بهترین روش مطالعه جغرافیا برای کنکور چیست؟

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور
مسیر مطالعه

روش مطالعه جغرافیا برای کنکور چیست؟ آیا روشی برای مطالعه این درس وجود دارد؟

مطمئنا بله! روش‌های زیادی برای خواندن جغرافیا وجود دارد اما کدام یکی از این راه‌ها می‌تواند بهترین باشد؟ مسلما شما هم می‌خواهید در دوران طلایی کنکور، از فوق‌العاده‌ترین و پربازده‌ترین روش‌ها استفاده کنید. در نتیجه مراحل زیر را پیش بگیرید.

  • پیش‌خوانی کنید
  • بر کتاب درسی مسلط شوید
  • به موقع مرور کنید
  • الگو یادآوری ترسیم کنید
  • مسائل را حل کنید جغرافیا

در این مقاله به توضیح بهترین روش مطالعه جغرافیا برای کنکور به صورت گام به گام را معرفی خواهیم کرد تا به راحتی بتوانید این درس را هم مانند سایر دروس، مطالعه کنید و در کمترین زمان نتیجه بگیرید!

روش مطالعه جغرافیا؛ بهترین استراتژی چیست؟

جغرافیا را باید بفهمید! این توصیه، می‌تواند اولین قدم برای شروع مطالعه جغرافیا برای کنکور باشد. روند جدید سوالات جغرافیا، به سمت مفهومی شدن سوق پیدا کرده است و کاملا متفاوت از گذشته است. در ادامه مقاله، روش خواندن جغرافیا را به ترتیب بیان خواهیم کرد.

  • پیش‌خوانی کنید!

اگر به دنبال یادگیری سریع‌تر درس جغرافیا هستید، سعی کنید حتما قبل از کلاس، درس را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید. هدیه پیش‌خوانی، سرعت بالا در مطالعه و یادگیری عمیق است؛ پس به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.
پیش‌خوانی در درس تاریخ هم می‌تواند معجزه به پا کند البته به اضافه برخی تکنیک‌های دیگر مطالعاتی. اگر تکنیک‌های مطالعه تاریخ را نمی‌دانید، مقاله روش مطالعه تاریخ برای کنکور را از دست ندهید.

  • تسلط بر کتاب درسی؛ کلید طلایی در مطالعه جغرافیا

مثل همیشه، کتاب درسی اولین چیزی است که باید در اولویت قرار بگیرد. سعی کنید به طور دقیق کتاب را بررسی کنید. بررسی تیترها، تصاویر، نقشه‌ها، توپوگرافی‌ها و دیگر موارد از جمله موضوعات مهم در کتاب درسی است که باید توجه زیادی به آنها داشته باشید. سعی کنید مفاهیم پایه‌ای را از کتاب بیاموزید و سپس برای طبقه‌بندی اطلاعات، به سراغ درسنامه یا جزوه بروید.

  • جغرافیا در یک نگاه؛ خلاصه‌نویسی کنید!

خلاصه‌نویسی برای دروسی مانند جغرافیا، اهمیت زیادی دارد. قبل از خلاصه‌نویسی کردن، حتما باید درس را حداقل یک بار خوانده باشید و تسلط نسبی بر روی آن داشته باشید. جغرافیا به طور کلی حجم بالایی دارد؛ در نتیجه فقط نکات مهم و کلیدی را بنویسید. برای یادگیری بهتر، می‌توانید از نمودارهای درختی و یا نقشه‌های ذهنی استفاده کنید.
سعی کنید خلاصه‌ها را همیشه آپدیت کنید؛ در نتیجه تمامی نکات جدیدی که از تست‌ها یا درسنامه‌ها یاد می‌گیرید را یادداشت کنید.

در مقاله تکنیک های خلاصه نویسی دروس کنکور انسانی، بسیار مفصل در رابطه با چگونگی خلاصه‌نویسی صحبت کرده‌ایم.

  • مرور به موقع؛ خداحافظی با فراموشیِ جغرافیا

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که انسانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فراموش کردن تاریخ و جغرافیاست. خب در واقع می‌توان گفت با توجه به حجم زیاد این دو درس، حق دارید و فراموشی موضوعی طبیعی خواهد بود.
تنها راهی که برای مقابله با فراموشی در پیش دارید، مرور است. سعی کنید طبق منحنی فراموشی، مرورهای به موقع داشته باشید تا میزان فراموشی را به کمترین میزان برسانید.

  • الگو یادآوری؛ جغرافیا ساده‌تر از همیشه!

استفاده از الگوهای یادآوری، می‌تواند تازه‌ترین متد در روش خواندن جغرافیا برای کنکور باشد. سعی کنید در ابتدا کل مفاهیم درس را متوجه شوید و سپس مفاهیم کلیدی را جدا کنید. این کلمات و مفاهیم کلیدی را به شکل الگو بنویسید و در کتاب یا اتاق خود بچسبانید. هر زمان که کلمات را دیدید، سعی کنید مطالب مربوط به آن را به یاد بیاورید. اگر مطلبی را فراموش کردید، مجددا آن را مرور کنید.

  • مسائل جغرافیا؛ بررسی ناگفته‌های کنکوری

مسائل محاسباتی جغرافیا از آن دسته مباحثی است که کمتر کسی در رابطه با روش مطالعه آن صحبت می‌کند. در حقیقت این مبحث یکی از مباحث مهم جغرافیا هستند که باید بسیار به آنها اهمیت دهید. در پایه دهم و دوازدهم با مسائل، بیشتر سروکار خواهید داشت. سعی کنید فرمول‌ها را به خوبی مرور و یادآوری کنید و تمرین و تست بالایی داشته باشید. تکرار و تمرین زیاد، مهارت حل مسئله را دو دستی تقدیمتان می‌کند.

راهکارهای بیشتر برای روش مطالعه جغرافیا

  • اگر به دنبال یادگیری عمیق هستید، به نقشه‌ها، جداول و تصاویر دقیقا مانند متن کتاب توجه کنید. جداول و تصاویر پتانسیل این را دارند که در کنکور، از آنها سوال طرح شود.
  • از حاشیه‌نویسی استفاده کنید و مطالب را برای خود طبقه‌بندی کنید.
  • دلایل وقوع هر پدیده یا اتفاق را برای خودتان، به شکل نمودار یا جدول مشخص کنید.
  • از تکنیک لایتنر برای به خاطر سپردن اسامی، اعداد و ارقام مهم استفاده کنید.
  • از روش “کدینگ” برای به خاطر سپردن جملات یا کلمات استفاده کنید.
  • برای یادگیری مسائل، در ابتدا سعی کنید از سطح ساده شروع کنید و سپس به سراغ مسائل پیچیده بروید.

استراتژی و روش تست زنی جغرافیا

با دانستن چگونگی سوالات جغرافیا نحوه پاسخ‌دهی به آنها، می‌توانید چند پله از دیگر رقبا جلوتر باشید. این نکات دقیقا همان رازهای ناگفته در موفقیت رتبه‌برترهاست.

  • کلیدواژه‌ها و عبارات مهم، اغلب از قسمت‌های دوست‌داشتنی برای طرح سوالات کنکور است. سعی کنید در طی مدت زمان مطالعه برای کنکور، آن ها را از تست‌ها استخراج و در کتاب یادداشت کنید.
  • سوالات مقایسه‌ای، به تازگی در کنکور به وفور یافت می‌شود؛ در نتیجه مفهومی بخوانید و مفاهیم را از نظر شباهت و یا تفاوت بررسی کنید.
  • مکان، زمان و مدت هر کدام از پیده‌های طبیعی، انسانی، فرهنگی و… که در کتاب ذکر شده را مطالعه و به خاطر بسپارید.
  • تعارف اصطلاحات را به خوبی به خاطر بسپارید.
  • صورت سوال را در ابتدا با دقت بخوانید. بهتر است در ابتدا در ذهن خودتان پاسخ دهید و سپس گزینه‌ها را بررسی کنید.

اهمیت جغرافیا و روش خواندن جغرافیا برای کنکور

اهمیت درس جغرافیا را می‌توان در ضریب 5 آن دید. قبل از سال 1402، جغرافیا از جمله درس‌هایی بود که می‌توانست انتخاب اول، برای حذف کردن باشد؛ اما پس از تغییرات ضرایب، همه چیز تغییر کرد.
تعداد سوالات تاریخ و جغرافیا، 30 تاست که 12 سوال آن، متعلق به درس جغرافیاست. روش مطالعه درس جغرافیا برای کنکور، کمی با تاریخ متفاوت است و نمی‌توان آن را در دسته روش مطالعه‌های حفظی قرار داد.
اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن و همراه با نظارت، روش خواندن جغرافیا را بیاموزید، می‌توانید از مشاور کنکور انسانی کمک بگیرید.

بهترین منابع جغرافیا برای کنکور

بهترین منابعی که می‌توانید از آنها به عنوان مکمل استفاده کنید عبارتند از:

  • جغرافیا جامع مشاوران
  • جغرافیا جامع مهروماه
  • جغرافیا جامع خیلی‌سبز
  • جغرافیا میکرو طبقه‌بندی گاج

توجه! منبعی مناسب شماست که مطابق با سطح و نیازتان باشد. برای اطلاعات بیشتر و بررسی دقیق هر کتاب، مقاله بهترین منابع جغرافیا کنکور انسانی، بهترین انتخاب است!

سخن پایانی با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله به بررسی صفر تا صد روش مطالعه جغرافیا برای کنکور پرداختیم و مهم‌ترین نکات را یادآور شدیم. سعی کنید این روش‌ها را به خوبی به کار ببندید و به آنها عمل کنید. صبور باشید! نتیجه را به مرور زمان خواهید دید. روش‌های قدیمی را کنار بگذارید و جغرافیا را این‌بار متفاوت‌تر از همیشه بخوانید. در نهایت متوجه خواهید شد که جغرافیا خیلی دلنشین‌تر و ساده‌تر از گذشته است، فقط شما راه و روش آن را نمی‌دانستید!

سوالات متداول

بهترین روش مطالعه جغرافیا برای کنکور چیست؟

در قدم اول، کتاب درسی را به خوبی بخوانید و از تکنیک‌های مرور استفاده کنید. تست و تمرین بالایی نیز داشته باشید.

چطور حجم زیاد جغرافیا را به خاطر بسپاریم؟

سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مانند لایتنر یا الگو یادگیری، مطالب را در دوره‌های منظم مرور کنید.

تعداد تست‌های جغرافیا در کنکور چقدر است؟

شما در کنکور باید به 12 سوال جغرافیا پاسخ دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها