یا برای امتحانات کلاسی با مشکلاتی مواجه می‌شوید. سعی کنید از دبیر خود یا سایر بچه‌ها بخواهید این مشکل را حل کنند تا در همان بخش‌های کوچک ایرادی نداشته باشید. به تدریج متوجه می‌شوید که کتاب به پایان رسیده و شما بدون هیچ اشکالی همه مطالب آن را یاد گرفته‌اید.

سوال حل کنید

یکی از ویژگی‌های سال دوازدهم این است که به خاطر کنکور باید وقت زیادی را برای تست‌زنی صرف کنید. برای به کار گرفتن بهترین روش مطالعه شیمی برای امتحان هم سعی کنید هم‌زمان با دور اول، تست‌ها و سوال‌های تشریحی متعددی را با هدف آموزش حل کنید. سوالات امتحانی سال‌های قبل منبع خوبی برای سنجش توانایی شما هستند.

مرور را جدی بگیرید

زمانی که برای امتحان کلاسی درس می‌خوانید با توجه به نمره‌ای که کسب می‌کنید می‌فهمید تا چه حد به مطلب تسلط دارید. نقاط ضعف خود را پیدا کنید و در مرورهای بعدی آن را یاد بگیرید. پایان هر هفته زمان مناسبی برای مرور مطالبی است که در طول هفته یاد گرفتید.

ضریب شیمی در امتحان نهایی و بارم‌بندی هر فصل

حتما می‌دانید نمره شما در درس شیمی در امتحان نهایی با ضریب 9.41 در کنکور موثر است. پس بعید است بخواهید به همین راحتی از آن صرف‌نظر کنید. با توجه به ضریب بالای شیمی در امتحان نهایی و کنکور در هر دو گروه آزمایشی تجربی و ریاضی و ماهیت متفاوت مباحث شیمی، بهتر است برای هر فصل برنامه‌ریزی خاص و استراتژی متفاوتی داشته باشید. شیمی دوازدهم از 4 فصل تشکیل شده که بارم‌بندی سوالات آن در امتحان نهایی به شرح زیر است:

  • فصل اول (مولکول‌ها در خدمت تندرستی): 6.5 نمره
  • فصل دوم (آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی): 5 نمره
  • فصل سوم (شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری): 4 نمره
  • فصل چهارم (شیمی راهی به سوی آینده روشن‌تر): 4.5 نمره

از این 4 فصل حداقل 7 نمره آن به مسائل اختصاص دارد و مابقی 13 نمره از مفاهیم و حفظیات طرح می‌شود. میبینید که اهمیت بخش‌های مفهومی حتی از مسئله هم بیشتر است. به علاوه که در بسیاری موارد مسائل نیز به صورت ترکیبی با مفاهیم و حفظیات طرح می‌شوند.
پس بهتر است حفظیات کتاب را جدی بگیرید. برای یاد گرفتن این قسمت کافیست کتاب درسی را به دقت بخوانید. تک‌تک تصاویر، آزمایش کنیدها، نمودارها و پانویس آنها را با جزئیات حفظ کنید. کلمات کلیدی را های‌لایت کنید و با مرور زیاد آنها را در حافظه بلندمدت خود جا دهید.
برای یادگیری مسائل شیمی 3 نیز علاوه بر کتاب درسی لازم است چندین کتاب تست و حل مسئله داشته باشید. قدم به قدم با مطالب کتاب چندین سوال حل کنید تا هم فرمول‌ها ملکه ذهن شما بشوند و هم اینکه خلاقیت در راه‌حل‌ها را به خوبی یاد بگیرید.

روش مطالعه فصل‌های مختلف شیمی برای امتحان نهایی

محتوای هر فصل شیمی دوازدهم با فصل دیگر فرق دارد؛ پس برای رسیدن به بهترین نتیجه باید هر مبحث را با روش مناسبی یاد بگیرید. محتوای فصل‌های مختلف کتاب شیمی 3 عبارت‌اند از:

1. فصل اول کتاب شیمی دوازدهم 

  • بررسی مولکول‌های قطبی و ناقطبی، تفاوت پیوند قطبی و مولکول قطبی، گروه‌های عاملی، حل شدن چربی‌ها، اسیدهای چرب و استرها، نیروهای بین مولکولی در چربی‌ها، حل شدن صابون‌ها و مفهوم آب دوست و آب گریز 
  • معرفی پاک‌کننده‌های غیرصابونی و بررسی بخش‌های مختلف این پاک کننده‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌ها با صابون
  • کاربرد و نمونه‌هایی از پاک‌کننده‌های خورنده و واکنش‌های آن‌ها با آب
  • ویژگی‌های اسید و باز، تعریف اسید و باز آرنیوس، واکنش‌ها و تعریف‌های اسیدی و بازی، مسائل مربوط به اسید و باز آرنیوس، رسانایی الکتریکی محلول‌ها و قدرت اسیدی

2. فصل دوم کتاب شیمی دوازدهم 

  • بررسی واکنش‌هایی که با داد و ستد الکترون همراه هستند و نقش آن‌ها در تولید انرژی الکتریکی
  • مطالعه فرآیندهای گرفتن و از دست دادن الکترون و نیم واکنش‌های مربوطه
  • توضیح ساختار و کارکرد سلول‌های گالوانی و تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی
  • بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای سلول‌های سوختی به‌عنوان منابع انرژی پاک

3. فصل سوم شیمی دوازدهم 

  • انواع جامدات، خاک رس، مقایسه سیلیس و کربن دی‌اکسید، گرافیت، الماس

4. فصل چهارم کتاب شیمی دوازدهم

  • انرژی فعال‌سازی در واکنش‌ها، مبدل‌های کاتالیستی، گروه‌های عاملی و سنتز مولکول‌های آلی

بهترین روش مطالعه هر فصل را از مشاوران نوتروفیل بخواهید

یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه دوازدهم، کسب نمره خوب در درس شیمی است که ضریب بالایی در معدل نهایی و کنکور دارد. به همین دلیل آگاهی از روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی خالی از لطف نیست و می‌تواند مسیر موفقیت شما را ساده کند.
مشاوران با تجربه نوتروفیل که قبلا در آزمون سراسری رتبه برتر را کسب کرده‌اند به همه مفاهیم کتاب مسلط بوده و روش مطالعه هر فصل را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس همین حالا برای داشتن اولویت‌بندی صحیح کنکور و امتحان نهایی با کارشناسان نوتروفیل تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای موفقیت در شیمی تسلط بر حل مسئله مهم‌تر است یا مفاهیم؟

اگر چه بارم سوالات مفهومی بیشتر از مسائل است، اما اگر خواهان نمره بالا هستید باید هر دو بخش را به خوبی یاد بگیرید.

بارم کدام بخش شیمی 3 بیشتر است؟

فصل اول این کتاب بیشترین بارم را به خود اختصاص داده است.

استفاده از چه تجهیزاتی برای موفقیت در امتحان نهایی شیمی بهتر است؟

هر کس با توجه به نیازش باید این تجهیزات را انتخاب کند. برخی از بچه‌ها باید با ویدئو آموزشی یا معلم خصوصی از صفر شروع کنند و برخی دیگر فقط با کتاب‌های تست به تمرین و تکرار نیاز دارند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها